ik zat zelf te denken een de pakking van de distributie ketting, misschien is die wel lek.
- Login of registreer om te reageren
ik zat zelf te denken een de pakking van de distributie ketting, misschien is die wel lek.
Ik denk eerder dat het koelvloeistof is... Als het er echt uit spuit.
Wat doet je temperatuur?
arnaudbrander schreef:
ik zat zelf te denken een de pakking van de distributie ketting, misschien is die wel lek.
jeps dat kan, of de pakking van het kleppendeksel, is makkelijk bij te komen en zelf te vervangen en bovendien niet zo duur dus komt wel in aanmerking om als eerste aan te pakken.
[edit-quote toegevoegd]
Hmm.. niet leuk te horen dat Nr. 12 daar nog steeds last van heeft
Wat wij een aantal weken terug hebben kunnen zien (of liever gezegt niet hebben gezien) is dat ie niet lijkt te lekken.
Nu is het wel een beetje moeilijk te zien omdat zowat de hele kant van de radiateur een olie laagje heeft (incl motorkap en schutbord), maar het lekt niet zodanig dat er iets onder de Mini te zien is of dat het oliepeil drastisch zakt.
Het lijkt idd alleen tijdens langere (warmere) ritten voor te komen.
nou ja een ding is zeker en dat is dat het olie is..
en dat toen ik hem stilzette en onder de motorkap keek de oliedop flink stoomde helaas kon ik niet zien waar de olie uitgekomen was zelfs niet bij extra gas geven en olie bijvullen...
maar in een paar minuten was ik ogeveer 1a2 liter olie lichter en het spoot tussen mn motorkap door en kwam zelfs op mn voorruit
nr.12 schreef:
en dat toen ik hem stilzette en onder de motorkap keek de oliedop flink stoomde
Nu is het wel een beetje moeilijk te zien omdat zowat de hele kant van de radiateur een olie laagje heeft (incl motorkap en schutbord),
De olievuldop zit niet aan de zijkant... En als ie daaruit stoomt is er iets goed mis! De olie kan wel goed rondgegooid worden door de krukaspoulie.
Mini Power schreef:
De olievuldop zit niet aan de zijkant...
Ook niet in het midden.
Mini Power":1g90doiu]En als ie daaruit stoomt is er iets goed mis![/quote:1g90doiu]
Zoals?
Tja dat is dus de vraag...
Olievuldop zit toch ongeveer in de midden.
Als er werkelijk stoom uit komt zou er water/koelvloeistof bij de olie moeten zitten die verdampt... Als je een zuigerveren-probleem hebt zou het kunnen zijn dat de dop wel blaast.
Is de stoom wit of blauwkleurig? Heb je ook een lekkage rondom je pijlstok?
de stoom die er uit kwam was wit
en of er een lekkage is rond de peilstok...volgens mij niet maar door alle olie bende moelijk te zien ook
oops ja dat klinkt wel als een koppakkings probleem. koelwater en olie hebben eigenlijk maar 1 plek waar lekkage van het ene naar het andere systeem kan onstaan en dat is bij de koppakking. Check maar eens het koelwaternivo
ja da's het gekke het koelvloeistofniveau blijft goed
maar volgens mn vriendin was het ook meer grijs dan wit (de stoom) maar ja dat was dus voor mij niet echt heel erg duidelijk...
en als het een lekke koppakking zou zijn dan zou ik er toch vaker last van moeten hebben dan alleen op ritten langer dan een uur (tenminste dat lijkt me)
Als het toch koelvloeistof is blijft wel de vraag waar dan al die olie blijft?
Heb je je carter al eens afgetapt om te kijken of daar sporen van koelvloeistof in te vinden zijn?
En je carter ontluchting had je al nagezien toch? Zouden 2 slangen moeten wezen bij je 1300. Een aan de vliegwielzijde op het vliegwielhuis en de ander zit op het deksel van je distributie ketting.
Koppaking gaat vaak ook gepaart met een vreemde niet te plaatsen brom en een verlies aan vermogen is hier iets van waarneembaar?
Wat voor vuldop heb je gewoon een kunstof exemplaar? Hierin zou een soort zeefje moeten ziten (soort kunstof sponsje) die er voor zorgt dat de olie die onder het deksel verdampt hierin neerslaat en weer terug valt onder je klepdeksel.
mmm nee eigenlijk niet hij heeft nooit echt lekker gelopen maar sinds ie door vrienden onderhanden is genomen loopt ie beter dan ooit tevoor maar een vremmde brom of krachtverlies heb ik niks van gemerkt
maar ben ook maar heel rustig verder gereden toen ik de lekkage bemerkte (leek me verstandig om niet al te hoge toeren te maken)
Lijkt nog het meeste op een soort kunstof netje.. Zit in je vuldop als je deze bekijkt kun je hem van de zijkant af als het goed is zien zitten.
zou het dan zo kunnen zijn dat ie teveel druk creeert en dat er via de oliedop er uitgooit???
en zo ja is een nieuwe vuldop een optie??
