Misschien even handig om te vertellen om wat voor motor het gaat. De latere types hebben een ketting spanner op de distributie [size=85:3lcb30vo]ik weet niet of deze bij een mini op oliedruk werkt?[/size:3lcb30vo]. En of deze ketting soms wel/soms niet kan ratelen? Maar dit kun je wel horen dat het achter het distributie dekseltje vandaan komt. Is het te vertellen waar de tik vandaan komt? Links, rechts, boven, onder? En als ik het goed begrijp tikt hij ook bij stationair draaien.
- Login of registreer om te reageren
RE: onverklaarbare motorratel
Ingediend door Bart-mini op vr, 20-02-2009 07:46
Omdat ik via de zoekfunctie niet veel wijzer ben geworden, open ik maar zelf een topic.
Ik heb dus sinds 2-3weken ineens een ratel gekregen in mijn 1000cc motortje.
Tijdens een rit van zo´n 20km begin hij ineens te ratelen.
Aan de kant gezet en alles ff snel gechecked zonder resultaat, dus nog een paar km mee naar huis gereden. Thuis uitgezet, plaats gemaakt onder de carport en toen ik hem 5min later daar onder reed, was het geluid weg Dus ff wezen tanken en de volgende dag ermee naar het werk. Maar na weer een 20km begon hij weer.
Op het werk met een paar collega monteurs ff gekeken en geluisterd, en kwamen we tot de conclusie dat het waarschijnlijk het geluid was van een drijfstanglager.
(mini heeft twee jaar stil gestaan, dus waarschijnlijk losgekomen vuil)
Klepspeling gecontroleerd en eentje mocht iets strakker. Compressie gemeten en die was nog redelijk goed.
Dus in de veronderstelling dat er (het goedkoopste en makkelijkst) een ander blokje in moest, gewoon gaan doorrijden met de ratel. Tot hij weer na een paar dagen en dik 100km rijden (en erna een paar dagen stilstaan) ´s morgens bij het starten ineens weer weg was. Die dag gewoon op en neer naar het werk enzo een dikke 60km ratel-loos. Op het werk hadden we de olie ff opgevangen en gefiltert, en vervolgens met een scheut atf-olie weer terug erin. Er zaten wat vuildeeltjes in, dus we dachten dat het eenn verstopt oliekanaaltje geweest was.
Maar idd het geluid is weer gewoon terug gekomen en rij er alweer 30km mee rond...
Een ander collega van me, dacht dat het wel eens een losse klepzetel oid zou kunnen zijn.. maar dan verwacht je dat hij (als hij lekt) ook soms slecht moet lopen. En dat doet hij niet!
Dus al met al, wie kan hier ff in meedenken en ervaringen delen ?
Het rare is dus, dat er een ratel inzit (lijkend op kleppen) die soms weg is..