Onbekend KLOENG-geluid

default

RE: Onbekend KLOENG-geluid

Een goedendag

Ik heb een nieuw onderwerp gestart, ik kon geen onderwerp vinden dat ik in mijn probleem herkende. Mocht het er wel zijn, zal het ongetwijfeld binnen heel kort verplaatst worden :0

Maar mijn vraag betreft een bijgeluid dat ik nu al een klein jaar heb en dat steeds erger en irritanter is geworden. Misschien dat iemand het herkent en advies kan geven?

Het geluid treedt op wanneer ik mijn koppeling loslaat om weg te rijden. Bij het langzaam op laten komen (slippende koppeling) is het nauwelijks hoorbaar, bij sneller op laten komen wordt het geluid harder hoor- en ook voelbaar. Het geluid hoor ik ook wanneer ik tijdens het rijden gas loslaat en dus op de motor begin te remmen. Het geluid is in principe één KLOENG, maar wanneer tijdens deellast (constante snelheid) er hobbels in de weg zitten of andere kleine snelheidsveranderingen plaatsvinden, komt het geluid meerdere malen voor, in het ritme van het bewegen van het blok. Er zit overigens een extra motorstabilisator aan het bulkhead vast, zgn. ultimate engine stabiliser. Wanneer ik trouwens in z'n vrij een hobbel neem hoor ik het geluid niet, wanneer hij in z'n versnelling staat wel.

Het geluid leek in eerste instantie op het geluid van een koektrommeldeksel dat ingeduwd wordt en uit zichzelf weer terug-kloengt. Het geluid lijkt te komen van de onderkant van het blok/subframe en iets links van het midden. De motorsteun- en subframerubbers waren toen allemaal nog geen half jaar oud en bleken na controle ook nog goed te zijn. Ook de homokineten waren op één na spelingsvrij, maar na deze te vervangen was het geluid er nog. Het kon een lager zijn, ondanks dat deze geen speling vertoonde heb ik hem vervangen, maar het hielp niet.

Omdat het geluid van onderen komt en het leek op het in- en uitdeuken van plaatmateriaal, dacht ik dat de bodem, op de plek waar de achterste subframe-rubbers aan de bodem vast zitten, in- en uitgedeukt werd. Op deze plekken heb ik toen verstevigingsplaten van ca 30x20 cm aan de bodem gelast (iets dat in de racerij weleens wordt gedaan, het schijnt soms nodig te zijn). Het hielp echter niet bij mijn mini, het geluid was er nog steeds.

Ik had ook opgemerkt dat mijn linker binnenscherm over de aansluitrand met het bulkhead was doorgeroest en het binnenscherm op dat moment dus uit twee delen bestond. Ten einde raad heb ik de neus van de mini er toen afgeslepen en het subframe m.b.v. brace-bars verstevigd ('officiele' manier: eerst mini onder de bodem iets opgekrikt en toen brace-bars gemonteerd). Deze operatie bleek vruchteloos te zijn toen het geluid er nog steeds was, ook op het moment dat ik zonder neus reed.


Overige gecheckte mogelijke oorzaken zijn: fusees (zijn spelingsvrij), uiltaat (nu nieuw, raakt nergens het subframe en bodem en bestaat voor een groot deel uit een flexibele uitlaatpijp, tegen lekage a.g.v. de kantelingen van het blok) en schokdempers (vervangen door nieuwe koni's).

Ik vind het leuk om aan de mini te sleutelen, maar als er geen progressie zichtbaar is, is dat best wel redelijk frusterend. Als iemand daarom nog andere mogelijke oorzaken weet,hoor ik het graag.

Met vriendelijk groet,
Erik

RE: Onbekend KLOENG-geluid

Komt het geluid van rechts onder het dashbord vandaan? dan si het de bovenste motorsteun (de stang die loopt vanaf de motor naar de dwarsbalk er achter)

Het monteren van een ultimate engine stabilizer heeft daar niet zo veel effect op, omdat ie aan de ander kant van de motor zit. Hierdoor kan de motor een beetje scheefkantelen als de bovenste motorsteun kaputt is en hoor je de klonk. Hoe kom ik daar op, nou, omdat je zegt dat je het eenmalig hoort bij gas geven, (motor kantelt naar voren en blijft daar hangen, totdat je gas terugneemt) en bij gas loslaten en remmen op de motor (motor kantelt ineens naar achter).

Dit kan drie oorzaken hebben:
1: de rubbers van de motorsteun zijn stuk of de steun zit gewoon niet goed vast.
2: de steun is van de dwarsbalk afgeroest.
3: de bouten waarmee de steun aan het blok of aan de dwarsbalk zit zijn gebroken.