Nou.. Ik heb het hier met je vrienden die hem al een heel stuk vooruit hebben geholpen het er ook wel eens over gehad.
En overdruk in je carter zou er inderdaad voor kunnen zorgen dat die het bij de vuldop naar buiten blaast. Alleen moet je dit dan zoeken in je carterontluchtingen die mischien dicht of verstopt zitten en niet echt in de vudlop. Je zou hem kunnen vervangen en kwaad kan het nooit gezien die kunstof doppen eigenlijk om de zoveel tijd vervangen moeten worden wat meestal niet gebuerd.. Maar ik geloof er niet in dat dit je probleem echt op lost.
Nu zeg je overigen's dat die stoomt uit de vuldop. Als je dan je carterslangen eraf haalt stoomt die daar dan ook uit of is daar niks te zien?
tja het zou dus meest waarschijnlijk aan de carter ontluchting kunnnen liggen ik hoorde dat er tijdens het onderhoud (reparatieproject)een hoop rotzooi uitkwam
dat heb ik zelf nog niet geprobeert maar wie weet ik zal straks eens kijken of dat ie daar dan ook stoomt maar het gekke is dus dat ik hem dan eerst weer goed warm moet rijden
Het duurt ook relatief best lang voordat de olie in je carter echt goed op temperatuur is. 4.5 liter olie warm je niet zomaar even op. Vandaar ook dat ik blijf twijfelen over die ontluchting.
Als ik jou was zou ik beiden slangen eens losgooien van de carburatuer en ze even in een bak stoppen. Leeg ruitenwisser reservoir die toch al aan de zijkant hangt of iets dergelijks is al goed. En ga er dan eens een flink stukje mee rijden en kijk eens wat die doet. Er zou naar de rit zeker het e.e.a. aan vettigheid in het reservoir moeten zitten. En je kunt dan ook gelijk zien dat als die begint te stomen hij dat daar ook uit doet ofdat het alleen bij de vuldop blijft.
Je kunt als je de slangen van je carterontluchting losgooit als het goed is ook licht wat overdruk voelen aan de slang als de motor draait.
Brengt dit nu niks dan gaan we verder gaan zoeken maar het is een kleine ingreep en ik zal er eens mee beginnen voor je aan andere grote dingen of reparaties gaat denken. Suc6
dank je
dat klinkt veelbelovend alvast en zeker het proberen waard ik laat het wel weten als het gewerkt(of niet) heeft
ah okay dank je
Misschien even een tip maar je kan je bericht na de tijd nog veranderen door op het schaartje te klikken (EDIT-knop) Ik heb nr. 12 ook al even bekeken, en het komt wel goed hoor, je bent al een heel eind in de goede richting
Groeten Johan
al eens gedacht aan verstopte carterontluchting.bij lange ritten heb je het probleem zeg je.er lekt altijd lucht langs je zuigerveren naar het carter.als de carterventilatie verstopt zit dan worden de gassen niet afgezogen door de aansluiting op de carburateur en krijg je carterdruk .in het meest extreme kan je carterexplosie krijgen.als je de dop er afhaal tijdens het draaien en je leg je hand er op voel je dan druk? en blijft de motor draaien? meet ook je compressie eens of er versleten zuigerveren op zitten .koelvloeistof lijkt mij niet de oorzaak want dan krijg je een bruine blubber die overal uitkomt
ik ga morgen mn carterontluchting onderzoeken dus als ik wat vind dan staat er hier morgen wat meer over
Heb 1 keer per ongeluk de carterontluchtingslang op de overloop van de carb aangesloten..
Binnen een minuut spoot de olie langs de peilstol en via het kleppendeksel
Kijk idd de onluchting maar eens goed na, gezien de omschrijving van je probleem.
okay ik ben zonet weer met nr.12 aan de slag geweest en heb de carterontluchting gecontroleerd
ondanks dat ik een 1300 blokje heb, heb ik maar een carter ontluchting namelijk aan de kant van de radiateur.... deze slang zat redelijk vol met witte vettige rotzooi die ik zo goed mogelijk heb schoongemaakt.
daarna testgedraaid met als resultaat: het stoomt nog steeds uit mijn olievuldop en ook uit de slang van mn carter ontluchting en zodra ik de slang lostrek van mijn carburateur dan valt mijn motor ui(is dit normaal??)
zoals waarschijnlijk al gemerkt ben ik niet zo erg handig met auto's als het op motoren aankomt dus alle reacties zijn wederom welkom
groetjes matt
Dat je de motor uitvalt klopt, dan zuigt de carb namelijk valse lucht aan. Als je m los wil laten moet je dat pijpje op de carb even afdoppen bv met een stukje slang met een bout erin gedraaid.
edit: tis trouwens niet echt normaal dat er al te veel stoom etc uitkomt. Als je koelwaterniveau goed blijft dan lekt er waarschijnlijk een verbrandingskamer naar het oliecircuit, dat kan via de koppakking zijn of langs de zuigerveren. Dus ik ben bang dat de eerste stap is om de kop te lichten...
