Zijn de sensor en de meter nog goed? Of heb je die niet veranderd?
- Login of registreer om te reageren
Zijn de sensor en de meter nog goed? Of heb je die niet veranderd?
Zit de oliedruk-plunjer niet vast in het blok? Waar de olieleiding die buiten het blok omloopt begint{links bovenaan het blok) zit daaronder een soort dop waar je een sleutel/dop op kan zetten en losdraaien. er zit een veer achter met een plunjer die vrij in de schacht moet kunnen bewegen, deze regelt n.a. de oliedruk. Als hij erg gegroefd is heeft er vuil in het blok gezeten en kan je hem beter vervangen door een nieuwe. Is hij nog goed en kan hij vrij bewegen, oké. kijk ook op de kop vd plunjer of je een mooi egale, aaneen gesloten ring ziet,t'is een teken dat hij mooi afsloot.
Je zei: gereviseerd blok. Lagerschalen vervangen en krukas geslepen? Oliepomp vernieuwd? Wat is er nog meer gedaan?
Maar check eerst even de oliedruk plunjer.
Bedankt voor de reacties.
Ik heb dezelfde drukmeter gehouden, de standaard Smiths die in het ei dashboard zit. Geen sensor.
Ik heb de oliedruk-plunjer losgedraaid en inderdaad, daar kwam oliedrab uit in plaats van de verse nieuwe olie. De veer kwam eruit maar de plunjer die erin zit krijg ik er niet uit.. Is daar een trucje of gereedschap voor?
Voor zover ik weet zijn de lagerschalen sowieso vervangen, blok is schoongemaakt en gespoten en nieuwe bougies, nieuwe koppelingsplaat en drukgroep. Maar verder weet ik eigenlijk niet wat er is gebeurt... Ik zal het eens navragen bij mn garage.
Is geen speciaal gereedschap voor daar je hem normaliter gewoon met je pink eruit kan halen.
Dat hij vol met drap zit is wel heel triest voor een revisiebedrijf! Het betekend in mijn ogen, dat de oliekanalen niet, of niet goed schoon gespoeld zijn en dat is geen goed nieuws voor je lagerschalen! Men heeft dan ook niet "proef" oliedruk gedraaid. Ja! Dat kan ook zonder versnellingsbak!
Wat mij te binnenschiet is: probeer met de achterkant(houten handvat) van bv een kwast of een ander stukje hout(stokje) dat zachtjes in de plunjer vast te tikken en met een beetje "morrelen" er uit te wrikken. T'is zomaar een ingeving. NEEM FOTO'S!
De oliedruk is terug! De plunjer zat er heel erg vast in, uiteindelijk door er een bout vast in te draaien en wrikken los gekregen. Met een nieuwe plunjer was de oliedruk meteen terug. Bedankt voor de tips!
De oliedruk is terug! De plunjer zat er heel erg vast in, uiteindelijk door er een bout vast in te draaien en wrikken los gekregen. Met een nieuwe plunjer was de oliedruk meteen terug. Bedankt voor de tips!
Als ik mag inhaken op deze berichten, ik heb ook iets met de oliedruk:
de oliedruk vertoont goede waarden, stationair koud ca. 5 bar, warm ca. 3 bar. Hogere toeren ca. 5 bar. Echter, wanneer de motor warm is varieert de druk bij stationair draaien soms. De druk zakt per sec. een 1/2 bar en komt weer op enzovoort. Dit gebeurt niet altijd, soms blijft dit een week of langer weg en daarna gebeurt het weer eens.
Ik heb de plunjer uit het blok gehaald laatst. Deze kwam er gemakkelijk uit m.b.v. een houtje, hij leek dus redelijk gangbaar. Een ding aan de plunjer viel me wel op: op het cilindrische deel net onder de kegel leek een "gepolijst" rond slijtpatroon te zitten met een diameter van ca. 1/2 cm. Kan zo'n plunjertje onrond slijten ofzo, zodat de olie er makkelijker langs glipt een zodoende een pulserende oliedruk geven?
