Ja, dit zijn van die storingen waar je vertwijfeld van kunt raken.
Je hebt 'alles' vervangen, maar de storing is eigenlijk niet verholpen.
Dan ligt dat waarschijnlijk aan iet wat je niet vervangen hebt.
Uit je verhaal concludeer ik dat de motor af en toe 'bokt'.Alsof er een ontsteking is op een moment waarop de zuiger eigenlijk nog onderweg is naar het bovenste dode punt. Waardoor de ontbranding eigenlijk tegen de zuigerbeweging ingaat.
Dat is dus een ontstekingsfoutje.
Nu kan er alleen maar een vonk komen, wanneer er een onderbreking is geweest in de primaire stroomkring van de ontsteking.
"Waar kan die onderbreking hebben plaatsgevonden"?
Het kan het kabelschoentje zijn wat de primaire stroom vanaf de onderbreker naar de bobine voert.
Als je dat kabeltje een centimeter vanaf het kabelschoentje tussen duim en wijsvinger pakt en je beweegt het draadje heen en weer, beweegt het kabelschoentje dan mee? Zo ja, pak dan je waterpomptang en trek het kabelschoentje van het contact op de bobine af en knijp het schoentje 'ietsje' toe, zodat het 'ietsje' krapper om het contact zit wanneer je het schoentje daar weer op schuift.
Als dit helpt, heb je de oorzaak van de storing gevonden.
Helpt dit niet, dan kan het zijn dat het draadje zelf wat losjes in het schoentje steekt. Zo nog even toeknijpen, of, beter, even solderen.
Helpt dit niet, dan kan het zijn dat het draadje zelf gebroken is.
In elk geval; ik verdenk de stroomverbinding tussen onderbreker en bobine.
Laat je ons weten wat je gevonden hebt?
- Login of registreer om te reageren
RE: Ontstekingsproblemen
Ingediend door Tomeski op za, 09-05-2015 15:30
Hallo allen,
ik heb een mini 1000 E uit '83 (door 2 eigenaren terug gerestaureerd en voorzien van ouder interieur en detailwerk). Ben er echt heel blij mee, maar ik heb sinds enige tijd last van een nogal vervelend probleem..
Het begon met dat op schijnbaar willekeurige momenten de motor af sloeg, waarna ie weer meteen liep na opnieuw starten. De ene keer was het veel regelmatiger dan de andere keer.
Ik vermoedde dat het iets met de ontsteking was en heb dus toen de hele boel (condensator, contactpunten, rotor, bougies, verdeelkap, bougiekabels) vervangen. (Met het idee dat als het 't toch niet mocht zijn ik dat allemaal op z'n minst als reserve heb).
Sindsdien is m'n mini niet meer spontaan uitgevallen, maar schokt ie duidelijk voelbaar (niet echt hoorbaar) voornamelijk bij iets hogere toerentallen. Ik had dit voordat ik alles had vervangen ook wel eens, maar toen was het eigenlijk alleen merkbaar bij hoge snelheden in z'n 4e versnelling en een stuk minder heftig.
Stationair loopt het blokje prachtig en ook bij meer gas in z'n vrij hoor ik geen rare hikken en andere dingen.
Ik heb net ook nog de bobine vervangen, maar dat maakte geen enkel verschil helaas. Vacuumslang van de vervroeging zit goed en lijkt prima te werken. Het enige wat ik verder nog heb gedaan is de olie in de dashpot van de carburateur bijgetipt, maar het lijkt me onwaarschijnlijk dat het daarin zit, toch?..
Dus heeft iemand een idee? Kan het ontstekingstijdstip zomaar zijn verschoven en ligt het bijvoorbeeld daar aan? (ik heb helaas zelf geen apparatuur om dit te checken op het moment) Of weet iemand nog andere tests die ik kan doen?
Ik moet voor het eind van deze maand APK hebben geregeld, dus het zou fijn zijn als ik daar zonder zorgen heen kon rijden
Bij voorbaat dank
Tom