Ontstekings tijdstip?

RE: Ontstekings tijdstip?

Hallo


Wie weet er raad.
Ik ben bezig om m'n motor af te stellen met behulp van een stroboscoop. Wanneer ik kijk naar de onsteking van de stroboscoop en naar het groefje op de krukaspoelie blijkt tot mijn grote verbazing dat de onsteking op ca 45 graden staat. Wanneer ik in de verdeler vervolgens iets verdraai zodat de markering op de krukaspoelie dichter bij de karteltjes komen (de hoek word dus kleiner) begint m'n motor te stotteren en bij ca 30 graden valt ie gewoon uit.
Klopt deze waarde? Wanneer ik in het minihandboek ga kijken heeft men het over een hoek van 5-15 graden afhankelijk van je motor.

Mijn setup ter info: MG Metro 1275, Kent-cam 286, Minispares 1.5 rockers, Hif44 en een bigbore LCB.

Wie kan mij helpen

Met vriendelijke groeten


Dennis P

RE: Ontstekings tijdstip?

Hi,

sowieso kun je waarschijnlijk met jouw setup wel wat vroeger gaan, maar het beste kan je daar de site van KENT over raadplegen wat de beste waarde bij benadering is.

Weet je zeker dat bij monteren van de nokkenas de boel goed is getimed?

Verder, je meet met de vacuumslang los van de verdeler met 1500 rpm?

Check voor de zekerheid nog even de ontstekingsvolgorde, de middelste 2 zijn niet per ongeluk omgedraaid?

er zit maar een karteltje op de krukaspoelie?, niet dat je per ongeluk naar een beschadiging aan het staren bent?

Wat is het bouwjaar van de motor, misschien kan je hem ook statisch afstellen (luikje op vliegwielhuis).

Wouter

RE: Ontstekings tijdstip?

Hoi Wouter,

De motor is van 1991. Het is oorspronkelijk een SPI blok geweest. Ik vrees dat de nokkenas niet goed getimed is.
Want wanneer er een andere snellere nokkenas in gaat komen de 2 puntjes op de tandwielen van de distributie ketting niet meer tegenover elkaar te liggen (vandaar het opnieuw timen).
Ik weet dat bij mijn nokkenas deze puntjes wel recht tegenover elkaar liggen. Dit zou dus het probleem kunnen zijn.
Is het timen van de nokkenas een lastige klus?
En zou de huidige afstelling van de nokkeas (puntjes tegenover elkaar) de oorzaak kunnen zijn van de grote onstekingshoek op de krukaspoelie?


Alvast bedankt voor de info.

Mvg

Dennis P

RE: Ontstekings tijdstip?

Is het timen van de nokkenas een lastige klus?



Ik heb het nooit gedaan, maar wat je nodig hebt zijn een micrometer met magneetblok (ik zag dat ze die bij www.toolsworld.nl voor niet al teveel aanbieden).

De kop moet er wel vanaf om het bovenste dode punt van je zuiger te kunnen bepalen (mbv micrometer).

Dan moet je de nokkenas gaan timen door de distributie te bewegen op de as, hoe precies weet ik niet, maar er zijn vast mensen hier die dat wel weten.

Wouter

RE: Ontstekings tijdstip?

zie de betreffende artikeltjes (5 stuks camshaft timing) op:
http://www.calverscorner.com

HTH,
Theo van den Bogaard

RE: Ontstekings tijdstip?

even een paar dingen..krukas pully/vliegwiel markeringen voor TDC/BDP vertrouw ik niet echt. zeker als er wat andere onderdelen opzitten.

het veiligste is kop er af en een nieuw en duidelijk afleesbare (witte verf in een ingeveild steepje ofzo) TDC markering op de pully zetten.

(of gewoon de boel zo zetten dat hij goed loopt :P ).

ik heb de spullen om een nokken as in te klokken wel.
magneet standaard, gradenschijf, meetklok.


ik denk dat hij alleen niet bij te stellen is zonder de motor te lichten.

je hebt offset spietjes/woodruffkeys nodig of een vernier set.

dat profiel van een 286 past van zijn levensdagen niet in een standdard profiel zonder verschuivingen van de spiebaan. dus de kans dat hij echt goed op tijd staat is nogal klein.

Het lijkt het mij wel handig om Kent te mailen voor een verdeler curve die zo soort van geschikt zou moeten zijn voor je setup.

die kan je dan d.m.v. het veranderen van de veren en gewichten in de verdeler benaderen (heb je wel een apparaat voor nodig. sommige oude garages hebben die nog wel).


overigens gebruik jij die 286 op een standaard SPI kop ???


groetjes. Joost

RE: Ontstekings tijdstip?