Ik denk dat je juist denkt, Ruud.
De passing is al zover ingesleten dat het plunjertje in bepaalde standen niet meer helemaal afsluit. Omdat er bij stationair weinig olie is, reageert de oliedruk direkt op een klein lekje van het plunjertje.
Simpel een andere monteren en je weet het.
Jos, dat zou dus een verklaring kunnen zijn waarom een alu plunjer wordt gebruikt ipv een stalen kogel.
Plunjertje besteld, we gaan het zien!
Het afsluiten van de plunjer gebeurt met de KOP van de plunjer en niet met het cilindrische gedeelte.
lichte slijtplekken op het cilindrische gedeelte zijn na veel kilometers normaal, krassen zijn een teken dat er vuil(slijpsel) in de olie zwerft.
kijk ook op de kop vd plunjer of je een mooi egale, aaneen gesloten ring ziet op het afgeschuinde gedeelte,t'is een teken dat hij mooi afsloot.
Een nieuwe plunjer is altijd een goed idee en moet soepel en vrij in de schacht kunnen bewegen, maar of dat de fluctuerende olie druk oplost is de vraag. De plunjer moet pas bij 7bar openen bij koude motor.
Wat voor olie gebruik je en hoe vaak ververs je je olie en is dat altijd MET filter? KM-stand vd motor?
De km-stand is 140.000 km.
Gebruikte olie is 15W-40, olie wordt om de 2 jaar vervangen, samen met filter. In de 7 jaar dat ik hem heb, is er ca. 30.000 km mee gereden.
Bij de classic mini wordt de olie voor zowel de motor als de versnellingsbak gebruikt, vandaar de grote hoeveelheid die er in gaat(4.8 liter met filter) De olie komt door het grote carter en de grote hoeveelheid olie in het najaar, winter en vroege voorjaar maar zelden op "werk" temperatuur namelijk 80/85 gr/C. En bij korte ritten al helemaal niet! Daar u maar ongeveer 4200 km per jaar rijdt met de mini, denk ik dat daar veel korte ritten bij zijn. Bij voornoemde olie temperatuur beginnen de dopes in de olie pas goed te werken! Dat gebeurt in uw geval dus zelden vermoed ik. De dopes zorgen oa voor "het zwevend houden" van vuil in de olie zoals koolresten ed. Ook het "carterzuurremmer dopes" voor het makkelijk uit laten dampen van benzine(choken) en Zwavelzuur alsook het ""anti-corrosie"dopes zullen niet of nauwelijks hun werk kunnen doen, dat blijft allemaal in de olie zitten! Ook veel waterdamp blijft in de olie zitten. Dit zijn maar een paar van de dopes die hun werk moeten doen in motor-olie. Ik vermoed dat op die manier al zeker 0,5 liter benzineresten na een jaar in uw carter-olie zit. En in benzine zit tegenwoordig ook nog eens 5% Ethanol wat ZEER ontvettend is.
Conclusie: als u maar 4000km per jaar rijdt, dan moet u MINIMAAL elk jaar olie verversen! Veel stilstaan en korte ritten zijn funest voor elke auto en zeker voor uw olie!
Advies: Snel olie verversen en minimaal elk jaar of liefst eerder en dan zijn(mits de motor nu nog in goede conditie is) de problemen met de "dansende" oliedrukwijzer hopelijk verleden tijd.
Marc, je hebt volkomen gelijk, maar de Mini wordt eigenlijk alleen in ze zomer gebruikt en de rest van het jaar eens in de paar weken om de spieren soepel te houden. Nieuwe olie is een goed idee.
De druk echter is als voorgeschreven in het Engelstalig instructieboekje, te weten 70 psi max (= 5 bar) bij koude start. (7 Bar (100 psi) is veel te hoog volgens velen op het MG forum).
