overdruk onder kleppen deksel en tiktiktiktiktiktik

RE: overdruk onder kleppen deksel en tiktiktiktiktiktik

het is weer raak : ik heb een nieuw geluid.

stationair weinig te horen, wel metalig gedempt tikken bij optrekken.
motor loopt voor de rest keurig stationair en start goed.
wel weinig trekkracht en echt veel pit heeft het niet meer.

70 a 80 max :-((

veel overdruk onder de kleppen deksel bij lopen en het ruikt ook nogal uitlaatgassig.

geen rook uit de uitlaat ( geen abnormale althans).

ik zat zelf te denken aan een kapotte klepstoter (kan dit, als het voor de rest nog normaal loopt ???) of iets in de geest.

suggesties waar te beginnen ??

:( :(

RE: overdruk onder kleppen deksel en tiktiktiktiktiktik

Een kapotte/lekkende klep(-geleider) lijkt mij persoonlijk logischer. Of een lekke koppakking. Zoek daar eens op op het forum, er staan wel wat tips zo hier en daar om erachter te komen of het dat kan zijn. Waarschijnlijk zal de kop er toch af moeten om te kijken wat het is.

RE: overdruk onder kleppen deksel en tiktiktiktiktiktik

Het zou kunnen dat de kleppen gewoon even gesteld moeten worden.. Dit zou i.g. het tikkende geluid en het vermogensverleis kunnen verklaren.

Begin hier maar eens mee.

Een verbrande klep zou evt ook voor vermogensverleis kunnen zorgen maar verklaart het tikken niet mits ze goed gesteld zijn..

Een kapotte klepstoter lijkt mij toch iets ver gezocht. Het zou kunnen maar dit denk ik niet.

In het slechste geval kan een tikkend geluid ook duiden op versleten drijfstang lagers maar dat zou eigenlijk geen vermogens verlies op mogen leveren en dit tikken is ook behoorlijk geod te horen. Dan klinkt je Mini echt alsof je een koude diesel aan hoort slaan.

RE: overdruk onder kleppen deksel en tiktiktiktiktiktik

whoops.

beetje veel weinig olie :|

even bijgevuld (een hele hoop, geen idee waar al die olie is gebleven :? zo veel rookt hij niet en echt lekken doet het ook niet, het lijkt wel of hij is afgetapt bij de APK ?????? ) .

maar dus:

..het tikken werd acuut minder maar bleef nog wel wat.

nu heeft hij een tijdje gestaan en ik hoor vooralsnog geen tikken meer ( hopen dat het de oliepomp was die lucht stond te slaan). even kleppendeksel er af gehad, nix acuut engs op te merken. ga wel even de kleppen stellen

RE: overdruk onder kleppen deksel en tiktiktiktiktiktik

jammer maar helaas..het tikt nog steeds.

nu trekt hij wel normaal ( soort van althans)

ik vrees dat richard gelijk heeft met zijn drijfstanglagers maar ik hoop nog dat het wordt veroorzaakt door een kapotte oliepomp.

hoop hoop...

edit:

nou dat maakt dus niet uit want dan moet ook de hele zooi er uit..kl*te


het ziet er naar uit dat dat MG blok er sneller ingaat dan geplanned


edit:

oh hij wordt ook erg warm en het is inderdaad een beetje een metalig klok klok als in een oude koude diesel.

default

RE: overdruk onder kleppen deksel en tiktiktiktiktiktik

tja als je zonder olie gaat rijden, wordt hij wel warm. Hoeveel heb je bijgevuld? er gaat 4,5 liter in.
Ga voor de zekerheid je kleppen nog eens stellen op 0,3 mm dat scheelt ook getik en geklepper

RE: overdruk onder kleppen deksel en tiktiktiktiktiktik

pak em beet 3,5 liter (!) begrijp er geen bal van , zo lang geleden heb ik niet voor de laatste keer gechecked..

overigens warmt hij erg snel op met olie.

op een constante snelheid tikt het niet veel, bij optrekken meer.

ik schat de frequentie van het tikken bij stationair toerental op 400 per min.

