Opboren van motorblok

RE: Opboren van motorblok

Wie heeft er ervaring met het opboren van een moterblok? Waar kun je dit laten doen? Wat kost dit zo'n beetje? Wat komt er bij als alleen boren en honen?

Ik heb namelijk een 1275 liggen met een gare 4 cilinder. Nu zat ik eraan te denken om hem op te boren naar 1380...

RE: Opboren van motorblok

van opboren naar 1380 heb ik alleen maar slechte ervaringen gehoord.
ik zou niet verder gaan dan 1340.

1380 kan wel maar dan moet je alles acentrisch laten opboren anders worden de cylinderwanden tussen 1 en 2 en 2 en 3 te dun
veel duurer en effectief scheelt het echt niet zoveel hoor

1340 gaat ook als een raket met de juiste andere wijzigingen

succes in ieder geval

RE: Opboren van motorblok

z0rr0 schreef:
1340 gaat ook als een raket met de juiste andere wijzigingen



Deze dicussie is een tijdje geleden ook op de list langsekomen volgens mij.

En naar mijn idee was er maar 1 persoon met de juiste conclusie. Zorro geeft al een schop in de richting.

Wat maakt een 1380 nou zo ontzettend veel sneller dan een doorsnee 1275 of 1293?

De opbouw van het blok. Iemand die zeer veel geld uitgeeft aan een 1380 blok (die dingen zijn gewoon duur) rust zo'n blok natuurlijk ook gelijk uit met een geflowde en gemodificeerde kop, snelle nokkenas en nog wel het een en ander aan goodies om het geheel zo snel mogelijk te maken.

Alleen krijg je met bv weer een 1275 of 1293 bijna het zelfde vermogen bij een dergelijke setup. Natuurlijk helpen de extra cc's wel bij een iets hoger koppel en zullen ze ook iets meer pk's geven.

Maar ik ben en blijf van mening dat het vaak veel exotisher lijkt door de aanwezige wijzigingen dan dat het eigenlijk is.

RE: Opboren van motorblok

Wat gaat zoiets dan kosten? Als ik hem bijvoorbeeld naar 1293 laat Boren/Honen?

Het gaat me niet echt om het vermogen, maar deze 1275 heeft een groef in de cilinderwand. Het is nog het orginele blok van deze mini volgens mij. Ga ik ff checken....

RE: Opboren van motorblok

hoi Richard en ik hebben wel nog wat gePM'd

(Ik heb een 1100 blok klaarstaan btw).

wat betrefd dat 1380 boren

in NL kosten die 73,5 mm ( powermax dus nog niet heel wild exotisch) zuigers een godsvermogen ( 450 eur bij BVL... :x :x )..vreemd genoeg kosten ze in GB minder dan een set standaard zuigers voor een 1275!

dus zo onzinnig is het wat dat betrefd niet (moet je wel een bedrijf vinden wat goed offset kan boren).

want laten we practisch zijn..een ander onderblok is goed te vinden en je gaat niet een A+ blok 4 keer opboren dat kost 4X meer dan een ander blok.


ik denk dat als je de boel wel offset boort het theoretisch goed moet gaan : de ruimte tussen cylinder 2 en 3 is dan ongeveer hetzelfde..niet veel dus).

Maar

wellicht worden de zuigerwanden wel wat dun en er zit wat variatie tussen de "castings" dus je moet maar hopen dat je geen olie/waterkanaal raakt :P . Ik geloof dus best dat je een 1380 kan bouwen die heel blijft maar als je geen 2de poging kan doen is een beetje conservatief wellicht zinninger.

Vizard geeft aan bij nitro opgeleukte motoren tot max +60 te gaan omdat anders de wand begint te buigen. dus kennelijk gaat alles tot 1330 goed
.

die paar CC maken niet echt wat uit en daarbij: hoe meer CC des te meer ademhalingsproblemen bij een standaardkop.

btw.
wellicht krijg je die groef er nog uitgehoond..


