Oververhitting standaard 1000cc

RE: Oververhitting standaard 1000cc

Na vanalles geprobeerd te hebben, hoop ik dat hier iemand nog een idee heeft. Tijdens het rijden in de bebouwde kom staat de temperatuurmeter tussen N en H, meestal dichter bij de H dan de N. Ook tijdens het rijden op de snelweg koelt hij niet tot N en als ik dan de snelweg af ga loopt de temperatuur direct op. Betreft een '81 Van met standaard blok.

Vervangen:
- radiator
- fan
- riem
- thermostaat
- alle slangen
- waterpomp
- kachelkraan

Uiteraard niet enkel nav dit probleem ;)

Getest:
- ontsteking lijkt goed te staan (rijdt en loopt prima), wat vroeger en later gezet maar maakt niets uit
- mengsel getest odv piston lift-dingetje op de carb (HS4), stond wat arm
- rijden met verwarming aan

Iemand nog suggesties? Ik snap er niets meer van. Minitje moet toch wel gewoon kunnen koelen als je normaal rijdt met dit weer?

Grt Erik

RE: Oververhitting standaard 1000cc

Is hij wel goed ontlucht??

Melvin

RE: Oververhitting standaard 1000cc

Ontlucht? Hoe wil je dat doen bij een mini? Ik kan de motor even laten draaien met de dop van de radiator :| Niveau is nog steeds gelijk, net boven de lamellen.

RE: Oververhitting standaard 1000cc

Er kan lucht onder de thermostaat blijven hangen, maar zodra de thermostaat een beetje open gaat, gaat de lucht ook mee. Dat is bij jou niet meer het geval.

Hoe lang duurt het na de snelweg voordat ie weer op normale temperatuur is ?

Ik denk dat je het in de temperatuurmeter zelf moet zoeken, als je alles al vervangen hebt.
De sensor kan iets afwijken of de spanningsregelaar geeft een te hoge spanning.

RE: Oververhitting standaard 1000cc

Hmm, toch komt hij soms dicht bij de N. Als er iets in de meter zou zitten, zou hij daar nooit moeten komen toch? Na de snelweg (bv stoplicht afrit) knalt hij naar H. Wordt ook echt heet, want er komt koelvloeistof uit de overloop (spetters op remcilinder/schutbord). Inmiddels daar een slangetje opgezet naar de grond toe.

RE: Oververhitting standaard 1000cc

De fan zit niet verkeerd om?

RE: Oververhitting standaard 1000cc

Ik geloof het wel, de fan aan de waterpompzijde moet blazen toch? Dat betekent dat de bladen op de fan richting linksvoor wijzen (vanuit bestuurderstoel gezien)?

RE: Oververhitting standaard 1000cc

lees het bijschrift bij:
http://www.minispares.com/product/Classic/12G2129.aspx

de lucht wordt uit de motorruimte, door de radiator, in de wielkast geblazen ..

HTH,
Theo van den Bogaard

RE: Oververhitting standaard 1000cc

Getest of de thermostaat opengaat? Soms zijn ze kapot van in de winkel

cheers

RE: Oververhitting standaard 1000cc

Geeft de meter wel de juiste waarde aan?
Laatst ook een zeer slecht geijkte meter aan de hand gehad
Is je spanningsstabilisator wel ok? Geeft benzinemeter WEL de juiste waarde aan?
Foute/kapotte sensor?
Kan je een andere meter(los) proberen?(Wel over de spanningsstabilisator aansluiten!)

gr Marc.

RE: Oververhitting standaard 1000cc

Hmm.. de fan zat in ieder geval verkeerd om :x

Hij blijft nog steeds niet op de N staan, maar wordt nu niet meer zo heel warm. Hoort de meter net als bij een moderne auto stabiel op N te staan of schommelt dit?

RE: Oververhitting standaard 1000cc

Of je de fan verkeerd plaatst of niet, hij blijft in beide gevallen toch richting radiator blazen of vergis ik me nou zo?
Verstandig om nog even de waardes te controleren van de oude en de nieuwe thermostaat,
vroeger 72 gr. tegen nu 88 gr., dit zie je meteen aan je metertje aangezien de naald pas bij ca. 40 gr. in beweging gaat komen.

RE: Oververhitting standaard 1000cc

De fan bladen hebben een vleugelprofiel, in de goede stand is ie veel effectiever.
De meter zou redelijk stabiel moeten staan, maar de stand verschilt in mijn ervaring per mini, maar wel in de buurt van de N.

Wat voor olie gebruik je? Die neemt ook een stuk koeling voor zijn rekening, heb je een oliedrukmeter? Zo ja, wat geeft die aan?

Groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: Oververhitting standaard 1000cc

Je hebt helemaal gelijk, Theo!

RE: Oververhitting standaard 1000cc

Kleppen stellen kan ook eea oplossen

RE: Oververhitting standaard 1000cc

misschien iets met de koelkanalen in de cilinder/kop aan de hand?
of een pakking die 1 of meerdere koelkanalen afsluit?

RE: Oververhitting standaard 1000cc

misschien iets met de koelkanalen in de cilinder/kop aan de hand?
of een pakking die 1 of meerdere koelkanalen afsluit?

RE: Oververhitting standaard 1000cc

Wat je nog zou kunnen doen is het blok even goed spoelen, dus gewoon koelvloeistof eruit en even goed met bijvoorbeeld een tuinslang op druk spoelen. Andere optie is de thermostaatklep verwijderen en even zonder gaan rijden en kijken of de temperatuur nog steeds te hoog oploopt. Zonder klep is er veel minder weerstand en zou er zeker geen probleem moeten zijn. Zit thermostaat klep er trouwens wel goed in?? Of een verkeerd type, je kunt de opening temp. van de thermostaat gewoon even testen in een pan water die je aan de kook brengt met een thermometer erbij voor controle. Verder heb je naar mijn idee vrijwel alles geprobeerd. 8)