oververhitte motor

RE: oververhitte motor

Rijdend over de snelweg, op de stuk van 60 km loopt de temperatuur zover op dat uiteindelijk de motor oververhit raakt.
Buiten temperatuur heeft weinig invloed, maar voor het idee, gister was het 20 graden.
afstand: 60 km
gereden snelheid:100
dingen die nog invloed hebben op de temperatuur: kachel op stand tropisch en vol op blazen, maar als het buiten al 20 graden is... bijzonder warm.
dingen die ik gecontroleerd heb op jacht naar het probleem:
geen water in het olie in de carterpan, geen witte rook, geen water lekkages langs het blok, waterpomp uit voorzorg vervangen. radiator dop vervangen.

Via de zoek functie kreeg ik geen een soort gelijk probleem eruit, maar dat geloof ik niet echt.
Heeft hier iemand een idee wat ik nog kan controleren of kan vervangen om dit probleem op te lossen.

Alvast bedankt voor de reacties. d:)b

Oh bijna vergeten, motor is een 1000cc, helaas heb ik geen bouwjaar of andere details. :(

RE: oververhitte motor

de meest simpele en eerste optie die je moet nagaan is of je thermostaat wel opengaat...

oftewel, thermostaathuis openschroeven, thermostaat eruit, nieuwe erin, of oude in een pan water op het vuur en kijken of hij opengaat tussen de 74 en 90 graden...

en hoe heb je gecontroleerd of er water in je carter zit???

RE: oververhitte motor

En als die werkt is de volgende stap je ontsteking controleren...

RE: oververhitte motor

Termostaat is vervangen en werkt en ik heb inderdaad gekeken naar water in de carter pan, dat was het allemaal niet.
Wat kan de ontsteking hieraan bij dragen? Daar is namelijk nog niks aan vernieuwd.

Een electronische ventilator achter de radiator plaatsen kan Ook, maar dan heb ik enkel het probleem weggenomen en niet de oorzaak.

Alvast bedankt voor de tips tot nu toe!!

RE: oververhitte motor

nogmaals, hoe wil je in je carter kijken om te kijken of er water inzit??? er gaat een wereld voor me open denk ik...

RE: oververhitte motor

als de ontsteking verkeerd is afgesteld kan de motor warm lopen. Maar als het probleem "ineens" is ontstaan, en je zeker weet dat de ontsteking niet per ongeluk verdraaid is, zal het dat waarschijnlijk niet zijn. Maar (laten) controleren kan geen kwaad, dan kun je dat i.i.g. uitsluiten. Misschien kun je dan ook meteen je compressie (laten) controleren, om een lekke koppakking uit te sluiten

RE: oververhitte motor

een maat van me had ditzelvde probleem, na lang zoeken en wat kleine dingen zoals thermostaat vervangen te hebben, bleef het probleem aanhouden,

nu heeft hij met een thermostaat waar ze in restaurants de temperatuur me meten de koelvloeistof gemeten, 84 graden dus een nog goede temperatuur terweil de meter in de auto aangaf dat hij kookte,

oorzaak kapotte meter of kapotte temperatuur sensor

meschien is dit het probleem bij jouw ook ?

RE: oververhitte motor

Water in je carter kan je op twee manieren controleren, gewoon je olie verversen en je olie netjes opvangen en bestuderen of je trekt je pijlstook eruit en houd een aansteker eronder, zit er water in je olie dan zal het een kknetterend geluid maken.. Ik heb beide gedaan.

Het water kookte wel degelijk met rook/stoom ontwikkeling, ik geloof ook niet meteen wat een meter zegt maar meer wat ik persoonlijk zie. Het is ook geen plotseling probleem, heb er langer last van, gewoon binnen door en met een lichte voet rijden is er niks aan de hand.
Dat kan ik voor uren doen, maar 30 min 100km per uur en hij loopt warm, dat kan ik onderdrukken door de kachel vol te laten blazen, maar goedn das niet de oorzaak, enkel weer een oplossing

RE: oververhitte motor

welke kleur hebben je bougies?

ik denk eerder dat je een te arm mengsel hebt, oftewel zit er wel de juiste naald in je carb???

RE: oververhitte motor

Misschien zit je koelsysteem verstopt en kan het water niet goed rond. Is de waterpomp nog goed? Kijk eens naar de spanning op je V-snaar, misschien staat deze te los waardoor je waterpomp niet krachtig genoeg kan pompen. Spoel je systeem eens door.

RE: oververhitte motor

nog een paar dingen om te controleren:
is je ventilator goed gemonteerd? zodat de schoepen de goed kant op staan (op zo'n plastic fan staat ergens 'engine' da's de kant die naar de motor toe gemonteerd moet worden 8) )

kan de lucht wel door je radiator ? eens goed met lucht doorblazen of anderszins schoonmaken wil ook wel eens helpen, daar verzamelt zich ook een hoop stof/vuil en dat zorgt dat het zaakje niet goed/meer koelt.

wel vreemd dat 'ie bij dat bepaalde toerental dus blijkbaar te heet wordt en anders niet? kan toch aan te arme afstelling in dat toerengebied liggen = naald niet goed

succes,
Theo van den Bogaard

RE: oververhitte motor

super bedankt voor de tips, komend weekend ga ik weer verder in me onderzoek naar de oorzaak, dit keer met meer nadruk op de ontsteking.

