Kruimelpad
Oververhitting standaard 1000cc
RE: Oververhitting standaard 1000cc
Ingediend door Snackey op do, 12-06-2014 21:04
Ontlucht? Hoe wil je dat doen bij een mini? Ik kan de motor even laten draaien met de dop van de radiator Niveau is nog steeds gelijk, net boven de lamellen.
- Login of registreer om te reageren
Er kan lucht onder de thermostaat blijven hangen, maar zodra de thermostaat een beetje open gaat, gaat de lucht ook mee. Dat is bij jou niet meer het geval.
Hoe lang duurt het na de snelweg voordat ie weer op normale temperatuur is ?
Ik denk dat je het in de temperatuurmeter zelf moet zoeken, als je alles al vervangen hebt.
De sensor kan iets afwijken of de spanningsregelaar geeft een te hoge spanning.
- Login of registreer om te reageren
Hmm, toch komt hij soms dicht bij de N. Als er iets in de meter zou zitten, zou hij daar nooit moeten komen toch? Na de snelweg (bv stoplicht afrit) knalt hij naar H. Wordt ook echt heet, want er komt koelvloeistof uit de overloop (spetters op remcilinder/schutbord). Inmiddels daar een slangetje opgezet naar de grond toe.
- Login of registreer om te reageren
Ik geloof het wel, de fan aan de waterpompzijde moet blazen toch? Dat betekent dat de bladen op de fan richting linksvoor wijzen (vanuit bestuurderstoel gezien)?
- Login of registreer om te reageren
lees het bijschrift bij:
http://www.minispares.com/product/Classic/12G2129.aspx
de lucht wordt uit de motorruimte, door de radiator, in de wielkast geblazen ..
HTH,
Theo van den Bogaard
- Login of registreer om te reageren
Getest of de thermostaat opengaat? Soms zijn ze kapot van in de winkel
cheers
- Login of registreer om te reageren
Geeft de meter wel de juiste waarde aan?
Laatst ook een zeer slecht geijkte meter aan de hand gehad
Is je spanningsstabilisator wel ok? Geeft benzinemeter WEL de juiste waarde aan?
Foute/kapotte sensor?
Kan je een andere meter(los) proberen?(Wel over de spanningsstabilisator aansluiten!)
gr Marc.
- Login of registreer om te reageren
Hmm.. de fan zat in ieder geval verkeerd om
Hij blijft nog steeds niet op de N staan, maar wordt nu niet meer zo heel warm. Hoort de meter net als bij een moderne auto stabiel op N te staan of schommelt dit?
- Login of registreer om te reageren
Of je de fan verkeerd plaatst of niet, hij blijft in beide gevallen toch richting radiator blazen of vergis ik me nou zo?
Verstandig om nog even de waardes te controleren van de oude en de nieuwe thermostaat,
vroeger 72 gr. tegen nu 88 gr., dit zie je meteen aan je metertje aangezien de naald pas bij ca. 40 gr. in beweging gaat komen.
- Login of registreer om te reageren
De fan bladen hebben een vleugelprofiel, in de goede stand is ie veel effectiever.
De meter zou redelijk stabiel moeten staan, maar de stand verschilt in mijn ervaring per mini, maar wel in de buurt van de N.
Wat voor olie gebruik je? Die neemt ook een stuk koeling voor zijn rekening, heb je een oliedrukmeter? Zo ja, wat geeft die aan?
Groetjes,
Theo van den Bogaard
- Login of registreer om te reageren
misschien iets met de koelkanalen in de cilinder/kop aan de hand?
of een pakking die 1 of meerdere koelkanalen afsluit?
- Login of registreer om te reageren
misschien iets met de koelkanalen in de cilinder/kop aan de hand?
of een pakking die 1 of meerdere koelkanalen afsluit?
- Login of registreer om te reageren
Wat je nog zou kunnen doen is het blok even goed spoelen, dus gewoon koelvloeistof eruit en even goed met bijvoorbeeld een tuinslang op druk spoelen. Andere optie is de thermostaatklep verwijderen en even zonder gaan rijden en kijken of de temperatuur nog steeds te hoog oploopt. Zonder klep is er veel minder weerstand en zou er zeker geen probleem moeten zijn. Zit thermostaat klep er trouwens wel goed in?? Of een verkeerd type, je kunt de opening temp. van de thermostaat gewoon even testen in een pan water die je aan de kook brengt met een thermometer erbij voor controle. Verder heb je naar mijn idee vrijwel alles geprobeerd.
- Login of registreer om te reageren
RE: Oververhitting standaard 1000cc
Ingediend door Snackey op do, 12-06-2014 20:38
Na vanalles geprobeerd te hebben, hoop ik dat hier iemand nog een idee heeft. Tijdens het rijden in de bebouwde kom staat de temperatuurmeter tussen N en H, meestal dichter bij de H dan de N. Ook tijdens het rijden op de snelweg koelt hij niet tot N en als ik dan de snelweg af ga loopt de temperatuur direct op. Betreft een '81 Van met standaard blok.
Vervangen:
- radiator
- fan
- riem
- thermostaat
- alle slangen
- waterpomp
- kachelkraan
Uiteraard niet enkel nav dit probleem
Getest:
- ontsteking lijkt goed te staan (rijdt en loopt prima), wat vroeger en later gezet maar maakt niets uit
- mengsel getest odv piston lift-dingetje op de carb (HS4), stond wat arm
- rijden met verwarming aan
Iemand nog suggesties? Ik snap er niets meer van. Minitje moet toch wel gewoon kunnen koelen als je normaal rijdt met dit weer?
Grt Erik