Kruimelpad
Oliedruk; je moet het maar weten!
RE: Oliedruk; je moet het maar weten!
Ingediend door Red Flame op zo, 28-11-2010 21:32
je vult toch altijd je filter als je hem erin schroeft? plus de ring eventjes insmeren met olie, dan lekt ie niet.
- Login of registreer om te reageren
Natuurlijk voldoende; tot bovenste streepje.
De olie loopt overigens van pomp naar filter, dus als daar wel of geen olie in zit maakt niet veel uit.
Ik was al bijna het blok er aan het uit halen, maar de doorgewinterde Minikenner "Minimania" uit Boven/Beneden(?) -leeuwen die ik nog ff raadpleegde vertelde mij dat er mogelijk niets kapot was.
Zijn procedure gevolgd met positief resultaat.
Al met al heb ik er denk ik eenderde liter in laten lopen in drie sessies.
P.s. wanneer je in genoemd ontkoppelde gat olie schudt loopt het regelrecht de pomp in.
- Login of registreer om te reageren
ik snap dat je wilt helpen, maar helemaal begrijp ik het niet.
Al jaren ververs ik de olie op de volgende manier:
- carterplug los, om alle olie eruit te laten lopen
- oliefilter loshalen.
- Als alle olie weg is, carterplug terug erin draaien
- nieuwe oliefilter vullen met olie, daarna monteren.
- als laaste via de kleppendeksel olie bijvullen tot 4,5 liter (incl oliefilter)
nog nooit anders gehoord en nog nooit problemen mee gehad
- Login of registreer om te reageren
Ik weet ook niet anders dan zoals jij het beschrijft. Ik sleutel al jaren aan diverse merken.
Maar het blijkt dat het probeem dat zich bij mij voordeed kan gebeuren,
vooral wanneer je het blok maximaal laat leeglopen en een dagje wacht.
Het is maar een tip voor wie soortgelijk in de problemen komt.
Stel je voor; de hele boel uitelkaar draaien en dan constateren dat er niets aan de hand is met die pomp.
- Login of registreer om te reageren
dan weet je zeker dat je een blok in en uit elkaar kan schroeven
maar ik kan het je in het voorjaar meer over vertellen,
- Login of registreer om te reageren
Ik heb het wel eens gehad met een nieuw (gereviseerd) blok waarvan de pomp helemaal droog was. Daar hielp het vullen via die pijp ook niet, moest het blok uitbouwen en de pomp volgooien met olie, daarna weer inbouwen.
Misschien dat de pomp die er nu in zit bij rin wat veel speling heeft, zodat deze geen goed vacuum meer kan opbouwen als de pomp (zo goed als) droog staat.
- Login of registreer om te reageren
Vullen via die pijp gaat wel hoor: Ik had een motortje liggen dat 9 jaar stilstond terwijl de olie was afgetapt. Via bovenste aansluiting op het bok olie naar binnen laten lopen en tegenlijk de motor voorzichtig een beetje tegen draaiirichting in gedraaid. Daardoor vulde de oliepomp zich met olie en kon deze later druk opbouwen.
Overigens heb ik richting filter toen een hydraulische pers gebruikt om de motor te primen met olie. Als je dat iets te enthousiast doet hoor je een doffe klap en blijkt de o-ring van het oliefilter ertusenuit te zijn geklapt. (ik sukkel: 2x gebeurd) Iets rustiger, motor beetje ronddraaien en alles is weer gevuld met olie voordat de eerste startpoging wordt gedaan.
- Login of registreer om te reageren
Hmm motortje terugdraaien was inderdaad nog wel een goeie geweest, heb ik toen niet aan gedacht.
- Login of registreer om te reageren
RE: Oliedruk; je moet het maar weten!
Ingediend door dennisdegriek op ma, 19-09-2011 21:50
[size=85:1rz4fpyz][topics samengevoegd - Crispy][/size:1rz4fpyz]
Hallo ik heb een mini blok 1275 nog niet ingebouwd .ik heb een nieuwe pomp ingezet maar heb nog steeds geen oliedruk .de gaatje waar de olieleiding boven de onsteking is gevuld met olie maar nog niks .wat kan ik nog doen ???is er een optie om de block met 7 liter olie te vullen eerst ???
Mvg
Dennis
- Login of registreer om te reageren
7 liter is een beetje veel daggik. Gloep er eerst eens 5 liter in.
ALs je olie in het gaatje hebt gedaan waar de olieleiding met banjo normaliter inzit, ben je op de goede weg bezig geweest, echter moet je wel tijdns het vlgieten met olie daar de motor voorzichtig linksom, dus tegengestelkd draaien. Dan neemt de oliepomp omgekeerd de olie aan en voert deze door naar de aanzuigbuis. Dan is de pomp nat en de hoeveelheid lucht in de aanzuigbuis minder.
Heb je ooit de motor en versnellingsbak gesplitst? Dan is het belangrijk zeker te weten dat de O-ring gemonteerd is in het aanzuigtraject. Deze zit dus tussen de rand van de versnellingsbak en motorblok. Lokatie: achterzijde boven het dekseltje dat oip de bak gemonteerd zit rechts van het differentieel.
Oliedruk draaien altijd doen zonder bougies erin. Als motor geheel uit elkaar is geweest moet goede montage lube voldoende zijn voor de smering tijdens oliedruk draai proces. In andere gevallen heb ik wel eens een hydraulische handpomp gebruikt om via het oliefilter en motor rechtsom draaien te voorzien van olie in de kanalen.