Ingediend door Theo van den Bogaard op wo, 18-05-2005 13:07
witte vettige rotzooi
mayonnaise .. olie en water gemengd, meestal duidt dat op een kapotte koppakking
zit datzelfde goedje ook in je kleppendeksel ?
compressie meten .. koppakking vervangen en alles schoonmaken, olie en koelvloeistof verversen
zodra ik de slang lostrek van mijn carburateur dan valt mijn motor ui(is dit normaal??)
ja, dan zuigt je carb valse lucht aan, dus normaal dat je motor stopt.
niet alle 1300's hebben 2 carterontluchtingen.
succes,
Theo van den Bogaard
maar een tweede carter ontluchting zorgt neem ik aan wel voor een betere ontluchting dus waarschijnlijk minder kans op dit soort problemen???
het is trouwens wel mn bedoeling om er morgen nog zo'n 150 km mee te rijden omdat ik nu in zeist ben en niet lekker thuis
is dit aan te raden zolang ik mn olie maar op tijd bijvul????
Ingediend door Theo van den Bogaard op wo, 18-05-2005 13:31
betere ontluchting, ja, maar of het dit soort dingen voorkomt; niet noodzakelijk
.. dus eerst even zeker zijn van wat er mis is ..
de verstopping die knutsel suggereert is ook heel goed mogelijk ..
groetjes,
Theo van den Bogaard
Ingediend door linkaard op wo, 18-05-2005 13:51
Knutsel heeft dat niet gesuggereert, dat was Richard-T hij suggereerde dat al in zijn 1ste post daarna is knutsel ermee gekomen, lees dan de 1ste repley van richard-T.
@nr.12 Als je dan toch een 150 km wilt gaan rijden dan raad ik je aan om ééns langs te gaan bij Richard-T om hem ernaar te laten kijken, ik kan me geen beter iemand indenken dat zo'n now how heeft van motoren als hem. Hij werkt niet met links of algebraa maar wat een kennis die man in zijn hoofd heeft zitten, zit niet in zijn reet neem dat maar van mij aan.
Voordat er rare reperaties gaan plaatsvinden. Maak eens je blok schoon en check vervolgens waar die lekt. Hoe ziet je koelvloeistof uit? Bruin waterig of druift er olie met "schuimbellen in"? Zo ja helaas de koppaking.
Maar waar spuit de olie eruit? misschien is het heel simpel en dicht de vuldop niet af, immers dit ding is van plastic! Of mischien langs de kleppen deksel? kwestie om een nieuwe te zetten, is snel en makkelijk en goedkoop en je bent er snel klaar mee.
Maar die 2-de carter ontluchting heeft er nooit opgezeten.. Than's daar ga ik maar van uit. Heeft de Mini dit probleem al vanaf het moment dat je hem hebt of is het later gekomen?
Mischien hebben je vrienden even een extra ontluchting liggen die je er even op kunt proberen?Die andere carterontluchting zit die op het huis van je distributie? Of heb je per ongeluk een zeldzame 1300 die tapetcovvers heeft waar die op zit? Zijn 2 vierkante plaatjes aan de achterzijde van het blok vlak onder je kleppendeksel.
Je geeft aan dat die uit de ene slang die je nu hebt in ieder geval blaast dus hij is in ieder geval niet helemaal verstopt. Het kan dan nog wel dat die tot zovere vol zit met prut dat je motor z'n carter druk alsnog niet meer kwijt kan natuurlijk. Maar als je er een extra ontluchting bij zou zetten welke goed schoon is zal het probleem eigenlijk gelijk weg moeten zijn. En zoniet dan is het toch wat anders..
Het zou een koppaking kunnen zijn maar dan zou die in jou geval ook echt koelvloeistof moeten verbruiken en voor zover ik heb begrepen doet die dat totaal niet dus ik zou er nog heel even mee wachten met die te vervangen. Die rommel in die slang kan er mischien ook al wat langer in hebben gezeten. Er ligt vaak zowiezo wel wat vocht in je carter en dit dampt eruit als de olie goed warm wordt. Je ziet deze smurrie wel vaker terug in de ontluchting.
linkaard schreef:
Hij werkt niet met links of algebraa maar wat een kennis die man in zijn hoofd heeft zitten, zit niet in zijn reet neem dat maar van mij aan.
Ehhh volgens mij hebben de meeste mensen dat niet....
