Goedendag dames en heren,
Ik ben sinds een week eigenaar van een 1300 uit 98, hieraan zitten iets meer werk dan verteld maar het grootste issue wat ik opgelost wil hebben voordat ik hier lange ritten mee ga rijden is de zekerheid dat de temperatuur goed gaat.
De motortemperatuur doet het tot nu toe niet, maar de fan slaat af en toe aan en uit, dus vermoed dat dit wel oke is.
Maar mijn olie temperatuur loopt hoog op, tijdens het ophalen heb ik hem maar even bij een ijssalon geparkeerd (na ca 30 km) toen hij over de 120 graden ging.
Na dik een half uur weer ingestapt en het laatste stuk gereden. Helaas zat hij snel weer op de 120 graden en daarna steeds hoger. Net thuis gekomen voordat hij in het rood sprong bij 150+ graden.
Vreemde is dat toen de fan weer een keer aan sprong dus mijn vermoeden is dat de meter niet klopt en de fan op de juiste temperaturen aan en uit springt.
Goed verhaal lekker kort...
Mijn vraag, hoe kan ik dit het beste controleren? ik kan nergens een weerstand vinden die de olietemp sensor zou moeten hebben. of de juiste spanning die naar de meter zou moeten gaan...
Wil graag met de zekerheid in de auto stappen dat hij niet in de soep loopt door een te hoge temperatuur.
Wie kan mij de goede kant op sturen? Bedankt alvast voor het lezen.
RE: Olie temperatuur loopt hoog op 120+ binnen 30 km
Ingediend door Joostini op vr, 15-07-2022 08:35
Goedemorgen Guido,
Allereerst gefeliciteerd met de aankoop van een mooie echte classic mini.
eerst even over temp van het water(ook belangrijk), daarna een stukje over olie temp.
Er was een probleem met de MPI dat de kabel aansluiting van de sensor op het thermostaathuis niet goed was omdat de polen te snel oxideren door slecht materiaal ( dit is als tijdelijke fix schoon te maken). Hier is een reparatiedeel voor te koop bij Minispares http://minispares.com/product/Classic/Cooling_heating/Water/YMQ105690.a…. Ik heb dit probleem ook gehad met mijn 98er monza.(zou er graag weer 1 willen hebben)
Dat hoeft natuurlijk in jou geval niet het probleem te zijn. Kijk ook eens in het koelvloeistof reservoir of je geen belletjes ziet als hij draait. Alleen open draaien als hij nog koud is en dan wachten tot hij warm word en dan kijken of je bellen ziet. In dat geval zou je koppakking lek kunnen zijn. En dan word hij ook warm.
Verder heb ik zelf ook gehad dat de ventilator laat aansloeg omdat hij simpelweg versleten was . Ik was toen net van een trip heen en weer naar Griekenland bijna thuis en toen ging hij definitief stuk. De ventilator heeft echt hele kleine koolborstels(veelte klein en goedkoop). Aangezien de temperaturen de laatste jaren, moeten ze aardig hard werken die ventilatoren vooral bij veel files/stilstaan.
ook even kijken of er wel echte koelvloeistof in zit en geen water, want dat scheelt ook een hele hoop.
Dat even gezegd over de temp van het water. Een koele motor laat ook je olie temp zakken.
Daarnaast de vraag, heb je zo'n hippe carter-beschermplaat onder de motor zitten toevallig ? zo ja. dat is after-market en zo kan de blok van onderaf niet koelen en word je olie ook loeiheet.
als je je olie verwisseld, gooi er dan volgens het boekje ook 15w40 half synthetisch in van Castrol. Let op dat je geen full synthetische olie gebruikt, want daar kan je versnellingsbak niet tegen. Dat kan ook weer wat schelen in de temperatuur.
zomaar even een paar ideeën