Op z'n kant

RE: Op z'n kant

Hoi allemaal,

ik wil de bodem van mijn mini schoonschuren (met zo'n borsteltje op je boormachine) en daarna kitten/tectyleren. Is het mogelijk om de mini op zijn kant te leggen zonder dat er schade ontstaat???

Zo ja, hoe doe ik dit met beleid, wat zijn de steunpunten en wat absoluut niet, en waar moet ik op letten.

P.s. ik heb plaatjes gezien van mini's op de kant daarom deze vraag. Lijkt me makkelijker dan onder dat ding te kruipen.

Groeten, Rob

RE: Op z'n kant

Ik ken een straler, gespecialiseerd in auto's, die legt ze ook op de zijkant in de straalcabine maar daar ligt een halve meter straalgrit in. Dus je zou het in los zand kunnen proberen of op een matras oid.

RE: Op z'n kant

Als de carrosserie leeg is, is op z'n kant leggen erg makkelijk.
Leg twee oude wielen (dus velgen met banden; banden los zijn wat slap) onder de dorpelranden en gebruik een dikke balk o.i.d. onder de B-stijl, net onder de dakrand.

Overigens is een staalborsteltje op de boormachine niet effectief genoeg om roest te verwijderen. Beter is een staaldraadborstel (recht of komvorm) op de haakse slijper (draag dan wel voldoende bescherming tegen rondvliegende staaldraadjes etc.: gezichtsmasker, handschoenen, oorbeschermers, overall).
Tectyl verwijderen gaat beter met een plamuurmes en wasbenzine/thinner dan met een staalborstel.

RE: Op z'n kant

plaatje 1

plaatje 2

Niets mis mee hoor :)
Wat ik heb is gedaan, is ff naar een bevriend boerenbedrijf gegaan en gevraagt of ik wat trekkerbanden mocht hebben (dan wel de voorwielen :P): ideaal!

RE: Op z'n kant

Wellicht ten overvloede, maar voor de zekerheid: dit opkiepen doen we eigenlijk alleen met de lege carrosserie. Dus niet zomaar een complete mini omkiepen; nog los van alle vloeistoffen zijn ook de motorrubbers e.d. niet echt gecharmeerd van zulke belasting...

RE: Op z'n kant

Matras heb ik ook al eens gedaan, en dit ging ook super...

RE: Op z'n kant

[img]

Ik heb 2 foto s hoe men bij IMM in 1988 een gerestaureerde Inno op zijn kant had staan

leunend op het het resevewiel wat overeind stond.
De mini leunde op deurstijl en dakrand op het reservewiel.

Wat men al niet doet om bekijks te hebben !
groetjuz Ron (die nog niet goed weet hoe je plaatjes kan plaatsen )[/img]

RE: Op z'n kant

red baRON schreef:
(die nog niet goed weet hoe je plaatjes kan plaatsen )


Moet je even in veelgestelde vragen kijken ;)

RE: Op z'n kant

Hallo, ik ben ook bezig om m'n mini op te knappen en heb vrij simpel al vind ik het zelf m'n mini draaibaar gemaakt.
Met twee bouten m6 heb ik een balkje bevestigd aan de nummerbord beugels(voor)en heb een balk met dwarsbalk in de kofferbak.deze heb ik d.m.v. bouten vastgemaakt door de gaten waar eerst het achtersubframe was bevestigd. Twee staande palen welke ik aan het plafond van m'n schuur heb bevestigd zijn de dragers.
Het draaipunt zijn twee bouten nu m10 (lekker zwaar)kijk voor foto's even op:
http://groups.msn.com/MiniTheChelsea/ro ... hotoID=634

RE: Op z'n kant

Zo maar even voor de nieuwsgierigheid, hoe stijf is de carrosserie van een mini nog wanneer de dorpels zijn weggeslepen? Is er kans op vervorming, wanneer deze weg zijn en je hem b.v. op zijn kant legt?

RE: Op z'n kant

Die opmerkingen over de sterkte heb ik al eerder gehoord, het advies is (kruislinks) ijzer in de deurposten lassen om de draagkracht/stevigheid van de dorpels op te vangen. opde site van min centre huizen heb ik wat foto's gezien van de restauratie van een rode mini uit '84 waar ik zag dat er een balk/pijp tussen de deur post zat