onsteking afstelvraagje

RE: onsteking afstelvraagje

zoals iedereen weet kan je je ontsteking stellen door het gat van het koppelingshuis open te maken en te kijken naar het pinneke..

hoe moet je dat doen als er geen gat in je koppelingshuis zit?

ja ja een andere deksel monteren...

wie heeft een ander idee, mijn mini is 15 jaar oud en zal dus echt ooit wel eens afgesteld moeten zijn...

RE: onsteking afstelvraagje

It's a mini thing, you won't understand...


:)" title="Evil" />


http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/manual/tu ... mcrank.gif
( http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/manual/tuneup/6.htm )

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: onsteking afstelvraagje

leuke plaatjes, ware het niet dat er GEEN gat zit bij mijn minike...

RE: onsteking afstelvraagje

It should be noted that late models have a timing scale more sensibly situated on the timing gear cover adjacent to the crankshaft pulley ...

(niet alleen plaatjes kijken)

HTH,
Theo van den Bogaard

RE: onsteking afstelvraagje

niet alleen gekeken, maar ook gelezen, maar ook daar GEEN indicatie...

blijft een leuk puzzeltje dus...

RE: onsteking afstelvraagje

Het plaatje laat denk ik wel zien hoe het moet, je moet die graden nu aflezen op het deksel van de timing gear.
Hier komt je pully uit die aan e crank vaszit. Op deze pully staat een stipje en deze oet samenvallen met 0 graden op het deksel....zo toch?
Sluit dan je strobo lamp aan op de bougiekabel van cilinder nr1 en richt je lamp op de pully.
Nu kan je dacht ik je hele ontsteking draaien tot dat het stipje op je pully smaenvalt met het gewenst aantal graden.
kloptie zo?

RE: onsteking afstelvraagje

:x

tja, dan lijkt het dat iemand ofwel je koppelingsdeksel ofwel je distributiedeksel ooit heeft vervangen (helaas beide dan zonder timing-inspectie-device)
dan is het waarschijnlijk het makkelijkst om aan de distributiekant zelf iets te maken/markeren ..

groetjes,
Theo van den Bogaard

default

RE: onsteking afstelvraagje

zo hebben wij het ook gedaan.
Klep 8 op tuimelen gezet en aan de distributiekant gekeken.
Met tippex een streepje en vervolgens afgesteld op 28 graden vroeg.

grtzz Martin

RE: onsteking afstelvraagje

ghi ghi, in de gekte eens weze grabbellen in de bak die ik bij de mini kreeg met oude onderdelen, blijkt daar het afgeslepen :? randje te liggen, ik heb hem eraan geducktaped tijdens het stellen en heb hem nu goed bewaard, hihihi

maar nu, als ik de auto afstel op 4 graden voor bdp (1000cc) dan start ie bijzonder slecht, oftewel de startmotor kan op sommige momenten niet eens rond, terwijl als ik dan te ontsteking verdraai, dan draait de startmotor met goede snelheid de motor rond...

nooit problemen gehad met deze mini, nu met het afstellen wel... waarom ik dan ben gaan afstellen? omdat hij stationair 2500 rpm liep en ik daar onderhand wel eens iets aan wildde doen. en dus begonnen met de kleppen, dan ontsteking (contactpuntafstand is goed met bijna nieuwe puntjes en condensator) en als laatste wildde ik de carbs afstellen, maar ik blijf nu dus hangen op de ontsteking...

wie oh wie??

RE: onsteking afstelvraagje

Blijkbaar heb je hem er dan niet goed op geducktaped :)" title="Evil" />

RE: onsteking afstelvraagje

.. het probleem lijkt me dat je niet weet uit welke onderdelen je blok is samengesteld ? .. je kan gewoon een heel verkeerde verdeler hebben (verkeerde vervroeging) of je zou hem eens moeten open/schoon-maken ?? misschien blijft er een gewichtje hangen ?
meet ook de compressie eens ..

succes,
Theo van den Bogaard

RE: onsteking afstelvraagje

In de Haynes Staat het volgende:

5 + 1 graden BTDC at 1500 rmp.

wat bedoelden ze met 5+1?
Is dit simpelweg 6 graden of gaat het hier om een andere waarde?

Dit is bij alle 1275 na 1990 blokken.

RE: onsteking afstelvraagje

Heeft werkelijk niemand een idee?

RE: onsteking afstelvraagje

jawel, die + 1 is de tolerantie... oftewel de speling die je hebt 100% secuur kan je niet stellen vandaar de + 1

RE: onsteking afstelvraagje

Ik heb ook een ontstekings vraagje, ik heb de ontsteking uit elkaar moeten halen omdat het boutje waarmee de contaktpunten vast zitten dolgedraait was.

hiervoor moest ook een soort tandwieltje van de vacuum vervroeger los, en ben ik vergeten te noteren hoe deze zat.

dit tandwieltje gaat het om:



Weet iemand hoe dat ding hoort te zitten?

Alvast bedankt!

default

RE: onsteking afstelvraagje

ik heb mijn oude ducelier onstking er even bijgepakt.

Bij deze zit het als volgt.

Het "platte" deel (war zegmaar dubbelgevouwen zit) zit volgend de stand die je nu hebt nog iets tegen de klok in gedraaid. Ik tel 4 tandjes vanaf het vervroegernokje naar boven.

Weet niet of het uitmaakt en of je er wat aan hebt.

Succes!

RE: onsteking afstelvraagje

ik zal kijken of het wat uitmaakt, in elk geval bedankt voor de moeite :D