Oranje lampje in klokken geval

RE: Oranje lampje in klokken geval

Toen ik zondags van de stv terug kwam rijden, begon mijn oranje lampje te branden toen ik de snelweg afkwam en bijna thuis was. Toen ik bij ons op het opritje stond lichte het lampje alleen op bij stationair draaien zodra ik gas gaf ging het uit.

Dus thuis maar even olie gecheckt maar die was goed, Alleen vind ik die peilstok een beetje losjes zitten.

En even naar mijn koelwater gekeken hier kon wel iets bij.

Een dag later bleef het lampje uit maar toen ik weer thuis kwam begon het weer te branden.

Kan iemand helpen????

Groeten Marijn

RE: Oranje lampje in klokken geval

Zou het niet je olie filter kunnen zijn ,wat aan vervanging toe is?

RE: Oranje lampje in klokken geval

Uit een ander topic, zie : link


- blauw = grootlicht (beam)
- oranje = indicatielampje voor te hoge watertemperatuur (alleen als er geen temperatuurmeter bij zit, bij de crisis-uitvoeringen dus:) (Anders zit er achter het oranje lensje een rubber dopje in plaats van een lampje)
- groen = knipperlicht links en rechts, knippert zowel als links aan is als wanneer rechts aan is, maar niet wanneer ze allebei aan zijn (bij alarmlicht).
- oranje = indicatielampje voor te lage oliedruk (ook alleen bij crisis-uitvoeringen)
- rood = laadstroomlampje, gaat aan wanneer je contact aan staat maar de dynamo niet (of nauwelijks) stroom levert




Of dus last gehad van te hoge watertemperatuur, of te lage oliedruk ,afhankelijk van het linker of rechter lampje wat brandde. Gezien je verhaal zal het wel te hoger watertemperatuur zijn geweest. :D

RE: Oranje lampje in klokken geval

olie filter is nog niet zolang vervangen.

En superrob die lampjes die daar worden uitgelegd zijn als ik het goed heb van een midden klok (eitjes model)
Ik heb een dubbel kloks teller met een rood en een oranje lampje plus twee groenen voor de richting aanwijzer.

De water temp is wel goed heeft rond het midden streepje gehangen zoals altijd soms zelfs iets lager.
En dan zou ik het toch ook op de heenweg gehad moeten hebben? :?

Groeten Marijn.

RE: Oranje lampje in klokken geval

Hrm... Een oliepeilstok lijkt me daar weinig mee te maken te hebben. Men zegt altijd dat het al te laat is als het lampje gaat branden en dat doorrijden zeer onverstandig is... Als het komt doordat ineens al je olie op straat ligt kan ik me dat voorstellen (en dat weet je niet op het moment dat het gaat branden, dus toch maar direct stoppen om op z'n minst te kijken), maar bij dit soort vage symptomen weet ik niet hoeveel kwaad het kan.

Misschien is je oliepomp het aan het opgeven. Is er geen manier om oliedruk te meten (bij een garage, op een betrouwbare manier)?

default

RE: Oranje lampje in klokken geval

Dat oranje lampje is om aan te geven dat je oliedruk niet voldoende is. Dit kan verschillende oorzaken hebben, maar voordat je je blok openschroeft kan je eerst even het stekkertje van je oliedruksensor (zit links op je blok als je er voorstaat) vervangen, soms maakt deze niet lekker contact. Het lipje waar je het plugje overheen schuift kan je ook even opschuren en schoonmaken als het wat geoxideerd of vettig is (is het bijna altijd). Als het oranje lampje nog steeds brandt bij stationair toerental kan je de druksensor zelf vervangen (zet dan wel ff je motor uit :) ).

Als dit niet helpt kan je je olie met filter vervangen (is je olie nu erg vies?) en als dat niet helpt kan je aan een andere oliepomp gaan denken. Ik zou alleen eerst de bovenstaande dingen proberen, vaak zijn de electrische aansluitingen bij mini's niet echt briljant (zeg maar echt niet briljant ;) )

Laat het ff weten als je eruit bent.

