Oliedruk?

default

RE: Oliedruk?

Goedenmiddag allen,

Ik rij nu bijna een jaar in me Mini uit 1986 en vanmiddag toen ik instapte had ik opeens een oranje lampie op me dashboard branden. Ik weet niet wat dit ding betekent (dat is dus mijn eerste vraag).

Ik heb een dash met twee klokken en vorige week is de olie nog bijgevuld bij Dennis hiero in Den Haag (Mini-Garage dus dat zal wel goed zitten).) Hij lekt niet (echt waar), tenminste niet zo erg dat er plassen ontstaan onder me bakkie.

Wat kan de oorzaak zijn van dat lampie en wat kan ik eraan doen. Het is nu zaterdag en heb um eigenlijk de rest van het weekend niet meer nodig, dus ik kan maandag ff naar de garage rijden. Maar als iemand me nu kan zeggen wat er aan de hand is graag. :-)

De Groeten, Tijs

RE: Oliedruk?

Yes sir! :) Je hebt als het goed is twee lampjes: 1 oranje en 1 rode. Bij latere modellen zijn ze alletwee rood (en dan staat er ook een symbooltje in, zodat het direct duidelijk is). Helaas geloof ik ook dat de kleur ergens in de loop van de tijd omgedraaid is.

In elk geval is 1 van de twee laadstroom (d.w.z., er loopt stroom van je dynamo naar de rest in plaats van omgekeerd, wat zou moeten) en 1 is de oliedruk. FWIW, bij mijn Mini is rood laadstroom en oranje oliedruk. Instructieboekje brengt uitkomst.

Als je de auto op contact zet zonder te starten, dan branden beide lampjes. Er is immers geen oliedruk, want de motor loopt niet, en de accu wordt niet opgeladen, wederom omdat de motor en daarmee de dynamo niet draait. Als de motor draait, dan zouden beide uit moeten gaan. Soms duurt de oliedruk even, met name als de motor al wat ouder is.

Als hij helemaal niet uit gaat, dan betekent dat dat er wat mis is. Of er oliedruk is hangt af van of er voldoende olie is, maar ook of de pomp uberhaupt draait om druk op te bouwen. Geen oliedruk is heel erg slecht voor een motor, dus meteen uit is het devies, anders loopt hij vast en dan ben je verder van huis.

Echter, er is nog een mogelijkheid, nl. dat de sensor naar z'n grootje is. Dan is er wel oliedruk, alleen geeft de sensor dat niet aan.

default

RE: Oliedruk?

Het rare is namelijk dat ie gewoon hetzelfde loopt als voordat dat lampie aan ging. Wat jij zegt over dat ie aan moet aan gaan als de motor nog niet gestart is is bij mij ook niet het gevel, want ik had dat lampie het afgelopen jaar nog niet gezien.

Gezien de omstandigheden lijkt het me dat dan nu de sensor gewoon aan het einde der latijn is gekomen en dat daar een nieuwe voor inde plaats moet komen. Ik ga van de week wel ff naar de mini-garage voor verder onderzoek.

tnx iig voor de uitleg.

RE: Oliedruk?

Ehhmmm.. Gebruik je de mini dagelijks??

Toch even een kritische noot: je neemt nu even aan dat het de sensor is, en rijdt er dus mee door? Want is het dat niet, en heb je dus echt geen oliedruk meer, dan draai je je hele motor aan puin.

Ik weet niet welke lampje welke is, maar ik reken uit dat het 25% kans is op bovenstaande gevolgen als je een goed stukkie gaat rijden... Even ter informatie ;)

RE: Oliedruk?

Bij mij gaat het lampje ook wel eens flikkeren. Als ik een lang stuk op de snelweg geblazen heb, en ik sta vervolgens stil en de motor draait stationair, dan gaat het lampje flikkeren. Geef ik een beetje gas bij dan gaat het uit.

Hoe komt dat?, is de olie te warm geworden, of te dun t.g.v. deze warmte of is mijn oliepomp niet meer 100%. Volgens mij kan het weinig kwaad, aangezien onder het rijden de oliedruk wel oke (lees het lampje blijft uit)blijft.

default

RE: Oliedruk?

Is het niet zo dat het lampje ook aangaat wanneer je peil te laag is?? Misschien moet je dit even controleren?

De olie is natuurlijk in beweging wanneer je motor wild aan het draaien is en misschien zakt je peil wel onder het niveau wanneer je motor stationair loopt.

RE: Oliedruk?

