Oververhitting

RE: Oververhitting

Ik heb een probleem met mij mini. Motor is 1000cc, carb van 1989.

Afgelopen zaterdag reed ik op de snelweg en raakte de motor overhit, zag dat op de meter en verloor vermogen. De verwarming werkte niet meer. Ben gestopt, motorkap opengedaan en daar kwam allemaal stoom onder uit. (overigens kwam er ook rook onder het kleppendekels vandaan??) Toen maar afgesleept naar huis.

Gisteren op onderzoek uitgegaan. Koelsysteem bijgevuld en (zonder dop op radiateur) laten lopen. Wat gebeurt als de motor warm wordt, is dat op willekeurige momenten het koelwater omhoog komt en eruit spuit. Ook als ik ga rijden raakt de motor binnen ren kilometer weer oververhit.

Waar kan dit aan liggen en wat kan ik doen?

Als jullie meer informatie nodig hebben geef ik die graag. Wil graag zo snel mogelijk weer kunnen rijden :)

default

RE: Oververhitting

Koppakking kapot of de v snaar slipt of is gebroken waardoor de waterpomp niet meer draait of de waterpomp is kapot.

RE: Oververhitting

V-snaar werkt gewoon. Verwarming werkt trouwens ook weer. Zaterdag zat daar geen water meer waardoor die het niet meer deed.
Heb zelf nog gedacht aan lucht in het koelwatersysteem, maar dat lijkt me inmiddels ook onwaarschijnlijk.

Waarom denk je de koppakking?

default

RE: Oververhitting

Omdat je zegt dat het water op bepaalde momenten uit de radiateur spuit.

Dit kan duiden op drukopbouw in het koelsysteem wat veroorzaakt kan worden door een kapotte koppakking tussen een cilinder en een waterkanaal in de kop en motorblok.
Dit kan echter ook veroorzaakt worden door te weinig koelvloeistof in het koelsysteem waardoor er stoomvorming kan ontstaan die op zijn beurt weer overdruk veroorzaakt in het koelsysteem met als gevolg dat de koelvloeistof bij geopende radiateur er uit kan spuiten.
Dit wil zeggen dat je dan ergens een lek in het koelsysteem hebt wat koelvloeistofverlies veroorzaakt waardoor oververhitting ontstaat en dus stoomvorming. (kapotte koppakking, lek in het koelsysteem)

Compressie meten kan duidelijkheid geven voor wat betreft de koppakking maar ook de motor koud stationair laten draaien met een volle radiateur en de dop er af om te kijken of er grote luchtbellen in de radiateur komen tijdens het lopen kan duiden op een kapotte koppaking.
Verder alle slang aansluitingen en verbindingen goed controleren op lekkage om te zien of je ergens koelvloeistof verliest.

succes

RE: Oververhitting

Dank voor je hulp.

Zojuist compressie gemeten. Op alle cilinders 150-160 psi, dus rond de 10/11 bar.
Ook zie ik als hij stationair loopt geen luchtbellen.
Als ik trouwens gas geef komt het water ook omhoog..?

Wat ik ook bijzonder vind: de radiator wordt pas heel laat warm. Pas als de temp meter al bijna op de helft staat wordt de radiator pas wat warmer en gaat ook de thermostaat open, terwijl de rest van de leidingen, bv naar de verwarming al wel heel warm aanvoelt... Maar dat ligt dus volgens mij niet aan de thermostaat want zolang er geen warm water bij de thermostaat is zal deze ook niet open gaan.

Ik heb echt geen idee waar nog te zoeken. Ook lekken in de leidingen kan ik niet vinden.

default

RE: Oververhitting

Misschien dat er ergens een waterkanaal verstopt zit in je blok (erg oude vieze koelvloeistof?). Wie weet zit de koelvloeistof er al jaren in, ik zou je koelsysteem schoonspoelen en je koelvloeistof en thermostaat en eventueel je waterpomp+V-snaar vervangen (nu je toch bezig bent).

RE: Oververhitting

Net de thermostaat getest, deze gaat niet meer open!
Die ga ik dus vervangen en dan werkt het hoop ik weer.

Kan ik zo'n thermostaat trouwens bij elke autozaak wel kopen of alleen bij de mini-specialisten?

default

RE: Oververhitting

als je de oude meeneemt (dan weet je zeker dat je de goede krijgt) kun je bij elke automaterialenzaak een nieuwe kopen.