The Little Red Mini zegt:
Het is natuurlijk heel simpel om te zeggen dat je alle afstellingen maar eens na moet kijken. Toch moet je ergens beginnen en dat is één, er je van overtuigen dat “alle” afstellingen in orde zijn. Dus ontsteking op tijd, contactpuntjes, nieuw en goed afgesteld, nieuwe (of goedwerkende) bougies, verdelerkap, rotor en kabels. Kleppen afstellen en last but not least de carburateur.
Toch vermoed ik daarnaast wel een defect of slijtage aan je carburateur. Als de as van de gasklep (smoorklep) of het gat in het huis zodanig gesleten is dat er speling zit, dan gaat ie valse lucht zuigen wat resulteert in onregelmatig stationair lopen van de motor. Een niet goed sluitende pakking kan het zelfde effect geven. Daarnaast zou je vast even kunnen kijken of de slang voor de carter ontluchting er goed opzit en niet ergens lekt. Daar kan ie in mindere mate ook slecht stationair van lopen en vaak afslaan tijdens stationair.
Greetz TLR-Mini
- Login of registreer om te reageren
RE: Ontsteking/carb afstellen 1000E?
Ingediend door stof op za, 17-04-2004 18:43
Goei'avond
Zoals te lezen in het voorsteldraadje hier ergens heb ik net sinds een paar dagen mijn Mini rijdend (dwz, wegwaardig volgens de apk) en daarom ben ik vandaag maar eens vrolijk op stap gegaan. Iets ophalen in Belgie, bij twee bekenden langs en voila, zomaar een dikke 500 km verder. Je moet iets doen om aan je Mini te wennen niet waar?
Maar... wat vraagjes dus... de Mini loopt op de snelweg erg goed, en volgens mij vrij zuinig ook. Echter in de bebouwde kom, bij lagere snelheden, doet 't toerental alles wat ik niet wil. Uit zichzelf superveel toeren stationnair draaien en het volgende moment juist inzakken, etc. Hij pakt vervolgens wel goed op, maar het maakt een nogal beginners-achtige indruk om 't ene moment superveel toeren te maken en 'm vervolgens af te laten slaan...
Zelf denk ik dat het met de afstelling van het ontstekingstijdstip en de carburateur te maken heeft, maar ik heb niet de kennis en de middelen om dit zelf na te kijken. Wie o wie herkent 't probleem en kan me - al dan niet op afstand - helpen 't op te lossen?