Mogelijkheid 1 is het waarschijnlijkst. Goed vastzetten of de rubber bussen vervangen door competitiebussen en je hebt er nooit meer last van. De andere twee zijn lastiger. enne... laat je niet van de wijs brengen door rubbers die er ogenschijnlijk goed uitzien, vaak zijn ze dat niet namelijk. Suukses

RE: Onbekend KLOENG-geluid

Ik heb het bij mijn Zwarte ook een keer gehad!
bij mij was het een motorsteun punt wat gescheurd was
maar zo te zien is dat bij jou wel in orde!

WAAROM TIK IK DIT DAN!! |:(

:P

guys :O slaapze

RE: Onbekend KLOENG-geluid

Het geluid treedt op wanneer ik mijn koppeling loslaat om weg te rijden. Bij het langzaam op laten komen (slippende koppeling) is het nauwelijks hoorbaar, bij sneller op laten komen wordt het geluid harder hoor- en ook voelbaar. Het geluid hoor ik ook wanneer ik tijdens het rijden gas loslaat en dus op de motor begin te remmen. Het geluid is in principe één KLOENG, maar wanneer tijdens deellast (constante snelheid) er hobbels in de weg zitten of andere kleine snelheidsveranderingen plaatsvinden, komt het geluid meerdere malen voor



kan meerdere mogelijke oorzaken hebben:

*zoals eerder opgemerkt, kapotte rubber in motorstabilisatorstangen. Je moet het blok nauwelijks kunnen bewegen als je eraan trekt.
*subframerubbers die niet goed meer zijn. De voorste (druppelrubbers) tussen je frontpaneel en het subframe zijn meestal zo slecht nog niet. Check wel even of ze helemaal aansluiten, en er geen ruimte tussen zit.
De achterste, die het subframe met de body verbindinden kunnen ook los zitten. Meestal zuigen die olie op en worden zacht.
*bovenste towerbolt rubbers, maar dan moeten ze wel heel erg versleten zijn.
* je hebt verder helemaal geens peling op fusees enzo?
*diff wat versleten is, lijkt me overigens wat sterk

Wouter

default

RE: Onbekend KLOENG-geluid

*zoals eerder opgemerkt, kapotte rubber in motorstabilisatorstangen. Je moet het blok nauwelijks kunnen bewegen als je eraan trekt.



Ja, dat is ook wat Sander zei, maar die rubbers zijn nieuw (lees: < 6 maanden toen ik het voor het eerst hoorde. Alle bouten zitten ook vast, net nog ff gecheckt voor de zekerheid. Als ik hard aan het blok trek beweegt het blok ook nauwelijks (minder dan het blok van andere mini) en hoor ik verder geen bijgeluid.

*subframerubbers die niet goed meer zijn. De voorste (druppelrubbers) tussen je frontpaneel en het subframe zijn meestal zo slecht nog niet. Check wel even of ze helemaal aansluiten, en er geen ruimte tussen zit.
De achterste, die het subframe met de body verbindinden kunnen ook los zitten. Meestal zuigen die olie op en worden zacht.



De voorste subframerubbers heb ik niet meer i.v.m. de brace bars die direct aan het subframe zitten. Maar deze waren ook nieuw toen ik het geluid voor het eerst hoorde. De bovenste en achterste rubbers zijn allemaal ook nieuw, als ik een koevoet tussen het subframe en de bodem zet merk ik ook geen speling dus ze zijn nog goed.

* je hebt verder helemaal geens peling op fusees enzo?



Nee, Geen speling op fusees ( echt hoor :) )

*diff wat versleten is, lijkt me overigens wat sterk



Kan dit gebeuren? Ik heb wel eens gehoord dat wanneer met brede banden en zacht rubber hard gestuurd wordt het diff flink wat te verduren heeft, maar ik heb standaard hard-rubberen 145-12 banden, niet echt high-tech spul. Is er nog een manier om te checken of het diff speling heeft of versleten is?

M vr gr ,
Erik

RE: Onbekend KLOENG-geluid

Quote:
*diff wat versleten is, lijkt me overigens wat sterk


Kan dit gebeuren? Ik heb wel eens gehoord dat wanneer met brede banden en zacht rubber hard gestuurd wordt het diff flink wat te verduren heeft, maar ik heb standaard hard-rubberen 145-12 banden, niet echt high-tech spul. Is er nog een manier om te checken of het diff speling heeft of versleten is?



