Onsteking, contactpunten en carburateur afstellen,

default

RE: Onsteking, contactpunten en carburateur afstellen,

Hoi mede forumers,

Na lang zoeken, wikken en wegen, :? toch maar besloten een nieuw topic te openen. O:)

Ik vraag mij af wie er een Duidelijk stappen plan(in het NL) heeft voor het afstellen van de Motor, beginnen bij de contact punten tot het afstellen van het mengsel.

Ik heb er wel een gevonden op inernet maar niet voor mini's.

Dus wie heeft zoiets op de comp of wil in duidelijke stappen alles op een rijtje zetten zodat we dit allemaal in een duidelijke topic hebben.

alvast bedankt voor het meedenken.

default

RE: Onsteking, contactpunten en carburateur afstellen,

Trouwens, dit is de pagina die ik heb gevonden:

http://www.roverclub.nl/Artikel/afstell.pdf

RE: Onsteking, contactpunten en carburateur afstellen,

alles staat beschreven op het forum, maar inderdaad is het wel eens handig om alles op een rijtje te zetten...

eerst koud kleppen stellen
dan de mengselschoef anderhalve slag open draaien
ontstekingstijdstip statisch stellen met behulp van controlelampje

dan motor starten stationair toerental afstellen, dan mengselschroef terugdraaien tot het punt dat je toerental zakt.

als laatste met de stroboscoop nogmaals het ontstekingstiujdstip afstellen

default

RE: Onsteking, contactpunten en carburateur afstellen,

OK dat was in het kort, en nu uitgebreid!

wie volgt!

default

RE: Onsteking, contactpunten en carburateur afstellen,

Kleppenstellen:

Met dank aan Vincent, dit heb ik uit een ander topic gehaald.

zet de mini in de 2de versnelling

klep nr 1 kontroleren dan moet klep nr 8 op tuimelen staan.
"" 3 "" "" 6
"" 5 "" "" 4
"" 2 "" "" 7
"" 8 "" "" 1
"" 6 "" "" 3
"" 4 "" "" 5
"" 7 "" "" 2

cilinder 1 zit aan de rechterkant (distributie zijde)
tel vanaf die zijde van rechts naar links 1 t/m8
draai alle bougies eruit om de compressie te verminderen, werkt een stuk gemakkelijker, je hoeft dan niet zo hard te trekken en je trekt hem niet al te snel door de compressie weg,

zorg dat de klep 8 op tuimelen staat (tuimelen is dat de klep juist naar beneden wil gaan, en bij terug duwen weer naar boven gaat)
hiertussen ligt het tuimelen.
dan kun je 1 stellen en zo maar verder.


edit: De speling moet zijn, volgens het Haynes boek, dat alle motoren behalven 12A een klep ruimte moeten hebben van 0,30 en de 12A is 0,33 - 0,38

RE: Onsteking, contactpunten en carburateur afstellen,

Ik heb een vraagje over het afstellen van mn contactpunten.
I.v.m. wat vage problemen met mn motor (inhouden en pas laat doortrekken, wel goed rijden met choke etc) heb ik de hele meuk maar vervangen, zoals dat eigenlijk eerst moet. Dat wil zeggen, verdelerkap, bougies, bougieskabels, condensator en contactpuntjes.

Nu moet ik uiteraard mijn contactpuntjes afstellen, maar ik begrijp niet helemaal hoe dit moet. Ik lees in mn 'mini-bijbel'dat ik als eerste mn contactpuntjes maximaal moet open zetten. Daarna die ene schroef losdraaien en dan met de schroevedraaier in de inkeping tegen de nok duwen en links of rechtsom draaien om de afstand te vergroten/verkleinen. Maar hoe die ik dat dan? Hoe zet ik mn contactpuntjes maximaal open?


Herhaal dit voor de drie andere nokken...




Hoe kom ik bij die andere nokken dan? Ik snap dat niet helemaal...

Wie kan mij in duidelijkere taal vertellen hoe ik mijn contactpuntjes kan afstellen? Want nieuw zal ik ze eerst moeten stellen lijkt me...

Alvast bedankt!

RE: Onsteking, contactpunten en carburateur afstellen,

Het makkelijkste is (zoals ook beschreven staat voor kleppen stellen) de auto in de versnelling te zetten en naar voor of achter te duwen. (duwt makkelijker als je even de bougies eruit draait) Je kunt dan zien wanneer de puntjes maximaal open staan, dat stel je af dmv de methode in je boek. De as heeft 4 nokken voor 4 cilinders...