De plunjer nog 's er uitgehaald en deze blijkt dus een halve ring als slijtpatroon te hebben. Verder zit er echter wel een kleine on-rondheid in het cilindrisch deel. Ik vermoed echter wel dat het cilindrisch deel een rol speelt bij het regelen van de oliedruk. Wat zou bovendien de reden kunnen zijn dat er niet direct al een kogel ipv een plunjer in is gezet?
Naar aanleiding van je opmerking over de mensen op het "MG forum" moet ik, na wat nakijk en opfris werk toegeven dat de MG-boy's helemaal gelijk hebben. Ik heb dus psi's en bars door elkaar zitten husselen, sorry voor dat.
Op de vraag; kogel of plunjer heb ik geen antwoord. Naar mijn weten werd wel eens(door de houder vd auto) een kogel geplaatst om de oliedruk bij een versleten motor wat op te peppen. Maar dat is natuurlijk geen oplossing daar het alleen bij koude motor enig effect kan hebben naar mijn mening.
De onrondheid van jou plunjer zou wel eens de halve slijtring kunnen verklaren. Met als gevolg dat bij warme olie en een stationair toerental de oliepomp net niet genoeg druk meer kan opbrengen om het "lekken" van de plunjer voor te blijven.
Mijn vermoeden is' dat met een nieuwe plunjer en verse olie je probleem opgelost moet zijn.
Ingediend door Theo van den Bogaard op di, 02-05-2017 08:32
http://minispares.com/product/Classic/E ... 36KIT.aspx
Er is een kit te koop, met een kogel en veer (vervangt de plunjer en veer) werd gebruikt op de Cooper S
Oliedruk kan dan geregeld worden door winding(en) van de veer af te knippen
of een regelaar
http://minispares.com/product/Classic/E ... /HPS4.aspx
FWIW,
Theo van den Bogaard
Nieuwe plunjer met veer geplaatst, deze geeft nu een max druk van 85 psi, toelaatbaar of veer inkorten?
Stationair blijft de druk 40 psi, nu nog te vroeg om te zeggen of de drukfluctuaties verleden tijd zijn, dit zal ik komende weken zien.
Gemeten bij warme(80/85grC) of koude motorolie?
Sec genomen is dat één Bar hoger, betekent mijns inziens dat de oliepomp en lagers nog in goede staat zijn. Ik zou zeker niets van de veer afhalen! De MG-boy's meten waarschijnlijk ook niet met nieuwe olie, plunjer en veer. Daarbij hebben die motoren waarschijnlijk veel oudere specificaties. Het valt ook pas goed te meten na een flink lange rit op een mooie zomerdag!
Deze gedachtewisseling met belangstelling gevolgd. Dit leidt me er toe om de opmerking te maken dat de plunjer waar het over gaat in feite een 'overdruk'-ventiel is. Komt de druk in het systeem boven de waarde, dan opent het ventiel en heeft de olie (toch) een uitweg. Hoeveel druk er in het systeem komt, ligt aan de doorlatendheid van de verschillende lagers. Naarmate de lagers meer versleten zijn is de 'spleet' waar de olie door kan weglopen ruimer en loopt de druk in het systeem minder hoog op. De plunjer zal alleen weggedrukt worden bij koude motor, omdat dan nog geen of maar heel weinig olie bij de lagers uit het systeem wegloopt en de druk te hoog zou oplopen, temeer, omdat bij de lage olietemperatuur de afdichting in de oliepomp ook nagenoeg 'volkomen' is en de 'opbrengst' dus maximaal..
Ingediend door Theo van den Bogaard op wo, 03-05-2017 14:00
plaatje (link 1) en beschrijving (link 2) van het olie-transport-systeem
http://www.spridgetguru.com/TA0114.html
http://www.nonlintec.com/sprite/lubrication/
van een A-series (non-Mini) (enige verschil is dat de bak hier niet onder het blok hangt)
FWIW,
Theo van den Bogaard
Theo, hartelijk dank voor de prachtige sites.