Hoi Wouter,

Dankje voor je snell reactie. Sommige punten gaan me iets te ver:
- offset spietjes/woodruffkeys of een vernier set??
- dat profiel van een 286 past van zijn levensdagen niet in een standdard profiel zonder verschuivingen van de spiebaan??

Dat zegt me nog niet zo veel. Ik heb gekeken op verschillende sites en ook in het boek van David Vizard. Hier word het timen beschreven. Dit moet inderdaad met een standaard en een micrometer. Vervolgens zou je dus de dmv je distributie tandwielen iets moeten draaien om de juiste hoek te verkrijgen. Loop ik dan straks niet de kans dat m'n kleppen tegen de zuiger kaduuk slaan?

De kop van de motor is een 12G940 kop.

Alle tips zijn welkom

Mvg en alvast bedankt voor de info


Dennis P

RE: Ontstekings tijdstip?

offset spietjes/woodruffkeys/camkeys of een vernier set??

er zit een metaal blokje om het nokkenas tandwiel vast te zetten.
(woodruff)keys of camkey

die kan je krijgen met 1 tot 9 graden (geloof ik) offset( er zit een stapje in zoadat je zodat je de nokkenas 'scheef' er op kan zetten) een heel tandje is 13 graden.
zie pagina 15 van de catalogus van MS/BVL

vernier (engels/frans voor fijnstelling) nokkenas ketting is zo gemaakt dat je ook fijninstelling hebt (meestal per 2 graden).






- dat profiel van een 286 past van zijn levensdagen niet in een standdard profiel zonder verschuivingen van de spiebaan??

oh..

je hebt billet nokkenassen die worden uit z.g. blanks geslepen.dwz. nokkenassen die helemaal nog geen nok hebben gekregen.

da's duur en dus de meeste nokkenassen worden dus bovenop fabrieks profielen geslepen. om de nok (met een andere vorm) uit dit bestaande profiel te kunnen halen (je kan aleen materiaal er [u:2jhdqvvq]af[/u:2jhdqvvq] slijpen ;) )moet je meestal het hele nokkenas profiel iets draaien tenopzichte van de originele nokkenas (en dus klopt de originele spiebaan/sleuf niet meer).


je loopt dus juist minder kans op problemen met zuiger>klep kontact. omdat hij dus juist meer staat zoals een (goede) normale nokken as opgelijnt op de puntjes hoort te staan.

RE: Ontstekings tijdstip?

Thanks voor de info.

Ik denk dat ik inderdaad de nokkenas zal moeten timen om het geheel goed afgesteld te krijgen.
Maar wat ik me nog afvraag is of dat wanneer de nokkenas getimed word, de hoek van de ontsteking ook naar beneden gaat. Deze is nu nog ca 40 graden en zou dus dan rond de 8 graden moeten komen.

Zou ik een keer dat setje om het geheel te timen een keer kunnen lenen, of weet je nog een adresje waar je dit gereedschap goedkoop kan aanschaffen.

Thanks

Dennis P

RE: Ontstekings tijdstip?

ja hoor je kan het setje wel lenen.

maar ik kom het niet brengen :)

en ja de distributeur is direct verbonden met de nokkenas dus dat zal zeker effect hebben op de timing.

heb je het over nokkenas graden of krukas graden btw ??? (nokkenas draait op 0.5X van krukas)

add:

overigens die ontstekings hoeken zijn ook maar een leidraad, een geen wetmatigheid.

als je slijtage in de distributeur hebt kan het ook weer wat schelen.

overigens kan je wel een gadget maken die wel aardig je BDP/TDC laat bepalen zonder de kop er af te halen.
met een geleider die je in het bougiegat draait en een metalen stift die er in past.

maar da's wel heisa

RE: Ontstekings tijdstip?

Thanks,

Het zou mooi zijn als ik m een keer kan lenen. Ik moet even kijken wanneer ik hem dan een keer kom halen.

Betreffende de graden bedoel ik de krukas.

Volgens mij is het wel zo dat als je nokkenas goed op tijd staat je meer vermogen krijgt.

Mzzl

Dennis

RE: Ontstekings tijdstip?

Halee,

Gisteren nog ff gereden, maar toch is er toch nog iets niet goed. Als ik lage toeren draai of van z'n 3 naar z'n 4 schakel dan stottert de motor nogal. Zou dit te maken kunnen hebben met de afstelling van de nokkenas. Of zou dit aan de afstelling van de carb kunnen liggen. Ik heb er nu een BDK naald in zitten en ik heb zo het vermoeden dat ie te weinig benzine geeft in de lage toeren.

Heeft iemand hier ervaring mee.

Mvg

Dennis

RE: Ontstekings tijdstip?

Te koud buiten! Heb ik ook last van met m'n "zomerfilter". Moet wel voorverwarmde lucht hebben hoor een 286°. Maar 45° voorontsteking?
Zit er niet een knop op je lamp, die niet op 0 staat?