Omwentelingen van tweekloks/driekloks tellers.

RE: Omwentelingen van tweekloks/driekloks tellers.

Gezocht, maar niet gevonden. Hebben alle snelheidsmeters van Mini's met de tellers achter het stuur hetzelfde aantal omwentelingen?

Stukje achtergrond: Demelza d'r dashboard gaat eruit voor een opknapbeurt, en nou heeft ze ook nog een setje klokken inclusief ophangbeugel van een veel oudere Mini liggen. Mijn idee was om dat setje er zolang in te zetten, omdat de klokken dan tenminste netjes vastzitten. Kan dit, of zullen we de originele klokken toch op de een of andere manier er in moeten zien te krijgen zonder het dashboard (die overzetten in het kastje van die andere set bijvoorbeeld)?

RE: Omwentelingen van tweekloks/driekloks tellers.

Volgens mij is het een vast getal, iets van 1000 omwentelingen van de kabel per gereden mijl. Maar dat weet ik niet zeker. Als je een boormachinetje bij de hand hebt kan je het wel testen: zet de machine om linksom draaien en op max 1000 rpm en verbind hem met een kabel aan de klok. En dan aan de andere. Als ze dan verschillend aangeven was ik verkeerd, geven ze gelijk aan heb ik goed gegokt!

RE: Omwentelingen van tweekloks/driekloks tellers.

Goeie tip :) Mocht ik het gaan testen dan laat ik het nog wel even weten. Maar ik hoor net dat het met het oog op de kilomterstand minder handig is. Of juist handiger? :)

RE: Omwentelingen van tweekloks/driekloks tellers.

Het is toch een MPi, dus met een 2,76 diff ? Daarbij hoort een 7/15 tandwielcombinatie voor de snelheidsmeteraandrijving. Reken maar even uit wat de theoretische waarde van de snelheidsmeter (aantal omwentelingen per km) is. Dan kun je met de andere gegevens (Mini's met 12" wielen vanaf eind '84 met 3,105 diff, 7/16 overbrenging, als de tijdelijke tellers daaruit komen) berekenen of die dezelfde waarde heeft.
Als de tellers uit een oudere Mini komen (10", 3,44 of 2,95 diff) gelden weer andere waarden.

RE: Omwentelingen van tweekloks/driekloks tellers.

Eelke schreef:
Goeie tip :Maar ik hoor net dat het met het oog op de kilomterstand minder handig is. Of juist handiger? :)


Uh, ja, je kilometer teller loopt verder. Maar ik raad je aan om het maar een paar seconden te doen. Je hoeft alleen de stand van de snelheidsmeter te vergelijken tussen de klokken. Je hoeft geen kilometers te 'rijden'.

RE: Omwentelingen van tweekloks/driekloks tellers.

Dat bedoelde ik niet. Wat ik wel bedoelde: als je een tijdje met een set andere klokken rijdt loopt de auto wel meer kilometers, maar komt dat er op de (originele) klok niet bij. Als je hem dan na de opkanpbeurt weer terug erin zet klopt de kilometerstand dus niet meer. Niet helemaal eerlijk dus.

Maar goed, dat zijn afwegingen die met het technische aspect niet zoveel te maken hebben, komen we zelf wel uit.

RE: Omwentelingen van tweekloks/driekloks tellers.

Dan noteer je hoeveel km je gereden hebt met de andere klokken en pas je de stand van de originele klokken aan. Da's nl. vrij simpel te doen. Maar als het om enkele tientallen of honderden km's gaat, zou ik de moeite niet nemen. Vaak geven tellers meer dan de werkelijk gereden km's aan en dat compenseer je dan mooi :)

RE: Omwentelingen van tweekloks/driekloks tellers.

Dat was ook mijn gedachte :)