En Wim, prima samenvatting over het "overdruk-ventiel!"
Maar ik zou graag eens de andere kant op willen redeneren. Ik heb(weet niet meer waar precies) twee keer in dit forum op het eind van een betoog(je), een opmerking gemaakt om te kijken of er iemand(nog niemand) op zou reageren.
Hij luide als volgt: Je kan een prima oliedruk hebben, en ondertussen een zéér slechte smering!
Wat bedoel ik daar mee? Als ons blokje versleten is, brengen we het naar een revisiebedrijf. Wat ze daar met ons blokje doen moeten we maar op vertrouwen en meestal is dat vertrouwen terecht. Waar ik het over wil hebben is; het slijpen vd krukas met de daarbij behorende lagerspeling! Moderne motoren die zij het meest aangeboden krijgen, hebben veel betere materialen en daardoor veel kleinere zuiger en (kruk)as lagerspelingen. Om een voorbeeld te geven: zou je een moderne VW Golf de lagerseling van een Austin-Healey 3 liter geven, zou het golfje 1 liter olie op 4 a500 km verbruiken! Ik vraag mij af als men een krukas laat slijpen, zoekt men de juiste bijbehorende speling op? Of wordt de as op "moderne" leest geslepen!? Gelukkig woon ik vlak bij een vakman die van classic mini's tot voor oorlogse oldtimers en Ferrari's met een enorme ervaring en kennis reviseert.
Wat zijn de gevolgen van een "te krap" geslepen krukas bijvoorbeeld? We volgen het pad van de olie even. Die word opgezogen door de oliepomp uit het carter(mini-versnellingbak) en komt langs het overdruk ventiel de olie-gallerij vd motor in en uiteindelijk in de krukas-lagers en dat geeft een bepaalde tegendruk waardoor bij nog niet op temperatuur zijnde olie het téveel aan olie, maar ook bij hoge toeren, dmv het oliedruk-ventiel(plunjer) retour het carter instroomt. Dit is de normale situatie bij juiste lagerspeling. De juiste hoeveelheid olie stroomt door het lager het carter in, met de juiste doorstroom snelheid(verversingsrate)
Is de lagerspeling te krap, en ik bedoel niet zo dat een krukas moeilijk rond gaat, maar een té krappe tollerantie, dan loopt de druk in de gallerij snel op en zal het oliedruk ventiel eerder en verder open gaan. Die pomp, pompt wel door! De oliedrukmeter geeft ook dan een prima oliedruk aan, maar pompt véél meer olie rechtstreeks het carter in! Ondertussen is de verversingrate in de lagers veel te laag en ook bij nog lang niet op temperatuur zijn de carterolie, loopt de temperatuur in de lagers dramatiesch op! Want de olie blijft té lang in het lager! En dan begint het verwoestende werk! Juiste verversingsrate = koeling! De temperatuur loopt snel op en de olie ketens breken....er is kontakt van metaal op metaal. Zie de olie gallerij bv als een kraan die bij de juiste lagerspeling "open" staat. Ga je hem knijpen, dan zal er meer olie het carter in gaan via het overdruk-ventiel en er minder olie uit de "kraan" komen. Maar de oliedruk is prima! Één van de redenen waarom je een motor altijd rustig warm moet draaien.
En zo kan het dat je prima oliedruk hebt, maar een rampzalige smering!
Interessant verhaal, Marc.
Ben nog 's even wezen spitten naar gebruik van kogel of plunjer en heb toch wel vernomen dat de kogel niet ideaal is.
Enige voordeel van de kogel lijkt mij dat hij niet kan vastlopen.
Nadeel van de kogel is dat deze drukfluctuaties kan geven. Drukfluctuaties treden ook op bij plunjers, zij het dan wel wanneer de plunjer versleten is!
