olieaftapplug: normaal?

default

RE: olieaftapplug: normaal?

Ik heb hier in mijn A-metro het 1275 blokje met de
bijbehorende versnellingsbak.
De vraag: hoort die olieaftapplug daarin zo onwijs
losjes in het schroefdraad van de sump te passen??

Als ik hem er met de hand indraai, kan ik hem gewoon
heen en weer bewegen, zoveel speling zit er in..

Alleen door het vastzetten tegen de indrukbare koper
ring in dicht ie af..
Het vorige baasje had trouwens met teflon tape om de
schroefdraad gewerkt..

Is die lossigheid normaal?

(het is volgens mij wel de originele plug met de magneetstift erop).

RE: olieaftapplug: normaal?

de plug hoeft niet zwaar te draaien het is een gewone bout die in een schroefdraad wordt gedraaid.maar als de plug verschijdene keren tevast is gezet bestaat de kans dat de draad in de bak is beschadigd.de afdichting geschied door de koperen ring.is de draad beschadigd (er half uitgedraaid) dan bestaat de kans dat de volgende keer de draad er helemaal uit gaat of dat je onderweg de plug verlies .er zijn mogelijkheden om er een overmaatse plug in te zetten of met een helikol de draad opnieuw er in te brengen.

RE: olieaftapplug: normaal?

Volgens mij word bedoelt dat de plug ,als ie helemaal ingedraaid is, tog nog een stukje heen en weer kan, Speling dus, en dat ie past bij het klem draaien tegen de koperen ring vast komt te zitten.

Ik heb niet echt een antwoord erop. Ben daar niet zo bekend mee, maar het lijkt mij teveel speling.

RE: olieaftapplug: normaal?

Ik heb vorig weekend mijn olie vervangen en bij mij ging de plug er zo strak in dat ik hem er niet helemaal met de hand in kon draaien. Ik heb er een nieuwe plug ingedraaid met extra lange magneet. Ik heb er wel heel goed opgelet dat ik hem er recht ingedraaid heb. Volgens mij is het dus niet goed dat hij zo los zit.

RE: olieaftapplug: normaal?

Hoe ziet de schroefdraad eruit in de bak?

Je hoort hem er niet zo met de hand in te kunnen draaien. Draai er geen conische plug in! Dan kan het aluminium knappen...

default

RE: olieaftapplug: normaal?

Bedankt voor de reacties tot dusver (aantal valt me tegen gezien jullie allemaal een olieplug hebben :-))

De plug kun je er inderdaad met de hand indraaien, en komt pas op het allerlaatst vast te zitten (tegen de koperring aan).

Of ik de draad in het afloopgat liggend onder de auto met nadruppende motorolie kan beoordelen betwijfel ik...

Wanneer er een helicoil in gezet moet worden moet het gat toch eerst groter geboord worden, waarbij de boorspanen in de sump terecht gaan komen...

Van dat idee ga ik een beetje griezelen..

Kan de sump niet gedeeld worden, zodat je een onderste helft kunt vervangen?
Niet dacht ik... :-(

Ik had dit probleem nog nooit bij een auto, altijd zitten de pluggen veel steviger.

Bij mij lijkt het of het gat net iets te groot voor de plug is..

Er zijn toch niet verschillende pluggen in omloop zodat iemand iets verwisseld kan hebben??

RE: olieaftapplug: normaal?

metrodriver schreef:
(aantal valt me tegen gezien jullie allemaal een olieplug hebben :-))



Haha, maar de helft weet niet eens waar die zit, laat staan hoeveel speling er op zit :+) [size=75:26ijpivc](including me... :x )[/size:26ijpivc]

RE: olieaftapplug: normaal?

Metrodriver wrote:
sump


Is dit ook een Nederlands woord of zit er net als ik nog een Engelsman op het forum? 8)


En ik had niet gereageerd want wat ik wilde zeggen was al gezegd: Schroefdraad gaat vaker kapot en vergeet niet die koperen ring. :D

default

RE: olieaftapplug: normaal?

Of er een net, kort nederlands woord voor sump is: volgens mijn woordenboek "ondercarter", iets wat ook wel "carterpan" genoemd wordt..

Maar omdat we allemaal de Haynes moeten kunnen lezen, vond ik het wel gepast een engels woord te laten vallen :+)

Wat bedoel je met "vergeet niet de koperen ring": kan de plug losjes in het gat komen te zitten omdat de pakkingsring plat is?.
Ik vervang die ring bij elke oliewisseling, dus ik vergeet hem niet, maar denk ook niet dat die het probleem veroorzaakt.

Dus de schroefdraad zal wel stuk zijn.

Ik zag ergens een speciale conische schroef geadverteerd die te gebruiken zou zijn ipv. een helicoil: iemand daar goede/slechte ervaring mee?
Mij persoonlijk lijkt het meer een splijtzwam..

Nog iemand gedachten over het aanbrengen van de helicoil en de metaalsplinters in de bak??
|:(

RE: olieaftapplug: normaal?

Ipv de helicoil is het makkelijker gewoon een overmaatse plug te monteren, die is denk ik makkelijker te krijgen dan 1 losse helicoil in die (engelse?) maat.

Als je rustig boort zouden de meeste spanen naar buiten moeten komen, niet de bak in. Erg ver kunnen ze ook niet komen dus je kan ze er ook wel weer uitkrijgen. Bovendien is de bak van zacht aluminium, splinters daarvan richten minder schade aan dan staal.

In plaats van carter, carterpan of sump mogen we het bij de mini ook nog versnellingsbakhuis noemen :D:D

RE: olieaftapplug: normaal?

flink vet aan je boor in rustig boren .nadien met je pink het overige boorsel er uit vissen. de conische plug heeft als nadeel dat hij in het zachte aluminium vastvreet en elke keer dat hij wordt aangedraaid het gat weer iets groter maakt.helicoil mag natuurlijk ook metrische maten hebben ,je bak gaat daar echt niet van huilen :'(

RE: olieaftapplug: normaal?

ik ging er ff vanuit dat met de helicoil de originele plug weer gemonteerd zou worden. Hoeft natuurlijk niet.

RE: olieaftapplug: normaal?

OK, misschien ben k niet zo slim maar volg het helicoil verhaal niet helemaal. Ik heb ernstig last van olie lekkage onder mijn bak en was benieuwd ofdat het ook aan een te losse tapbout zou kunnen liggen. Ik heb geen olie opvang dus hoe zou ik dit kunnen testen?
En hoe kan ik dit vervangen/verbeteren, snap dat dan wel de olie eruit moet.
Heeft iemand fotootjes van al die dingen waar jullie het over hebben dan volg ik het misschien beter.

dank u

RE: olieaftapplug: normaal?

dat is makkelijk te zien, leg ff een nachtje een stuk karton onder je blok en zie waar de olie ligt.

Meest voorkomende lekkage is aan de diff-kant, de plug zit heel ergens anders dus dat zou je makkelijk moeten kunnen zien

default

RE: olieaftapplug: normaal?

de bak kan ook lekken (is me van verschillende kanten gezegd) daar waar de schakelstang uit de bak komt en naar de pook-stangen gaat (de rubberseal is dan versleten).

RE: olieaftapplug: normaal?

Dat klopt, daar zit het diff ook