Ombouw "Cooper-look" naar "echte" cooper

RE: Ombouw "Cooper-look" naar "echte" cooper

Hallo allemaal,

Ik rijd sinds een jaartje een mini 1000. Uit 1990. Hij is uit Duitsland gehaald, 4 jaar geleden, en toen ook overgespoten. De vorige eigenaar heeft alles erop laten zetten om hem op een Cooper te laten lijken.
Mijn probleem is dus dat mijn mini er wel een beetje snel uitziet, ook door mn bodykit maar dus eigenlijk heel standaard is. Ik loop al een tijdje rond met het idee er wat meer pit in te laten zetten.
Nu kwam het idee in mij op of het mogelijk is er een echte Cooper van te maken zodat ik iig aan "the looks" niets meer hoef te doen. :P
Ik heb al ff lopen zoeken en het schijnt volgens sommige mensen pas een echte "Cooper" te zijn als hij ook echt in Engeland bij "Cooper" is geweest.
Wat ik nog meer gevonden heb:
paul schreef:
Mini 970 Cooper (67 bhp @7500 rpm)
Mini 997 Cooper (65 bhp @6500 rpm)
Mini 1275 Cooper S (76 bhp @6000 rpm)



eelke":1o9z1y6k] Het enige waar je van op aan kan is dat Coopers oorspronkelijk, toen ze uit de fabriek kwamen, wat pittiger waren dan de standaard Mini's (en op het laatst was zelfs daar geen sprake meer van). Maar elke Mini kun je tunen, een vlotter blokkie inleggen, etc.[/quote:1o9z1y6k]
Nu zijn mijn vragen:

-Zit het verschil tussen mini en cooper alleen in de motor?
-Is het zo dat mijn mini naar Engeland zou moeten om er een cooper van te maken?
-Is het sowieso nog mogelijk om er een Cooper van te maken?
-Is het slim, of kan je hem beter anders sneller maken?
-Heeft iemand enig idee wat ik er in totaal voor kwijt zou zijn en of er veel aangepast moet worden. Is dat ongeveer hetzelfde wat er moet gebeuren als dat je er een 1300 in legt?
-Zou je zo’n modificatie gewoon bij een Mini-Centre moeten laten doen als je zelf geen mogelijkheden hebt of zijn er andere ideeen?

Alvast bedankt,

Birdy

RE: Ombouw "Cooper-look" naar "echte" cooper

het verschil tussen een cooper en de rest is dat een coopr iets sneller is ja.. dus ipv een 1000 of 1100 cc een 1275cc..

hetgeen wat paul zegt zijn de specificaties van de S versies. en daarvoor moet je idd naar works toe..(engeland)

maar dat maakt hm geen echte cooper.. maar eerder een cooper S hahah

en ik wil niet heel gemeen doen maar een 1000cc zal nooit een echte cooper worden, omdat die gewoon niet zo uit de fabriek is gekomen..

maar je kan er zeker wel een 1300 in laten zetten, dat is voor een mini center een paar uur werk.. en het kost jou veel knaken..

RE: Ombouw "Cooper-look" naar "echte" cooper

Lemon8 schreef:
het verschil tussen een cooper en de rest is dat een coopr iets sneller is ja.. dus ipv een 1000 of 1100 cc een 1275cc..




Er zijn ook 997, 998 en 1071 cc coopers meen ik O:)

RE: Ombouw "Cooper-look" naar "echte" cooper

-Zit het verschil tussen mini en cooper alleen in de motor?


nee, ook andere dingen als getint glas en interieur
-Is het zo dat mijn mini naar Engeland zou moeten om er een cooper van te maken?


nee, ook hier zal dat niet gaan ;-)
-Is het sowieso nog mogelijk om er een Cooper van te maken?


zie boven
-Is het slim, of kan je hem beter anders sneller maken?


je kan hem dus net zo goed 'anders' sneller maken
-Heeft iemand enig idee wat ik er in totaal voor kwijt zou zijn en of er veel aangepast moet worden. Is dat ongeveer hetzelfde wat er moet gebeuren als dat je er een 1300 in legt?


