Ontsteking verstellen

RE: Ontsteking verstellen

Mijn 1300 met stage one en elec. ontsteking heeft altijd al veel naverbrand in de uitlaat. Dit is wel super gaaf 8) opzich maar heeft die niet invloed op de prestatie's?

Dit zijn de spec's:
-1275 metro onderblok
-1275 cooper kop (ongelood)
-Hif 44 met BDL naald
-Conische openlucht filter (co-waarde van 3.5...)
-verwarmd inlaatspruitstuk
-LCB
-rechte pijp naar achter met middendemper maniflow
-Sinds gister RVS DTM eindemper met tussendemper
-elec. ontsteking

Hij deed dit al vanaf het begin de het blok erin lag! De kleppen waren juist gesteld. Of er nu de std. naald in zat of de BDL maakte weinig uit.
De ontsteking is op de orginele (cooper) waarde afgesteld.

Waar zou dit aan kunnen liggen?

RE: Ontsteking verstellen

Ik denk dat je eens wat moet gaan experimenteren met de timing. De meeste Mini's lopen niet echt lekker bij een standaard timing, meestal kun je de ontsteking iets vroeger zetten.

Als ik het goed heb krijg je klappen in de uitlaat door een ontsteking die te laat staat.

Dennis

RE: Ontsteking verstellen

Eerste ingeving: ontstekingstijdstip te laat.
Heb je al getest of de vacuumvervroeging werkt (door aan het slangetje te zuigen als de motor loopt als je het ontstekingstijdstip bekijkt) ?

RE: Ontsteking verstellen

Hij reageert er wel op, maar ik zal eens kijken of het echt voldoende is...

RE: Ontsteking verstellen

Ik heb hem eerst afgesteld op 5 gr BTDC (1500 rpm) en daarna op 7 gr BTDC met vacuum los. De vacuumvervroeger werkt ook, als ik er aan zuig gaat ie harder stationair lopen...

Hij verbrand nog steeds net zo hard door de uitlaat... ;)

Als ik de vacuumslang erop terug zet reageert de motor daar niet op. Als ik eraan zuig begint ie bij 125 mm vacuum te reageren. Daaronder helemaal niks!

RE: Ontsteking verstellen

Stel je timing maar rustig af op 8 tot 10 graden. Ik stel hem altijd af op het oor. motor naar 1500 toeren, vacuum eraf en dan met de distr. draaien totdat hij het lekkerst loopt. Dan kom je toch wel uit tussen de 8 en 10 graden, Bij mijn metroblok zelfs op 12 graden.

suc6
Harry

RE: Ontsteking verstellen

harry p schreef:
Ik stel hem altijd af op het oor. motor naar 1500 toeren, vacuum eraf en dan met de distr. draaien totdat hij het lekkerst loopt.



Harry ben jij op de mini-dag in utrecht op 17 oktober? Zo ja mag je mijn mini ook op gehoor afstellen als je wil... let me know

RE: Ontsteking verstellen

Ik heb hem eerst afgesteld op 5 gr BTDC (1500 rpm) en daarna op 7 gr BTDC met vacuum los. De vacuumvervroeger werkt ook, als ik er aan zuig gaat ie harder stationair lopen...



Ik heb ongeveer dezelfde setup als jij, en mijn ontsteking is door speedcentre afgesteld op zo'n 16 graden.

Je zou hem eens een uurtje op de rollenband moeten laten afstellen.

groeten,
Wouter

RE: Ontsteking verstellen

Kijk ik ga het eens proberen om hem naar de 12/16 gr te stellen, en kijken hoe hij dan loopt! Orgineel zou hij dus 6 gr moeten staan... Wanneer staat ie duidelijk te vroeg? Als ie niet lekker loopt?

RE: Ontsteking verstellen

Als hij gaat pingelen onder belasting....(klinkt als een soort rinkelen)

Bij mij weten moet ontsteking van een Metro op minimaal 8 graden staan hoor en geen 6 maar dat terzijde..

RE: Ontsteking verstellen

Elec. ontsteking zou op 5 + 1 gr moeten staan...
Ik had hem net op 25 gr gezet en hij reed zeer goed. Maar mag ik hem zo ver verstellen tot dat ie slechter gaat lopen? Dat pingellen?

