Oud Dilemma: Sport of standaard uitlaat onder mijn mini Spi?

RE: Oud Dilemma: Sport of standaard uitlaat onder mijn mini Spi?

Beste forumleden, liefhebbers en mini-eigenaren,
Momenteel hou ik me weer een beetje bezig met het klaarmaken van mijn mini. Het is een 1.3 SPI uit 1992 met zomerdakje. Nu is de uitlaat die er onder hangt rijp voor het oud ijzer. Ik ga de uitlaat dus sowieso vanaf de katalysator naar achter toe vervangen (katalysator zelf en alles verder richting het blok lijkt goed).
Nu zijn hier al (vele) topics over geschreven, maar ik ben nog steeds niet veel wijzer. Er zijn talloze types, diameters en metaalsoorten die je kunt kiezen. De standaard uitlaat is het goedkoopst. Ik kan hem kopen via [webshop] voor € 71,95.


Daar hebben we al vaker uitlaten gehaald die van onwaarschijnlijk goede kwaliteit waren tegen een spotprijs. Nu wil ik eigenlijk liever onder mijn mini iets sportievers. Een uitlaat die een subtiele lage toon geeft, maar prima is voor dagelijks gebruik en ook op de snelweg me geen hoofdpijn bezorgt.
We willen elkaar wel goed blijven verstaan in de auto en prima radio kunnen luisteren, buiten mag het wel wat bruter klinken.. :)" title="Evil" /> .
Dus een dubbele demper lijkt me het verstandigst.
Zat te denken aan een RC40 of Maniflow met de kleinste diameter die je kunt krijgen, maar die zijn al wel iets prijziger en over het geluid ben ik niet veel wijzer.
Dus mijn vragen zijn; Wat is de verstandigste keuze? Zijn er kwalitatief onderlinge verschillen? Waar kan ik hem het beste kopen, via Engelse webshops waar ze wat goedkoper zijn of toch gewoon hier in Nederland? (RVS is gezien de prijs sowieso geen optie voor mij)

Denk dat wel meerdere voor zo’n lastige uitlaat dilemma hebben gestaan, dus ben erg benieuwd naar jullie bevindingen. Trouwens, als iemand een goede tweedehandse uitlaat heeft liggen (RC40, Maniflow of misschien wel RVS). Laat het me dan even weten alstublieft weten. Zou ook een goede alternatief kunnen zijn.

RE: Oud Dilemma: Sport of standaard uitlaat onder mijn mini Spi?

Nou, daar gaan we dan.
Een opmerkelijke zin in jouw verhaal is; dat je meent te weten dat de katalysator en dan het gedeelte naar voren toe nog in goed bruikbare staat zijn.
Dus; je vraag heeft betrekking op het achterste gedeelte van het uitlaat systeem.
En dan -verderop in je verhaal begin je 'merken' te noemen van zogenaamde 'sport' uitlaten.
Welnu; die 'sport' uitlaat systemen werken met pijpen met een grotere doorsnee dan standaard. En; ze beginnen met een LCB uitlaat spruitstuk. LCB betekent 'long centre branche'. Punt is namelijk; dat de eerste en vierde cilinder elk een eigen uitlaatpijp hebben en de cilinders twee en drie, die 'ademen uit' door een gezamenlijke poort. Een LCB spruitstuk heeft dus een pijp in het midden voor die dubbele poort en twee pijpen die naar 1 en 4 gaan. Die pijpen komen onderaan kort voor de bocht naar achteren bij elkaar. En gaan dan over in een enkele dikkere pijp. Daar zit dan de katalysator in jouw geval.
Als je nu 'voorbij' de katalysator een 'dubbele' uitlaat pijp wilt hebben, is dat wel wat raar.
Want; het gaat er om dat de snelheid waarmee het uitlaatgas 'de pijp uit gaat' zo hoog mogelijk blijft, waardoor de uitlaat -zeg maar- nog wat zuigt aan het uitlaatspruitstuk, zodat de cilinders die aan het 'uitlaten' zijn ook zoveel mogelijk gas kwijt raken en zo meehelpen om alvast wat (meer) inlaatgas in de cilinders te krijgen voor de volgende werkslag.
Wanneer je er over denkt om twee uitlaatpijpen onder de kont van de auto vandaan te laten komen, ben je dus averechts bezig en houd je ook weinig 'brom' meer over.
Nee, als je het spruitstuk niet vervangt heb je niks aan een dubbele uitlaat.
Als je geen LCB spruitstuk monteert, koop dan gewoon die goedkope ijzeren uitlaat die je noemt. Die geeft het beste geluid. Veel mooiere klank ook dan RVS, want die klinken blikkerig. Een ijzeren pijp voert ook veel beter de warmte af.

RE: Oud Dilemma: Sport of standaard uitlaat onder mijn mini Spi?

