Heb wel eens van een oud collega gehoord dat je ook een liter diesel door je olie kan gooien, dan je motor een uurtje stationar laten draaien en dan aftappen...
- Login of registreer om te reageren
Heb wel eens van een oud collega gehoord dat je ook een liter diesel door je olie kan gooien, dan je motor een uurtje stationar laten draaien en dan aftappen...
Je hebt ook speciale reinigings flejes van Tune-up, te verkrijgen bij de automaterialen zaken(soms) die je in de olie kan gooien...
Wasbenzine lijkt me niet echt reinigent of agressief.
Ik zou eerder diesel of petroleum gebruiken en de motor niet laten draaien. Je weet nooit in hoeverre de diesel het smerend vermogen van de olie belemmerd mocht je de motor laten draaien...
Je hebt ook speciale reinigings flejes van Tune-up, te verkrijgen bij de automaterialen zaken(soms) die je in de olie kan gooien...
Tune-up klinkt als iets van tellsell Weet je zeker dat het werkt?
Werkt zeer zeker, wij gebruikten het bij Volvo ook regelmatig, is heel goed spul hoor...
Ingediend door Mini Martin op vr, 25-02-2005 09:04
Ik heb het ook gebruikt en ben zeer tevreden.
Om je verbrandingskamer te reinigen kan je vervolgens Forté gebruiken.
Giet het hele flesje leeg in je tank en rijden maar.
Is wel een tijdje met een rokende pijp rijden, maar alles wordt subliem schoon.
Je kan ook je motor er rechtstreeks op laten draaien, maar dan sputtert is nogal.
Andere vloeistoffen zoals wasbenzine, diesel enz, is niet zo best voor de binnenkant van je blok. Wasbenzine lost niet alleen het vuil uit je blok op, maar beschadigd ook een hoop omdat het schraal is.
grtzz Martin
Hmmm. Tune-up lijkt dus de beste optie. Maar eens gaan zoeken waar ik dat hier in de buurt op de kop kan tikken. Wellicht heeft de AdPro in Goes het staan. Wat bedoel jij eigenlijk met schraal? Invreten op metaal zal het niet, maar wellicht op de rubbers of zo? Of bedoel je dat het niet genoeg smeert en daardoor het metaal op elkaar gaat invreten?
Hoe maakt een garagebedrijf de motoren schoon als ze uit elkaar zijn? Welk spul gebruiken ze daarvoor? Of heb je daar een groot bad voor nodig of zo?
Ik ben trouwens van plan om na de eerste reiniging met Tune-up of iets dergelijks de motor even te laten draaien met dunne goedkope olie (Halfords of zo) om de resterende losse vuile en oude olie mee weg te spoelen. Dan, na een uur draaien meteen warm aftappen (uitkijken voor de vingertjes dus )en opnieuw vullen met goede olie (suggesties?). Kan dat kwaad?
Groeten,
Harald
als je het echt volgens de regels van de kunst doet moeten al je pluggen er uit ( vries en olie kanaal) en moet je de boel eerst in de chemische dumptank bij het revisie bedrijf laten gooien..
dan alle olie kanalen uitschrobben met een soort van pijpenrager..
weer uitspoelen..
dan de boel droog bouwen, alle passingen checken. ringen op maat maken /checken.
zuigers zo uitvogelen dat je zuigers zo goed mogelijk uitkomen..opmeten hoeveel je het blok wilt laten vlakken..weer uit elkaar,
terug naar de revisie toko
dan alle hoonwerk etc laten doen..
weer terug de dumptank in ..
weer uitspoelen
alle pluggen er weer in
olie op alle slagerschalen.. volgers+ nokkenas in olie gel .. blok assembleren met ringen
erg veel werk natuurlijk.
is ook een van de redenen waarom een blok dat door een goede bouwer (van race motoren) wordt afgeleverd echt stevig geld kost.. het is gewoon heel veel werk.
flaconnetjes TUNE -Up dus maar
nooit wasbenzine gebruiken !! heb je al eens gehoord van carterexplosie geinig effect allen niet zo best voor je motor. er is spoelolie in de handel .jachtbouwers gebruiken die nog al eens als een motor met jacht en al is " verzopen" gezonken dus
Spoelolie? Klinkt goed. Enig idee waar ik daar aan zou kunnen komen?
Harald
Ingediend door Gruttepier op di, 01-03-2005 15:04
Automaterialenzaak. Ik zou eens in de Gouden Gids kijken.
Ik zou niet zo moeilijk doen, of je moet smetvrees hebben.
Zoals al eerder gezegd is, dat flesje (er zijn meerdere merken) werkt uitstekend! Ik heb het ooit gebruikt, (bij de olie gegooid en auto 10 min stationair laten lopen en olie afgetapt) Het is echt verspeelde moeite om de auto daarna met andere olie te laten lopen, het effect dat je daarmee wil bereiken wordt namelijk al bereikt door het flesje...
Daan
nb er zijn ook flesjes voor versnellingsbakken
HaSa-BO schreef:
Ik ben trouwens van plan om na de eerste reiniging met Tune-up of iets dergelijks de motor even te laten draaien met dunne goedkope olie (Halfords of zo) om de resterende losse vuile en oude olie mee weg te spoelen. Dan, na een uur draaien meteen warm aftappen (uitkijken voor de vingertjes dus )en opnieuw vullen met goede olie (suggesties?). Kan dat kwaad?
Vervang je dan ook meteen even je oliefilter?!
Ingediend door --=E-jay=-- op wo, 02-03-2005 19:47
Halléé,
SirYun schreef:
en moet je de boel eerst in de chemische dumptank bij het revisie bedrijf laten gooien..
en voor degene die niet elke keer naar de revesie-toko wil rijden kun je ook koudontvetter gebruiken.
Koud ontvetter is voor meerdere doeleinden geschikt, het lost nl. olie, vet en teer op.
Een bijkomend voordeel is dat het meerdere malen kunt gebruiken. Zelf heb ik dit al enkele malen gebruikt voor oa. m'n blok, homokineten, hub's etc.
Roger schreef:
Vervang je dan ook meteen even je oliefilter?!
Oh? Helpt dat?
Tuurlijk vervang ik die. Altijd goed om nog even aan te geven.
Harald
RE: Oude motor spoelen?
Ingediend door HaSa-BO op do, 24-02-2005 21:58
Kun je een motor die vol zit met vuile olie en waarschijnlijk aangekoekte vuilresten op een of andere manier spoelen?
Ik zat te denken om er bijvoorbeeld een aantal liter wasbenzine in te gieten (na aftappen natuurlijk) en de motor dan twee dagen te laten staan en daarna af te tappen. Dan vullen met dunne olie en even korte draaien, dan weer aftappen en dan vullen met de juiste olie. Dan een weekje gebruiken en nogmaals vervangen door schone goede olie.
Kan dit werken of is dit te agressief en heb ik hierna een motor die zo lek is als een mandje?
Groeten,
Harald