overhitting...

default

RE: overhitting...

Hoi,

vanochtend wat later naar het werk, en dus in de file al voor Hoogkerk. kruipt de tempmeter akelig dicht naar de 100 graden.... Gelukkig nog niet eroverheen. De kachel gaf ook al geen warme lucht, Bij de shell aan de van ketwich laan gauw wat koelvloeistof gekocht en bijgevuld, ging een litertje bij.

RE: overhitting...

Als ie zo warm loopt moet juist je kachel superwarme lucht blazen! Waarschijnlijk werkt je kachelkraantje niet meer. Als je regelmatig koelvloeistof moet bijvullen zou ik je koelsysteem maar eens (laten) controleren.

mzzl.

RE: overhitting...

Als je kachel niet meer heet wordt en de motortemperatuur oploopt kun je bijna zeker zijn dat er te weinig koelvloeistof inzit (jos had die conclusie zelf getrokken) Het is nu zaak om te bekijken waar de koelvloeistof heeft kunnen ontsnappen

RE: overhitting...

Ik heb dat inderdaad ook eens gehad, oplopende temp in combinatie met alleen maar koude lucht uit de verwarming. Conclusie was toen ook vrij snel gevormd dat er een hoop koelvloeistof uit was, en er ging dan inderdaad ook een behoorlijke slok in.

RE: overhitting...

Of een luchtbel in je slang bij de kachel.. diepste punt.

RE: overhitting...

Zo heb ik rondgereden(met de Metro GTa) met een ernstig lekkende radiateur... zodra de temperatuur opliep en koude lucht uit de kachel was het hard nodig wat water bij te vullen...(vandaag net vervangen overigens ;) )
Moraal: te weinig koelvloeistof is geen verwarming meer.

default

RE: overhitting...

Als je kachel niet meer heet wordt en de motortemperatuur oploopt kun je bijna zeker zijn dat er te weinig koelvloeistof inzit (jos had die conclusie zelf getrokken)
Bingo!
(zit een vrij nieuwe radiateur in, jaar of 3 oud, toen werd de verwarming ook niet warm) Als de kachel geen warme lucht meer blaast, check dan zeker even het vloeistofniveau. Vandaag weer even gekeken, weinig niveauverlies. Het is dus een klein lekje, in januari richting APK systeem even onder druk laten zetten.

RE: overhitting...

had ik ook last van , maar dat was in de zomer
toen was het dus eitje koken op je kop |:(

het lijkt in de winter nog 'goed' te gaan met alleen je fan die koude lucht blaast over je blok..


iig te weinig koelvloeistof=bijvullen!

default

RE: overhitting...

Ik heb een mini 1000S uit 1985 en tot mijn mijn grote geluk doet die precies hetzelfde als wat ik hier allemaal lees :) . Wordt overheet als ik in de stad rijd en vooral bij lang stationair draaien bij wachten op bruggen enzo. Ik moet dat wel met choke uit doen want anders stopt hij er helemaal mee. Ik heb net de koelvloeistof bijgevuld, tot boven het beugeltje, en voor het hikken en uitvallen bij stationair heb ik nog niet een oplossing gevonden. Ben wel benieuwd of de koelvloeistof verschil uitmaakt! :D

RE: overhitting...

Koelvloeistof niveau heeft daar niks mee te maken.
Dat is een combi van ontsteking en brandstof/ afstelling.

Was jouw koelvloeistof niveau te laag?
Zo niet dan zou je eens naar de thermostaat kunnen(laten) kijken. Als deze niet goed meer open gaat, heb je te weinig doorstoming door de radiateur en loopt de boel ook warm.
Als hij wel te laag was dan moet je het wel weer merken als je bij een brug stilstaat (daar hangen overigens toch altijd van die bordjes dat je je motor uit moet zetten... kan hij ook niet warm worden... :9

RE: overhitting...

En uiteraard een kapotte waterpomp niet uitsluiten

RE: overhitting...

Dan zou hij ook tijdens het rijden redelijk warm kunnen wroden, zeker met deze buitentemperaturen van de afgelopen dagen. Voorlopig zou ik dat uitsluiten, anders had je waarschijnlijk ook wel een geluid gehoord.

default

RE: overhitting...

Ha! Ja, ik heb een halve liter bijgegevuld en hij wordt niet meer zoooo warm. Bovendien heb ik de verwarming dan aan -ook niet lekker bij deze temperatuur!- en als ik dan het raam opendraai loopt de motortemperatuur ook flink terug. :D En bij de bruggen doe ik de motor met opzet niet uit, want dan gaat hij maar weer moeilijk aan! Overigens heb ik niet echt een manual, bestaan die nog? Waar zit de thermostaat eigenlijk? :?

RE: overhitting...

manuals zijn nog gewoon verkrijgbaar/te bestellen ..

http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/manual/cooling/tstat.gif
nr 7 is dus de thermostaat.

succes,
Theo van den Bogaard