oliedruk 1300 spi

RE: oliedruk 1300 spi

hallo mini vrienden :)

als ik de spi start (koud) loopt de olie druk meter op tot 6.
maar als de motor eenmaal warm is daalt de oliedruk tot 2.

ik heb deze spi mini nog maar 2 weken, dus ik weet niet welke olie erin zit (misschien te dun of te dik).
zou dit kwaad kunnen of zeggen jullie gelijk olie vervangen(met filters) en dan nog eens te kijken??

Mvg Freydis Versluis

[youtube:yomgiwu3]CyoddWbkIic[/youtube:yomgiwu3]

Het is een buitengewone zeldzaamheid, dat iemand die een auto verkoopt vlak voordien nog een keer de olie ververst. Denk maar even na.
Dus, weer wijs en doe wat je zelf al suggereert. Warm draaien, aftappen en een nieuw oliefilter plaatsen en verse olie erin.
En dan kijken wat de meter aangeeft. Wat de meter aangeeft behoeft beslist niet de absolute waarde van de oliedruk te zijn. Het is slechts een indicatie van hoe de oliedrum zich bij bedrijfstemperatuur verhoudt tot die bij nog koude motor.
Als je een echte waarde wilt weten; ga naar een bekend bedrijf en laat het echt opmeten.
Het kan natuurlijk zijn dat de oliepomp in de motor van jouw auto niet zo best meer is. Het kan ook zijn dat het aanzuigfilter wat 'vol' zit, waardoor de druk niet zo hoog oploopt.
Neem je zekerheid. Meten is weten.

ik heb net nog even onder de motorkap gekeken en ik zag dat de leiding van het blok naar de oliedruk meter van plastic is en dat hij niet helemaal vol zit met olie (ook bij draaiende motor niet) dus daar zit lucht in.
kan ik dit zo laten of moet je voor een goede waarde de leiding ontluchten zodat hij vol met olie zit tot aan de meter?

Lucht in dat leidinkje zou geen probleem moeten zijn.
Blijft de druk laag als je toeren maakt? Of alleen bij stationair?
Hoeveel toeren is stationair ..

Olie verversen is sowieso een goed idee, als de motor al flink wat kilometers heeft gemaakt kan je voor wat dikkere olie gaan: 20 w 50 bijvoorbeeld ( beter dan de 10 w 40 die standaard voor een Spi gegeven wordt).

Succes,
Theo van den Bogaard