Ombouwen van handbak naar automaat (SPI 1300)

RE: Ombouwen van handbak naar automaat (SPI 1300)

Een een vraag, als je de auto wilt ombouwen van handbak naar automaat. Wat moet er buiten een nieuw blok, rekenmodule, subframe nog meer veranderen. En zijn er mensen met ervaring ?

default

RE: Ombouwen van handbak naar automaat (SPI 1300)

Ik moet eerlijk zeggen dat ik er niet eens aan zal beginnen.
Al was het om de keuring gedaan te krijgen.
"rekenmodule"? Wat bedoel je precies hiermee?

grtzz Martin

RE: Ombouwen van handbak naar automaat (SPI 1300)

Met rekenmodule bedoel ik de injectie rekeneenheid, want wat ik waarschijnlijk wil is van SPI naar MPI en dan automaat.

default

RE: Ombouwen van handbak naar automaat (SPI 1300)

Aha, ik had waarschijnlijk de titel niet goed gelezen. ;)
Denk dat het niet mee zal vallen om dit om te bouwen.
Trouwens waarom van hand ==> automaat?

grtzz Martin

RE: Ombouwen van handbak naar automaat (SPI 1300)

Nou dit gezien ik binnenkort een MINI cooper s van de zaak ga krijgen. En ik de Smart wil verkopen die wij hebben. Willen mijn vrouw en ik mijn Bleu Star ombouwen van hand naar automaat omdat zij niet mag rijden in een handgeschakelde auto. En vooral omdat de spoeling nogal schaars is met automaten in dat genre.

Dus ik was al voor een prijsopgave geweest bij het MSC maar ik weet nog steeds niet wat er precies moet gebeuren...

default

RE: Ombouwen van handbak naar automaat (SPI 1300)

Aha, dubbel plezier van de Mini als het vrouwtje er ook in rijdt. :)" title="Evil" />
Was ook al aan het zoeken geweest naar linkjes van div. site's, maar kan er niets over vinden.

grtzz Martin

RE: Ombouwen van handbak naar automaat (SPI 1300)

Hummmm...

Maar qua techniek is dit een rigoreuze ombouwing of niet, ik weet niet waar bv. het voorsubframe uit bestaat en die van een eutomaat zou breder zijn. Dus vandaar dat ik het vraag. Zeker gezien er al prijzen genoemd zijn tussen de 3500 en 5000 euro. AUW..

RE: Ombouwen van handbak naar automaat (SPI 1300)

Hier staat wat info over de automaat.



RE: Ombouwen van handbak naar automaat (SPI 1300)

ik zal vast en zeker een dom schaap zijn dus welke herder verlicht mijn pad???

in oudere mini's zitten toch automaatjes??
ondanks de cilinderinhoud verschillen de diverse motorblokken toch niet?

dan zou je toch een 1300 mpi/spi/carb motor toch aan een automaatje kunnen koppelen???

en hoewel het subframe van een automaat anders is dan een handbak, zitten de bevestigingspunten toch op dezelfde plek???

oftewel koop een oud automaat-mini-lijk en laat de automaat reviseren bij twijfel en het subframe goed roestvrij maken. ff meldden bij de rdw en klaar.

nogmaals welke herder verlicht het pad van dit schaap, ik zal wel iets gemist hebben, anders snap ik niet echt het probleem...

RE: Ombouwen van handbak naar automaat (SPI 1300)

Juist ja, maar ik wil het wel op een goede manier doen ! Dus de optie van een oude mini en dan wat te laten reviseren is bij mij eigenlijk geheel uitgesloten. Mijn vrouwtje moet er in rijden, en dat moet het echt 100% betrouwbaar zijn.

Ik heb trouwens ook begrepen dat de bak niet alleen te vervangen is met wat aanpassingen voor de versnellingspook en aansluiting daargelaten ( van stang naar kabels ) maar dat dat gewoon niet past.

RE: Ombouwen van handbak naar automaat (SPI 1300)

niet om een discussie op gang te brengen, maar wat is er mis met een geriviseerde automaat, ik heb het idee dat een gereviseerde automaat net zo goed is als een bijna nieuwe...

RE: Ombouwen van handbak naar automaat (SPI 1300)

Het gaat mij over het totaal plaatje van de auto, nieuw blok en bak heeft meer waarde dan gereviseerd blok en bak. Dit ivm de voorgeschiedenis en service boekje.

Een voorbeeld wat ik heb gehad met een renault alpine a310 turbo. Is dat ik een geriviseerde V6 heb genomen van een renault 25 en deze laten inbouwen, bij verkoop bleek dit meer dan - 10 % te schelen tov de waarde van de taxatie. Als ik een nieuw blok had opgesnord de waarde alleen maar hoger werdt.

Anyway.. om niet te veel uit te weiden. Wat ik wil is een nieuw blok met nieuwe bak. En ik ben benieuwd naar wat er aan het chassis en subframe verbouwd moet worden om dit goed te monteren. Concreet wat moet er af van de huidige Mini en wat moet er weer op ?

RE: Ombouwen van handbak naar automaat (SPI 1300)

omdat de spoeling nogal schaars is met automaten in dat genre.



met een beetje zoeken moet je wel een (redelijk) recent exemplaar kunnen vinden denk ik

(bijvoorbeeld:
http://www.classiccarspecialist.co.uk/1275cars.htm
, en da's de 1e hit uit google ..)