M vr gr ,
Erik

RE: Oranje lampje in klokken geval

Ware het niet dat bij een slecht contact het lampje juist niet zou branden, volgens mij. Ik kwam er tenminste laatst, nadat mijn cilinderkop was gereviseerd, achter dat ze de oliedruksensor niet hadden aangesloten. Pas nadat ik had geconstateerd dat de watertemperatuur wel erg lang laag bleef ben ik gaan kijken of de temperatuursensor wel was aangesloten. Niet dus, en toen heb ik gelijk maar even gekeken of de druksensor wel was aangesloten. Ook niet, dus. Het lampje heeft echter niet gebrand (en brand nu wel bij het aanzetten van het contact, zoals het hoort).

RE: Oranje lampje in klokken geval

Ware het niet dat bij een slecht contact het lampje juist niet zou branden, volgens mij. Ik kwam er tenminste laatst, nadat mijn cilinderkop was gereviseerd, achter dat ze de oliedruksensor niet hadden aangesloten.



Misschien is mijn reactie ten overvloede, maar goed:

Ik zou eerst de oliedruksensor vervangen. Die kan je gewoon uit het blok draaien en vervangen dvoor een nieuwe.

verder nog even een opmerking. in de MPI's en volgesn mij ook de laatste SPI's is rood en oranje omgedraaid. Rood is dan oliedruk en oranje geen laadstroom.
Als dit het geval is, kan het zijn dat je dynamo aan het overlijden is.

Verder heeft olievervangen, als er genoeg inzit geen effect op de hoeveelheid oliedruk. Oliefilter evenmin.

Wouter

RE: Oranje lampje in klokken geval

stomme vraag misschien hoor maar kan het zijn dat ik dat oranje lampje helemaal niet heb?

ik weet wel dat ik een rode heb en een blauwe maar die is van me mistlichten of groot licht..

Groetjes Nance

RE: Oranje lampje in klokken geval

Nana schreef:
stomme vraag misschien hoor maar kan het zijn dat ik dat oranje lampje helemaal niet heb?



Wat voor Mini, met wat voor klokkenset heb je? (jaartal etc)

Wouter

RE: Oranje lampje in klokken geval

mini red hot uit 1988. er zit een 3 kloks in..

foto ervan staat hieronder:



groetjes Nance

RE: Oranje lampje in klokken geval

normaal gesproken zou je die moeten hebben, in het zelfde rondje als het rode lampje (waar ook de temp. en bezine meter in zitten) maar dan precies aan de "overkant" van dat rondje op dezelfde hoogte als de rode. Misschien dat ie nooit gebrand heeft en het lampje stuk is? Je ziet ze moeilijk als ze niet aan zijn. Als je mini op contact staat moeten zowel rood als oranje branden.

RE: Oranje lampje in klokken geval

ik zal er even opletten als ik zaterdag bij de garage ben waar me mini staat.

Groetjes Nance

RE: Oranje lampje in klokken geval

Ik denk zelf dat het nu de oliedruk is/of de sensor, want de olie is nog heel mooi schoon en er zit genoeg in :D .

En het verhaal van het contact van de oliesensor lijkt mij ook niet echt logisch zoals eelke al zei maar misschien zien eelke en ik het dan verkeerd.

Bedankt voor de reactie.
En sorry voor de verlate reactie maar heb op het moment even crisis met mijn mini :( .

Groeten Marijn.

default

RE: Oranje lampje in klokken geval

Ik had laatst een soortgelijk probleem.
Als ik een beetje hard door een lange rechter bocht rij begint hij even te branden. En hij brand ook af en toe als ik flink optrek. Maar dan knippert hij een beetje.
Nu heb ik me olie al bijgevuld, en het is iets minder geworden. Maar hij brand nog af en toe (meer een beetje knipperen alsof hij af en toe contact maakt). Wie kan mij helpen.

default

RE: Oranje lampje in klokken geval

sensor vervangen. die gaan nog wel eens stuk

RE: Oranje lampje in klokken geval

Dit klinkt toch meer als een lampje dat wel doet wat het moet doen, en een oliedruk die niet zo florisant meer is. Hoeveel heeft de motor gelopen?

default

RE: Oranje lampje in klokken geval

Het is een cooper uit '94 en heeft gaat richting de 75000.