RE: overdruk onder kleppen deksel en tiktiktiktiktiktik

hoi.

even voor de definitieve diagnose.

en de ijskast gaat naar....* drumroll*: Richard T's worst case scenario..

bigend lager is verdwenen bij cylinder nummer 4

RE: overdruk onder kleppen deksel en tiktiktiktiktiktik

Loopt hij stationair 400 toeren? Kun je beter omhoog schroeven naar 750 omw per min. Daarmee is het tikken weg bij stationair toerental, 400 is echt te weinig...

Is het een 1100 blokkie? Die staan er bekend om dat ze sneller olie verbruiken... Wij hadden een clubman 1100 gekocht die ook een beetje olie verbruikte...

1ltr voor 30 km!!!! :x

Was wel leuk als er dikke bakken achter je zat, die vonden dat niet grappig. Al die stank en rook. Hebben er meteen een andere 1100 in gelegd. O nee we hebben eerst de afgelopen olie opgemaakt!!! :P :P :P

RE: overdruk onder kleppen deksel en tiktiktiktiktiktik

Ik geloof dat je een beetje laat bent, Mini Power, het probleem is al gelokaliseerd. Daarnaast zegt hij dat de frequentie van het tikken 400 per minuut is, niet het toerental zelf. Zou dus 1 tik per twee omwentelingen van de motor betekenen.

RE: overdruk onder kleppen deksel en tiktiktiktiktiktik

Ik zag het ja... Ik zou 400 tikken tegen mijn kop moeten krijgen...

Maarja ik had wel een goeie reden om een leuk verhaaltje te vertellen...

RE: overdruk onder kleppen deksel en tiktiktiktiktiktik

SirYun schreef:
en de ijskast gaat naar....* drumroll*: Richard T's worst case scenario..bigend lager is verdwenen bij cylinder nummer 4



Yes een ijskast erbij. Nog ff en m'n uitzet is kompleet. :P

Maar ff zonder gekheid. Blij dat je het gevonden hebt.... Als je er eigenlijk blij mee kan wezen. Dit zijn van die dingen die je eigenlijk niet wil vinden.

Aan de andere kant is dit dus wel het moment voor de MG 1275 :)" title="Evil" />

RE: overdruk onder kleppen deksel en tiktiktiktiktiktik

yep 1275 MG..ik denk dat die 1098 maar 40PK leverde ( aangezien hij niet bovenin door wilde). dus dat kan wel koddig worden met +/- 30 PK meer. of 55% meer vermogen

ik denk dat ik die 1098 ga gebruiken om een te kijken of 'Porten' een beetje lukt (sterk spul dat gietijzer) met slijpstenen en een soort van dremel.

wellicht tzt een getrashede kop als proefkonijn gebruiken...

:)" title="Evil" /> :)" title="Evil" /> :)" title="Evil" /> :)" title="Evil" />

RE: overdruk onder kleppen deksel en tiktiktiktiktiktik

Ook hiero een tik/ratel.

Ik heb al een hele tijd een tik in de motor zitten, die ik er maar niet uitkrijg. Ik heb net de kleppen voor de zoveelste keer op 0.35mm afgesteld, maar de tik blijft. en het klinkt ook niet als een zooitje kleppen wat tikt, maar echt 1 tik per ronde oid.

als ik meer toeren maak gaat de ratel ook sneller.

Verder maakt ie ook een rare ratel als ik vanuit stationair een stootje gas geef, maar dat doet'ie alleen als hij koud is, daar maak ik mij dus niet zo'n zorgen om.

dit is allemaal enigsinds op het volgende fragmentje te horen:

in het eerste gedeelte hoor je het het beste:

ratelderatel

van seconde 23 tot 30 word het geluid heel erg, maar daar niet op letten wand hier hield ik de mp3 speler tegen het kleppendeksel..

alvast bedankt!