oliedruk krijgen met de startmotor.

default

RE: oliedruk krijgen met de startmotor.

Ik heb mn blokje net weer in elkaar. Iemand had de tip gegeven om op oliedruk te starten. in een andere thread had ik al gezien dat dat moest door de startmotor een tijdje te laten draaien met de bougies eruit. Maar er gebeurt niks, er komt niet eens olie bij de tuimelaars.
de oliepomp deed het wel toen de motor uit elkaar lag, dus ik denk niet dat het daar aan ligt.
Ook heb ik, zoals in de reparatie handleiding staat,olie in de pomp gedaan voor het monteren maar ik ben bang dat die er al lang uitgelopen is.
Wat kan ik nog proberen?

RE: oliedruk krijgen met de startmotor.

Een oliepomp vullen heb ik nog nooit gedaan of gehoord de olie loopt er bij montage weer gelijk uit.

Of heb je het over het oliefilter die je wel kan vullen voordat deze gemonteerd word, maar dat is een heel groot verschil.

Wanneer het zou gaan over de oliefilter dan ligt het eraan hoe lang je gestart hebt voordat de olie boven is. Het toerental van de startmotor is veel lager dan die van de motor wanneer deze draait om druk op te bouwen. Dan maakt het weinig verschil meer de olie wordt via het kleppendeksel erin gegoten, de filter is gevuld en de rest zit in het karter. Alles wat gesmeerd dient te worden door de olie is al gesmeerd in de 1ste plaats.

default

RE: oliedruk krijgen met de startmotor.

Het oliefilter heb ik ook gevuld. maar ik bedoelde echt de oliepomp, misschien moet je hem alleen maar vullen om de oliepomp zelf een beetje te smeren, net als andere draaiende delen.
maar bedoel je dat ik hem gewoon kan proberen en er op vertrouwen dat de olie zn werk wel doet. ik ben een beetje bang dat ik hem kapot draai.

RE: oliedruk krijgen met de startmotor.

De oliepomp vullen is inderdaad om de pomp zelf al een beetje te smeren. De meeste olie zal er inderdaad direct uitlopen maar er blijft altijd een soort van dun filmpje achter..

Het zelfde doe je eigenlijk met het blok een tijdje laten draaien zonder ontsteking. Je zorgt ervoor dat alle nieuwe onderdelen al goed wat olie hebben voordat ze daadwerkelijk volledig op belasting worden gezet.

Wat je het beste kunt doen is een losse oliedruk meter op je blok aansluiten zo kan je kijken of je motor bij ronddraaien op de starmotor druk krijgt.

default

RE: oliedruk krijgen met de startmotor.

Zou het wel kunnen dat er oliedruk is als er geen olie bij de tuimelaars/kleppendeksel komt.

RE: oliedruk krijgen met de startmotor.

Nogmaals dat ligt eraan hoelang je doorstart zonder onsteking, en duurt wel effe hoor.

Zet alles in orde zoals het behoort, ontsteking, bougies en alles wat erbij dient te zijn en laat de motor starten zodat ie aanslaat. Wat dacht je ervan dat alles in orde is en morge vroeg weer de mini moet starten, de pomp zal weer zijn werk moeten doen het loopt allemaal tenslotte terug het karter in.

RE: oliedruk krijgen met de startmotor.

Je kunt de oliepomp van buitenaf vullen door de stalen leiding die buitenom loopt naar je oliefilter te demonteren en in het gat dat in het blok zit olie te gieten.

RE: oliedruk krijgen met de startmotor.

Iemand had de tip gegeven om op oliedruk te starten. in een andere thread had ik al gezien dat dat moest door de startmotor een tijdje te laten draaien met de bougies eruit.



Ik blijf dit maar een moeilijke kwestie vinden. Komt mij een beetje "onnodig" over. Vooral als je alle delen voor het monteren al ingesmeerd hebt met olie. Dan creeer je een beetje de situatie die gelijk is aan elke "koude" start: Er is olie geweest, en alle overschot is naar beneden gezakt.