RE: Ontsteking verstellen

25?!?! Tot zover gaat de schaalverdeling op je distributie deksel helemaal niet... ;)
Je moet hem niet tot op het pingelen gaan vervroegen ivm met mogelijk schade aan je motor....

RE: Ontsteking verstellen

Met zo'n fijne lamp gaat dat wel... Stelt 25 gr in op je lamp en je hoeft het streepje alleen maar aan het grote wijzertje te zetten ;)

RE: Ontsteking verstellen

Met zo'n fijne lamp gaat dat wel... Stelt 25 gr in op je lamp en je hoeft het streepje alleen maar aan het grote wijzertje te zetten



Wat voor lamp heb jij dan? Weet je zeker dat je niet de dwell (contact) hoek aan het stellen bent?

Pingelen klinkt alsof er een knikker in je bak rondstuiterd. Stel je ontsteking, kijk hoe hij loopt, ga dan rijden met 40-50 km/h en schakel naar zijn 4. Als je dan plankgas geeft en hij begint te pingelen moet je hem iets later zetten.

Wouter

RE: Ontsteking verstellen

@ ties
je kunt op gehoor goed zelf. (ik probeer wel op de 17e in utrecht te zijn)
Begin met de lamp op ong. 8 graden.
dan voorzichtig eerst links om, totdat hij onregelmatig begint te lopen, dan rechtsom totdat hij ook weer onregelmatig gaat lopen, en zo heen en weer totdat je motor het lekkerst loopt. Gewoon eens proberen, want er is geen gouden regel te geven voor een motor die zelfs ook maar een beetje is getuned. Want als hij lekker loopt kan het goed zijn dat je je carb weer een beetje moet bijstellen, omdat je toerental omhoog is gegaan, en als dat is gebeurd weer je ontsteking.
Beide hangen nauw samen, maar een lamp is wel nodig.
Gewoon proberen. Maar als ik naar utrecht kom zal ik lamp en sleuteltje inpakken.
grtz Harry

RE: Ontsteking verstellen

Wouter schreef:
Met zo'n fijne lamp gaat dat wel... Stelt 25 gr in op je lamp en je hoeft het streepje alleen maar aan het grote wijzertje te zetten



Wouter":1w3oh17q]
Wat voor lamp heb jij dan? Weet je zeker dat je niet de dwell (contact) hoek aan het stellen bent?[/quote:1w3oh17q]


Contacthoek kan je toch alleen maar verstellen door de punten wijder of nauwer te zetten....?

Iig is 25 graden voorontsteking niet goed voor je motor....

Merktekens op het distributiedeksel lopen zoiezo maar tot 20 graden.....

RE: Ontsteking verstellen

Ik weet zeker dat ik het tijdstip dan verstel want als ik hem op controleer klopt het met wat er aangegeven staat...

Ik zal eens wat gaan proberen... ;)

Maar hij blijft continu naverbranden als ik het gas los laat! En de compressie is zeer goed...

RE: Ontsteking verstellen

Maar hij blijft continu naverbranden als ik het gas los laat! En de compressie is zeer goed...



Een beetje ploffen in de uitlaat is ook weer niet zo'n enorm probleem hoor...

Cheers,
Wouter

RE: Ontsteking verstellen

We zullen wel eens in Utrecht luisteren... :)

RE: Ontsteking verstellen

harry p schreef:
Maar als ik naar utrecht kom zal ik lamp en sleuteltje inpakken.
grtz Harry



Dat zou ik echt super tof vinden! Ik hoop dat je komt, ik zorg dat ik er ben! thanks again mate! :)

RE: Ontsteking verstellen

Wouter schreef:
Ik heb ongeveer dezelfde setup als jij, en mijn ontsteking is door speedcentre afgesteld op zo'n 16 graden.


Ik heb m'n nieuwe blok ('1275 stage 3') als eerste probeersel op 14 graden voor BDP bij 1500 rpm gezet en dat gaat aardig. Geen pingelen, geen noemenswaardige ploffen in de uitlaat en geen nadieselen.

RE: Ontsteking verstellen

We zullen wel eens in Utrecht luisteren...



Op de clubdag zullen we ook met een technostand aanwezig zijn. Zet je mini gerust even in de stand, dan kunnen we even kijken.
http://www.minisevenclub.nl/body.php?se ... o&ritid=27

groeten,
Wouter