ontsteking

RE: ontsteking

hallo

Ik heb laats een tweede motorblok gekocht voor de onderdelen. Nu zag ik op het blok dat deze elctronische onsteking heeft.

kan ik deze zonder problemen over zetten naar mijn motor met contactpuntjes?

En als dat kan moet er dan een andere bobine op? En heeft het nut om het over te zetten?

het zijn alebij 1000cc motors de ene uit 84 en de ander heb ik geen idee van.

groetjes Bart-Jan

RE: ontsteking

Als het kan (ik denk dat het met name erom gaat of je niet problemen met de vervroegingscurve krijgt) dan is het zeker een goed idee om de elektronische ontsteking over te zetten: minder foutgevoelig door de afwezigheid van mechanische onderdelen die moeten gesteld worden enzo.

Je moet de bobine ook overzetten, want die is anders. Een elektronische ontsteking [i:1ibw04bp]werkt[/i:1ibw04bp] wel met een bobine voor puntjesontsteking, maar niet optimaal. Andersom moet je niet doen.

RE: ontsteking

Weet niet zeker of het kan. In iedergeval kan ik be-amen dat je de boel incl. bobine moet overzetten.

Op een 1300 kun je de boel wel 1:1 over zetten. Maar volgens mij zijn 1000tjes nooit met elec. onst. geleverd. De kans is dus groter dat het de boel van een 1300 is, dan dat je een hele zeldzame elec. onst. van een 1000 te pakken hebt.

Je kunt het wel proberen. Kan niet zoveel fout gaan. Het werkt slechter, of niet... En als het goed werkt heb je een veel degelijkere constructie, dan die stomme puntjes.. ;)

RE: ontsteking

Let je wel even op de weerstandsdraad die gebruikt wordt bij kontaktpunten (bobine krijgt 9V ipv 12V), de elektronische ontsteking heeft dus WEL 12V nodig om zijn werk goed te doen.
Je zou dus een nieuwe draad moeten trekken vanaf de zekeringkast waar 12V via het kontakt geschakeld wordt.

RE: ontsteking

ik weet bijna zeker dat het een 1000cc is.
kun je het zien of het een duizend is bijvoorbeeld aan een motornummer? en waar staat het nummer? (kan meer info over motor krijgen met motor nummer)

ps: de bobine zit er ook nog op van de motor dus die is ook zo over gezet wel zonde heb net een nieuwe gekocht voor mijn gewone motor.

RE: ontsteking

Motorcode staat op het blok net onder het thermostaathuis is een soort van uitsparing op het onderblok er staat bij een 1000cc iets van 99H..... en bij een 1300cc 12H.... dat is het enige dat je aan de buitenkan eventueel kan zien of het een 1000 of 1300cc is, o ja en de 1300 heeft nog een ontluchting op het koppelingshuis zitten en een 1000cc heeft dat orgineel niet.

RE: ontsteking

Het werkt wel, alleen zoals al aangehaald kan je problemen krijgen met je vervroegingscurve, die is voor een 1275 anders dan voor 1000.

Fokko heeft zijn 1000tje bijna geheel gereviseerd en wilde vanwegen de optimalere vervroegingscurve een normale punten ontsteking terug. Vreemd genoeg bleek dit minder goed te presteren dan met een electronische ontsteking. Waarschijnlijk door de andere nokkenas, maar dat terzijde.

Oja, die weerstandsdraad is een goede! Ik snapte er eerst niets van dat mijn motor voor geen meter liep als ik het licht aan had. Na een extra draad te trekken werkte het allemaal weer prima!

Wouter

RE: ontsteking

TLR-Mini zegt:

Ik was maar eens aan 't zoeken omdat iemand over dit onderwerp vroeg in een nieuwe topic. Dat van die weerstandsdraad is mij niet bekend, ik heb ook nooit geen andere waarde dan 12 v. gemeten op de plus naar de bobine. Maar Ik heb ze ook niet altijd gemeten. Misschien is dat de reden dat een enkele Mini 1000 met electronische ontsteking zo bagger liep? Het duizendje van mijn vrouw heeft er ook zo een en loopt er juist beter op, zoals meestal het geval is. De andere curve heeft dus kennelijk weinig invloed, hoewel. Ik heb op het moment een spi Cooper motor in ons Estatje, met een kleine Hif 38 en de electronische ontsteking die ik van af een Metro op mijn duizendje had gemonteerd. Voor een 1300 is ie vrij pittig maar dat komt ook zeker door de stage one setup. De dikke HIF 44 komt er nog aan overigens.

Kan iemand mij ook uitleggen wat 't verschil is tussen een bobine voor de electronische en de contactpunt ontsteking? Want ook met dit fenomeen ben ik niet bekend.