Mocht je de boel niet gesmeerd hebben bij monteren dan is deze methode (eerst op startmotor om olie rond te pompen) ook waardeloos, want het duurt best een tijdje voordat de olie overal is. Kortom de eerste slagen maakt ie dan nog olie-loos...

Dus als je de boel goed ingesmeerd hebt, is het goed.

Verder weet ik niet eens zeker of het toerental van de startmotor wel voldoende is. Als je gestart hebt blijft ook altijd nog even het olielampje branden. Soms zelfs netzolang tot je even gas hebt gegeven. Misschien dat dit zit in de meet-historesis van de sensor hoor.. ??

default

RE: oliedruk krijgen met de startmotor.

Ok bedankt allemaal, ik heb de delen van te voren ingesmeert met olie dus ik ga hem gewoon zo proberen.

RE: oliedruk krijgen met de startmotor.

start maar eens met 1 bougie er in, maar ontsteking er af.. heb je wel zo oliedruk.

overigens..

als je netjes volgens de regels bouwt, gebruik je camlube (een soort oliegel) op je nokkenas die blijft wel zitten en om je pomp te vullen.en assembly lube voor de rest.

RE: oliedruk krijgen met de startmotor.

zie ook:
http://www.minispares.com/ms/LUBRICATIO ... s_1006.htm

Prime it with at least 20W50 oil, better still is engine build lube (which you used when doing the build, didn’t you?). Some folk recommend Vaseline, I’m not so sure but apparently it works OK.

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: oliedruk krijgen met de startmotor.

niet te moeilijk doen met dat starten na revisie, olie erin bougies erin en starten met dat ding.

iedere keer als je je auto start draait hij even zonder oliedruk, zou deze ene keer uitmaken??? ik weet zeker van niet.

RE: oliedruk krijgen met de startmotor.

Deze ene keer weet je minder zeker of hij uiteindlijke wel oliedruk gaat krijgen. Of je moet wel heel erg veel (te veel?) vertrouwen hebben in je eigen kunnen. Het is dan beter om eerst op de startmotor te kijken of je druk krijgt, dat is weer makkelijker te stoppen mocht het niet goed gaan.

RE: oliedruk krijgen met de startmotor.

Iemand had de tip gegeven om op oliedruk te starten. in een andere thread had ik al gezien dat dat moest door de startmotor een tijdje te laten draaien met de bougies eruit. Maar er gebeurt niks, er komt niet eens olie bij de tuimelaars.



volgens mij zou je er van uit mogen gaan dat er olie wordt gepompt als het oliedruklampje op het dash uitgaat .. of je dan ook al iets ziet bij de tuimelaars durf ik zo niet te zeggen.
als dat lampje niet na 1 a 2 minuten draaien op de startmotor uitgaat heb je een probleem.
1e check is natuurlijk altijd de plunjer (oil pressure relief valve)
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/manual/engine/6.htm
(aangenomen dat je in ieder geval de O-ring tussen bak en blok goed hebt gemonteerd ;-P )

HTH,
Theo van den Bogaard

RE: oliedruk krijgen met de startmotor.

volgens mij maakt het kleppendeksel/tuimelaaras helemaal geen deel uit van het oliedruksysteem...

dit alles wordt gesmeerd door zogenaamde spatsmering oftewel alles wat omhoog spetterd is voldoende om de tuimelaaras te laten werken. de as draait immers niet en heeft alleen een beetje olie nodig om soepel te kunnen bewegen.

RE: oliedruk krijgen met de startmotor.

de tuimelaaras heeft wel degelijk een olietoevoerkanaal (1e of 2e bevestigingsblok) om de tuimelaars te smeren.

zie ook:
http://www.minispares.com/web/SUBTYPE/S ... entory.cfm

Make sure you still have the oil hole post feed in the right place when converting. See AEG399/C-AEG399 also

http://www.minispares.com/web/SUBTYPE/S ... entory.cfm

If you have the original shaft with the locator in the first post you will need to move the post along but get another post to ensure the oil feed to the rockers through the head is not blocked.