Het komt op hetzelfde neer als bij vervangen voor/tunen van een 1300
-Zou je zo’n modificatie gewoon bij een Mini-Centre moeten laten doen als je zelf geen mogelijkheden hebt of zijn er andere ideeen?


Je kunt zelf een beetje creatief worden en met hulp van een paar vrienden/clubleden kan je in een dag wel een blok wisselen .. als je budget groot genoeg is kan je ook gewoon alles uitbesteden .. jouw keuze ..

de specificaties die ik heb voor coopers (en S) zijn wat anders: http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/minperf.htm

HTH,
Theo van den Bogaard

RE: Ombouw "Cooper-look" naar "echte" cooper

Bedankt voor de reacties!
Het begint al wat duidelijk te worden! (En dat na een uur! d:)b )
Het komt er dus op neer dat het nooit een cooper zal worden. Nu zou ik er dus een cooper blok in kunnen leggen zodat mn "John Cooper" signs op mn stripes niet voor niks zijn :) Is een cooper blok (1275) nou duurder/anders dan een "Gewoon" 1300 blok?

Birdy

default

RE: Ombouw "Cooper-look" naar "echte" cooper

Lemon8 schreef:
en ik wil niet heel gemeen doen maar een 1000cc zal nooit een echte cooper worden, omdat die gewoon niet zo uit de fabriek is gekomen..


He he, kijk uit wat je zegt. Toevallig waren dat de EERSTE Coopers die er gemaakt waren.
Bovendien ben ik hier bezig met de bouw van een Cooper MKI met alle specs uit die tijd.
Dus als men gaat beledigen..... ;)

Oja, tegenwoordig hoef je voor een WORKS niet meer naar Engeland.

grtzz Martin

RE: Ombouw "Cooper-look" naar "echte" cooper

Mini Martin schreef:
Oja, tegenwoordig hoef je voor een WORKS niet meer naar Engeland.



WORKS :? Wat is dat dan? Wel iets speciaal "Coopers"?

Birdy

RE: Ombouw "Cooper-look" naar "echte" cooper

Bini:
http://www.johncooper.co.uk/JohnCooperS ... ntent.html

MED heeft een 998 compleet "Coming with our Phase three cylinder head lightened flywheel assembly and rebuilt gearbox." voor GBP 1999
http://www.med-engineering.co.uk/classi ... gines.htm#
.. als je mensen wilt verrassen met een "duizendje" ..

HTH,
Theo van den Bogaard

RE: Ombouw "Cooper-look" naar "echte" cooper

Mini Martin schreef:


WORKS :? Wat is dat dan? Wel iets speciaal "Coopers"?

Birdy



hehe, beetje wel kijk maar naar de nieuwe mini De mini cooper (gewone) mini cooper s : iets van 160 pk en de cooper s works : 200pk D

Works is volgens mij het AMG van Mini (M-power van BMW, AMG is mercedes, MG van rover, Cosworth van ford)

succes ermee

RE: Ombouw "Cooper-look" naar "echte" cooper

Mmm ok, ik lees dat ik als ik schijfremmen heb ik gewoon een 1300 kan kopen en die zonder veel verdere problemen in mijn mini kan leggen.... Klinkt interessant....

Zit zelf te denken aan een goeie, nieuwe :? motor. Voor de zekerheid... Weet iemand wat ik voor een goeie motor kwijt zou zijn en wat de kosten voor het "laten inbouwen" ongeveer zijn?

