olieverbruik + oranje kleur bougies

RE: olieverbruik + oranje kleur bougies

hallo,

Mijn mini begint aardig wat olie te verbruiken . gisteren oongeveer 60 km gedaan en het oliepijl is toch weer een heel stukje gedaald (+-200ml).
Bij het nakijken van de bougies zou je denken dat ze vol aangekoekte olie hangen maar dat is dut niet . ze zijn redelijk proper gebrand maar in plaats van wit nu oranje.

Weet iemand op wat dit slaat ?

RE: olieverbruik + oranje kleur bougies

Die oranje kleur heeft weinig met olieverbranden te doen, meer met benzineadditieven...
Even wat meer info aub:

- wat voor motorblok?
- originele setting of getuned?
- welke kilometerstand?
- welke motorolie?

Hoe is de compressie, als je die gemeten hebt?
200 ml op 60 km is veel te veel, dat zou maximaal 1 liter op de 500 km moeten zijn.
Nu lusten engelse motoren sowieso wel een slokje olie, maar dit is teveel...

RE: olieverbruik + oranje kleur bougies

het is een 998 motor met stage 1 kit heeft nu 126000 km gelopen .
In het blok zit nu 10w40 API SL/CF.

de vorige keer dat ik olie bijgevuld had was ongeveer een halve liter per 800 km maar nu is het ineens erg gestegen . op 125600 heb ik een halve liter bijgevuld en nu zit ik op 125850 en staat hij weer op minimum.

De vorige keer dat ik compressie gemeten heb kwam ik voor alle cilinders een gelijke compressie uit. de compressie was 13/1 wat mij wat aan de hoge kant lijkt ook maar kan aan de meter liggen ( ga mij eens een nieuwe aanschaffen))

RE: olieverbruik + oranje kleur bougies

Begin er dan maar eens mee de olie te vervangen voor een ouderwetse 20W50, eventueel een 20W60 ("oldtimer-olie" van Brega).
Ik had er eerst ook 10W40 inzitten, maar daarmee zakte mijn oliedruk dramatisch in als het beestje op temperatuur kwam.
Nu heb ik een 20W40 erin; een stuk beter maar nog nèt niet helemaal je-van-het.
De volgende keer gaat er dus een 20W50 in, en dat scheelt ook qua lekkerij en verbruik.
Compressie is inderdaad hoog voor een blok met 120+K, maar het kan.
Alles valt of staat hoe ermee om gegaan is...
Succes!

RE: olieverbruik + oranje kleur bougies

dat zal ik doen bedankt voor de info.

Heb enkele maanden geleden de kop ook afgehad en de kleppen terug gerodeerd in de kop. dat zag er allemaal goed uit. Wel heb ik gezien dat de pistons redelijk wat speling hebben in de cilinders . maar compressie was nog ok dus ik dacht dat het nog wel in orde zou zijn .

enig idee van waar die oranje kleur zou kunnen komen . die is er sinds in een lucas dlb 105 sport bobijn gestoken heb . er zitten wrd 7 + bougies in nu.

RE: olieverbruik + oranje kleur bougies

Zoals ik in mijn eerste respons al aangaf komt die oranje kleur meestal van de additieven die tegenwoordig in brandstoffen zitten.
Kun je zien wat voor rotzooi benzine nowadays is...

RE: olieverbruik + oranje kleur bougies

Oranje bougies geven aan dat je mengsel te arm loopt.
Probeer hem ietsjes rijker te laten lopen, zodat de bougies een koffie bruine kleur krijgen.

Succes ermee!

ciao, alex

RE: olieverbruik + oranje kleur bougies

Dan worden ze eerder wittig....

RE: olieverbruik + oranje kleur bougies

Ik denk toch ook dat het van de benzine additieven en de olie komt.

link
Bij ash deposit staat toch light brown, dit is toch ongeveer oranje.

RE: olieverbruik + oranje kleur bougies

Oranje was naar mijn mening een te arm mengsel, en met je olie verbruik kan het zijn dat de kleur iets anders word, maar voordat je gaat draaien aan de afstel schroef of boet, eerst eventjes olie verversen door de eerder aangegeven 20w 50 of 20 w 60, succes.

RE: olieverbruik + oranje kleur bougies

ik ga in de loop van volgende week een kruikje 20W50 halen .
hou jullie op de hoogte!