RE: Onsteking, contactpunten en carburateur afstellen,

Oke, en maximaal open staan hoort dus over een te komen met die 0,35-0,40 mm als ik het goed begrijp?

En maakt het nog uit welke versnelling?
En hoe kom ik aan de verschillende nokken? (Weer een stukje verder duwen en als hij weer max geopend is zit ik op de tweede nok, weer afstellen en dan weer duwen en dat is dan weer de derde nok?)

RE: Onsteking, contactpunten en carburateur afstellen,

het makkelijkste om te stellen is om de bougie`s eruit te halen en hem dan in zijn 2 te zetten, als de bougies eruit zijn dan kan je namelijk wat makkelijker de mini verplaatsen.

RE: Onsteking, contactpunten en carburateur afstellen,

Oke, en de andere vragen/opmerkingen?


Oke, en maximaal open staan hoort dus over een te komen met die 0,35-0,40 mm als ik het goed begrijp?
............
En hoe kom ik aan de verschillende nokken? (Weer een stukje verder duwen en als hij weer max geopend is zit ik op de tweede nok, weer afstellen en dan weer duwen en dat is dan weer de derde nok?)


default

RE: Onsteking, contactpunten en carburateur afstellen,

Spaiky schreef:
Oke, en de andere vragen/opmerkingen?


Oke, en maximaal open staan hoort dus over een te komen met die 0,35-0,40 mm als ik het goed begrijp?






## ja
............
En hoe kom ik aan de verschillende nokken? (Weer een stukje verder duwen en als hij weer max geopend is zit ik op de tweede nok, weer afstellen en dan weer duwen en dat is dan weer de derde nok?)





## onzin! er zitten 4 nokken op de as van de verdeler (onder je verdelerkap; zichtbaar als je de verdelervinger eraf neemt) en elke nok heft het armpje van de contactpuntset op dezelfde manier tot dezelfde hoogte op.
dus als een nokje goed gesteld staat zijn de andere ook goed.
wanneer dat niet zo zou zijn is je verdeler zodanig buggy dat je maar een nieuwe moet kopen.
wel na het instellen wat vet op het nokkenasje doen (tegen de slijtage van het kunststofblokje wat over de nokjes glijdt)

btw: nog geen manual gevonden?? 8)

RE: Onsteking, contactpunten en carburateur afstellen,

Jawel heb mn mini-bijbel inmiddels, maar is me nog niet altijd duidelijk. Dit forum heb ik ook veel aan, en vandaag kan ik niet klussen, maar wel navraag doen zodat alles morgen goed verloopt :)" title="Evil" />

Maar goed ontopic, ik kan dus alle nokjes vinden zonder de auto te verschuiven. Prima! Ik ga morgen vroeg proberen, als ik er niet uitkom, dan gil ik wel weer ;)

default

RE: Onsteking, contactpunten en carburateur afstellen,

Spaiky schreef:
ik kan dus alle nokjes vinden zonder de auto te verschuiven.



## de krukas (en daarmee de nokkenas) moet iets verdraaien omdat je het verdelerasnokje zo moet draaien dat het armpje van het contactpuntje wordt opgetild..
of je dat doet door de hele auto ietsepietsie naar voren of achteren te verrijden (met een versnelling ingeschakeld) of dat je met een grote dop de middenmoer van de krukaspoelie verdraait (*dan* de auto NIET in de versnelling zetten) maakt niet uit..
de bougies er maar uitdoen, dat draait lekkerder (maar dat schreef een andere Florence N. al O:) )

RE: Onsteking, contactpunten en carburateur afstellen,

He handig dit topic! ga ik ook even in de gaten houden! d:)b


Kwam trouwens nog een handige tip tegen op het eenden forum:

Als je motor niet aan wil slaan nadat je je contactpuntjes hebt vervangen, kan het zijn dat er een klein beetje coating op de contactpuntjes zit, waardoor ze geen contact kunnen maken. Even licht opschuren en klaar ;)


(edit: owwww...dit is de afdeling antieke topics :P)

RE: Onsteking, contactpunten en carburateur afstellen,

Ja antiek misschien wel maar wel makelijk als dit soort informatie ook gegeven word, en dit past toch in dit topic.