Birdy

RE: Ombouw "Cooper-look" naar "echte" cooper


'works' stamt af van het BMC competitions department, ofwel het fabrieks-team (= works-team). Inmiddels bestaat dat niet meer, maar de naam wordt nu dus gebruikt voor de conversies die door John Cooper Garages worden uitgevoerd.
Het 'works'-team produceerde de Monte Carlo overwinningen van de Mini in de vroege jaren 60.
AMG bestaat pas sinds 1968 en de eerste M BMW is van 1978 ...
kortom: AMG en M-power zijn de "works" van Merc en BMW (in plaats van andersom :9 )


groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: Ombouw "Cooper-look" naar "echte" cooper

Birdy,

Je koopt al een goeie 1275 voor 250 euro. Ze staan regelmatig op marktplaats. Probeer een MG-metro A+ te scoren die zijn het snelste, daarvan kun je carb. etc ook gebruiken. Voor een nieuwe 1275 moet je alleen voor het draaiende deel al snel op 1200 euro rekenen.

suc-6-
ps. er zijn denk ik wel clubleden die voor een lekkere BBQ en een kratje bier die 1275 wel voor je willen inbouwen op een avond.

default

RE: Ombouw "Cooper-look" naar "echte" cooper

Mini Martin schreef:
WORKS :? Wat is dat dan? Wel iets speciaal "Coopers"?

Birdy



Hé, dat is NIET MIJN TEKST.

grtzz Martin

RE: Ombouw "Cooper-look" naar "echte" cooper

EB schreef:
Je koopt al een goeie 1275 voor 250 euro. Ze staan regelmatig op marktplaats.


Ik vindt het alleen een beetje link om via marktplaats een motor te kopen. Ik ga liever voor iets waar ik zeker van weet dat het goed is en misschien wat garantie. Dan maar wat meer betalen...
En ik denk dat als je een nieuwe koopt of een gereviseerde bij een erkend bedrijf je ook wat meer kans hebt dattie wat langer zijn olie binnenhoud, of is dat valse hoop??

Waarom staan er trouwens op sites van nederlandse mini-centra geen prijzen van motorblokken? Komt dit doordat er geen standaard blokken zijn en ze dus allemaal anders zijn?

Birdy

RE: Ombouw "Cooper-look" naar "echte" cooper

specificaties verschillen inderdaad nogal eens ..
bij sevencentre -> aanbiedingen staat er 1 met prijs (je moet alleen wel een inruil 1300 blok hebben...)
.. en dan nog in (laten) bouwen ..

je kan ook een complete metro kopen, kan je er eerst nog mee rijden ook .. moet je alleen meer restanten afvoeren :)" title="Evil" />
de 'nieuwste' metro met a-series zijn ook al wel zo'n 15 jaar oud .. even zoeken en even wat rondbellen ?!!

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: Ombouw "Cooper-look" naar "echte" cooper

Mini Martin schreef:
Lemon8":3uqlzdm0]en ik wil niet heel gemeen doen maar een 1000cc zal nooit een echte cooper worden, omdat die gewoon niet zo uit de fabriek is gekomen..


He he, kijk uit wat je zegt. Toevallig waren dat de EERSTE Coopers die er gemaakt waren.
Bovendien ben ik hier bezig met de bouw van een Cooper MKI met alle specs uit die tijd.
Dus als men gaat beledigen..... ;)

Oja, tegenwoordig hoef je voor een WORKS niet meer naar Engeland.

grtzz Martin[/quote:3uqlzdm0]

Ik bedoel dus, zijn mini is als een 1000cc sprite? studio 2? checkmate? flame red?? uit de fabriek gekomen.. ik refereerde niet echt naar de motor inhoud.. sorry voor de verwarring

RE: Ombouw "Cooper-look" naar "echte" cooper

he , een sprite is 1.3i gr pieter

default

RE: Ombouw "Cooper-look" naar "echte" cooper

Ik heb een hele metro 1.3GT voor 150 euro gekocht, weet je precies wat je koopt, kilometerstand en zo. Je moet er gewoon geduld mee hebben.

En je hebt natuurlijk een stapel onderdelen extra die je kunt gebruiken, zoals de vier pots remklauwen.