Als je een differentieel bekijkt, zie je dat de diff-pinnen gewoon in een koperen busje draaien, niet gelagerd.
Als je dus hard door bochten gaat, zullen deze extra hard slijten.
Wat ik echter bedoelde (en hier ga ik zelf dus de fout in, zie thread over diffs) is de Final Drive, oftwel de eindoverbrenging. Het kan zijn dat de tandwielen onderling van elkaar kunnen bewegen, speling hebben. Toch lijkt me dit sterk.

Maar ik geloof nog steeds niet dat dit het echt is.
Mijn gele mini had ook zo;n kloenk-geluid, en dat is pas opgelost nadat ik de voorste subframe rubbers opnieuw gemonteerd had. (maar die heb jij niet). Dit ondanks het feit dat het bij mij spelingsvrij leek te zijn. Vreemd....

heb je de trek en duwstangrubbers (richting fronpaneel) al gecontroleerd?
Hoe zit het met de towerboltrubbers?

Wouter

default

RE: Onbekend KLOENG-geluid

Irritant bijgeluid The Final Chapter: "The KLOENG has left the mini" !!

Ik ben er eindelijk achter wat nou het irritante bijgeluid was en ik heb het kunnen verhelpen. Het was de laatste paar dagen ineens een stuk erger geworden en daardoor heb ik het kunnen lokaliseren :):):)

De situatie was als volgt:

De bovenste motorsteun (of ook: hondenbotje) zit aan de ene kant aan het motorblok en aan de andere kant aan de bulkhead vast. De bevestiging aan de bulkhead geschiedt met één bout die aan de bovenkant door de bevestigingsplaat van de verwarmingsslangen gaat en aan de onderkant door een hoekplaatje heen gaat waar ook de koppelingsslang aan vast zit. Dit hoekplaatje zit vastgelast aan de bulkhead.

Tot zover een beeld van de leefomgeving van deze motorsteun. Toen het bijgeluid de laatste dagen erger was geworden, ben ik toch maar weer op zoek gegaan toen ik ontdekte dat de boutkop van dit hondenbotje met bruut geweld (nou ja.. bruut is relatief) gewoon door de bevestigingsplaat van de verwarmingsslangen heen was getrokken. Dit betekende dat de bout nu alleen maar aan het onderste hoekplaatje vast zat, dat bij het trekken aan het blok los kwam van de bulkhead. EUREKA!!!!! EINDELIJK WIST IK DAN WAT HET PROBLEEM WAS!!!!! Even een nieuw hoekplaatje gemaakt en vastgelast aan de bulkhead en gauw een proefritje maken om te kijken en inderdaad: het geluid was over.

Ik was er altijd vanuit gegaan dat de carrosseriee de vaste wereld is, maar dat hoeft dus niet altijd zo te zijn. Het is misschien iets voor iemand die ditzelfde geluid ervaart iets om ook even naar te kijken voordat rigoureuze maatregelen genomen worden, ook omdat dit hoekplaatje niet echt in het zichtveld ligt.

En iedereen die goede voorstellen heeft gegeven, nogmaals bedankt.

Met vriendelijke groet,
Erik en KLOENG-loze mini :)

RE: Onbekend KLOENG-geluid

Bedankt dat je ook nu je zelf de oplossing hebt gevonden dit even met het forum deelt, Erik. Erg nuttig om "afgeronde" verhalen te krijgen op het forum. Overigens is het ook altijd goed om te vermelden of en welke van de oplossingen die door de andere gebruikers worden aangedragen werken.

RE: Onbekend KLOENG-geluid

Om maar eens een oud topic op te rakelen, Ik heb dus nu ook last van hetzelfde probleem (ongedefinieerde kloenk).

Als ik gas geef, of gas loslaat gaat dat gepaart met een knak, die rechtsvoor onder het dashbord vadaan komt. Mijn eerste idee was de bovenste motorsteun, en het hierboven genoemde bevestigingsplaatje. De laatste blijkt in perfecte staat te verkeren, en de rubbers heb ik maar gewoon vervangen, maar allemaal zonder resultaat.

Ik heb de aandacht daarna verlegt naar de andere motorsteunen, maar deze zijn ook in goede staat. Wat kan er nou nog meer voor een knakkend geluid zorgen?

