overdruk op cater

default

RE: overdruk op cater

motor heeft ruim 2 jaar stil gestaan(restauratie) sinds januari weer in mijn auto half maart koppaking vervangen had koelvloeistof in mijn olie.
Nu is de olie weer een beetje smerig denk zelf dat het vocht is wat in de motor is achtergebleven.
afgelopen donderdag goedgekeurd maar gister na de eerste rit(40km) lag er een plasje olie onder de peilstok :( :( :(

overdruk op mijn carter waarneembaar bij de peilstok en bij de oilievuldop.

als ik het goed heb moet dat een zuigerveren probleem zijn? heb echter nog wel vermogen.
kan het ook zijn dat het een koppakking probleem is??????

RE: overdruk op cater

Jan, zou je een beetje op het gebruik van hoofdletters en leestekens kunnen letten? Dat leest wel zo prettig...

default

RE: overdruk op cater

kunnen ook je klepseals zijn, dit zijn rubberringentjes rond je klepstelen, als die van je uitlaatkleppen lekken dan komt er uitlaatgas in je klepdeksel terecht met vuile olie en verhoogde carterdruk als resultaat, als ze van je inlaatkleppen lekken gaat je motor olie gebruiken vooral bij gasloslaten en daarna weer gasgeven krijg je dan zo'n mooie blauwe pluim uit je uitlaat ( zie je vaak bij oudere bmw's ) groeten J.p.

P.s. als je dit loshaalt gelijk je klepgeleiders goed contr. op slijtage anders heeft het weinig zin.

default

RE: overdruk op cater

zal er op letten eelke

Toen ik de vorige keer me kop heb laten vlakken heeft het bedrijf meteen de kleppen getest door er vacuum op te zetten. Volgens het revisie bedrijf waren de kleppen nog goed. Nou weet ik niet of de "rubbertjes" dan ook getest zijn.

weet iemand dat misschien

default

RE: overdruk op cater

Blauwe pluimen heb ik nog niet gezien

RE: overdruk op cater

ik had ook nogal stevige overdruk in het carter.. was waarschijnlijk als gevolg van een klep die bleef hangen op koolafzetting.


wellicht een motor reiniger er in voordat je de boel weer lostrekt

RE: overdruk op cater

Nou Kuit, bij je ritje gister hier voor de deur zag ik toch wel een blauw pluimpje uit je uitlaat komen hoor!

Erik

RE: overdruk op cater

Overdruk op je carter doordat een klep blijft hangen? Dan moeten je zuigerveren wel heel erg kaal zijn en loopt je motor voor geen meter, zeker stationair niet!

Er staat altijd druk op het carter doordat je zuigers nou eenmaal niet alleen door druk worden bewogen maar deze het aan de andere kant ook weer genereren, je carter dus. Je blok heeft daarom altijd een carterontluchting om deze overdruk te verlagen. Bij bijvoorbeeld een 998cc blokje gebeurt dit in de ronde pot aan cilinder 1 zijde. Hieruit komt een slang die weer naar je carb loopt omdat gassen uit het carter niet de schoonste lucht is en deze zo weer via de inlaat in je blok worden verbrand. Waanneer er in dit systeem een verstopping zit, b.v. ingeklonken olie door lang stil hebben gestaan, kan de overdruk niet uit je blok er zoekt het de weg van de minste weerstand, door je oliepeilstok omhoog te drukken, waarbij ook olie kan meekomen.

Een tweede kan zijn dat je olieontluchtklep blijft hangen. Deze zit links achter je ontsteking (rotor). De klep zorgt ervoor dat overmatige druk in je smeersysteem wordt terugpompt in je carter en niet door alle oliekanalen heen alles onderspuit. Draai deze moer welke in je blok steekt eens los en kijk of alles nog goed functioneert. De minimale lengte van de veer moet niet ingedrukt trouwens 72.5 mm zijn (Haynes). Neem een nieuwe alu of koper ring of zorg ervoor dat alles goed schoon is voor je alles monteert anders gaat deze ring onherroepelijk zweten.

…en een blauw pluimpje hebben mini´s al snel. Het zijn allemaal toerenbakken en die slijten nou eenmaal harder dan een stationaire diesel waarbij de schraapveren het meest te verduren hebben.