- een lekker paasweekend: 2 motoren uitgebouwd en 1 er (bijna) weer in..het lijkt wel werk..) maar rijden ho maar :+) -

RE: Opboren van motorblok

SirYun schreef:
(Ik heb een 1100 blok klaarstaan btw).



Ik weet het je pm is alweer onderweg. :)

RE: Opboren van motorblok

Allemaal handige en nuttige tips.
Maar ik heb nog geen prijzen gezien.
En eigenlijk ben ik wel erg nieuwsgierig.

O:) O:) O:)

RE: Opboren van motorblok

Mmmm, ff denken wat ik ook alweer kwijt was.

Opboren tot 1310 inclusief krukas slijpen en balanceren en nieuwe nokkenaslagers in laten persen zo'n 425 euri.

RE: Opboren van motorblok

Maar die heeft Paul zelf in elkaar gezet. Als je je blok ergens af wil geven en opgeboord en al weer terug wil hebben ben je een stuk meer kwijt.

RE: Opboren van motorblok

Bedankt.

En dat begrijp ik , dat als je alles laat doen dat je iets meer kwijt bent( zeg maar het dubbele) O:)

Maar toch valt het mij niet echt tegen(al blijft het veel geld) :)

RE: Opboren van motorblok

Als ik jou was zou ik wat zaken bezoeken of afbellen en je verhaal doen. Dan kunnen ze je redelijkerwijs vertellen hoeveel het gaat kosten.

RE: Opboren van motorblok

Ik zie hier bij Morespeed een volledig opgebouwd 1380 blok staan met stage 4 cilinderkop voor 900 pond :)" title="Evil" /> link

Ben helaas al voorzien

RE: Opboren van motorblok

Vergeet ff niet dat je een omruilblok in moet leveren voor die 900 pond 1380.

Op zich niet eens zo'n gekke deal, uitgaande van ex BTW kom je dan uit op bijna 1600 euri.

Alleen heb je dan niet het genoegen gesmaakt om alles zelf te doen ;)

Mijn handen beginnen alweer te jeuken; eerste gedachte is om de bak van mijn ouwe A-blok te gaan reviseren.
Altijd handig lijkt me zo; een reserve versnellingsbak.

RE: Opboren van motorblok

Ja , precies wat ik doe , eerst de sterkste bak gemaakt die er en nu het blok en kop erop.
Dan hoef ik 'm binnenkort alleen maar te wisselen.
Greetz , Jeroen2 :D

RE: Opboren van motorblok

als je xtra handjes nodig hebt bij de wissel :D

RE: Opboren van motorblok

Bedankt voor je bod , ik heb een 2 tons takel , maar dan kan ik toch nog van alles kapot stoten.
......mmmm...en dan denk ik ... waar een handje zit kan bij mij de lak er niet af!!
Ik geef wel 'n gil als het zover is.
Greetz maar weer , het beeld is als nieuw (weet jij wat ik bedoel) , Jeroen2

RE: Opboren van motorblok

Ik heb even een vraagje over het (laten) opboren van een motorblok.
Ik heb nu een 1275 staan, daar komen +60 zuigers in, dus ik moet hem nu laten opboren.
Maar ik zat die cilinders eens te bekijken, maar ik snap die niet echt. Het lijkt namelijk alsof er in je cilinder (de wand dan) iets van een koker zit. Klopt dit? Hoe moet ik dit opboren dan zien?? Halen ze die wand er dan uit, dan de hele boel wat opboren en dan tenslotte er een nieuwe wand/koker in??

Wie kan me dit uitleggen?