Ik kan me nog heugen dat er iets was met een motorblok en daar kwamen Richard-T en ik en ..... niet helemaal uit, maar wat Richard er toen uitkraamde was ook niet veel goeds
Maarre nu weer even ON-topic het is natuurlijk niet voor niets wrm het blok druk opbouwd (ik ga er vanuit dat het blok druk opbouwt anders gaat de olie er niet uit), is het iets wat in 1x er was of was het iets wat langzaam aan steeds erger werd... Zuigerveren dat gebeurt langzaam, een verstopping, lekke koppakking, scheurtje in een oliekanaal of i.d. dergelijks kan plotsklaps komen.
Groeten Johan
Superbuur schreef:
maar wat Richard er toen uitkraamde was ook niet veel goeds
*mep*
Wat wij hebben ondervonden is het volgende:
Nummer 12 heeft na de apk een 2 maand stil gestaan (in de tijd van zeer veel sneeuw). Na het eerste ritje Dwingeloo - Noordwolde (zo'n 20km) hebben we bijna meteen onder de kap gekeken omdat tijdens een langere rit van Nr12 de oliedruk plots zakte en toen de eerste sporen van lekkage te zien waren (lees: ut zat overal!)
Toen zagen wij aan de olie vuldop al de witte sludge, dezelfde witte sludge zat ook in de carterontluchtingsslang. Die slang hebben we helemaal schoongemaakt. Na een proefrit was de aanslag onder het kleppendeksel verdwenen.
Omdat we toen ook bemerkten dat de koppelingsplaat af was hebben we die eerst vervangen en zijn er niet meer aan toe gekomen om nog naar het olie verhaal te kijken (omdat de eigenaar zo nodig weer thuis moest zijn en Nummer 12 terug vorderde )
We hadden dus in eerste instantie het idee dat de witte sludge het resultaat was van lang stil staan in vochtige tijden.
linkaard schreef:
ik kan me geen beter iemand indenken dat zo'n now how heeft van motoren als hem. Hij werkt niet met links of algebraa maar wat een kennis die man in zijn hoofd heeft zitten, zit niet in zijn reet neem dat maar van mij aan.
Mag ik aan u voorstellen onze eigen Mini Goeroe voor al uw vragen en technische problemen:
RICHARD-T
mmm ja ben ik dan misschien toch weer wat te vroeg teruggekomen..... sorry tincu
Crispy schreef:
ah in dat geval misschien wel een lekke koppakking?
Koppakking is het niet. We hebben gister de kop er even afgehaald en de pakking ziet er nog bijzonder goed uit.
Wel zagen we (na ontvetten en afspuiten van het blok) dit:
Kan dit te maken hebben met bovenstaand probleem?
nee dit is gewoon een scheur in het diff. dekesel ik zou hem wel vervangen voordat het diff probeert uit te stappen (buiten treden).
ik zou na het hele verhaal nog een keer te heben gelezen toch zegen mischien een verbrande zuiger hebben we bij die van A3 ook gehad bouwde daardoor zoveel carter druk op als ie warm was dat het de olie er zelfs door de ontstekings klok uit liep
groetjes hilbert en sucses er mee
is dit een scheur of is dit een randje wat er op zit vanaf het begin??dit kan je controleren door het deksel er af te halen en aan de binnenkant te kijken of er een barst is te zien.let wel op de veer en de kogel ( aan de rechterzijde) van het schakel mechanisme.verbrande zuiger kan je zien door compressie meten.
We hebben het nog niet los gehad, dus weten ook nog niet hoe ernstig het is. Het zal zeker nog een tijdje duren voor ik daar uitslag over kan geven.
We waren er wel over uit dat er een andere deksel op moet.
Zodra ik er meer van weer horen jullie dat natuurlijk (ook wat een eventuele verbrande zuiger betreft).
Dat deksel kun je niet zomaar vervangen, het hoort namelijk bij het bakhuis. Ik heb het een keer gehad dat een ander deksel niet met de rest van de bak overeen kwam. Lagerzitting van het deksel zat ongeveer 3mm verschoven ten opzichte van dat van de bak zelf... Heb toen maar de hele bak vervangen.
RE: olie spuit langs m'n motorkap naar buiten.
Ingediend door nr.12 op di, 17-05-2005 16:52
helaas weer problemen met mn minitje....
dit keer komt de olie via mn motorkap naar buiten
waar je natuurlijk niet echt vrolijk van word geen idee waar het precies vandaan komt het gekke is dat het alleen op langere ritten (uur en langer) gebeurt en alleen het motorblok alleen aan de kant van de radiateur onder de olie zit vrienden van me hebben er naar gekeken maar helaas niets kunnen vinden (kennelijk doen mini's het alleen als je het niet wilt ) wie heeft er nog een goed idee???? please please please reply