onverklaarbare motorratel

RE: onverklaarbare motorratel

Omdat ik via de zoekfunctie niet veel wijzer ben geworden, open ik maar zelf een topic.

Ik heb dus sinds 2-3weken ineens een ratel gekregen in mijn 1000cc motortje.
Tijdens een rit van zo´n 20km begin hij ineens te ratelen.
Aan de kant gezet en alles ff snel gechecked zonder resultaat, dus nog een paar km mee naar huis gereden. Thuis uitgezet, plaats gemaakt onder de carport en toen ik hem 5min later daar onder reed, was het geluid weg :? Dus ff wezen tanken en de volgende dag ermee naar het werk. Maar na weer een 20km begon hij weer.

Op het werk met een paar collega monteurs ff gekeken en geluisterd, en kwamen we tot de conclusie dat het waarschijnlijk het geluid was van een drijfstanglager.
(mini heeft twee jaar stil gestaan, dus waarschijnlijk losgekomen vuil)
Klepspeling gecontroleerd en eentje mocht iets strakker. Compressie gemeten en die was nog redelijk goed.

Dus in de veronderstelling dat er (het goedkoopste en makkelijkst) een ander blokje in moest, gewoon gaan doorrijden met de ratel. Tot hij weer na een paar dagen en dik 100km rijden (en erna een paar dagen stilstaan) ´s morgens bij het starten ineens weer weg was. Die dag gewoon op en neer naar het werk enzo een dikke 60km ratel-loos. Op het werk hadden we de olie ff opgevangen en gefiltert, en vervolgens met een scheut atf-olie weer terug erin. Er zaten wat vuildeeltjes in, dus we dachten dat het eenn verstopt oliekanaaltje geweest was. :)

Maar idd het geluid is weer gewoon terug gekomen en rij er alweer 30km mee rond...
Een ander collega van me, dacht dat het wel eens een losse klepzetel oid zou kunnen zijn.. maar dan verwacht je dat hij (als hij lekt) ook soms slecht moet lopen. En dat doet hij niet!

Dus al met al, wie kan hier ff in meedenken en ervaringen delen ?
Het rare is dus, dat er een ratel inzit (lijkend op kleppen) die soms weg is..

RE: onverklaarbare motorratel

Misschien even handig om te vertellen om wat voor motor het gaat. De latere types hebben een ketting spanner op de distributie [size=85:3lcb30vo]ik weet niet of deze bij een mini op oliedruk werkt?[/size:3lcb30vo]. En of deze ketting soms wel/soms niet kan ratelen? Maar dit kun je wel horen dat het achter het distributie dekseltje vandaan komt. Is het te vertellen waar de tik vandaan komt? Links, rechts, boven, onder? En als ik het goed begrijp tikt hij ook bij stationair draaien.

RE: onverklaarbare motorratel

Het gaat om een 998cc motor (1000HLE) uit 1984 A+

De ratel is er (als hij er is) altijd.
Dus ook stationair.

Het geluid lijkt boven uit de motor te komen..

RE: onverklaarbare motorratel

Ook als je je koppeling intrapt?

RE: onverklaarbare motorratel

Je zou zeggen als het mechanische speling is het geluid er continu erin moet zitten.

Misschien een idee als op moment het geluid terug is om oliedruk te contr.
Omdat je het al zelf zegt dat er vuil in zit, dus misschien kan het zijn dat als er olie aangezogen wordt dit vuil tegen het zeefje gaat zitten van de oliepomp en dus drukverlies hebt.

Ik weet niet of deze een zeefje hebben want volgens mij zijn de motoren met rotorpompen en mij niet bekend is of er dan een zeefje ergens zit.
Maar misschien dat iemand anders dit weet, en anders de pompdruk te weinig is.
Ik dacht stationair 1.0 bar en op toeren minimaal 4,0 bar oliedruk moet hebben.


//Tim

RE: onverklaarbare motorratel

vis schreef:
Ook als je je koppeling intrapt?

ja dan ook !

En als ik zeg maar constant 80 ofzo rij, en het gas ff iets los laat, gaat de ratel ff sneller. Net alsof hij dan vrij komt...

RE: onverklaarbare motorratel

als het echt losgekomen vuil is, vervang je olie en filter dan

iig weer schoon levensbloed voor de motor!

RE: onverklaarbare motorratel

Dat dachten we idd.
Maar nadat we alle olie gefilterd weer terug gegoten hadden kwam de dag erna het geluid al weer terug.