RE: Oranje lampje in klokken geval

Hmmm... Zou op zich nog goed moeten zijn, zelfs als het stiekem 175000 is, denk ik. Maar goed, je kan altijd pech hebben.

Iemand enig idee hoe je met zekerheid controleert of de oliedruk goed is (nauwkeuriger meten dan een lampje dat af en toe gaat branden)?

default

RE: Oranje lampje in klokken geval

Voor het geval iemand het nog wil weten. Ik ben naar de garage geweest en het gevraagd. Maar er ging dus mooi even 2 liter olie in. De olie kwam geneens meer op het peilstokje. Maar de olie die er wel op kwam gaf een verkeerd beeld en na het bijvullen zag ik hoe het er normaal gesproken uit moet zien.
Dat heb je met zo'n onervaren bestuurder. |:(
Het kwam volgens hun niet door een lekkage of ander defect aan de motor. Dus ik kan wel weer verder karten. Maar voortaan ga ik stukken beter controleren want hier word mijn mini natuurlijk niet vrolijk van.

RE: Oranje lampje in klokken geval

Sja... Mini's gebruiken soms een hoop olie. Soms ook niet. Je kunt er niet echt een pijl op trekken waarom de ene meer verbruikt dan de andere.

Wijlen de mini van m'n broer, drie jaar oud met 60.000 op de klok had een verbruik van 1 op 800, zonder dat je er iets van zag (geen walm of stank ofzo), Die van mij, drie jaar oud en 106000 op de klok doet 5000 km met een liter olie.

Goed bijhouden dus.

Wouter schreef:
verder nog even een opmerking. in de MPI's en volgesn mij ook de laatste SPI's is rood en oranje omgedraaid. Rood is dan oliedruk en oranje geen laadstroom.



Dat lijkt maar zo. Ik dacht dat ook, maar als ik bij die van mij héél goed kijk, dan is oliedruk oranje en laadstroom rood. Het verschil is minimaal, maar 't is net te zien. Bij mij zit het stuur trouwens voor die lampjes, dus als ze gaan branden dan duurt het wel even voor ik ze zie. Weinig nut dus. :x

RE: Oranje lampje in klokken geval

Ik was oude topics aan het doorspitten maar als je oliedruklampje niet gaat branden als je de motor op contact zet, kun je zien of je lampje of draadje niet stuk is door het stekkertje op het blok zelf te drukken. Als het lampje dan wel brand is het hoogstwaarschijnlijk je sensor.

~JvdB~

default

RE: Oranje lampje in klokken geval

Bij mij is het zo dat het lampje lichtjes brand op stationair toerental en naarmate het toerental stijgt gaat het lampje minder branden.

95.000 km op de teller.

Dus ik gok op een stukkende oliedruksensor. Kost zo'n dingetje eigenlijk?

RE: Oranje lampje in klokken geval

[size=75:yugd7yfb][Topics samengevoegd-Demelza][/size:yugd7yfb]
hallo wie helpt me uit de brand. Wanneer ik een tijdje gereden heb gaat het oranje lampje op mijn dashboard branden wanneer ik stilsta ( met draaiende motor ) wanneer ik dan weer wegrijdt gaat hij wer uit.

Wat is dit, en wat moet ik eraan doen.

alvast bedankt,

maaike

RE: Oranje lampje in klokken geval

Oranje = oliedruk
gaat ie branden bij stationair toerental dan heb je te weinig oliedruk.
Niet mee doorrijden tot je het probleem gevonden hebt want anders help je je motor naar zn einde.

