opslaan motor

RE: opslaan motor

Ik heb een reserve mpi blok met versnellingsbak voor later gebruik. Waarschijnlijk laat ik hem naar 1293 cc boren en gaat de cilinderkop naar stage 3. Volgens mij is het het beste (wat ik heb begrepen) om het blok gevuld met olie te laten staan en alle openingen af te sluiten.
Is het een goed idee om het blok helemaal te demonteren en schoon te maken en uit elkaar te laten in een verwarmde ruimte of kan ik dat beter niet doen totdat ik het blok ga gebruiken.

Marc

RE: opslaan motor

mijn gevoel zegt niet demonteren, maar er zijn vast collega-forummers die hier meer verstand van hebben...

RE: opslaan motor

tenzij je echt alles labelt gewoon lekker in elkander laten zitten.

beetje olie op de zuigers en dan even op de hand ronddraaien.

RE: opslaan motor

In mekaar laten staan en dunne olie bovenop de zuigers zetten via bougiegat.

RE: opslaan motor

Bedankt voor de tips. :)

RE: opslaan motor

Als je later toch gaat opboren, maakt het niet zoveel uit als de cilinders wat roesten.

Maar een mpi-blok wat nu al aan revisie toe is? die 20cc extra merk je niet echt in vermogen hoor :)

Gewoon wat olie op de cilinders en regelmatig even ronddraaien. Wel bougies erin draaien.

Wouter

RE: opslaan motor

Ik weet inderdaad niet of het al nodig is om hem op te boren. Zal eerst moeten checken hoe het er van binnen uit ziet. Het blok heeft nog maar 25.000 km gelopen. Aan de andere kant heeft mijn huidige mpi blok 23.000 km gelopen en die moest al twee maal uitgeboord worden (vandaar dit reserve blok).

RE: opslaan motor

huh???????
2 keer opboren (of bedoel je honen) na 23.000..te bizar!!!!! :? :? :?

RE: opslaan motor

Binnen 23000 2 keer honen is ook veel te veel, dat kan nooit goed zijn.

RE: opslaan motor

23.000km..:o je weet dat er olie in het blok moet? Ik heb op mijn 1000tje bijna 130.000 staan en dat blok heeft nog prima compressie en oliedruk.

RE: opslaan motor

De eerste keer is er een klep afgebroken. Waarschijnlijk heb ik een keer te ver doorgetrokken in zijn 3, want ik voelde dat mijn klepveer het tempo niet meer kon bijhouden. Hij sloeg als het ware een keer over. Een aantal weken later brak mijn klep af. :x Die heeft toen blijkbaar toch een klap gehad. Resultaat 10.000 gulden schade. Opgeboord naar 1293 cc, een nieuwe stage 3 cylinderkop en een nieuwe 1.5 rollerrocker (tuimelas heet dat geloof ik).
De tweede keer brak het hart uit het grote tandwiel wat de nokkenas aandrijft. Dan gaan je kleppen weer klapperen. Toen zaten er weer een aantal groeven in de cilinderwand. Nu moest hij zelfs 0.40 opgeboord worden. :( Conclusie: 1330 cc nu. Nog maar een boring te gaan.

RE: opslaan motor

zo da's mooie (en dure) pech..maarrre tot hoe ver trek jij door?

ik zou toch zeggen dat ook een opgefokt blokje toch minstens 50 a 60 k zou moeten meegaan (als je hem niet koud over zijn nek jaagt).

overigens voor 5 mille euries bouw ik wel een extra lux blokje voor je als het nog een keer fout gaat ;)

RE: opslaan motor

De eerste keer zat ik op iets van 6500 toeren in zijn drie. Ik had toen wel al 100 km gereden dus de motor was warm. Dat heb ik nu dus wel afgeleerd.

De tweede keer reed ik gewoon 50 km/uur in de bebouwde kom. Toen brak dat tandwiel af. Hoe dat mogelijk is weet ik nog steeds niet. Ik heb nu in ieder geval een dubbele ketting.

RE: opslaan motor

nou op 6.5 zou het toch heel moeten blijven zou je denken :| ,heb je nu wel dubbele klepveren??

RE: opslaan motor

Ik heb een stage 3 cilinderkop via [Mini specialist] en volgens mij bouwen ze die altijd met dubbele klepveren. Ik heb het eigenlijk nooit nagekeken.

RE: opslaan motor

Volgens mij heb je ook speciale stallingsolie voor als je een blok lange tijd stil laat staan. Deze olie blijft beter aan de onderdelen kleven. Verder zal ik hem zeker in elkaar laten staan.
Dat afgebroken tandwiel komt dat vaker voor bij een mini, of is dit gewoon een geval van domme pech.

RE: opslaan motor

Ik heb die vraag ook een aantal maal gesteld, maar het schijnt uitzonderlijk te zijn. Twee garages waaronder [Mini specialist] hadden het nog nooit gezien en ook op het messageboard van [Engelse Mini specialist] was er niemand die van zoiets gehoord had. Normaal gesproken breekt de ketting dan. Ik had er nog ergens een foto van, maar ik kan hem niet meer vinden.

RE: opslaan motor

Dit was mijn tandwiel.

RE: opslaan motor

Even een antiek topic omhoog halen.
Ik heb een gestript 998 blok in de garage staan. Gestript maar nog vies, onder de olie en het vet. Nu zou deze worden gedipt, afgevlakt, etc.

Nu is de vraag of ik het beste kan wachten tot ik alle nieuwe onderdelen voor het blok heb en dan na de revisie deze gelijk zoveel mogelijk in elkaar kan zeggen?

Of dat ik deze kan laten schoonmaken etc en het kale, schone blok binnen kan zetten, droog en warm? Uiteraard kan ik de buitenkant gelijk een kleurtje geven.

Met het oog op roest etc. als het blok eenmaal kaal is.


Gr. Marc

RE: opslaan motor

Droog en warm zal minimale roest veroorzaken, en als je t toch moet 'kleuren' zal je altijd een dag ofwa moeten wachten eer je het geheel terug in elkaar kan schroeven.

Ik zie dus geen probleem met je 2de optie, maar wellicht zijn hier andere meningen/feiten/ondervindingen over..