Greetz TLR Mini

Aanvulling: in de topic "Metro electronische ontsteking" wordt ook vermelding gemaakt van een paars/witte weerstandsdraad.

RE: ontsteking

Dat van die weerstandsdraad is mij niet bekend, ik heb ook nooit geen andere waarde dan 12 v. gemeten op de plus naar de bobine.



Een weerstandsdraad is voor 9V bobines, dat staat er dan ook op (op de bobine).

Kan iemand mij ook uitleggen wat 't verschil is tussen een bobine voor de electronische en de contactpunt ontsteking?



Een voor electronische ontsteking levert een veel hogere spanning. Contactpunten help je hiermee heel snel naar de contactpunten-hemel.

Wouter

RE: ontsteking

'K wist 't niet, nog nooit tegengekomen, wat niet weet wat niet deerd. :D

In elk geval bedankt voor de info 'k ga eens snel een paar "electronische" bobines halen. En waneer ik weer eens ga converteren dan weet ik wat ik tegen kan komen.

TLR-Mini

RE: ontsteking

tlr-mini schreef:
Dat van die weerstandsdraad is mij niet bekend, ik heb ook nooit geen andere waarde dan 12 v. gemeten op de plus naar de bobine.



Het kan, als je toevallig Mini's had die een normale 12V bobine hadden. Mijn eerste '83-er had dat ook, maar wel de weerstandsdraad extra in de kabelboom. Toen had ik er nog geen weet van, snapte ook niet wat er bedoeld werd in het Haynes, tot ik een Mini had met zo'n kortere (zwarte) bobine die op het stickertje 'for use only with ballasted ignition' aangaf.

default

RE: ontsteking

Help!

Ik ben een metro motor in mijn mini aan het bouwen, met elektronische ontsteking.
per ongeluk heb ik de draadjes uit het stekkertje van de ontsteking getrokken. |:(
Er komen 2 draadjes uit (wit-geel en wit-zwart)
en je hebt drie ruimtes in de stekker onder elkaar .

Welke moet waar ?

Erik

RE: ontsteking

Wit-zwart is de massa of 1 en de geel wit is de plus of 15.

Morgen maar eesn kijken of ik die van mij er ook op mag zetten van t weer...geen zin in regen op m'n kop... :x

default

RE: ontsteking

Ik bedoel het stekkertje op de ontsteking. Daar heb je drie aansluitingen boven elkaar.
?

erik

RE: ontsteking

Kan het mis hebben maar de draadjes zitten toch vast in het zwarte kastje wat aan je ontstekingshuis zit??

RE: ontsteking

schuitemaker schreef:

per ongeluk heb ik de draadjes uit het stekkertje van de ontsteking getrokken. |:(


default

RE: ontsteking

Het zwarte blokje is/heeft ook een stekkertje. je kan het verenstaal "clipje" er uit trekken en dan het stekkertje los maken.
Zou iemand dit willen nakijken voor mij? :'(

Ik zal nog proberen een fototje van het probleem stekkertje te maken/plaatsen.


EDIT: ik kan helaas geen foto plaatsen, eventueel wel mailen?

Erik :'(

RE: ontsteking

Morgen middag ben je de eerste :P

default

RE: ontsteking

oh ja? :P

RE: ontsteking

Shoot.... :(

Slecht van geheugen... :?
Heb het opgeschreven...
Morgenochtend kijk ik ff ..

RE: ontsteking

Ontsteking gechecked en als de stekker op het zwarte kastje zit, zit de gele/witte draad in het bovenste gaatje en de zwart/witte op het onderste gaatje van de stekker. De middelste is niet in gebruik...

Heb je er wat aan??

Grtz.
Rene

default

RE: ontsteking

precies de info die ik nodig had
Bedankt!!!!

:) :) Erik :) :)

RE: ontsteking

You're welkom...
Kga straks ook maar ff het spul erop zetten.
Vanmorgen m'n trekhaakje gemonteerd...lekker hoor vakantie en lekker weer... :D

RE: ontsteking

Ben bezig met een 1300 metro blok met electronische ontsteking, nou wil ik mijn ontsteking van de 1275 (contactpunten) er in zetten, maar het asje dat de motor in gaat is anders (het asje dat tot de nokkenas gaat), kan ik deze ook gewoon overzetten? (uiteraard wel goed naar de stand van het asje kijken :9 )

RE: ontsteking

Afhankelijk van het type blok. De ontsteking van een A-blok past niet in een A+ blok.

Als het een ontsteking van eenzelfde blok betreft, dan zou het gewoon moeten passen.

RE: ontsteking

|:( , zegt dat genoeg?

RE: ontsteking

Het asje dat in het blok zelf zit is dus ook afhankelijk van het type blok.

En ja, je antwoord zegt genoeg.