Wim, bedankt voor uw uitleg omtrent de LCB en het koppelstuk.
Het LCB spuitstuk en het y-vormige koppeldeel wat daar bij hoort, dat ben ik wel vaker tegengekomen op webshops. Dit noem ik al gauw tuning en daar ben ik (nog) niet op uit. Zoals ik inderdaad al stelde ben ik opzoek naar een uitlaat vanaf de katalysator naar achter toe. De katalysator en het gedeelte naar voren toe is voor zover ik kan zien gasdicht en nog in goede bruikbare staat.
Nu snap ik dat het LCB spuitstuk samen gaat met een volledig uitlaat systeem met de daarbij horende tussenpijp (met demper) en einddemper die je kunt kopen in allerlei diameters en merken.

Ik wil echter geen 'geheel' uitlaat systeem. Daarbij is er denk ik een miscommunicatie ontstaan. Ik heb namelijk nooit gesproken over een [u:1zhdzv36]'dubbele uitlaat pijp'[/u:1zhdzv36], maar wel over een [u:1zhdzv36]'dubbele demper'[/u:1zhdzv36], of zoals ze het in de UK noemen, een 'twinbox exhaust'
Dit leek me verstandig omdat een enkele demper met wat te veel herrie lijkt maken.

Even heel rechttoe rechtaan: Ik ben opzoek naar een uitlaat voor een SPI vanaf de katalysator naar achter toe die een beetje een sportief geluid maakt, maar die dus aansluit op de kat met een flens. Ik heb ze hier in Nederland enkel als losse of vaste RC40 einddemper gezien met daaraan een pijp met een flens die naar de katalysator gaat.
Wel realiseer ik me nu dat ik op deze manier niet veel te kiezen heb qua diameter, dat is enkel voor de systemen met een LCB.
Kijk, Ik zit nu dus te twijfelen tussen deze twee RC40 uitlaten die op de kat kunnen:
[RC40 REAR TWIN BOX SYSTEM of RC40 REAR SINGLE BOX VERSION]

RE: Oud Dilemma: Sport of standaard uitlaat onder mijn mini Spi?

Gewoon Standaard, vindt je ECU een stuk prettiger!

RE: Oud Dilemma: Sport of standaard uitlaat onder mijn mini Spi?

Ik rij met mijn SPI al een lange tijd rond met een RC40, mij bevalt het goed.

Ik heb mij laten vertellen dat de RC40 een van de betere uitlaten is, en qua geluid vindt ik het heel netjes en beschaaft.

RE: Oud Dilemma: Sport of standaard uitlaat onder mijn mini Spi?

LimitedSjoerd schreef:
Gewoon Standaard, vindt je ECU een stuk prettiger!



Wat bedoel je hiermee? :?

RE: Oud Dilemma: Sport of standaard uitlaat onder mijn mini Spi?

Denk dat hij dit ermee bedoeld :P ;
link

RE: Oud Dilemma: Sport of standaard uitlaat onder mijn mini Spi?

Behalve dat die man van het filmpje verschrikkelijk irritant is, komt het daar wel op neer. De ECU raakt van slag als de lambdasensor andere waardes meet. Door aanpassingen in het uitlaatsysteem kan het er alleen maar op achteruit gaan. Tenzij je gaat chiptunen maar dat doen de meeste niet. Carburateur motoren merk je het wat directer wanneer de uitlaat veranderd en dan kan je het wat makkelijker aanpassen.

RE: Oud Dilemma: Sport of standaard uitlaat onder mijn mini Spi?

Een RC-40 is een goede uitlaat en in de Minibladen heb ik wel eens gelezen dat het eigenlijk de beste keus is voor een Mini. Dus als je een goede uitlaat wilt met een iets sportievere sound kun je best voor een twinbox RC-40 gaan.

RE: Oud Dilemma: Sport of standaard uitlaat onder mijn mini Spi?

Jarenlang met mijn Cooper Spi met een RC40 vanaf de cat gereden, geen enkel probleem voor de ECU...

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: Oud Dilemma: Sport of standaard uitlaat onder mijn mini Spi?

LimitedSjoerd schreef:
Behalve dat die man van het filmpje verschrikkelijk irritant is, komt het daar wel op neer. De ECU raakt van slag als de lambdasensor andere waardes meet. Door aanpassingen in het uitlaatsysteem kan het er alleen maar op achteruit gaan. Tenzij je gaat chiptunen maar dat doen de meeste niet. Carburateur motoren merk je het wat directer wanneer de uitlaat veranderd en dan kan je het wat makkelijker aanpassen.



De computer past zich aan aan wat hij o.a. meet uit de lambda sensor, binnen een bepaald bereik. Een iets andere uitlaat is daarom geen probleem, tenzij je het natuurlijk te gek maakt.