onsteking vraag

RE: onsteking vraag

Hoi allemaal,

Ik weet het zal er al best op staan, maar ik kan het zo vlug niet vinden.
Hoe moet de ontsteking precies staan? Hoeveel graden of hoe dat ook precies werkt?

Alvast bedankt voor de moeite!!!

Groetjes Anne

RE: onsteking vraag

Hoi anne,

voordat ik begin ga ik er van uit dat je een gewone ontsteking hebt en niet een electrische.

Je moet eerst de contact puntjes goed zetten. Heb je deze niet vervangen en is het om een andere reden dat je ontsteking niet goed staat zou ik van de ontstekingspuntjes afblijven. (deze zitten onder de zwarte kap waar je bougiekabels op komen.) Is dit wel het geval dan moet je er voor zorgen dat je contact puntjes een bepaalde afstand moeten hebben voordat ze werkelijk contact maken. Dit heeft met de slag van je cilinders te maken. Ik zou in dit geval met haynes onder je arm naar iemnad gaan die dit al vaker heeft gedaan want dit is redelijk precisie werk.

Ben je dus niet aan het stoeien geweest met je contactpuntjes kan je de ontsteking gewoon in je blokzeten. Even heen en weer rommmelen zodat hgij precies op zijn plaatst zit. Hou er rekening mee dat je de vacuum vervroeging (tonnetje wat op de zijkant zit en die met een plastic kabeltje aan je cabarateur zit) boven op zit als je hem naar binnen schuift in je blok.

Zet hem dan vast met de klem in het blok maar niet zo strak dat je hem niet meer kan draaien.

sluit alles aan en start de motor. Dit gaat waar schijnlijk met horten en stoten. je moet dan je ontsteking draaien naar links of rechts totdat je motor op gehoor goed gaat lopen. Als je dit allemaal gelukt is zal ik voor de final touch toch even langs een garage gaan en hem met een stroboscoop laten af stellen. Dan weet je zeker dat het goed is.

greetz Roel

RE: onsteking vraag

Hoi,

En als ik wel een electrische ontsteking heb?
We hebben namelijk de electrische ontsteking van een 1300 blok en de bobine van de 1300.
Maakt dat veel verschil?

Groetjes Anne

RE: onsteking vraag

dat scheelt een hoop gepruts. Je mag dan het hele verhaal van de ontstekingspuntjes vergeten, en beginnen bij:

"Ben je dus niet aan het stoeien geweest........"

succes!!!

Greetz Roel 8)

P.s. een electtrische ontsteking heeft geen contactpuntjes meer namelijk die je moet afstellen!!

RE: onsteking vraag

allereerst is de vraag welke moter licht er in een 1000 of een 1300 :) . dan is de vraag of er een electronische of een normale ontsteking in zit. dan nog de vraag of de andere bobyne met of zonder "ballast" is en of deze overeen komt met de kabelboom of daar de "ballast al dan niet in zit :( .met ballast werkt de ontsteking op 9 volt en alleen tijdens het starten op 12 volt.(9volt bobyne )de ballast is een weerstanddraad die in de kabelboom is verwerkt :+) .een ontsteking van een 1300 is niet geschikt voor in een 1000. :( mechanische vervroeging karakteristiek is anders!! dan kan de ontsteking ook omgebouwd worden zodat je geen kontaktpunten meer heb .elke miniboer kan je daar aan helpen O:)

RE: onsteking vraag

Heb ff in zijn historie gekeken en er zit dus een 1300 motor in.
Standaard hoort de elektronische ontsteking op ca 8 graden voorontsteking te staan.
Als je een stage one kit gemonteerd heb kan je je hem verder gaan vervroegen naar een 12 graden, of meer maar niet zo ver dat hij gaat pingelen...
Om zeker te weten of je motor optimaal zn vermogen leverd komt de duno test weer om de hoek kijken...
Wat wel weer een paar duiten kost 8)

RE: onsteking vraag

Hoi,

Er ligt op dit moment een 1000tje in we hebben het 1300 blok eruit gehaald omdat de versnellingsbak kapot was.
Het is dus een 1000 blokje met de electrische ontsteking van de 1300.

Is het dan ook nog 8 graden?

Groetjes Anne

RE: onsteking vraag

Knutsel heeft dan wel gelijk...
De vervroeging is dan niet optimaal maar volgens mij valt er wel mee te rijden....


Vervroeging is dan een kwestie van testen denk ik...