De mini heeft sinds aankoop hooguit 600km gereden en de olie en filter (complete beurt) is meteen na aankoop gedaan

RE: onverklaarbare motorratel

Thirty schreef:
Ik weet niet of deze een zeefje hebben want volgens mij zijn de motoren met rotorpompen en mij niet bekend is of er dan een zeefje ergens zit.
//Tim


Zeefje zit onderaan het aanzuigpijpje. Om hier bij te kunnen moet je versnellingsbak er onderuit :(.

RE: onverklaarbare motorratel

Bart-mini schreef:
De mini heeft sinds aankoop hooguit 600km gereden en de olie en filter (complete beurt) is meteen na aankoop gedaan



als je de olieplug eruit haalt, zit er dan erg veel slijpsel/ijzer aan de magneet?
dat is nl ook een slecht teken |:(

RE: onverklaarbare motorratel

er zaten wel wat ijzerdeeltjes aan, maar niet veel.
Bovendien is de synchro van de tweede versnelling niet best meer, dus dat kan daar van zijn.

RE: onverklaarbare motorratel

Niemand een idee over mijn probleem ?

RE: onverklaarbare motorratel

Ik zat ook te denken aan de kettingspanner, zoals Vlassie al aangaf. Die kunnen breken en hierdoor kan er wat gaan ratelen.

Laatst ook meegemaakt dat de poulie van de krukas afgelopen was. Deze ging ook gigantisch ratelen. Controleer die ook eens. Hier was het zo erg dat de spie die hem op zijn plaats houdt vervangen moest worden, evenals de poulie.

Kleppen stellen ook een mogelijkheid. Knalpot die los zit. Hierdoor kan hij ergens tegenaan hangen en met het schudden van de mini een ratelgeluid veroorzaken.

default

RE: onverklaarbare motorratel

Het zou ook een lager van de dynamo of de waterpomp kunnen zijn want die lopen ook nog wel eens kapot.
Dit komt meer voor bij de dynamo dan bij de waterpomp en wordt meestal veroorzaakt door het te strak aanspannen van de (versleten ?) v snaar waardoor het voorste dynamolager te veel belast wordt.
Je kunt dit contoleren door de v snaar eraf te halen en dan de motor even te laten lopen om te luisteren of het geluid dan weg is.
Als het weg is zit het in de pomp of de dynamo, en als het niet weg is zit het in je motor.
Je kunt de waterpomp en de dynamo dan met de hand draaien en luisteren.
Je mag de pomp of de dynamo eigen niet of nauwelijks horen als hij met de hand gedraait wordt.
Een kapot lager maakt een ratelend of gierend geluid of heeft tijdens het draaien op bepaalde punten weerstand.(het geeft het gevoel alsof het tegengehouden wordt of vastloopt)

Succes.

RE: onverklaarbare motorratel

De ratel zit in de motor zelf, dat is wel zeker.

kleppen zijn gesteld.

Geluid lijkt vanuit boven uit de motor te komen, en als ik ervoor sta, lijkt het vanaf de achterzijde te komen.

Als het een lager ergens zou zijn, is het wel apart dat het geluid anderhalve dag weg geweest is. en inmiddels al zo'n 400km mee gegaan is.

De motor loopt en start ook gewoon goed !
Trekt mooi op en loopt makkelijk 120km/h

Heb er nu wel een probleem bij;
De motor loopt vrij snel warm als de kachel uit is.
Dat kan de thermostaat wel zijn. maar de slang hiervandaan wordt wel warm, niet heet. Maar als de thermostaat niet ver genoeg opent, kan het kloppen.
Uitgaande slang van de radiateur wordt trouwens net zo warm dus die zal niet verstopt zitten.

Probleem is ook een beetje dat ik het zonde vind om hier geld aan te besteden voordat ik weet wat de ratel is.
Stel ik koop een koppakingset en een themostaat, ben ik een tientje of drie kwijt.
maar voor 100 euro heb ik een andere 998cc

RE: onverklaarbare motorratel

Misschien is de olie die je gebruikt iets te dun...waardoor hij niet goed smeert je je metalen delen hoort ratelen.. dus misschien iets dikkere olie gebruiken.

Want na die 20 km rijden is je olie zo warm geworden dat het te dun wordt...met koude motor geen last...je olie is dikker

RE: onverklaarbare motorratel

Mausje75 schreef:
Misschien is de olie die je gebruikt iets te dun...waardoor hij niet goed smeert je je metalen delen hoort ratelen.. dus misschien iets dikkere olie gebruiken.

Want na die 20 km rijden is je olie zo warm geworden dat het te dun wordt...met koude motor geen last...je olie is dikker



Er staat nergens dat het koud niet hoorbaar is :?

Olie is gewoon 20w50 die er ook in hoort

RE: onverklaarbare motorratel

Bart-mini schreef:

.
Tijdens een rit van zo´n 20km begin hij ineens te ratelen.





