Komt het geluid van rechts onder het dashbord vandaan? dan si het de bovenste motorsteun (de stang die loopt vanaf de motor naar de dwarsbalk er achter)
Het monteren van een ultimate engine stabilizer heeft daar niet zo veel effect op, omdat ie aan de ander kant van de motor zit. Hierdoor kan de motor een beetje scheefkantelen als de bovenste motorsteun kaputt is en hoor je de klonk. Hoe kom ik daar op, nou, omdat je zegt dat je het eenmalig hoort bij gas geven, (motor kantelt naar voren en blijft daar hangen, totdat je gas terugneemt) en bij gas loslaten en remmen op de motor (motor kantelt ineens naar achter).
Dit kan drie oorzaken hebben:
1: de rubbers van de motorsteun zijn stuk of de steun zit gewoon niet goed vast.
2: de steun is van de dwarsbalk afgeroest.
3: de bouten waarmee de steun aan het blok of aan de dwarsbalk zit zijn gebroken.
Mogelijkheid 1 is het waarschijnlijkst. Goed vastzetten of de rubber bussen vervangen door competitiebussen en je hebt er nooit meer last van. De andere twee zijn lastiger. enne... laat je niet van de wijs brengen door rubbers die er ogenschijnlijk goed uitzien, vaak zijn ze dat niet namelijk. Suukses
- Login of registreer om te reageren
RE: Onbekend KLOENG-geluid
Ingediend door Erik op ma, 28-10-2002 19:15
Een goedendag
Ik heb een nieuw onderwerp gestart, ik kon geen onderwerp vinden dat ik in mijn probleem herkende. Mocht het er wel zijn, zal het ongetwijfeld binnen heel kort verplaatst worden :0
Maar mijn vraag betreft een bijgeluid dat ik nu al een klein jaar heb en dat steeds erger en irritanter is geworden. Misschien dat iemand het herkent en advies kan geven?
Het geluid treedt op wanneer ik mijn koppeling loslaat om weg te rijden. Bij het langzaam op laten komen (slippende koppeling) is het nauwelijks hoorbaar, bij sneller op laten komen wordt het geluid harder hoor- en ook voelbaar. Het geluid hoor ik ook wanneer ik tijdens het rijden gas loslaat en dus op de motor begin te remmen. Het geluid is in principe één KLOENG, maar wanneer tijdens deellast (constante snelheid) er hobbels in de weg zitten of andere kleine snelheidsveranderingen plaatsvinden, komt het geluid meerdere malen voor, in het ritme van het bewegen van het blok. Er zit overigens een extra motorstabilisator aan het bulkhead vast, zgn. ultimate engine stabiliser. Wanneer ik trouwens in z'n vrij een hobbel neem hoor ik het geluid niet, wanneer hij in z'n versnelling staat wel.
Het geluid leek in eerste instantie op het geluid van een koektrommeldeksel dat ingeduwd wordt en uit zichzelf weer terug-kloengt. Het geluid lijkt te komen van de onderkant van het blok/subframe en iets links van het midden. De motorsteun- en subframerubbers waren toen allemaal nog geen half jaar oud en bleken na controle ook nog goed te zijn. Ook de homokineten waren op één na spelingsvrij, maar na deze te vervangen was het geluid er nog. Het kon een lager zijn, ondanks dat deze geen speling vertoonde heb ik hem vervangen, maar het hielp niet.
Omdat het geluid van onderen komt en het leek op het in- en uitdeuken van plaatmateriaal, dacht ik dat de bodem, op de plek waar de achterste subframe-rubbers aan de bodem vast zitten, in- en uitgedeukt werd. Op deze plekken heb ik toen verstevigingsplaten van ca 30x20 cm aan de bodem gelast (iets dat in de racerij weleens wordt gedaan, het schijnt soms nodig te zijn). Het hielp echter niet bij mijn mini, het geluid was er nog steeds.
Ik had ook opgemerkt dat mijn linker binnenscherm over de aansluitrand met het bulkhead was doorgeroest en het binnenscherm op dat moment dus uit twee delen bestond. Ten einde raad heb ik de neus van de mini er toen afgeslepen en het subframe m.b.v. brace-bars verstevigd ('officiele' manier: eerst mini onder de bodem iets opgekrikt en toen brace-bars gemonteerd). Deze operatie bleek vruchteloos te zijn toen het geluid er nog steeds was, ook op het moment dat ik zonder neus reed.
Overige gecheckte mogelijke oorzaken zijn: fusees (zijn spelingsvrij), uiltaat (nu nieuw, raakt nergens het subframe en bodem en bestaat voor een groot deel uit een flexibele uitlaatpijp, tegen lekage a.g.v. de kantelingen van het blok) en schokdempers (vervangen door nieuwe koni's).
Ik vind het leuk om aan de mini te sleutelen, maar als er geen progressie zichtbaar is, is dat best wel redelijk frusterend. Als iemand daarom nog andere mogelijke oorzaken weet,hoor ik het graag.
Met vriendelijk groet,
Erik