RE: Ombouw "Cooper-look" naar "echte" cooper

Mini-Wouter schreef:


Works is volgens mij het AMG van Mini (M-power van BMW, AMG is mercedes, MG van rover, Cosworth van ford)

succes ermee



mg van rover !!???? barbaar! :P
mg is de enige uit het lijstje die zelf auto's heeft gebouwd (en wat een mooie)
en de naam mg word in recente tijden alleen ge(mis)bruikt om getunede rovers te verkopen (oja en een cabrio misbaksel)
dus mg past niet in je rijtje die staat alleen al een stuk hoger op de ladder ;)

RE: Ombouw "Cooper-look" naar "echte" cooper

Dit weekend op onderzoek uit geweest. Bij een Mini-Centre langs gegaan voor info. Ik heb nu een 1000 met een 1300 carb. In en uitlaatspruitstuk en een gedeelte 1300 uitlaat Vraag mij niet waarom maarjah, toch leuk om te weten…
Wat ik wil: pittigere motor, maar wel normaal rijden in de stad. Dus niet overdreven en geen: “alleen draaien bij 3000 toeren of meer”-verhalen.

Het advies: 1300 motor die uit elkaar is geweest en helemaal nagekeken. Met eventueel een snellere nokkenas en kop. Waar nodig onderdelen vernieuwd in bak/koppeling/kop. Samen met nieuwe radiateur, carb (met eventueel een snelle naald), en uitlaat van voor tot achter. Dit alles zou bij elkaar tussen de 1500 en 2000 euro moeten kosten. (Inclusief koelwater-leidingen en andere kleine dingetje die komen kijken bij montage)
Verder zal de eventuele montage ongeveer 500 euro gaan kosten. Dus voor 2500 euro zou ik klaar moeten zijn.

Dan heb ik een goeie, pittige motor. En ik heb garantie. Ik hoef niet bang te zijn dat na een maand alles in de soep loopt of dat alle olie er in een keer onder ligt wat wel het risico is als je via marktplaats oid een blok ergens koopt en die er zelf in hangt... Volgens de dealer natuurlijk...

De zekerheid spreekt mij erg aan… Ik heb er vertrouwen in dat ik dan iets goeds heb. Alleen de prijs spreekt natuurlijk wat minder aan als je die vergelijkt met de 250 euro die eerder hier langs kwam voor een blok….

Birdy

default

RE: Ombouw "Cooper-look" naar "echte" cooper

Volgens de dealer natuurlijk...


En die weer op hun beurt proberen jouw een poot uit te draaien. ;)

Ik moet eerlijk zeggen dat ik diverse blokje ingebouwd heb welk ook van marktplaats vandaan kwamen. Hierbij nog nooit een blok gehad wat in de soep is gedraaid of plotseling alle olie er uit hadden gegooid.
Wat ik wel kan begrijpen is de garantie die je krijgt en de zekerheid dat het blok niet is afgetrapt.
Maar je praat dan wel over een bedrag van 2500 euries en dat is een hoop geld.

grtzz Martin

RE: Ombouw "Cooper-look" naar "echte" cooper

tjah, je krijgt meestal waar je voor betaald.

ik denk dat je maar twee opties hebt.. god zegen de greep: doe een compressie meting en zet dat 250 euro blok er in. of je doet het goed en reviseerd de hele boel (rond 1000 eur met de bak..(meteen doen want anders blijk je net een versnelling te missen..) er bij en zelf inbouwen.. maar dat is wel worst case met zuigers+ opboren etc etc).

die 13 inchers die je er op hebt liggen zijn niet echt goed voor de performance..maar ziet er wel dik uit ( ik ben meer van de 10 inches )


overigens..

de technisch mooiste cooper is een 1071.

(bijna) overvierkant blok met heeeeel veeel toeren ..had qua blok ook niet veel met een normale productie auto te maken