Ontsteking/carb afstellen 1000E?

RE: Ontsteking/carb afstellen 1000E?

Goei'avond

Zoals te lezen in het voorsteldraadje hier ergens heb ik net sinds een paar dagen mijn Mini rijdend (dwz, wegwaardig volgens de apk) en daarom ben ik vandaag maar eens vrolijk op stap gegaan. Iets ophalen in Belgie, bij twee bekenden langs en voila, zomaar een dikke 500 km verder. Je moet iets doen om aan je Mini te wennen niet waar? :D

Maar... wat vraagjes dus... de Mini loopt op de snelweg erg goed, en volgens mij vrij zuinig ook. Echter in de bebouwde kom, bij lagere snelheden, doet 't toerental alles wat ik niet wil. Uit zichzelf superveel toeren stationnair draaien en het volgende moment juist inzakken, etc. Hij pakt vervolgens wel goed op, maar het maakt een nogal beginners-achtige indruk om 't ene moment superveel toeren te maken en 'm vervolgens af te laten slaan... O:)

Zelf denk ik dat het met de afstelling van het ontstekingstijdstip en de carburateur te maken heeft, maar ik heb niet de kennis en de middelen om dit zelf na te kijken. Wie o wie herkent 't probleem en kan me - al dan niet op afstand - helpen 't op te lossen?

RE: Ontsteking/carb afstellen 1000E?

The Little Red Mini zegt:

Het is natuurlijk heel simpel om te zeggen dat je alle afstellingen maar eens na moet kijken. Toch moet je ergens beginnen en dat is één, er je van overtuigen dat “alle” afstellingen in orde zijn. Dus ontsteking op tijd, contactpuntjes, nieuw en goed afgesteld, nieuwe (of goedwerkende) bougies, verdelerkap, rotor en kabels. Kleppen afstellen en last but not least de carburateur.

Toch vermoed ik daarnaast wel een defect of slijtage aan je carburateur. Als de as van de gasklep (smoorklep) of het gat in het huis zodanig gesleten is dat er speling zit, dan gaat ie valse lucht zuigen wat resulteert in onregelmatig stationair lopen van de motor. Een niet goed sluitende pakking kan het zelfde effect geven. Daarnaast zou je vast even kunnen kijken of de slang voor de carter ontluchting er goed opzit en niet ergens lekt. Daar kan ie in mindere mate ook slecht stationair van lopen en vaak afslaan tijdens stationair.

Greetz TLR-Mini

RE: Ontsteking/carb afstellen 1000E?

Ik heb net ook de ontstekings onderdelen vernieuwd, ontstekingstijdstip aangescherpt en de caburateur afgesteld. Daarbij werd duidelijk dat de caburateur (HS4) zich niet meer liet instellen op een lager toerental dan >1000 rpm. Ik kon het toerental aan de caburateur de met de vinger op het as mechanisme lager krijgen maar na een tijdje rijden stond ie weer op >1000. Maar na een lange rit ook wel een 850 of lager. De oorzaak leek mij, precies zoals TLR meent, in de as met vlinderplaat te zitten. Voor nu laat ik het lekker zo maar een HS4 renovatie setje is geen overdaad denk ik. De retourveer was nog redelijk dacht ik.

Mogelijk wel nog wel wat vragen voor de forumleden binnen dit topic.

Ik heb de ontstekingsafstelling bekeken met een stroboscoop. Mooi strak op het derde nokje van 8 graden BTDC bij 1500 rpm en zonder vacuum vervroeging uiteraard. De tolerantie is +0 en -2. In het hoorbare ritme van de motor valt er zichtbaar 1 van de 4 ontstekingsmomenten -2 (1 nokje op de krukas poelie) graden terug. Punten, condersor, rotorarm en -kap en bougies zijn vernieuwd.

Kan het terugvallen van 1 van de 4 tijdstippen worden verklaard?

Mogelijk toch ook nieuwe kabels en bobine nodig?

En zo ja, is een sport bobine beter dan een standaard op een stage 1, 998 cc, motortje?

Erwin 8)

RE: Ontsteking/carb afstellen 1000E?

Blue schreef:
Kan het terugvallen van 1 van de 4 tijdstippen worden verklaard?

Mogelijk toch ook nieuwe kabels en bobine nodig?

En zo ja, is een sport bobine beter dan een standaard op een stage 1, 998 cc, motortje?

Erwin 8)



The Little red Mini zegt.


Dit is een veel moeilijker verhaal dan het eerste hierboven. Op zich hoeft het niks te betekenen dat ie een keer lijkt over te slaan op één cilinder. Hoeft zeg ik, als ie verder goed loopt, maar, er kunnen tegelijkertijd veel redenen zijn waarom wel. De bougie zelf, de kabel of dop kan één reden zijn, een te rijk mengsel kan er voor zorgen dat. Een klein lekje in de cilinderkop tussen twee cilinders, kan een eerste aanzet zijn, maar dat gaat meestal snel van kwaad tot erger. Kleppen kunnen niet goed afgesteld zijn, en misschien staat de ontsteking toch iets te progressief. Ik leerde ooit dat een goed afgestelde Mini om de halve minuut een klein plofje in de uitlaat geeft. Bakerpraat van een monteur? Of ook een leuke vraag voor het forum.