RE: overdruk op cater

jahja nee beetje overdruk is normaal.

maar bij mij spetterde het uit de pijlstok en rookte hij uit beide carter ventilatie gaten als een stoomloc..dat je zuigers op en neer gaan heeft nix met overdruk te maken..er gaan er immers twee omhoog en twee naar beneden .. netto effect ..soort van nul.

ik heb het vermoeden dat door een klep die veel slijtage op de geleider heeft er veel overdruk in de klepdeksel ontstond die vervolgens de boel naar beneden perste..

niet stationair lopen??
hij liep welliswaar op 3 pitten maar vergeleken met de diesel van Mr.T :))

RE: overdruk op cater

SirYun schreef:
niet stationair lopen?? Hij liep welliswaar op 3 pitten maar vergeleken met de diesel van Mr.T :))



Heye... :(

*mopper, mopper*

Neem jou nog eens mee voor een ritje. :P ;)

Nog bedankt voor de 1100 btw. :)

RE: overdruk op cater

Op 3 pitten lopen en dan het olie uit je blok spetteren en roken als een stoomloc… heb je zeer waarschijnlijk een gat in 1 van je zuigers gebrand. Lekken langs de kleppen geeft nooit zoveel overdruk aangezien de druk veel sneller via de uitlaat weg kan dan langs een 25 mm lange klepgeleider met 500 micron slijtage aan beide kanten (dit is sterk versleten).

Door een hoge koolopbouw op je zuiger wordt deze veel te heet en kun je er een gat in smelten doordat dit blijft gloeien ook tijdens de ventilatiefase. Door het kool krijgt de kop van de zuiger ook nog eens nauwelijks koeling omdat de koele inlaatlucht niet meer bij die kop kan. Ik vrees dat er daarom iets meer aan de hand is. Lijkt mij de kop lichten en dan kun je snel genoeg zien waar het aan ligt.

Wanneer je geleiders slecht zijn, heb je last van oliepluimen uit de uitlaat en slecht lopen doordat de kleppen niet goed sluiten en je dus geen goede compressie meer hebt. Het roken uit je carterontluchting zal daar niks of weinig mee te maken hebben, tenzij natuurlijk dat er een klep is afgebroken, maar ja dat hoor je snel genoeg. :o

RE: overdruk op cater

Richard, Hij is niet door de bodem gestuiterd??
..nou ik wil nog wel een een keer mee als je de andere bak er onder hebt :-).

an als ik mijn SR71 up and running heb gaan we wel eens een keertje duelleren :)" title="Evil" />

ik heb de kop er al af en er is eigelijk niet zo heel veel aan de de hand. koppakking was OK, alle zuigers intact..wellicht een beetje veel speling op de cylinder maar om nou te zegggen dat dit alles verklaard..

hij gaat binnenkort helemaal uit elkaar en pas in elkaar als ik helemaal tevreden ben.

tot die tijd cruizzz ik lekker met 100 en 3000 O:) rpm's

RE: overdruk op cater

SirYun schreef:
Richard, Hij is niet door de bodem gestuiterd??



Nee wonderbaarlijk maar gelukkig niet. Hij heeft zelfs in de auto moeten overnachten. En vanochtend zweefde het blokje nog steeds boven de aarde. :)

SirYun":34o43mc8]..nou ik wil nog wel een een keer mee als je de andere bak er onder hebt :-). [/quote:34o43mc8]

Ik drop wel weer een keer langs en je stapt maar weer in hoor Zolang je maar zorgt dat er koffie is. :)

't zal mij ook benieuwen hoe die op z'n kortere diff gaat reageren.

SirYun":34o43mc8]En als ik mijn SR71 up and running heb gaan we wel eens een keertje duelleren :)" title="Evil" /> [/quote:34o43mc8]

Kom maar, kom maar..... :)" title="Evil" />

default

RE: overdruk op cater

Hoe kan ik testen of mijn carteronluchtingen (1275 een van de versnellingsbak zeker) verstopt zitten.
Mocht dat het geval zijn hoe kan ik ze dan het beste schonnmaken.

Ik zal vanmiddag meteen ff naar die ontluchtingsklep kijken.

RE: overdruk op cater

de carter ventilatie is een soort uitlaat demper met een prop staalwol (vlam demper) er in.

als hij verstopt is ( blazen ..fietspomp ofzo).

je krijgt hem denk wel schoon door er wat (was)benzine in te gieten en te schudden...( wel los halen natuurlijk).

niet te veel er in en dan in de fik steken verbrand je de olie en dan kan je het roet er uit tikken ( als het bij een brommer uitlaat werkt zou dit ook moeten werken)

-edit typo's-

default

RE: overdruk op cater

Heb net mijn ontluchtingsklep eruit gehaald.
Ziet er niet uit zoals ie eruit hoort te zien. Diepe krassen in de bus dus die zal ik maar vervangen kijken wat er dan gebeurd. De klep zat niet vast ik kon hem er zo met mijn vinger uit halen. Toch maar vervangen vanwege de beschadigingen.