Het lampje geeft aan dat de oliedruk te laag is, punt. Er zijn nogal wat verschillende mogelijkheden voor te weinig oliedruk, waarvan te weinig olie er 1 is (maar als het zover komt heb je al veel te lang geen olie bijgevuld).

Roger z'n omschrijving is waarschijnlijk te verklaren doordat de olie dunner is na lang rijden. In combinatie met een oude oliepomp en een laag toerental zou dat dan kunnen betekenen dat de druk wat aan de lage kant wordt. Kwaad kunnen is een groot woord, maar het is wel een duidelijk teken dat het motortje niet nieuw meer is.

default

RE: Oliedruk?

Duidelijk voor mij!!! Zo leer je nog eens wat...

RE: Oliedruk?

Mini Mart schreef:
Is het niet zo dat het lampje ook aangaat wanneer je peil te laag is?? Misschien moet je dit even controleren?

De olie is natuurlijk in beweging wanneer je motor wild aan het draaien is en misschien zakt je peil wel onder het niveau wanneer je motor stationair loopt.



Het lampje gaat alleen maar aan wanneer de oliedruk niet voldoende is, dit staat los van je oliepeil. Dus als het peil ver onder het minimun op de peilstok staat, kan de druk nog voldoende zijn. Alleen wanneer het peil zo laag staat dat de pomp geen olie aan kan zuigen valt de oliedruk weg (is een beetje dubbel, had de reactie van eelke nog niet gezien)

De olie is inderdaad in beweging, maar dat kan de rede denk ik niet zijn. Want dan zou het lampje continu moeten gaan branden onder het rijden. Want dan maak je meer toeren en is de olie des te meer in beweging

RE: Oliedruk?

Eelke schreef:
Kwaad kunnen is een groot woord, maar het is wel een duidelijk teken dat het motortje niet nieuw meer is.



Ja hij is uit 1992, en heeft nu 108.000 km op de teller. Maar uit jouw woorden begrijp ik dat ingrijpen (nog) niet nodig is, of moet ik opzoek naar een nieuwe oliepomp? Of misschien een oliekoeler? Het blok is overigens gewoon standaard, alleen rij ik nooit rustig met het ding.

RE: Oliedruk?

Oliekoeler? Dat is geen goed plan met een standaard motortje. Oliekoeler plaats je om te voorkomen dat de olie te heet wordt, en daar zijn geen aanwijzingen voor.

Het probleem met een oliepomp is dat deze achter de koppeling zit en de motor half uit elkaar moet om hem te vervangen. Ik weet eigenlijk niet hoe vaak zoiets preventief vervangen wordt. Het is wel vaste prik bij een motorrevisie, in elk geval.

default

RE: Oliedruk?

Maar goed allen,

heb gisteren met de garage gesproken en morgen word ie doorgelicht en ook meteen gefixt. Volgens hem is het ook een defecte sensor. Oliepeil is niet te laag, lekt niet en rijdt als een zonnetje. Nuff said, denk ik.

Iig bedankt voor de discussie, ik heb weer wat opgestoken over me kleine bakkie.

RE: Oliedruk?

Pas wel op: als het lampje aangaat om de reden waarvoor het gemaakt is (tijdens het rijden), dan is het eigenlijk al zo'n beetje te laat; tijd om na te gaan of hij nog lekker loopt heb je niet. Meteen uit en langs de kant om erger te voorkomen.

default

RE: Oliedruk?

vandaag een nieuwe sensor erop geplugt, oliepeil was flex en hij rijdt als een zonnetje. Nu is het oliedruk lampie ook aan als het contact aan gaat (net als het accu-lampie).

Dus alles is weer ok, tnx iedereen voor de hulp

tijs

RE: Oliedruk?

Mijn oliedruk lampje doet t momenteel helemaal niet, ook niet bij aanzetten contact. Dit moet dan toch juist wel?
Daarnaast start de motor slecht, maar ik weet dus niet of een lage oliedruk starten kan bemoeilijken? Kan dat?

Ik zal de aansluiting van de sensor morgen ff checken.

RE: Oliedruk?

Toen ik net mijn mini startte viel mij op dat het rode lampje links op de klok bleef branden. Pas toen ik het gaspedaal wat intrapte ging het lampje uit. Beide lampjes gaan netjes aan bij contact. Ik had dit nog niet eerder gezien, wellicht de eerste keer dat het lampje blijft branden, het kan ook zijn dat het me gewoon nooit opgevallen.
Als ik het goed begrijp heeft dit met de accu te maken? Zou deze dan niet op worden geladen bij het stationair lopen van de motor. Waar kan dit aan liggen, dynamo?