RE: Oranje lampje in klokken geval

Zo'n 10 euro voor een extra gevoelige.
link
De mijne was ook stuk, en er lekte ook olie uit, dus heb ik hem vervangen door deze. Die extra gevoeligheid kan misschien een verkooptruuk zijn, maar ik voel me er alleszins veiliger bij :)

RE: Oranje lampje in klokken geval

hallo,

ik heb nu de kleppen gesteld en het stekkertje wat je aansluit op de olie druk plug ontroest en nu is het weg. kan dit het enige probleem zijn of moeten we dieper gaan zoeken.

groetjes

maaike

RE: Oranje lampje in klokken geval

Peil voor de zekerheid wel ff je olie!

RE: Oranje lampje in klokken geval

heb de olie nagekeken en staat mooi op peil ( net onder bovenste streepje).

Hij heeft ongeveer 4 maanden buiten stilgestaan. Kan het zo zijn dat alles wat vliegroest heeft en daardoor wat minder secuur informatie meet.


groetjes

maaike

RE: Oranje lampje in klokken geval

het is een mini, alles kan. :D maar hou het goed in de gaten. geen oliedruk betekent dag dag motorblok

[size=75:1jl44mh0][Quote voorgaande post verwijderd-Demelza][/size:1jl44mh0]

RE: Oranje lampje in klokken geval

Hallo,


Ik hoor niemand met reacties over de extra gevoelige oliedruk meter,

Denken jullie dat dit beter is? of zou die te snel al uitslag geven?? en is het zoals er staat bij 7 lb echt al te laat?

Mvg Jasper

RE: Oranje lampje in klokken geval

de extra gevoelige oliedruk meter geeft alleen zijn signaal bij een andere druk (heeft niks met 'extra gevoelig' te maken), ik zou liever een meter monteren .. dan zie je echt wat de druk is .. bij warm weer (dunne olie) en een lange rit zit ik ook regelmatig rond de 20 lbs, bij lage toeren/stationair.

als je doorrijdt met het lampje aan (bij 7 lbs) gaat het wel stuk, ja.

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: Oranje lampje in klokken geval

Kan dit lampje ook blijven branden als er teveel olie in zit? (is minimaal, net boven het max streepje)

default

RE: Oranje lampje in klokken geval

Tincu schreef:
Kan dit lampje ook blijven branden als er teveel olie in zit?



## de hydrostatische druk wordt wel iets groter wanneer er meer olie in de motor zit, maar of dit is wat de voeler meet?
denk het niet, maar wacht de antwoorden van de deskundo's even af.

RE: Oranje lampje in klokken geval

het lampje geeft aan dat er te weinig druk is ..

*voor* je de motor gaat starten (= druk 0) is het aan; start je de motor, dan gaat de olie pompen en moet het dus uitgaan .. als het aanblijft is er iets mis; ofwel de oliedruk is niet goed, of de sensor is kapot - of er treedt sluiting op (heb ik eens in een stortbui gehad)

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: Oranje lampje in klokken geval

Mijn bevindingen tot nu toe:

Het oranje lampje blijft constant branden, heel af en toe gaat het uit (stationair draaien), maar dat is te verwaarlozen. Er zit genoeg olie in het blok (nu zelfs niet eens meer teveel).

Na inspectie van de sensor zag ik dat deze onder de olie zat, het lekt er vanaf.
- Kan het zijn dat de sensor niet ver genoeg in het blok zit (als ik het schoefdraad van de sensor bekijk zat hij er tot iets over de helft in)?
- kan zo'n sensor lek zijn en dus defect? Als ik er druk op zet (blazen 8) ) dan verneem ik dit niet.
- kan het zijn dat er een te lage druk optreed door een of andere olie lekkage van het blok? (buiten de lekkage van de sensor is er niks te zien trouwens).

Ik neem aan dat ik aan de buitenkant niet kan zien of de sensor nu wel of niet stuk is, is dat wel het geval dan hoor ik dat graag.

Alvast bedankt!

RE: Oranje lampje in klokken geval

Ook een sensor kan gewoon stuk, haarscheurtje, niet goed dicht gewalst.

Even een andere of nieuwe indraaien, is zo gebeurt.

Suc6.

