ombouw Metro 1300 - Metro 1300 (jonger)

default

RE: ombouw Metro 1300 - Metro 1300 (jonger)

Hoi,
Afgelopen zaterdag eindelijk begonnen met het ombouwen (de motor ligt er al even) Inmiddels motoren gewisseld en passent nog een homokineet vervangen. Al met al nog een dikke klus, valt me niet mee (niet kwa tegenvallers, gewoon kwa tijd)

2 vragen nog: koppeling en startmotor

De oude motor had een los relais: met 2 aansluitingen (2 in, 1 uit) de uitgang ging naar de startmotor. de ene ingang heeft een wit rood draadje de andere heeft 6 draden: dikke zwarte (vanaf de accu)d 2x een dunne bruine, een dikke bruine samen met een dunne bruin/zwart (Dynamo) en nog een dikke rode

Hieronder een quote die ik vond na te hebben gezocht, de nieuwe startmotor heeft 3 aansluitingen, 1 met een restje dikke rode kabel, 1 met een restje dunne witte en 1 met een dikke rood/bruine kabel gaat dit werken? 2e vraag in aparte post

Quote:
Als het goed is zit er al een dikke draad aan de startmotor. Deze monteer je op de contstante plus op je oude startrelais (die je gewoon laat zitten). Vervolgens hoef je nog maar 1 draadje door te trekken naar de nieuwe startmotor. (rood-witte). Al met al minder werk dan vliegwielen wisselen etc.



default

RE: ombouw Metro 1300 - Metro 1300 (jonger)

Hoi, bij de ombouw liep ik tegen nog iets aan, ik gebruik een pre verto hulpcylinder op een verto koppeling. Hiervoor heb ik een ander flex slangetje nodig tussen hulpkoppeling en vaste leiding. Die van de Metro kwam is langer, maar deze past niet op de vaste leiding in de mini (de andere kant is ook een banjo aansluiting) Klopt het dat een zowel een pre-verto als een Verto mini flex slang een ander draad heeft dan een Metro?

RE: ombouw Metro 1300 - Metro 1300 (jonger)

hoi..


je kan zo je bedrading aanpassen zodat je de pre-engaged starter kan bedienen.
net zelf gedaan en het blijkt simpel.

gooi alles wat niet ( in mijn geval een boel bruin ) de solenoid aanstuurt (rood/geel en rood/wit zo uit het hoofd die gaan op de lipppen : een breed, ander smal) op de pool waar je ook de kabel van je accu aanzet). je moet dan even een verzamelpunt maken voor alle bruine draden naar een flinke draad en die naar de schroef brengen op de startmotor anders is de kabel te kort.

en yep de aansluiting van de verto slang is iets anders (ik had dat probleem bij een verto uit een mini dus het zal wel verband hebben met de koppeling).

RE: ombouw Metro 1300 - Metro 1300 (jonger)

Bij een nieuwe starter zit het relais erin , klopt dit bij jouw starter???
Als het zo is de + van je accu direct op de dikke aansluiting van de starter.
En van je starter switch kwam er een wit/rode naar je oude relais , deze moet je verlengen en op de kleine aansluiting zetten.
Nu kan het ook nog zijn dat je nog 1 grote aansluiting over hebt , dit is een extra nul , die kan je naar een bout zetten van de motor of beter de carroserie.
Alle overige bruin horen geisoleerd te worden vast gezet op de oude plaats waar je relais zat.
Deze gaan naar : ruitenwisser (bruin) , ruitenwisser (bruin/blauw , start switch (bruin).
Nu moet je nog een extra 2.5mm draad maken naar de dikke + op je startmotor waar de kabel van de accu op zit , doe dit netjes dan start hij altijd goed.
Note , start hij ooit niet , check dan of de ruitenwisser het doet , dan is de aansluiting op het geisoleerde punt geoxideerd!!
Gaaf he , electro.
8)
grtjs , Jeroen2

default

RE: ombouw Metro 1300 - Metro 1300 (jonger)

2 vragen nog: koppeling en startmotor

De oude motor had een los relais: met 2 aansluitingen (2 in, 1 uit) de uitgang ging naar de startmotor. de ene ingang heeft een wit rood draadje de andere heeft 6 draden: dikke zwarte (vanaf de accu)d 2x een dunne bruine, een dikke bruine samen met een dunne bruin/zwart (Dynamo) en nog een dikke rode

Hieronder een quote die ik vond na te hebben gezocht, de nieuwe startmotor heeft 3 aansluitingen, 1 met een restje dikke rode kabel, 1 met een restje dunne witte en 1 met een dikke rood/bruine kabel gaat dit werken? 2e vraag in aparte post




Nou het is gelukt, ik heb de dikke uitgaande draad direct vastgezet op de bout van het oude relais waar de accukabel binnen kwam (doorverbonden dus feitelijk) deze doorverbinding zit op de startmotor (zoals ook bij de oude startmotor) de dunne wit/rode kabel (stuurde het relais) heb ik verlengd, deze heb ik eerst aangesloten op de dunne van de nieuwe startmotor (dunne witte) dit werkte niet. aansluiten op de dikke rood/bruine leverde meteen resultaat. de motor heeft eventjes gedraaid.

RE: ombouw Metro 1300 - Metro 1300 (jonger)

OK , goed , dan heb je wel een oudere mini dan ik dacht , doen nu ook je ruitenwissers het nog?
Zo ja alles lekker zo laten.
Is het contactslot al eens vervangen?
Als ja dan zijn de draden ooit misschien verwisseld op de soldeerpunten van je contactslot.
Dit kan de verkeerde kleur verklaren.
Wat ik wel vind is dat je het oude relais moet weg halen , dat staat veel netter en is niet verwarrend als je vriendin een keer geholpen word door de wegenwacht of zo. 8)
grtjs , Jeroen2