Het dorspeolen van het koelsysteem is ook nog geen slechte optie, die ga ik ook zowieso doen.
Zodra ik weer nieuwe ontdekkingen heb dan post ik ze.

Thanx!! d:)b

RE: oververhitte motor

post eens je setup met welke naald je hebt...

dus motorinhoud, soort luchtfilter (open/dicht) wat voor carburateur en dan carbje openschroeven en de naald eruit pakken om te kijken welke erin zit...

dan heb je snel genoeg hier een reactie of je naald wel klopt, je kan zoeken in je ontsteking en koelsysteem, maar als je met een te arm mengsel rijd door een foute naald kan je koelsysteem het nooit bijhouden en heb je uiteindelijk verbrande kleppen...

RE: oververhitte motor

Zo, eindelijk weer een stapje in de goede richting.
Vorig weekend de mini naar de dokter gebracht voor nieuwe remschijven, rem blokjes, nieuwe remklauwen en nieuwe remcilinders. Dat werd tijd.
Aangezien de beste man mini dealer is geweest voor 20 jaar heb ik de beste man gelijk me probleem eens voorgelegd met al jullie opties en of hij verder eens wil kijken wat er nog meer mankeerde... :(

Na 1 dag, telefoon, kerel, je mini is op nieuw afgesteld, die liep veelste arm en dat is nu op gelost en tevens waren de volgende onderdelen ook aan vervanging toe.
de draagarmen voor, fuseekogels de motorsteunen. Het kost een rip uit je lijf, maar nu enkel nog de uitlaat goed hangen en hij is weer klaar voor nog 10 jaar.
Mrgen ga ik hem weer halen en hopelijk kan ik dan zondag eindelijk posten dat het probleem opgelost is :)

Bedankt voor all adviezen en tot zondag. d:)b

RE: oververhitte motor

Graag gedaan..

Hou het voorlopig wel ff in de gaten...de oververhitting!

RE: oververhitte motor

Gister nacht auto opgehaald...
boven de 140 op de teller komt de temperatuur tot de helft en onder de 140 blijft hij net hangen onder het midden.
Alle reparaties hebben er verder voor gezorg dat het nu een genot begint te worden om ermee te rijden en langzaam aan overweeg ik me sleepkabel en gereedschap thuis te laten, het gaat de goede kant op.

@mausje75, dat was juist de reden dat ik kon omschrijven waar en wanneer ik er juist last van had. In de 2 weken rijd de mini de garage uit voor een was beurt en daarna gaat ie weer terug erin, dus het kost wat tijd om te bepalen wat en wanneer precies gebeurt.

RE: oververhitte motor

net een kort ritje gemaakt, bij 100kmh schoot de koelslag los, was in zeeer korte tijd oververhit, motor sloeg al af toen ik aan het afremmen was om eens te kijken,
kwam allemaal rook van de motor en me ooit zo mooie rode blokje is nu bijna zwart. :(( :'( :'( :'(


is dit het duurste ritje van mijn leven (verbrande zuigers/kleppen) of zou het mee kunnen vallen?


gr rene

RE: oververhitte motor

Ligt eraan hoe lang je door bent blijven rijden nadat de slang eraf geschoten is. En of hij al warm aan het lopen was toen de slang eraf schoot.

RE: oververhitte motor

hmm, ik heb hooguit 10km gereden, dat was het begin van de rit, tot het einde.

hij is nu nog aan het afkoelen (45min geleden gebeurd)


hoe kan ik merken of ik na het afkoelen, het opnieuw toevoegen van koelvloeistof mijn kleppen/pakking en/of zuigers verbrand heb?


gr rene

RE: oververhitte motor

ik zou zeker de compressie meten van de cilinders dat zegt al een deel van de motor,
en dan zou ik gewoon hopen dat alles goed is,

groetjes

RE: oververhitte motor

Maar dat is ook een lesje voor de volgende keer... als zoiets gebeurd..meteen je auto aan de kant zetten om erger ( dit ) te voorkomen.

RE: oververhitte motor

@mausje,

ik kijk niet elke 500 meter op mijn temp teller, en als een koelslang los schiet loopt de temperatuur hard op...

heb hem gister weer gestart nadat ik koelvloeistof heb toegevoegd en de slang weer vast had gezet, kon er weinig eigenlijk weinig aan merken op, net een kort stukje gereden maar hij lijkt nergens last van te hebben...

test zal zijn over langere afstand, maar vermoed dat ik geluk heb gehad...

RE: oververhitte motor

De overhitting kan ontstaan door een verkeerde verdeler afstelling, begrijp ik uit het geheel. Staat de ontsteking dan te vroeg of te laat?
Bij mijn mini heb ik er ook last van, de ontsteking staat op 8 graden voorontsteking.
Wat kan nu de oorzaak zijn van de oververhitting?

Mvrgr Leon.

RE: oververhitte motor

Het kan te maken hebben met:

Te vroege ontsteking
Te arm benzine mengsel
Verstopte waterkanalen ( je systeem eens goed doorspoelen )
Thermostaat stuk
Water ipv koelvloeistof.
(koel)lucht toevoer gestremd

Dit zijn oa de dingen waar je motor warm van kan worden.