overige bedrading

RE: overige bedrading

Ey mensen,

K was gister bezig met rendeend mijn mini aan de praat te krijgen toen bleek dat de startmotor overleden is |:( (is al opgelost dus dat scheelt ;) )

Maar nu was ik aan het frutten bij het startrelais en kwam daar een losse draad tegen :?

Niets geks in mijn geval want het blok is ouder als de kabelboom dus er zitten wat kabeltjes extra op :+)

Als ik in de Haynes kijk staat er dat deze kabel van mijn start relais naar mijn bobine loopt. Mooi is dat dacht ik dan zal het wel iets te maken hebben met de ontsteking van de wagen (niet geheel onbelangrijk dus)

Maar nu het probleem als ik het draadje tegen het start relais aan houdt en draai de sleutel om dan blijven de lampjes op mijn teller branden.

Ik heb dus nog steeds geen idee waar dat draadje nu voor is en of ik het aan moet sluiten of weg moet tapen omdat het niet op het blok hoort.

Om een lang verhaal kort te maken; waar is dat wit-gele draadje voor wat vanaf je start relais naar je bobine loopt.

Gr Roy

RE: overige bedrading

ik heb zo'n wit/geel draadje lopen bij de dynamo en kan ook op de dynamo aangesloten worden maar als je dan de auto start gaat hij niet meer uit ook al sta je naast de auto en heb je de sleutel in je handen.
maar zonder dit draadje doet hij het ook prima dus denk niet dat het een blangrijk draadje is dus gewoon aftapen

RE: overige bedrading

Ik zou even zoeken bij de andere topics daar staan de kleur codes omschreven. Misschien helpt dit..
Ik heb ook veel kabeltjes los hangen onder het dash en in de motorruimte :x

RE: overige bedrading

Ik heb al in de schema`s gekeken ook in mijn haynes.

Maar nu weet ik nog steeds niet waar het draadje voor is de mini blijft inderdaad lopen als je de draad aansluit op het relais dus ik denk dat het overbodig is maar ik wil het ff zeker weten.

Gr roy

RE: overige bedrading

Roy,

Op het startrelais zitten een aantal draden, nl. bruinedraden voor de voeding van de auto. De dikke draden, een ervan komt van de accu en de andere gaat naar de startmotor, verder nog draden welke van het kontaktslot afkomt en een welke naar de bobine gaat.
De draad naar de bobine gaat heeft als functie dat er 12V op de bobine staat tijdens het starten. De bobine moet dan wel geschikt zijn voor 9V, de weerstandsdraad zit in de kabelboom. Het kan zijn dat er in de kabelboom bij de bobine ook nog een draad zit waar 12V op staat, let dan even goed op wat voor een type bobine je hebt met of zonder voorschakelweerstand.Dit kost nl kontaktpunten. De lampjes bij de klokken zijn voor de olie druk en de dynamo deze gaan meestal pas uit nadat de motor loopt. Zorg eerst maar dat de motor loopt en dan komen de lampjes van zelf wel.
Ik hoop dat je hiermee geholpen bent.

Succes