Wanneer je de werking van de kogel en van de plunjer met elkaar vergelijkt, kun je bedenken dat de kogel in een keer de doorgang vrijgeeft en de plunjer dit geleidelijk doet, dit dankzij de vorm van de kegel van de plunjer. Je kunt je voorstellen dat de kogel in trilling kan komen bij snel openen en sluiten, de plunjer zal dit niet doen.
Ingediend door Theo van den Bogaard op do, 04-05-2017 09:02
Die pomp, pompt wel door! De oliedrukmeter geeft ook dan een prima oliedruk aan, maar pompt véél meer olie rechtstreeks het carter in!
volgens mij ga je hier in de fout, oplopende oliedruk zou je op de meter moeten zien (zoals je ook meestal meer druk ziet bij koude motor)
FWIW,
Theo van den Bogaard
Inderdaad Marc, op klassiekers geöriënteerde revisie bedrijven 'meten' de structuur en hardheid van het (krukas-) materiaal eerst, alvorens de tolerantie waarop ze gaan slijpen in te stellen. Je kunt het vergelijken met het hoon patroon wat je op de cilinderwand wilt hebben om voldoende olie 'vast' te houden en niet 'teveel', omdat die olie maar nutteloos verbrandt. Zo dus ookmet betrekking tot de oppervlakken van krukas en krukas lagerschalen. Ook daar moet je een 'evenwicht' bereiken tussen vasthoudendheid en doorlatendheid.
Met betrekking tot Theo zijn opmerking; Inderdaad, de oplopende oliedruk zie je op de meter. Maar, zodra de druk bereikt is waarop het overloop ventiel is afgesteld, loopt de meter niet verder op. De druk in het systeem ook niet. Maar de kwalijke kant is, dat de doorstroming van olie tussen de raakvlakken in de lagers onvoldoende kan zijn. En dan krijg je dus oververhitting van de olie ter plaatse, met wegvallen van de smerende functie als gevolg.
Dankje Wim, dat is nu precies wat ik bedoel!
Als we een blokje wegbrengen om te reviseren, heeft het al een heel leven achter de rug. We laten het reviseren omdat we weer een goede compressie willen horen en voelen en weer een prima oliedruk willen zien!
En Theo heeft gelijk dat stationair en bij gematigde toeren we bij warme motor een betere oliedruk zullen zien, daar hebben we immers de portemonnee ver voor open getrokken. Dat wekt geen argwaan, het tegendeel. Maar gaan we de rijksweg op en klimt de meter naar 4.9bar, dan verkeer je vanaf dat moment in onwetendheid!
Dus het is belangrijk dat alles wat met lagerschalen ronddraait in het blok, de juiste speling heeft.
Ingediend door Theo van den Bogaard op do, 04-05-2017 11:47
wat wel argwaan wekt is: uit een "gereviseerd" blok een vieze plunjer moeten trekken
groetjes,
Theo van den Bogaard
Ja Theo, het woord "rereviseerd" is op auto-club sites volgens mij, het meest "ruime" begrip dat er bestaat in deze wereld!
RE: Oliedruk te laag (maar geen lekkage)
Ingediend door MiniErik92 op za, 22-04-2017 23:19
Hoi!
Onlangs heb ik een gereviseerd motorblok (1300cc, HIFF44, LCB, RC40) in mn mini gezet in plaats van de oude 1000cc. Maar nu ik hem net rijdend heb viel mij op dat de oliedruk opvallend laag is.
Ik las al dat hij bij warme motor stationair op ±2kg/cm2 moet zitten maar hij zit daar ver onder. De wijzer zit met warme motor en stationair tussen het witte blokje van de 0 en het eerste streepje op de Smiths oliedruk klok in. Als ik flink gas geef komt hij net bij de ±2kg/cm2.
Hij lekt zichtbaar geen olie, er zit Comma classic 20W50 mineraal in, gevuld tot de max op de pijlstok. Zou het aan de oliepomp kunnen liggen, kan het dat hij maar "half" werkt, aangezien de oliedruk wel iets toeneemt als ik het gas intrap...
Alvast bedankt voor de reacties