Opeenstapeling van problemen

RE: Opeenstapeling van problemen

Sinds een paar weken krijgt mijn mini steeds meer problemen,

Het is een Mini Cooper uit 1991 met 1275cc motor

Toen ik hem kocht was er niks aan de hand, ben er zelfs mee naar Zuid-Limburg gereden met 32 graden (vanaf Piershil, Zuid-Holland Zuid), daar de Mini Heuvellandtour (12-08-12) meegedaan en de volgende dag weer naar huis gereden.

Alleen vlak nadat ik weg reed op de terugweg begon hij bij het gas geven een vreemd geluid te maken wat ik eerder nog niet had gehoord.
Het geluid is niet echt met een woord te omschrijven en te zacht om het geluid op te nemen, maar het klinkt net alsof je een ballon laat leeglopen (alleen dan veel zachter)

Maar goed, er gebeurde verder niets dus ik ben doorgereden, 3 dagen daarna was opeens mijn remdruk weg (remvloeistof op) die lekt dus ergens want hij loopt nog steeds heel langzaam leeg.

week erna reed ik op de A29 kom ik (met 16 graden en regen) stil te staan bij het stoplicht bij Heinenoord doordat mijn motor overhit raakte, radiateur leeg...
Hij begon dus te tikken en in te houden tot ik stopte bij het stoplicht om hem daarna op de busbaan te zetten zodat hij niemand in de weg stond. Daar sloeg hij af waarna er een dikke witte walm onder de auto uit kwam en hij wilde niet meer starten.
Anwb erbij, die heeft hem bijgevuld met water en zo kon ik weer naar huis rijden.

Sindsdien moet ik hem elke keer voordat ik ga rijden bijvullen +- 1,5 liter per dag (ben overgestapt op gewoon water)
Heb inmiddels wel gekeken of de radiateur lek is (er staat water in het gootje aan de rechter kant (tussen radiateur en behuizing)

Ik heb een nieuwe radiateur en nieuwe slangen besteld, deze zit er overigens nog niet in. maar de temperatuurmeter is verder niet meer in de buurt van het rode gedeelte gekomen, hij staat eerder bij het blauwe stuk.

Nu kreeg ik vorige week opeens een slippende koppeling in de 3e en 4e versnelling, en nu kom ik ook niet meer boven de 120km/h uit op de teller.

toen heb ik die test gedaan dat je hem in de 4e versnelling zet met lage toeren,
bij een 'koude' motor slipt de koppeling niet
bij een warme motor wel.

De mini begon ook moeilijk te schakelen, tandenpoetsen en lastig in de versnelling te krijgen.
Eergisteren heb ik olie bijgevuld en toen ging het weer goed, totdat ik gisteravond thuiskwam en ik achteruit de parkeerplaats op wilde rijden. Ik krijg hem nu helemaal niet meer in een versnelling, dus auto maar aan de dijk waar ik woon neergezet.


Nu vraag ik me af of ik misschien de krukaskeerring verbrand kan hebben toen ik zonder koelvloeistof stond en dat de laatste problemen allemaal komen doordat de motor gewoon veel te heet geworden is...

RE: Opeenstapeling van problemen

Als je hem droog hebt gereden is de kans groot dat de koppakking het heeft begeven, doorrijden is niet verstandig (dat had die ANWB man je wel mogen vertellen!!)
Zoek eerst de oorzaak van je probl(e)em(en) en los die op, kans is groot dat de radiateur niet lek is ...

Succes,
Theo van den Bogaard

RE: Opeenstapeling van problemen

Met het schakelen had ik hetzelfde probleem. Het druklager bleek kapot te zijn. Iets opstellen van het schroeflager aan de tromoet had ik het toen tijdelijk opgelost.

RE: Opeenstapeling van problemen

Het lijkt er inderdaad op dat het verschillende problemen zijn, die vermoedelijk ook niets met elkaar te maken hebben, maar toevallig tegelijk de kop opsteken.. :?

Radiateur leeg en bijgevuld met water is meestal inderdaad funest voor de koppakking, vermoedelijk verdwijnt het water dan ook gewoon de motor in, maar check ook voor lekkage.