;)

ps..ik probeer alleen maar mee te denken hoor :)

RE: onverklaarbare motorratel

Mausje75 schreef:
Bart-mini":11c7c3jh]
.
Tijdens een rit van zo´n 20km begin hij ineens te ratelen.





;)

ps..ik probeer alleen maar mee te denken hoor :)[/quote:11c7c3jh]

Ben ik ook blij mee hoor.

Die quote komt uit mijn verhaal dat de ratel begon na 20km, maar daarna niet meer weg was, dus ook de volgende dag niet met koude motor

default

RE: onverklaarbare motorratel

Boven in de motor zitten niet echt draaiende delen behalve de kleptuimelaaras, maar die draait niet echt en kan geen ratelend geluid maken tenzij een van de tuimelaars die op de as zitten (te) veel speling heeft op de tuimelaaras en daardoor kantelt op de as tijdens het lopen.
Je zegt dat de motor heet wordt en de verwarming eigenlijk niet warm genoeg.
Het zou kunnen zijn dat het schoepenwiel van de waterpomp los is gaan zitten op de as van de waterpomp en dat lawaai veroorzaakt en dat verklaart dan ook dat de motor te warm wordt omdat er niet voldoende doorstroming van het koelwater is.
Ik zou toch eerst de waterpomp nakijken of die goed is. (even..... radiator demonteren en de pomp eraf halen is de enige zekerheid)

We horen wel,
succes.

RE: onverklaarbare motorratel

Nou weer ff een update dan.

vandaag hebben we de thermostaat vervangen.
Er zat een 88gr in en nu een 82gr.

We hebben het koelsysteem ook meteen ff goed doorgespoeld ivm roestwater.
Alleen kon ik zo snel niet de onderste radiateurslang los maken, dus de slang in het gat van de thermostaat gehangen, en kwam het zooitje er mooi door de bovenste radiateurslang weer uit.

Maar om te checken of de waterpomp goed zijn werk deed, heb ik de motor ff laten lopen zonder de thermostaat, en viel dus gelijk op, dat er geen stroming was.
En met het naar huis rijden kon ik de mini al naar 5 km laten staan omdat hij meteen heet liep.
Dus morgen ff terug naar het werk rijden en daar gaan we dan de waterpomp vervangen.
Nog tips hiervoor (hoe het makkelijkst de radiateur eruit, etc)

Nu maar hopen dat mijn ratel ook door de defecte waterpomp komt

RE: onverklaarbare motorratel

Als je een beetje geluk hebt met de bauten van je waterpomp, moet je die kunnen vervangen met de radiator in de auto. Dat scheelt weer het gepiel met de onderste slangenklem. Hoewel... Als je een beetje voorzichtig bent kan je radiator eruit zonder dat je die klem los haalt. Maar opzij duwen kan dus ook. Als je een waterpomp plaatst, neem dan de versie met het gegoten wieltje, en niet die met het gevouwen stalen wieltje. Die tweede raken nog wel eens los.

RE: onverklaarbare motorratel

om even in te haken

ik zag ergens staan dat de motorratel aan de boven achterkant van het blok
weg komt het kan wel eens zijn dat je stotterbussen zijn ingeslagen aan de onderkant of versleten aan de zijkant waardoor ze gaan kantelen dit
wil wel dat ratelen veroorzaken.

groete

RE: onverklaarbare motorratel

vandaag heb ik dan de waterpomp eruit gehaald.
Maar heel gek, want deze is gewoon nog goed en spelingvrij.

En dat is op zich heel raar omdat we toen de thermostaat eraf was, tijdens even laten draaien van de motor, eigenlijk geen doorstroming zagen van koelwater.
Terwijl de vin wel draaide en bij gas geven nog steeds niets.

Ook maar ff heel de radiateur eruit gehaald en doorgespoeld met de tuinslang, en deze is zeker goed open. Toen de slang in de waterslang naar de kachelradiateur gehangen, en kwam het water er vlot weer uit via de opening van de waterpomp, dus dat is ook allemaal goed open.

Dus weer een heel raar iets. De kans dat dit geheel iets met mijn motorratel te maken heeft, acht ik nu ook erg klein.

Maargoed ik denk dat ik toch maar voor een nieuwe pomp ga en alles weer netjes terug bouw, en kijken wat er gebeurd....

owja, tijdens het lopen zonder klepdeksel hebben we ook voorzichtig gevoeld en de tuimelaars maar niets vreemds gevonden. Er zitten ook nergens abnormale spelingen.