Op de vraag van de sportbobine kan ik je geen antwoord geven, maar ik ben er ook wel benieuwd naar.

Ik help je misschien niet echt met dit antwoord maar tegelijkertijd heb je er misschien een paar handvaten voor als het er op aan komt. Groeten TLR Mini.

RE: Ontsteking/carb afstellen 1000E?

Ok, vandaag een beetje aan 't rondkijken geweest onder de kap... en zomaar ontdekt dat er een paar slangetjes van en naar de carb wel erg los zaten (vastgezet) en dat 't slangetje van de carb naar de onsteking (= vacuumvervroeger?) zelfs niet eens aangesloten was! (aangesloten..)

't motortje loopt nu al een heel stuk beter, al lijkt hij nu juist slechter op te pakken van een laag toerental. Wèl is hij nu na een flink stukje rijden (warme motor) in staat om zelfstandig stationair te lopen op een redelijk klinkend toerental (geen toerenteller)

ik zoek 't zelf nog steeds in valse lucht of iets dergelijks... de motor loopt verder (zo lang je een constante snelheid rijdt) zo mooi (en zuinig!) dat de ontsteking haast wel goed moét staan. Hmm... ik ga maar weer eens een nachtje erover slapen en me afvragen waar ik het nu in moet zoeken...

RE: Ontsteking/carb afstellen 1000E?

Mmmh, slecht oppakken bij en laag toerental is te krap mengsel. Als je het gaspedaal intrapt gaat de luchttoevoer omhoog en als de benzine toestroom te arm is houdt de motor eerst iets in. Na de afstelling van de ontsteking een flink aantal kilometers aan het testen geweest. Steeds een beetje rijker of armer draaien. Ik heb in plaats van de AAC nu de AAU naald maar een echt goed is het zonder apparatuur niet te doen. Als je de mengselschroef (als je geen SPI/MPI hebt)wat naar beneden draait zal hij op een gegeven moment beter oppakken op laag toerental.

De afstelling van de kleppen heb ik nog niet bekeken. Kan dat wel van invloed zijn op de registratie van de de ontstekingshoek?
Compressie meter heb ik inmiddels ook weer ter beschikking dus maar eens kijken of er verlies is. De motor loopt nog niet super maar het wordt wel steeds beter na de ruwe ombouw met Stage 1 kit.

Alvast bedankt voor de reactie.

Erwin 8)

RE: Ontsteking/carb afstellen 1000E?

Ik heb zelf ook een mini 1000. Ik heb de gehele ontsteking vervangen bij 50000 km. De vorige eigenaar (een oud mannetje)had niet echt veel aan onderhoud gedaan.
Nu loopt die een heel stuk beter en soepeler. Tevens heb ik later er nog een Lucas sportbobine erop gezet, ging die echt een stuk beter van lopen. Ik kan het dus wel aanraden zon sportbobine.

default

RE: Ontsteking/carb afstellen 1000E?

[size=75:1wrh1s3r][Topics samengevoegd - Eelke][/size:1wrh1s3r]
kan iemand mij de contactpuntafstand vertellen en waar de merktekens voor het afstellen van het ontstekingstijdstip zitten en op hoeveel graden deze moet staan.
Probeer ook mijn toerental wat lager te krijgen maar kan geen stelschroef vinden wie kan me dat vertellen?

RE: Ontsteking/carb afstellen 1000E?

Het tijdsstip van ontsteking is per mini verschillend. Dit zit in de meeste gevallen tussen de 5 en 15 graden. De merktekens daarvoor staan op je vliegwiel. Deze zijn te zien als je het plaatje aan de bovenzijde open maakt. Je moet wel een paar keer schudden met de mini.

De stelschroef die je zoekt zit aan de onderzijde van je carburateur. Hier kun je alleen makkelijk bij als je de luchtfilter van de motor afhaald. Als je een originele filter hebt.

Verder kan ik je alleen maar aanraden om de zoekfunctie te gebruiken. Er zijn vele onderwerpen geschreven die gaan over de ontsteking en de afstellen.

Groeten, Bram

RE: Ontsteking/carb afstellen 1000E?

kleintje pils: ik heb je vraag aan een bestaand topic toegevoegd dat erg dicht in de beurt van je vraag komt, lees het vooral even door. Daarnaast is de tip van bengeltje ook heel nuttig, de zoekfunctie is je vriend.

RE: Ontsteking/carb afstellen 1000E?

ik dacht dat bij nieuwere minis het merkteken ook nog wel eens op de krukaspulli staat (aan de kant van de radiator dus)

RE: Ontsteking/carb afstellen 1000E?

Alle modernere (A+ blokken) hebben dat inspectieplaatje niet meer op de vliegwielbehuizing, maar moet je inderdaad de motor aan de andere kant bij de krukaspoelie op nul zetten.

Dennis

RE: Ontsteking/carb afstellen 1000E?

