RE: Oud Dilemma: Sport of standaard uitlaat onder mijn mini Spi?
Ingediend door wim fournier op di, 22-05-2018 18:13
Nou, daar gaan we dan.
Een opmerkelijke zin in jouw verhaal is; dat je meent te weten dat de katalysator en dan het gedeelte naar voren toe nog in goed bruikbare staat zijn.
Dus; je vraag heeft betrekking op het achterste gedeelte van het uitlaat systeem.
En dan -verderop in je verhaal begin je 'merken' te noemen van zogenaamde 'sport' uitlaten.
Welnu; die 'sport' uitlaat systemen werken met pijpen met een grotere doorsnee dan standaard. En; ze beginnen met een LCB uitlaat spruitstuk. LCB betekent 'long centre branche'. Punt is namelijk; dat de eerste en vierde cilinder elk een eigen uitlaatpijp hebben en de cilinders twee en drie, die 'ademen uit' door een gezamenlijke poort. Een LCB spruitstuk heeft dus een pijp in het midden voor die dubbele poort en twee pijpen die naar 1 en 4 gaan. Die pijpen komen onderaan kort voor de bocht naar achteren bij elkaar. En gaan dan over in een enkele dikkere pijp. Daar zit dan de katalysator in jouw geval.
Als je nu 'voorbij' de katalysator een 'dubbele' uitlaat pijp wilt hebben, is dat wel wat raar.
Want; het gaat er om dat de snelheid waarmee het uitlaatgas 'de pijp uit gaat' zo hoog mogelijk blijft, waardoor de uitlaat -zeg maar- nog wat zuigt aan het uitlaatspruitstuk, zodat de cilinders die aan het 'uitlaten' zijn ook zoveel mogelijk gas kwijt raken en zo meehelpen om alvast wat (meer) inlaatgas in de cilinders te krijgen voor de volgende werkslag.
Wanneer je er over denkt om twee uitlaatpijpen onder de kont van de auto vandaan te laten komen, ben je dus averechts bezig en houd je ook weinig 'brom' meer over.
Nee, als je het spruitstuk niet vervangt heb je niks aan een dubbele uitlaat.
Als je geen LCB spruitstuk monteert, koop dan gewoon die goedkope ijzeren uitlaat die je noemt. Die geeft het beste geluid. Veel mooiere klank ook dan RVS, want die klinken blikkerig. Een ijzeren pijp voert ook veel beter de warmte af.
- Login of registreer om te reageren
RE: Oud Dilemma: Sport of standaard uitlaat onder mijn mini Spi?
Ingediend door Mini-ili op di, 22-05-2018 17:29
Beste forumleden, liefhebbers en mini-eigenaren,
Momenteel hou ik me weer een beetje bezig met het klaarmaken van mijn mini. Het is een 1.3 SPI uit 1992 met zomerdakje. Nu is de uitlaat die er onder hangt rijp voor het oud ijzer. Ik ga de uitlaat dus sowieso vanaf de katalysator naar achter toe vervangen (katalysator zelf en alles verder richting het blok lijkt goed).
Nu zijn hier al (vele) topics over geschreven, maar ik ben nog steeds niet veel wijzer. Er zijn talloze types, diameters en metaalsoorten die je kunt kiezen. De standaard uitlaat is het goedkoopst. Ik kan hem kopen via [webshop] voor € 71,95.
Daar hebben we al vaker uitlaten gehaald die van onwaarschijnlijk goede kwaliteit waren tegen een spotprijs. Nu wil ik eigenlijk liever onder mijn mini iets sportievers. Een uitlaat die een subtiele lage toon geeft, maar prima is voor dagelijks gebruik en ook op de snelweg me geen hoofdpijn bezorgt.
We willen elkaar wel goed blijven verstaan in de auto en prima radio kunnen luisteren, buiten mag het wel wat bruter klinken.. :)" title="Evil" /> .
Dus een dubbele demper lijkt me het verstandigst.
Zat te denken aan een RC40 of Maniflow met de kleinste diameter die je kunt krijgen, maar die zijn al wel iets prijziger en over het geluid ben ik niet veel wijzer.
Dus mijn vragen zijn; Wat is de verstandigste keuze? Zijn er kwalitatief onderlinge verschillen? Waar kan ik hem het beste kopen, via Engelse webshops waar ze wat goedkoper zijn of toch gewoon hier in Nederland? (RVS is gezien de prijs sowieso geen optie voor mij)
Denk dat wel meerdere voor zo’n lastige uitlaat dilemma hebben gestaan, dus ben erg benieuwd naar jullie bevindingen. Trouwens, als iemand een goede tweedehandse uitlaat heeft liggen (RC40, Maniflow of misschien wel RVS). Laat het me dan even weten alstublieft weten. Zou ook een goede alternatief kunnen zijn.