Olielekkage door verdeler.

RE: Olielekkage door verdeler.

Hallo allen,.. na een tijdje weg geweest te zijn nu toch maar weer n's actief hier op 't forum. Zo inactief dat ik hier was, zo actief ben ik aan m'n mini bezig geweest. Zelfs zo actief dat ie zo goed als klaar is.

Ja zo goed als... ik hoef al niemand meer te vragen ergens naar te raden ;) er is nog iets mis. Ik heb last van olie lekkage. Dat is niet de eerste keer nee, maar wat me wel voor de eerste keer overkomt is dat het UIT de verdeler druppeld. En niet zomaar een paar druppels. Als ie stationair loopt ongeveer 2 druppels per minuut. En de olielekkage komt echt UIT de verdeler, niet tussen de pasvlakken van de verdeler, en het gat in 't blok.

Eerste gedachte was dat het aan de verdeler lag, dus deze uitgewisseld met een gegarandeerd goed exemplaar (op de mini van een maat van me al goed voor jaren lang probleemloos functioneren). En wederom hoef ik niemand iets te laten raden... Nog steeds naar buiten stromen die olie.. ;)

Mijn enige logische verklaring is nog dat de carterdruk te hoog is. Blijft niet echt goede verklaring, aangezien carterontluchting goed open is, en het net zo hard blijft druppelen als ik bijv. de kleppendekseldop open draai. En compressie goed is.

Iemand suggesties?? Sta niet te springen om blokkie er weer uit te takelen en revisie te ondergaan.(volgens mij enige mogelijkheid bij te hoge carterdruk??). Na 2 jaar bikkelen was ik eigenlijk wel toe aan weer eens wat rijplezier...

Oja, nog ff motor gegevens.
1000 A+ blokkie. Standaard, alleen LCB. Wel Electronische verdeler van 1275 Metro blok (geldt voor beide verdelers welke 'k getest heb)

RE: Olielekkage door verdeler.

Ik heb het zelfde (vermoedelijk) ook gehad. Het stroomde er uit zodra de auto liep... Er ontbrak een keerring in de verdeler. Voor 1 euro een nieuwe gehaald en toen was het verholpen. Als het goed is heb ik thuis nog foto's van. Bij mij kwam het ook uit het gaatje...

RE: Olielekkage door verdeler.

Hmm ben wat kritisch.. Voor zover ik weet is het enige wat er aan keerring in zit, de O-ring. Echter zoals ik al aangaf geeft de verdeler welke er nu in zit geen problemen in een andere mini. De verdeler durf ik nu dus wel uit te sluiten.

Echter ik sta nog overal voor open, dus als je nog foto's hebt, zie 'k daar misschien een keerring waar 'k 't bestaan nog niet eens van wist... Ik sluit niets meer uit |:(

RE: Olielekkage door verdeler.

Ook gehad,

onder en bovenin zitten glijlagers.
Bij mij dus bovenin niet, een keerring ingezet.
Over.
'k Moet nog ergens twee foto's hebben, als ik ze
vind mail ik ze wel.

jan

RE: Olielekkage door verdeler.

Als het eruit komt op die plaats, dan heb je toch kans op een te hoge carterdruk, lijkt mij. Het is toch een stuk hoger dan de oliespiegel.

Ik heb dit ook pasgeleden gehad, maar dan langs de peilstok. Ook carterontluchting wel oke, vanalles geprobeerd. Uiteindelijk blok eruit, was een zuiger echt compleet naar de gallemiezen.

Heb je het blok helemaal uit elkaar gehad? Hoe is de compressie op alle cilinders? Dit zette mij op het spoor..

Welkom terug trouwens :P

RE: Olielekkage door verdeler.

Superrob schreef:
Welkom terug trouwens :P



:) dank je..

Zou de compressie check nog een keer moeten uitvoeren, want Carteroverdruk is inderdaad langzaam nog maar de enige optie.

Tenzij de foto's van CE Jan, of Thijmen nog soelaas gaan bieden. Wel populair foto object blijkbaar die verdeler. Zou in geen tig jaar bedenken waarom ik daar foto's van zou maken.

