overdrukbeveiliging oliedruk 1300 metro blok

RE: overdrukbeveiliging oliedruk 1300 metro blok

Ik zit met probleempje:

Als ik mn mini start en hij komt onder de 800 toeren begint het oranje olielampje te branden. Als ie goed warm is moet ie minimaal 1100 toeren draaien om het lampje uit te krijgen. Dus oliedruk meter van de garage op de hoek geleend en gemeten. Blijkt bij stationair 0 bar te zijn! Er gebeurt niets met de naald op stationair toerental. Pas als je behoorlijk gas geeft loopt de druk op maar dat is ook niet echt schokkend. Oliepeil is ok, geen schokkende lekkages. Dus blijft over: drukklep, pomp of versleten lagers.

Drukklep open gemaakt, blijkt de plunje enorm strak in het huis te zitten. Is dit normaal, kan dit de reden van de lage druk zijn? ik krijg de plunjer haast niet heen en weer, laat staan dat ik hem eruit krijg. Hoe kan ik het best de plunjer eruit halen?

Heb met laastste oliewissel een dope gebruikt om het blok te reinigen (stom, lekker vies laten!) kan zijn dat hierdoor vuil los is gekomen. Daarna is er 20W50 mineraal in gegaan.

Hoop dat jullie me hiermee kunnen helpen.

GR

Oscar

RE: overdrukbeveiliging oliedruk 1300 metro blok

De olie plunje kan je er uit krijgen door met perslucht te blazen in het gat waar de olie sensor in zit. Destijds vloog bij mij de plunje er toen zo hard uit dat ik hem nog steeds niet terug gevonden heb.

De plunje kan je daarna het beste vervangen door een speciaal rond kogeltje, die gaan nooit vast zitten.

Er was ook iets met mineraale olie, maar die vraag kan een ander het beste beantwoorden denk ik.

RE: overdrukbeveiliging oliedruk 1300 metro blok

Ga ik gelijk even proberen!

RE: overdrukbeveiliging oliedruk 1300 metro blok

Geprobeerd en helaas geen succes...

6 bar erop gezet, geen millimeter verschoven..

iemand anders een trucje?

Kan het wel de oorzaak van een te lage oliedruk zijn?

default

RE: overdrukbeveiliging oliedruk 1300 metro blok

ozzydezilk schreef:

Kan het wel de oorzaak van een te lage oliedruk zijn?



ligt er denkik aan of ie in open of dichte toestand vastzit..
eigenlijk moet ie open gaan om te verhinderen dat de oliedruk te hoog oploopt.
als ie dicht vast zit moet de oliedruk -als het alleen aan dat ventiel zou liggen- hoog zijn,
als ie open vast zit zou je imho slechte (=lage) oliedruk moeten hebben.

er is mij laatst verteld dat 'swarf' (metaalspanen uit de versnellingsbak) die tussen de klep en het zetel gaan zitten en er dus voor zorgen dat de klep niet geheel sluit, de oorzaak voor te lage oliedruk kunnen zijn..

ik zou hoger gaan dan 6 bar en niet in de schietbaan van het projectiel gaan staan (dan wordt het mogelijk ziekenhuisopname (van baasje))

RE: overdrukbeveiliging oliedruk 1300 metro blok

Zuiger eruit gekregen met bruut geweld, was rondom beschadigd. Kogel met veer gehaald en gemonteerd. Probleem verholpen! Bedankt voor de reacties. Oliedruk nu tussen de 5 en 6,5 bar.

RE: overdrukbeveiliging oliedruk 1300 metro blok

Kan er iemand mij vertellen waar die olie plunjer zich exact bevindt desnoods met foto?
Bevindt zich deze onder de olie sensor of meer rechts van de motor ergens aan de kant van de olie-filter?
Ik heb in de Haynes handboek gekeken maar geraak er niet uit
grt

default

RE: overdrukbeveiliging oliedruk 1300 metro blok

mini75 schreef:

Bevindt zich deze onder de olie sensor


## exactly

RE: overdrukbeveiliging oliedruk 1300 metro blok

Zit links idd bij de sensor