Verdwijnende remvloeistof is ook zorgwekkend.. zal waarschijnlijk een lekke wielremcylinder achter zijn, maar kan net zo goed een lekke hoofdremcylinder of zelfs remleiding zijn.

Ook kan zowel het vreemde geluid als weglekkende remvloeistof veroorzaakt kunnen worden door een defecte rembekrachtiger, waarschijnlijk dan ook in combinatie met een lekkende remcylinder..

Je krukaskeerring zal niet verbranden door een lekke koppakking of rijden met te weinig koelwater. De koppeling kan natuurlijk gewoon versleten zijn, maar een lekker krukaskeerring is vaak inderdaad een oorzaak van een slippende koppeling. Aangezien je zegt dat je steeds moeilijker kon schakelen en nu zelfs helemaal niet meer, zou eerder kunnen wijzen op een versleten koppeling (of de bediening ervan), waardoor de koppeling nu niet meer vrijkomt.

Kortom: een hoop dingen om uit te zoeken ! Als je hulp nodig hebt.. Piershil is niet ver weg.. ;)

RE: Opeenstapeling van problemen

Pff dat wordt weer een flink duur projectje met al die dingen...
zou bijna spijt krijgen dat ik hem heb gekocht, maar goed dat hoort er bij.

Alle hulp is zeer welkom, ik kan zelf wel een beetje sleutelen maar ben nog een Mini-leek.

RE: Opeenstapeling van problemen

met wat hulp van de mensen hier op het forum (zoals bartje aangeeft woont ie niet ver) is het allemaal goed te doen.

Koppelingset, krukaskering, koppakking, evt vlakken (hoop niet je meer schade hebt) en evt een wielremcilinder (hopelijk geen hoofdremcilinder)

Onderdelen kan je bij de forum sponsoren krijgen of evt in Engeland bestellen.

suc6 met de fix..

Jaapio

RE: Opeenstapeling van problemen

koppeling van een '91 cooper is Verto toch?
en is het dan beter om gelijk een HD koppelingsset te bestellen? (scheelt maar 10 euro) of moet je dan weer andere aanpassingen maken?

RE: Opeenstapeling van problemen

Het beste is om eerst te weten wat er stuk is! Als je alleen je druklager hoeft te stellen heeft de aankoop van een set geen zin.

RE: Opeenstapeling van problemen

@broekzitter15: We blijken een gemeenschappelijke kennis te hebben.. :p Dat krijg je al snel op zo'n klein eiland natuurlijk.. ;)

RE: Opeenstapeling van problemen

Dat moet mijn collega stagiair bij Visser zijn ;)
Ik dacht het al toen ik las dat je uit Maasdam kwam

RE: Opeenstapeling van problemen

uuuupdate....
Ben vorig weekend weer een eindje wezen rijden, durfde het voor het eerst weer even aan om op de snelweg te toeren (sinds m'n hitte probleempje)
heb onderweg weinig problemen gehad, wat heel fijn was, alleen de helling op in de heinenoordtunnel en de helling van de van Brienenoordbrug had ie erg veel moeite ivm nog steeds slippende koppeling.

Heb geen last meer van het niet kunnen schakelen, heb koppelingsvloeistof bijgevuld en ontlucht.

Radiateur vervangen door een aluminium exemplaar, alle slangen goed vastgezet en nu lek ik ook geen koelvloeistof meer.

nu nog het lek vinden in mn remsysteem en proberen de olielekkage te stoppen.

heb inmiddels wel weer een probleem met de bedrading naar de linker koplamp |:(

RE: Opeenstapeling van problemen

Nou, als zometeen de "problemen" voorbij zijn, leeg dan goed je emotionele rugzakje. Een mini heb je voor je plezier toch?
En als er weer wat gebeurt, zie het dan niet als een probleem maar een vraag om aandacht.....

RE: Opeenstapeling van problemen

Dat komt helemaal goed ;)
Ik rij er nog steeds met plezier in ondanks deze dingetjes.
Even wachten op salaris en dan kan ik weer verder sleutelen