Maar nogmaals dat maakt me niet minder geintresserd. Ben benieuwd naar die keerring. Ook kan ik het bovenste glijlager niet localiseren, dus wellicht helpen foto's daar ook...

RE: Olielekkage door verdeler.

Dit is mijn foto....niet geheel duidelijk dacht dat ik een betere had.



Hij lekte bij mij via het gaatje (rode rondje). En de as die er doorheen liep (pijl) miste blijkbaar een keerring t.h.v. de blauw pijl. Die heb ik eentje bij akkermans (revisie - matrialen zaak) voor 1euro gekocht en het euvel was verholpen!!

groet

RE: Olielekkage door verdeler.

Thijmen schreef:
Hij lekte bij mij via het gaatje (rode rondje). En de as die er doorheen liep (pijl) miste blijkbaar een keerring t.h.v. de blauw pijl.



Bedankt Thijmen.. Bij mij lekt ie ook door het ronde gaatje... Alleen neem ik aan dat de keerring waar het over hebt, thv de blauwe pijl INTERN tussen as en inwendig huis zit? Ik heb de boel al volledig uit elkaar gehad, en kan me niet herrineren een keerring tegen gekomen te zijn.. Dat zou dus de oorzaak kunnen zijn....

RE: Olielekkage door verdeler.

het stomme was dat er bij mij ook geen keering in zat...alleen bij de rover garage bleef de monteur beweren dat er een in moest. Dus jah... ikke gedaan en het lekke was weg.

Succes

RE: Olielekkage door verdeler.

bij ons was het ook een geval van veel teveel carter druk.

na de motor reviesie nooit geen last meer van gehad.

groet hilbert

RE: Olielekkage door verdeler.

Nou slotsom is dat er inderdaad de mogelijkheid is tot het toevoegen van een olieseal.

Ik weet zeker dat deze niet orgineel gemonteerd is. Verschillende verdelers in het verleden open gehad, en nog nooit een olieseal tegen gekomen. Daarom was ik ook redelijk sceptisch bij de eerste reacties van het toevoegen van een olie seal.

Echter bij het zoeken ernaar vond ik wel een hele mooi "pot"gat welke wel heel erg leek op een opening voor een olieseal. Heb ff de buiten maten, hoogte maten, en as maat opgenomen. En wonder boven wonder bestond daar dus inderdaad exact een standaard seal voor. Gewoon te koop bij de ijzerhandel..

Klaar geen lekkage meer... Dus de eerdere meldingen kloppen zeker!! Bedankt! Maar blijf het een raar verhaal vinden moet ik eerlijk zeggen ;)

RE: Olielekkage door verdeler.

volgens de boeken kan ik geen oliekering vinden in de ontsteking. vermoedelijk toch veel carterdruk waardoor de olie er uit wordt gedrukt. hoe is het met de speling van de ontstekingas zowel axiaal als radiaal.is deze tegroot dan heb je kans dat bij wat meer carterdruk hij als het ware de olie `naar buiten pompt`

RE: Olielekkage door verdeler.

Misschien dat knutsel inderdaad gelijk heeft, en het komt door teveel speling. Maar het zou kunnen dat een seal toevoegen een goede (hoewel misschien tijdelijke) oplossing voor het probleem is...

Aangezien ik met hetzelfde probleem zit, zou ik graag willen weten welke ruimte er dan precies is voor die seal. Is dat de ruimte onder dat losse stalen plaatje wat onderin de verdeler zit? (dat plaatje heeft twee puntjes die door de aangegeven gaten steken)
Bert, heb je toevallig nog de afmetingen?

RE: Olielekkage door verdeler.

Ben er inmiddels achter dat het deze maten moeten zijn voor de keerring in de verdeler:
buitendiameter: 22mm
binnendiameter: 12mm
hoogte 6mm

Dit, in combinatie met het terug aansluiten van de carterventilatie op de carburateur heeft het lekkage probleem bij mij opgelost