Have fun
- Login of registreer om te reageren
Als je je blok met 7 liter olie vult kan het wel eens heel snel gedaan zijn met de pret.
Vermoedelijk toch gewoon nog geen olie in de pomp en leidingen (er van uitgaan dat je de pomp er goed hebt opgezet, en dat de pomp het juiste type is). Als er nog lucht in de leidingen zit kan hij de olie gewoon niet omhoog pompen (olie pomp, pompt geen lucht).
Wat je kan proberen is om met een spuit flink wat olie in de pomp te spuiten. Dit kan via het kanaal wat van onder je kop naar je oliefilter gaat (het blok in, niet de leiding in). en vervolgens te starten met de bougiedoppen eraf totdat je oliedruk hebt (wel eerst de leiding weer vastzetten). Het kan soms een tijdje duren voordat je druk hebt....
De motor niet laten lopen bij weinig of geen oliedruk! Hier krijg je alleen maar schade door. Als dit niet lukt zal je de pomp er denk ik weer eraf moeten halen om de boel vol met olie laten lopen en dan weer hetzelfde verhaal.
Iemand nog aanvullen tips?
Groeten,
Arthur
- Login of registreer om te reageren
RE: Oliedruk; je moet het maar weten!
Ingediend door dennisdegriek op ma, 19-09-2011 22:37
Aan de buitenzijde van de pomp is er een inkeping (half maan) die wijst naar onder .zo heb ik het erop gezet .
- Login of registreer om te reageren
RE: Oliedruk; je moet het maar weten!
Ingediend door dennisdegriek op ma, 19-09-2011 22:39
Tussen de motor en bak zit nieuwe o ring dat is allemaal goed .ik dacht met 7 liter weet ik zeker dat het vaatje in de bak vol zit maar dat is het ook met 5 liter .links om draaien van de kant van de koppeling bedoel je ?met het vullen van de gaatje boven de onsteking had ik geen resultaat .straks draai ik de motor kapot omdat ik het vaak probeer met de startmotor .hoop ik dat het lukt wat jij zegt.morgen proberen .ik laat je het nog weten .
Alvast bedankt.
- Login of registreer om te reageren
RE: Oliedruk; je moet het maar weten!
Ingediend door dennisdegriek op ma, 19-09-2011 22:40
Ja is de juiste type .
- Login of registreer om te reageren
dennisdegriek schreef:
.links om draaien van de kant van de koppeling bedoel je ?.
Linksom draaien aan poeliezijde, niet vliegwiel zijde.
Dan draait de motor achterstevoren en slikt de oliepomp de olie in die je via het gaatje toevoert.
(Misschien was ik niet duidelijk genoeg, komt omdat bij mijn autootje de poelie erg makkelijk bereikbaar is omdat er geen binnenschermen meer zijn en een frontkoeler gemonteerd)
- Login of registreer om te reageren
Knappe jongen als je dat lukt met een standaard radiator in de auto...dat draaien aan de poelie bedoel ik.
Dennis
- Login of registreer om te reageren
Heb je pomp wel gevuld met olie voordat je hem gemonteerd heb. Anders blijft hij lucht verpompen en zal het heel lang duren voordat je druk krijg.
Ook wil het wel eens voorkomen dat de bouten waarmee je pomp vastzet iets te lang zijn de pomp zit dan niet klem tegen het blok, waardoor er nooit oliedruk opgebouwd kan worden.
- Login of registreer om te reageren
RE: Oliedruk; je moet het maar weten!
Ingediend door dennisdegriek op di, 20-09-2011 21:33
Bedankt voor de tip het is gelukt. .ik heb bij de gaatje van de banjo moer olie gedaan en links om gedraaid en ik heb wat oliedruk .de motor is nog uitgebouwd en ik probeer het elke keer met start kast op de startmotor .alleen twijfel nog vaak als er genoeg oliedruk is .de oliedruksensor eruit spuit een beetje olie .hopen dat het goed komt .moet maar een nieuwe sensor kopen en meten .
Bedankt voor de tips .
- Login of registreer om te reageren
Ik heb de vraag aan een bestaand topic toegevoegd zodat de informatie bij elkaar blijft
- Login of registreer om te reageren
RE: Oliedruk; je moet het maar weten!
Ingediend door stedie op ma, 05-12-2011 23:10
Heb hetzelfde aan de hand, oude opgevoerde motorblok gerevisseerd en dan geen oliedruk meer :s...
hopen dat dit werkt! was bijna alles terug aan het openvijzen
- Login of registreer om te reageren
RE: Oliedruk; je moet het maar weten!
Ingediend door rin op zo, 28-11-2010 21:16
Pomp niet kapot!
Na het wisselen van een tweedehands motor in mijn Mini heb ik eerst de oude olie warm gedraaid en eruit laten lopen. Toen alles eruit was, verse olie erin en nieuw filter, maar bij starten geheel geen oliedruk meer! Geen druppel olie in het filter en ook zonder filter kwam er geen olie uitlopen.
Pomp kapot!?
Nee!
Wat bleek:
de pomp zit bij Mini's zodanig dat hij makkelijk zonder olie komt te staan bij verversen en daarna geen olie meer rondpompt. Ook al laat je de motor ff stevig draaien.
Oplossing; bovenste deel van de pijp die van het oliefilter naar boven loopt los maken, met een trechter olie in het blok gieten, motor heel ff laten draaien (liefst zonder bougies) en dit herhalen totdat ineens de olie eruit spuit.