[size=75:36kz4ic6][topics samengevoegd - Crispy][/size:36kz4ic6]
Hallo mini vrienden,

me minitje loopt weer sinds waarschijnlijk 10 jaar.
Maar kreeg dat kreng maar niet op tijd, heb de verdelerkap nu zo gezet dat ie start.
Maar bij veel gas geven en dan los laten krijg ik een backfire door me craberateur heen.

Heb nog neit veel ervaring met afstellig van motoren, kan iemand me uitleggen waardoor een backfire ontstaat? En natuurlijk wat ik er aan kan doen.

Om hem op tijd te stellen moet je het vliegwil op 5 graden voor ontsteking zetten, dan de verdelerkap draaien tegen de klok in tot het lampje weer uit gaat (volgends workshop manual) Maar bij mij gaat dat verrote lampje maar niet uit. En als ik hem afstel op het punt dat het lampje aan gaat start ie voor geen meter.

Wie kan me helpen dat kreng eens af te stellen ;)

Met vriendelijke groeten

Nathan

RE: Ontsteking/carb afstellen 1000E?

Dat is niet helemaal goed. Wat je moet doen is het vliegwiel afstellen, zoals jij aan hebt gegeven, dus voorontsteking. Dat de ontsteking met de klok mee draaien tot het lampje aan gaat. Ik heb afgelopen week dezelfde fout gemaakt. :x

De rotor zou nu bijna moeten staan op het verdelerpunt van cilinder 1. Dan de kabels aansluiten op volgorde 1-3-4-2.

RE: Ontsteking/carb afstellen 1000E?

een kreng van een mini en een verrot lampje :? sorry, maar ik zal de rede missen om zo een post te maken, maargoed...

wil je je mini goed afstellen nadat hij 10 jaar niet gelopen heeft begin dan eens bij de basis, kleppen stellen met koude motor, nieuwe kleppendekselpakking monteren. dan de contactpuntafstand afstellen (nieuwe contactpuntjes is ook geen overbodige luxe), de verdeelkap en rotor ook controleren op slijtage, tevens de bougiekabels eens controleren op broosheid. bougies is ook een slijtagedeel, controleer deze ook of deze na 10 jaar nog enigsinds bruikbaar zijn...

dan kan je eens beginnen aan het afstellen van het ontstekingstijdstip.

gebruik eens de zoekfunctie, er is zat over geschreven...

RE: Ontsteking/carb afstellen 1000E?

He red flame,

dat kreng bedoel ik omdat ik er al behoorlijk lang mee bezig ben geweest,
en al de dingen die jij opnoemt zijn al vernieuwd of aangepast ;) dus het is niet zo dat ik er niets aan gedaan heb voor de goede orde.

En wat ik bedoel met dat lampje is wanneer je het vliegwiel op 5 graden voor ontsteking zet je de verelerkap moet draaien tegen de klok in tot het lampje uit gaat toch? omdat in mijn geval ik me verdelerkap wel 90 graden kan draaie en het lampje nog steeds niet uit gaat het gaat wel aan.

vandaar dat ik een beetje gefrustreerd word van die mini.

Met vriendelijke groeten

nathan

RE: Ontsteking/carb afstellen 1000E?

heb je je contactpunten wel afgesteld? misschien dat deze tegen elkaar aan blijven zitten.

RE: Ontsteking/carb afstellen 1000E?

rexie007, ik heb je vraag aan een bestaand topic toegevoegd, dan blijft de informatie wat beter bijelkaar.

RE: Ontsteking/carb afstellen 1000E?

[size=85:3nwej6mc][topics samengevoegd - Crispy][/size:3nwej6mc]
Hallo manne ,

Na het b kadettje van mijn vriendin een ontstekings opfris beurt te hebben gegeven was mijn mini toch ook aan de beurt omdat je het verschil echt goed merkt en het de kosten ook niet zijn.
Alleen ik heb geen afstel gegevens van het minitje dusjaaaa.
Ik wil graag weten wat de afstelgegevens moeten zijn voor een standaard 1000tje uit 90".
Ik kon het zo niet echt vinden op de site dus als iemand mij zou kunnen helpen aan: contacthoek, ruimte tussen de contactpunten, bdp en markeringen , ontstekings volgorde,en vacuum vervroeging aan/uit ??

alvast bedankt!!! :9 d:)b

RE: Ontsteking/carb afstellen 1000E?

Ik heb de vraag even toegevoegd aan een bestaand topic waar in ieder geval al een gedeelte van de info in staat, lees het eens door

Ontstekingsvolgorde, markeringen, ontstekingsvolgorde heb ik hierin zien staan. En ook een suggestie voor de hoek.
Voor een standaard 1000'je zou ik wel wat meer richting die 5 graden beginnen dan 15.

Tijdstip afstellen doe je bij 1500 toeren met vacuumslang los

Waarde voor de contactpunten zag ik hier: viewtopic.php?p=264438#p264438
hoewel hier een nog wat ruimere spec gegeven wordt:
viewtopic.php?p=131112#p131112