.. tenzij je per se die Blue Star automaat wilt ..
:)" title="Evil" />

HTH,
Theo van den Bogaard

RE: Ombouwen van handbak naar automaat (SPI 1300)

prutser schreef:
Hummmm...

Maar qua techniek is dit een rigoreuze ombouwing of niet, ik weet niet waar bv. het voorsubframe uit bestaat en die van een eutomaat zou breder zijn. Dus vandaar dat ik het vraag. Zeker gezien er al prijzen genoemd zijn tussen de 3500 en 5000 euro. AUW..



Volgens mij moet er ook aardig wat aan het motorblok zelf verandert worden. Ik heb een aantal dingen gelezen over een ombouw van automaat naar handbak en daar zijden ze al dat je beter meteen het hele blok + versnellingsbak kon vervangen.
Kun je die automaten nog nieuw krijgen trouwens? Ze worden dacht ik al geen 10 jaar meer in mini's verkocht (laatste model was mayfair las ik).

Een ding is zeker. Het wordt een dure hobby.

RE: Ombouwen van handbak naar automaat (SPI 1300)

Een automaatbak is niet zomaar onder een normaal motorblok te zetten. Ik heb weleens gelezen dat de oliekanalen anders lopen en ik meen me te herinneren dat het oliefilter anders is/op een andere plek zit.
Qua montage moet het passen, omdat de carrosserie van een automaat niet verschilt van een handgeschakelde Mini. Wel is het voorsubframe anders omdat de automaatbak breder is. Automaatsubframes moeten wel te vinden zijn (ik heb er nog een liggen).
Er zijn wel 1275's uit recentere bouwjaren als automaat gebouwd voor Japan (en misschien ook Engeland). Naar MPi ombouwen van een carburatie- of SPi-blok lijkt me te lastig.

RE: Ombouwen van handbak naar automaat (SPI 1300)

CMC schreef:
Naar MPi ombouwen van een carburatie- of SPi-blok lijkt me te lastig.



Vrijwel onmogelijk eigenlijk. Een MPi blok is wezenlijk anders. Het oliefilter zit op een andere plek, de koeling is beter en de nokkenas is nogal anders. Verder zit het blok op de gekste plekken vol met sensors, die de SPi niet heeft... Kun je beter een MPi blok kopen met de hele handel erbij. Is een stuk goedkoper...

RE: Ombouwen van handbak naar automaat (SPI 1300)

We hebben zelf een 1000 automaat gehad...
Hij liep op 3 cilinders, en de compressie van die cilinder was ook nix... De automaatbak was perfect!Na de kop eraf getrokken te hebben bleek 1 cilinderwand vernield te zijn door de pistonpen.

Wat doe je dan?

Dus een schakel erlangs zetten en ombouwen, niemand wist of het zou gaan... Het ging dus niet! De oliekanalen lopen inderdaad anders. Het oliefilter zat idd ook anders... Ander automaatblok gezocht. Gevonden en blok erop gebouwd. Meteen alles geschilderd.

Na een maand viel ie ineens uit de versnelling, met geen mogenlijkheid hem er nog in te krijgen. Uit nood hebben we daarom de automaat vervangen door een schakel...

We hebben moeten vervangen:
-Subframe
-Blok+bak
-Pedaalunit
-Koppelingscilinder
-Koppelingleidingen
-"Schakelgeheel"

Om een andere automaatbak met garantie te vinden is bijna onmogenlijk... Maar als iemand iemand weet die dit kan doen?

Waarom pas je niet het handigste aan?
Je vrouw? :9 Ik weet natuurlijk niet waarom ze automaat (moet) rijd(en)...

RE: Ombouwen van handbak naar automaat (SPI 1300)

Idee, als je toch van alles moet aanpassen: monteer de motor en bak uit een MINI One CVT :)
(dat heeft vast nog niemand gedaan...en die CRX en GSI conversies kennen we nou wel) ;)

RE: Ombouwen van handbak naar automaat (SPI 1300)

Ok bedankt jullie allen alvast voor de moeite en adviesen. Ik ga nog eens nadenken of er andere manieren zijn zodat mijn vrouwtje in de mini kan gaan rijden. Misschien wil een quickshift met daarop een handle die de koppeing bediend ?? En ik wacht nog even af op een telefoontje voor een SPI automaatblok, wat nieuw zou zijn.

RE: Ombouwen van handbak naar automaat (SPI 1300)

een beetje persoonlijk misschien, maar wat is de rede van het automaat rijden...

meestal haalde mensn een zogenaamd automatenrijbewijs omdat het schakelen in combinatie met het verkeer te moeilijk was.

als je vrouw ondertussen veel rijervaring heeft zal het 'op het verkeer letten' niet meer zoveel concentratie eisen en dus meer ruimte overlaten om te schakelen.

ik heb bij diverse kennissen gezien dat ze na enkele jaren automaat rijden met automaten rijbewijs dat ze heel makkelijk een rijbewijs voor handbak-auto's haaldde.

als het fysiek mogelijk is, zou ik het proberen met moeder de vrouw. enkele rijlessen is immers goedkoper dan je mini ombouwen...

RE: Ombouwen van handbak naar automaat (SPI 1300)

Nou het heeft medische oorzaak. Maar ik ben aan het verder denken... er volgt meer... :D

RE: Ombouwen van handbak naar automaat (SPI 1300)

Misschien is dit wat?

GEAR BOX NEW AUTOMATIC 4 SPEED



Description:

new automatic classic mini 4 speed gearbox, with park compleate with torque converter, will fit all minis with 1275cc engine except twin point
Price: £510.63

link