http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... =schakelas
hierin staat hoe je je schakelaskeerring (scrabble ) kan vervangen...
- Login of registreer om te reageren
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... =schakelas
hierin staat hoe je je schakelaskeerring (scrabble ) kan vervangen...
antwoord a la minute...
Je kan alles heel makkelijk omschrijven bij een mini, in de praktijk zit er nog wel eens wat tegen.
In principe is het zo makkelijk als je zegt. Problemen die je tegen kan komen zijn:
- De "pennetjes" van de schakelstangen willen niet loskomen. Ik gebruik er altijd een doorslagpen voor, kost een paar eurootjes bij de doe het zelf zaak.
- De oude kering wil er niet uit. Bij het eruit pulken voorzichtig zijn dat je niet de as of de behuizing van je diff beschadigt.
Achter de kering zit (soms) nog een metalenbusje met een O-ring. Die kan je het beste ook vervangen. Als die er niet in zit dan deze wel erin zetten. Als je naar minicentre gaat dan hebben ze ongetwijfeld wel een compleet setje met wat je nodig hebt. Ook de pennetjes waar de schakelstang mee vastzit even vervangen. En dat "opvouwrubber" wat over de schakelstang heen gaat.
Succes.
Ingediend door Mini Mart op za, 13-03-2004 11:59
Inderdaad, stang losmaken maar dan alleen een nieuwe keerring er over schuiven en klaar is kees. Het kan zijn dat je voorgangers dit ook gedaan hebben, er kunnen volgens mij maximaal 3 keerringen in. Anders moet je alles eruit halen.
hallo, je moet het pinnentje doortikken (zet hem in zijn 4de versnelling of in zijn achteruit)zodat je schakelstang loskomt en die andere stang losschroeven. nu kan je het geheel van je bak duwen. nu de oude keerring eruit pielen, nieuwe voorzichtig eropschuiven en alles terugmonteren. het is niet zón moeilijke klus je kan er alleen zo klote bij als je geen brug of zoiets hebt. en het weer ziet er hier nu ook niet zo fris uit dus eventueel binnen is ideaal.
red flame schreef:
heel verhaal
hierin staat hoe je je schakelaskeerring (scrabble ) kan vervangen...
heb ik toch maar even een samenvatting voor je gemaakt.
Ingediend door Errie op za, 13-03-2004 12:23
Nou ik kan los dit weekend thanx allemaal voor de snelle reactie,
ciao Errie
henkmarius schreef:
Achter de kering zit (soms) nog een metalenbusje met een O-ring. Die kan je het beste ook vervangen. Als die er niet in zit dan deze wel erin zetten.
Hoe krijg je dat metalen busje eruit , mij is het nog nooit gelukt
Ik ben het helemaal met je eens, ik krijg die pennetjes er ook nooit uit, terwijl ik eigenlijk wel de kering moet vervangen, ik heb er al eens een onderwerp opnieuw over geopend, maar het is me nog steeds niet gelukt omdat de pennetjes gewoon te lang zijn en ik ze de laatste 2 cm of zo niet verder krijg omdat de motor in de weg zit, ook het in de 4e versnelling of in de achter uit zetten helpt niet. Het scheelt echt niet veel, maar toch, ik zal binnenkort wel eens een foto ervan maken.
greetz
Jos
Oke maar ik bedoel niet het pennetje maar het busje dat achter achter de kering zit met een O-ring.
Het pennetje krijg ik er gemakkelijk uit. Ik zet hem in zijn achteruit. Ik kan me iets herinneren dat een bout in de weg kan zitten, die draai je er gewoon ff uit. Je kan het busje ook de andere kant op tikken, mischien heb je dan meer ruimte.
AAAAAAAUUUUUUUWWWWWW! Dat is wat ik riep toen ik probeerde die twee @#$%#@!#% rotpennetjes los te halen.
Nou heb ik niet zo`n uitdrijfgeval gebruikt, maar een schoevendraaier.
Ik snap er geen hout van; binnen twee uurtjes had ik mijn aandrijfaskeerring vervangen (dacht slim te zijn door het makkelijkste pas op het einde te doen), maartoen ik hier aan begon, kreeg ik geen beweging in die twee pinnetjes.
Iemand nog een tip?(behalve morgen zo uitdrijfgeval halen.....)
Zeker zo'n setje doorslagen halen! Ideaal, nog nooit gehad dat ze vast zaten! Heb er toch al heel wat vervangen!
Die metalen busjes kun je eruit door middel van een klein gaatje erin te boren en er een parker/schroef in te draaien. Dan kun je hem er zo uit trekken. Als het goed is...
Ow en het handigste is om de pook helemaal naar links te duwen, dus ook tillen. Maar niet in de achteruit zetten... Dan heb je het meeste ruimte.
Ingediend door Erik van der Maat op do, 06-05-2004 08:27
En als je geen setje doorslagen hebt, dan helpt een spijker van de zelfde diameter ook!
Wel eerst het puntje er af slijpen anders sla je die pinnetjes muurvast.
En die O-ring:
Ik heb er ook een gaatje in geboord en dacht er ook een schroef in te draaien. Na een paar uur flink kl*te eindelijk eruit (en 2 boortjes 3mm aan gort).
Erik
Ingediend door Mini Mart op do, 06-05-2004 08:47
Als je dat busje ook wilt vervangen moet dan de olie uit het blok?
Ingediend door Erik van der Maat op do, 06-05-2004 08:50
Als je niet al te smerig wilt worden wel ja!
Dus eerst even aftappen en dan Mini omhoog, en klooien maar.
Erik
Of je moet heeeeeel snel de dat busje kunnen vervangen; dan hoeft de olie er niet uit.
Serieus: heb je het over die twee ijzeren busjes die je schakelstang vasthouden aan het schakelgedeelte wat uit je differntieel komt of ove rhet busje wat zorgt voor de afdichting in je differentieel?
Hmmz, volgens mij hoef je de olie er niet af te laten! Er komt geen/weinig olie uit gelekt... Bij de keerringen van de aandrijfassen wel.
ok effe oud topic oprakelen.
Moet je nu wel of niet de olie aftappen en is het te doen zonder brug?
En de nieuwe set erin is: buisje erin keerring erna en tot slot dat harmonica rubber er omheen en dan de stang weer terug duwen en vastzetten met het pinnetje?
Gr. Splinter
Ingediend door Theo van den Bogaard op di, 22-09-2009 08:55
wel de olie aftappen, het kan zonder brug, maar hoe meer ruimte je hebt hoe beter .. die pennetjes willen wel eens erg vast zitten (5mm drevel/doorslag) met meer ruimte kan je beter slaan :)" title="Evil" /> .
succes,
Theo van den Bogaard
RE: Oliekeerring vervangen bij schakelgebeuren
Ingediend door Errie op za, 13-03-2004 11:52
Hoi,
Heb op het forum al zitten zoeken op olie, versnellingsbak, lekkage. Maar kon toch niet precies vinden wat ik zocht. Dus het volgende. Hoe moeilijk is het om die keerring achterin je blok/versnellingsbak te vervangen. Is het een kwestie van versnellingspook losmaken, die stang die naar de versnellingsbak gaat, eruit te halen en dan de keerring vervangen en alles weer terugzetten???
Alvast bedankt voor het antwoord,
ciao Errie