FWIW,
Theo van den Bogaard

default

RE: oliedruk krijgen met de startmotor.

De aansluiting voor het oliedruk lampje zit toch links aan de voorkant van de motor net boven de plunjer (oil pressure relief valve)?
Als het lampje wat daarmee verbonden is uit gaat is het toch goed?

RE: oliedruk krijgen met de startmotor.

Qazwsx schreef:
De aansluiting voor het oliedruk lampje zit toch links aan de voorkant van de motor net boven de plunjer (oil pressure relief valve)?



Dat klopt.

Qazwsx":1b5mili1]Als het lampje wat daarmee verbonden is uit gaat is het toch goed?[/quote:1b5mili1]

Als het lampje uitgaat zou die in principe voldoende oliedruk moeten hebben inderdaad.

Verder lijkt het eerst rond laten draaien op de startmotor en/of de oliedruk te meten bij het ronddraaien daarop mischien iets overdreven. Maar waarom zou je het laten? Het werk is het niet. Helemaal bij een compleet gereviseerde motor lijkt het me niet onverstandig om het gewoon even te doen. Tuurlijk is het raadzaam (eigenlijk noodzakelijk) om alle onderdelen van te voren ook goed in te smeren. Komt bij dat je nooit weet hoe de motor aanslaat. Mischien weet je nog niks over je mengselafstelling ed. Als een kompleet nieuwe motor waarbij alles nog in moet slijten en settelen bij het aanslaan in een keer dik 5000 toeren staat te draaien door een nog af te stellen mengsel lijkt het me helemaal niet zo slecht als de boel alvast goed in de olie staat.

Maar nogmaals ieder heeft daar z'n eigen mening of idee over en inderdaad is het mischien een soort van overbodig. Persoonlijk doe ik het meestal wel even.

default

RE: oliedruk krijgen met de startmotor.

Het lampje ging uit, dus hij doet het :D
bedankt iedereen

RE: oliedruk krijgen met de startmotor.

Van Harte... :)

default

RE: oliedruk krijgen met de startmotor.

1e check is natuurlijk altijd de plunjer (oil pressure relief valve)
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/manual/engine/6.htm
(aangenomen dat je in ieder geval de O-ring tussen bak en blok goed hebt gemonteerd ;-P )




die o-ring kan je toch maar op een manier plaatsen?

ik heb zelf heel het blok uit elkaar gehad en ook een nieuwe o-ring erin gedaan het viel mij toen wel op dat de nieuwe o-ring iets groter was dan de oude
maar hij paste er wel in
en waarom zou je geen oliedruk opbouwen als die o-ring verkeerd geplaatst is? bak en blok zit toch strak op elkaar, ik weet dat hij er niet voor niets tussenzit maar ben wel benieuwd.

ik stel deze vraag eigenlijk omdat ik, nadat me mini weer in elkaar zat het oliedruk lampje niet uit kreeg met starten met startmotor, en ging dus gelijk zoeken op dit forum

ik heb zo'n 1380 ruilblok en ik ga er dus wel vanuit dat die oil pressure relief valve in orde is net zoals oliepomp dat zal dan toch allemaal wel gereviseerd cq vervangen zijn?

zondag avond ga ik een mechanische oliedruk meter aansluiten en kijken wat die aangeeft.

RE: oliedruk krijgen met de startmotor.

even een bougie er in draaien doet ook wondren voor het opbouwen van druk.

RE: oliedruk krijgen met de startmotor.

bak en blok zit toch strak op elkaar



de O-ring zorgt voor een luchtdichte afsluiting, als je hem weglaat is de kans groot dat je lucht aanzuigt en da's niet goed voor de oliedruk.
(verkeerd monteren *kan* hetzelfde effect hebben)

FWIW,
Theo van den Bogaard