RE: onverklaarbare motorratel

als je een mooie massieve ijzeren staaf pakt (bijvoorbeeld verlengstuk van een ratel sleutel) kan je die tegen delen van het blok duwen om te luisteren of de ratel harder gaat klinken door die staaf heen. Lastig klusje, maar soms weet je hierdoor ineens waar het door komt. (als ie lang genoeg is kan je bijvoorbeeld op een draaiend blok horen dat de benzine pomp aan het rammelen is)

RE: onverklaarbare motorratel

Inmiddels denk ik mijn problemen gevonden te hebben...

De mini loopt niet heet, terwijl de temp.meter dit wel aangeeft.
Na 5 km staat die namelijk in het rood. maar als je dan je vinger in de radiateur steekt, voel je dat het water lang zo heet niet is...
Dus waarschijnlijk de verkeerde temp.voeler gekocht.
(en omdat de oude thermostaat te snel open ging heb ik het toen nooit in de gaten gehad, en komt het nu naar boven met een goede thermostaat)
Verder is de radiateurdop ook niet goed, want er wordt zowat geen druk opgebouwd in het systeem.

Dan nog de ratel.
Na enig zoekwerk op het forum denk ik toch dat het wel eens de nokvolgers kunnen zijn. Die schijnen bereikbaar te zijn via de luikjes achter op het blok.
Dus dat wil ik gaan controleren. Maar kan dat met de motor gewoon ingebouwd ?
En wat moet er dan allemaal los ?

RE: onverklaarbare motorratel

Ik vraag met af of het de nokvolgers zijn. Tikkend geluid is altijd moeilijk te achterhalen. Als je ze wil controleren of vervangen moet je eerst het spruitstuk uitbouwen. Vervolgens de twee deksel los maken aan de achterkant (per deksel een bout). Om de nokvolgers eruit te kunnen halen moet eerst de rockershaft (onder de kleppendeksel) eruit zodat de stoterstangen verwijderd kunnen worden. Als de stoterstangen eruit zijn kun je met je vinger via de luikjes aan de achterkant de nokvolgers uit het blok trekken. Niet zo moeilijk om te doen.

RE: onverklaarbare motorratel

Thanx voor je uitleg.

Ik weet het niet zeker, maar het past wel in het plaatje zeg maar.
Checken is dan een goedkope optie.



En wat die temp.sensor betreft.
Ik heb de aankoopbon terug gevonden en die is dus gekocht bij een automaterialenzaak
Aleen zag ik via hun site dat die geen verschil maken tussen 1000, 1100 en 1300 met 1 aansluiting. Via de mini-zaakjes zie ik op hun sites wel dat er verschil wordt gemaakt, dus dat zou de oplossing kunnen zijn

RE: onverklaarbare motorratel

Dan weet je wat je te doen staat.....ruilen die hap :)

default

RE: onverklaarbare motorratel

Voor de "gewone" mini is er in principe maar één temperatuurzender die geschikt is voor alle gewone mini's vanaf bouwjaar 1970 en de Cooper S vanaf 1964, en alle mini's tot 1970 met een spanningsstabilisator.

Alleen voor de SPI en de MPI zijn er afwijkende temperatuurzenders.
Verder heb je nog een zender voor de Cooper SE die tussen de kop en het thermostaathuis geplaatst wordt.

Ik zou de aansluitpunten van de bedrading op de temperatuurmeter en zender even goed nakijken op corrosie (weerstand) en dat de kabelschoentjes goed vast zitten op de stekkertjes van de meter en de zender.

RE: onverklaarbare motorratel

bedankt voor de tips !

Vandaag ff de mini warm gereden (lees ; heet) in 4 km...
Meter in het rood, sensor eruit en temp.meter erin. Daar was het water net geen 80gr en in de radiateur zelfs pas 70gr. Dus motorisch werkt alles goed.
Toen de spanning gemeten;
Contact aan mooi 12v op de stekker, maar met lopende motor 13,6 , dus de spanningsstabilisator achter op het dashboard is niet goed. d:)b

RE: onverklaarbare motorratel

goed bezig!

zo zie je maar waar je achter komt als je dingen gaat uitzoeken!

RE: onverklaarbare motorratel

Ja nu ben ik weleens benieuwd of het ratel geluid is opgelost want ik heb hetzelfde met mijn 13spi.
Ons vermoeden is een drijfst :D anglager ,graag wat jouw bevinding was!!!!!!!!!!!!!!!

RE: onverklaarbare motorratel

Mijn ratel is al maanden weg (gebleven)

Waarschijnlijk idd de stoterbussen geweest...

RE: onverklaarbare motorratel

Dubbelpost minicoopers verwijderd. Zie hier:
viewtopic.php?p=487192#p487192