RE: Oranje lampje in klokken geval

reuvy schreef:
Ook een sensor kan gewoon stuk
Even een andere of nieuwe indraaien


Dat snap ik, maar dat geeft geen antwoord op mijn vragen ;)

RE: Oranje lampje in klokken geval

normaal gesproken in het geval van lage oliedruk zou het lampje juist moeten gaan branden bij stationair toerental omdat de druk dan lager is. Als de motor warm is (en de olie dunner) zou dat eerder gebeuren.

Als het lampje juist uitgaat bij stationair geeft dat aan dat het probleem waarschijnlijk niet de oliedruk zelf is...

RE: Oranje lampje in klokken geval

Ik denk dat ik dit:
Tincu schreef:
heel af en toe gaat het uit (stationair draaien), maar dat is te verwaarlozen.


beter achterwege had kunnen laten, want ik heb maar 2x gezien dat het lampje [u:3ltqxvzu]even[/u:3ltqxvzu] uitging. Dus vergeet bovenstaande opmerking maar, het lampje brand constant ;)

Als de sensor verwijderd is brand het lampje niet (logisch??), als ik dan het stekkertje op het blok houd gaat het lampje braaf branden (uiteraard niet gestart, alleen op contact gezet).

default

RE: Oranje lampje in klokken geval

Tincu schreef:
(logisch??),



## ik zou even in het stroomloop plan in de haynes kijken.

het lijkt me logisch dat de sensor druk 'voelt' (wrsch. iets ingedrukt wordt) en daardoor een contact opent, waardoor de stroomkring door het lampje wordt onderbroken: lampie uit..

als de sensor niet meer op druk reageert, blijft het contactje dicht en het lampie aan.

het handigst is waarschijnlijk (gezien de voorraad mini's die je hebt) even een andere erin te zetten.

[i:34ror8wg]doormeten[/i:34ror8wg] kan ook, maar daar lustte je de kaas niet zo van toch??

RE: Oranje lampje in klokken geval

Ik kan me voorstellen dat de sensor bij drukverlies contact maakt, lijkt me logisch ook. Dus dat het lampje brandt als je de stekker op het blok houdt, dat klopt, dat gedeelte is in ieder geval ok.

Dus toch de sensor waarschijnlijk.

Groet ron

RE: Oranje lampje in klokken geval

Na het terug zetten van de sensor de motor maar weer even gestart, en uiteraard bleef het lampje weer branden. Wat ik nu goed kon zien (mede dankzij mijn ijverige poetswoede rondom de sensor) is dat de sensor zo lek als een mandje is. Dat deze er maar 'half' inzit maakt dus niet uit, de aansluiting van het plastic naar het metaal van de sensor is dus de boosdoener waardoor er te weinig druk gemeten wordt.

Na het plaatsen van een andere sensor (zoals velen al terecht aangegeven hebben) maakt dat het lampje nu uit is wanneer het moet.

Bedankt voor het meedenken en de antwoorden op mijn vragen.

RE: Oranje lampje in klokken geval

Mooi dat sommige Mini pericelen gewoon simpel op te lossen zijn :)

RE: Oranje lampje in klokken geval

Ook mijn Check Mate uit 1990 gaf een oranje lampje die alleen bij toeren boven de 4000 uit ging. In het verleden gaf hij het lampje bij stationair zolang de motor koud was.

de oplossing: stekkertje op oliedruksensor schoongemaakt O:)

RE: Oranje lampje in klokken geval

Hoi,

Ook even een oliedruksensorvraag van mijn kant.
Als ik in het donker rijd dat brand mijn oranje lampje heeeeel zacht, bijna niet te zien. Nu zag ik dat op de sensor (als je er voor staat links op het blok toch?) geen draad zit aangesloten, maar ik zag zo snel ook geen stekkertje los hangen. Mijn vraag is nu welke kleur draad met stekkertje erop zou moeten? Betreft een 1000-je uit 1989. Heb voor de zekerheid ook al een nieuwe sensor klaar liggen...

Dennis

RE: Oranje lampje in klokken geval

had je hier al gekeken?: viewtopic.php?p=56472#p56472