Het treedt dus alleen maar op bij gasgeven, bij gewoon gas geven geeft het een enkele tik, als ik langzaam gasgeef hoor je het 'rammellen'. Het is dus wel op de een of andere manier gelinkt met motorbewegingen.

default

RE: Onbekend KLOENG-geluid

Hoi Sander

Als ik gas geef, of gas loslaat gaat dat gepaart met een knak, die rechtsvoor onder het dashbord vadaan komt. Mijn eerste idee was de bovenste motorsteun, en het hierboven genoemde bevestigingsplaatje. De laatste blijkt in perfecte staat te verkeren, en de rubbers heb ik maar gewoon vervangen, maar allemaal zonder resultaat.



Ik kwam er pas achter dat het plaatje los zat toen ook het bovenste plaatje kapot was. In stilstand stond het plaatje keurig netjes tegen de carrosserie aan, zelfs als ik aan het blok trok. Pas als je rijdt komen er echte krachten op de motorsteunen en dan pas kwam het plaatje los. Om er zeker van te zijn dat dit het niet is kan je eventueel het hondenbotje losschroeven om te controleren.

Een andere mogelijke oorzaak (naast alle hierboven genoemde) is dat de bouten waarmee de bovenste motorsteun aan het blok vastzit niet helemaal goed (meer) vastzitten, dit had ik bij m'n vorige mini ook. Van die twee bouten gaat er één door een plaatje en dan door het hondenbotje het blok in en de ander houdt alleen het plaatje op zijn plek. Ik zie net dat je dit zelf als mogelijke oorzaak had aangegeven:
3: de bouten waarmee de steun aan het blok of aan de dwarsbalk zit zijn gebroken.


dus dat zal dan wel niet zijn. :?

Iets anders waar ik zelf destijds ook naar had gekeken was dat het leek alsof mijn carb tegen de koppelings- en remleidingen aankwam. Misschien dat dit bij jou met je injectie-apparaat ook zo kan zijn??

Nog een andere mogelijkheid is dat het plaatje waarmee het onderste hondenbot aan het blok vast zit gescheurd is. Of het plaatje waarmee het hondenbot aan het subframe vast zit is losgescheurd van het subframe. Het komt allebei wel eens voor, alleen het laatste geval is minder makkelijk waar te nemen, omdat het minder opvalt, pas als je aan de steun rommelt merk je het.

Andere oplossingen voor je probleem kan ik zo één twee drie niet bedenken, als me wat te binnen schiet laat ik het je weten.

Succes,
Erik

RE: Onbekend KLOENG-geluid

De bovenst motorsteun en diens bevestigingen zijn aan een uiterst grondige inspectie onderworpen en goed bevonden. De bouten in het blok zijn nog helemaal heel...

Na beter luisteren blijkt het geluid wel rechts onder het dashbord vandaan te komen, maar eigenlijk veel meer naar onderen dan bij motorsteungeknak.

Die torens van het voorsubframe, waar de veerbollen in zitten, zijn die soms ook met rubber aan de carroserie gezet? Ik heb het idee dat dat het wel eens zou kunnen zijn.

default

RE: Onbekend KLOENG-geluid

Na beter luisteren blijkt het geluid wel rechts onder het dashbord vandaan te komen, maar eigenlijk veel meer naar onderen dan bij motorsteungeknak.

Die torens van het voorsubframe, waar de veerbollen in zitten, zijn die soms ook met rubber aan de carroserie gezet? Ik heb het idee dat dat het wel eens zou kunnen zijn.



Er zitten tussen de subframe-towers en de carrosserie inderdaad ook rubbers, dit zijn ruitvormige rubbers die grotendeels plat zijn, meestal steken ze een klein beetje uit en kan je ze zien zitten. Ze liggen bovenop de towers. Deze rubbers zijn dacht ik niet zo snel aan vervanging toe. Ik had ze vervangen maar ze waren achteraf niet echt slecht, terwijl ze wel 17 jaar oud waren. Bij jouw veel nieuwere mini zullen ze waarschijnlijk nog zgan zijn.

Omdat jij zegt dat het geluid van onderen lijkt te komen, heb je al gecontroleerd of je achterste subframerubbers nog goed zijn? Deze zitten tussen je subframe en je bodem en zijn veel sneller aan vervanging toe. Zoals Wouter hierboven al zei kunnen deze olie opzuigen en los komen. Je kan deze rubbers eenvoudig controleren door op die plek een koevoet tussen de bodem en het subframe te zetten en kijken of het rubber loskomt van de plaatjes waar hij aan vastgelijmd hoort te zitten.

Je kan ook de voorste subframerubbers (zgn teardrops) controleren, deze zitten tussen het subframe en het front. Deze kan je ook met een koevoet controleren.

Succes,
Erik