onsteking probleem

RE: onsteking probleem

Hallo allemaal

Sinds een paar weken rijdt mijn broer met mijn mini en maakt die dus weer lekker kilometer (dacht ik)

Vorige week belde mijn broer mij op dat die met pech stond, hij dacht zelf aan een lekke koppaing maar dat schijnt het niet te zijn.

Het probleem schijnt te zitten in de electronische ontsteking, die we een paar jaar geleden er zelf hebben opgebouwd, dus nu ben ik van plan om de electroniche ontsteking er af te halen en er de standaard ontsteking weer op te zetten, alleen weet ik niet meer hoe alles zat.

Even kort samengevat, de mini is heel moeilijk aan de praat te krijgen maar heeft wel de neiging om aan te slaan alleen werken er 1 of 2 cylinders niet mee

Ik heb een schematje in Paint gemaakt hoe het nu zit, maar als ik nu terug wil gaan naar de standaard onsteking, wat moet ik dan wel en niet gebruiken?

Zie:



Hopelijk is er iets van te begrijpen, ik ben namelijk niet zo'n ster in het maken van dit soort schema's

Maar hopelijk krijg ik wat bruikbare tip.

Alvast bedankt

RE: onsteking probleem

Als je van elektronisch naar standaard gaat heb je de ballasted draad van punten ontsteking weer nodig die je, als het goed is, hebt afgetaped bij elektronische ontsteking en stopt die op de plus van de bobine.

De draad van de condensator van de puntenontsteking doe je op de min van de bobine.
Ff op tijd zetten....
Klaar is Clara.

RE: onsteking probleem

Die ballasted (weerstands)draad (rose-wit of paars-wit) heb je alleen nodig als de bobine er een is voor ballasted ontsteking. Anders kun je gewoon de witte draad aansluiten.

Het schema ziet er verder uit zoals het hoort.
De bruin-zwarte draad is waarschijnlijk voor de toerenteller, de wit-zwarte gaat naar de contactpuntjes.

RE: onsteking probleem

even een vraagje:

Wat is een Ballasted ontsteking, de ontsteking die ik er nu weer op wil gaan zetten is een Lucas, zonder een rechthoekig kastje aan de behuizing

om eerlijk te zijn, deed de toerenteller al een beetje raar, deze deed het pas na een paar keer goed gas geven, zou het misschien kunnen dan de bobine defect is of zo?

RE: onsteking probleem

CMC schreef:
Het schema ziet er verder uit zoals het hoort.
De bruin-zwarte draad is waarschijnlijk voor de toerenteller, de wit-zwarte gaat naar de contactpuntjes.



als die bruin-zwarte daar voor de toerenteller is dan zou de toerenteller helemaal niet kunnen werken, maar deze werkt wel, want die zit samen met de wit-zwarte draad op de - van de Bobine