RE: Opboren van motorblok

die dingen heten 'sleeve' of 'liner'

als ze nog dik genoeg zijn boren ze die gewoon naar de juiste overmaat (je revisiebedrijf moet wel kunnen zeggen wat de mogelijkheden zijn voor jouw blok)

HTH,
Theo van den Bogaard

RE: Opboren van motorblok

Oke, ik heb namelijk al +60 zuiger sliggen, maar als ze dan niet dik genoeg zijn? Stoppen ze er dan nieuwe in?

En wat is een beetje een goede richtprijs voor het opboren van deze vier cilinders?

RE: Opboren van motorblok

Ik heb mijn blok inmiddels weg gebracht maar kreeg vandaag een telefoontje van deze meneer. Hij zegt dat ik een opvulling in mn cilinders heb zitten. Hij vraagt zich af of het slim is om deze op te boren, omdat hij denkt dat de wanden van die opvulling dan te dun worden..

Ik neem aan dat hij dan deze zogenaamde Sleeves bedoeld. Maar wat moet ik nou? Want ik wil hem opboren voor mn +60 zuigers. Hij zegt dat het dan 1,5 mm wordt. Maar hij denkt dat het dan te dun wordt. Heeft hij hier gelijk aan, of heb ik dan een bijzonder blok ofzo??

Want er zijn toch wel meer mensen die +60 zuigers erin hebben zitten, voor naar 1340cc?? Gewoon maar laten opboren en dan maar zien??

Of beter opzoek naar een ander middenblok waar geen Sleeves inzitten? Of nieuwe sleeves zien te regelen, en de oude eruit laten halen??

RE: Opboren van motorblok

1,5 mm ruimte tussen 2 cilinders? Dat lijkt me wel heel erg weinig en gevaarlijk...

RE: Opboren van motorblok

de vraag eigenlijk is of die sleeves er ingezet zijn met een bepaalde reden (dunne wand in het gietstuk ofzo) zolang je dat niet weet is het gok. Ik zou zelf liever voor zekerheid gaan en een ander blok zoeken als je per se die +0.60 wilt gebruiken.

Andere optie is goede zuigers voor je beschikbare blok te zoeken (er van uitgaande dat de cilinderwanden wel goed zijn).

HTH,
Theo van den Bogaard

RE: Opboren van motorblok

ja andere zuigers was ook hun idee. Maar ik had dus het idee dat die sleeves er altijd standaard in zaten. Maar begrijp ik het goed dat dit dus niet het geval hoeft te zijn??

Ik kan inderdaad andere zuigers gaan gebruiken. Maar dan moet ik weer andere zuigers gaan kopen, aangezien ik deze al heb liggen, gloedjenieuw. Zou het niet een slimmere optie zijn om ergens een middenblok vandaan te halen? Aangezien mijn versnellingsbak en kop verder wel goed zijn? En zou het dan slimmer zijn om op zoek te gaan naar een metro-middenblok, of gaat dat niet passen op de onderdelen die ik dus al heb liggen??

Ik zou het zonde vinden om het werk dat ik heb gehad in de afgelopen tijd (aan alle andere onderdelen) weer zomaar weg te doen... Dus is alleen een middenblok (zonder sleeves en eventueel van een metro) een goede optie? Ik heb nu een 1275GT blok.

RE: Opboren van motorblok

hoi.

op zich is een blok met sleeves best goed (ik heb zelf het idee dat het materiaal van de sleeves een stuk beter is dan een normaal blok)

Alleen voor opboren wat minder. Meestal max +40 overmaat.

ik zou naar een ander blok kijken (er staat een middenblok te koop in markt), dit blok is prima voor iemand die een 1275 tot 1310(Paul heeft een 1310 met liners) wil bouwen.

ik moet zelf een blok hebben voor +94 over dus ik kan je ook niet echt helpen vrees ik.

RE: Opboren van motorblok

Tja, heb inmiddels al een ander blok gekocht (metro, zonder sleeves) Ik vertrouwde het niet helmaal, dus nu maar zonder sleeves. Deze is al weggebracht, dus hopelijk komt het nu wel goed met opboren :P