Paar probleempjes met mijn mini..

default

RE: Paar probleempjes met mijn mini..

Hallo,

Ik ben bijna klaar met de restauratie van een Mini 1000 uit '89. Enkel zijn er nog wat motorische en electrische problemen waar ik niet uit kom.

1. De knipperlichten knipperen heel snel, en na een tijdje gaat de zekering kapot, de alarmlichten werken wel goed( alle knipperlichten doen het, in een goed tempo). ik denk dat het 't relais is.. maar waar zit dat ding??

Wat heb ik gedaan:
-Zekeringskast vervangen
-Nieuwe knipperlichten (had ik toch nodig)

2. Ik heb nog even met de mini gereden voordat hij uit elkaar ging. Opeens ging de koppeling het steeds slechter doen, totdat het pedaal niet meer werkte en gewoon tegen de bodem zat...

3. De motor valt uit als ik hem van de choke af haal, je kan de carb. wel een beetje stellen maar niet genoeg.. Als je hem op de choke laat staan (zodat hij niet uit valt) en je wilt de motor uitschakelen dan 'bokt'hij nog even na...dat lijkt me ook niet goed..

Ik weet dus echt helemaal niks van mini's (altijd Renault gesleuteld) en ik hoop dat jullie me een beetje op weg kunnen helpen. :?

Ik heb overigens op het forum gezocht, maar kon geen echte aanwijzingen vinden(misschien niet goed gezocht hoor...)

Martijn

RE: Paar probleempjes met mijn mini..

1. Clingelateur; onder je dashboard (aansluiting zie hier)

2. Lucht? Zie dit topic.

3. Nadieselen (hier te vinden)

Tackinardie schreef:
Ik heb overigens op het forum gezocht, maar kon geen echte aanwijzingen vinden(misschien niet goed gezocht hoor...)


Misschien niet op de juiste woorden gezocht. Ik hoop dat je hier verder mee kan.

Succes.

RE: Paar probleempjes met mijn mini..

de knipperlicht relais (alarm en gewoon) zijn 2 kleine stalen blikjes die op het schutbord geprikt zitten.

van de koppeling heb ik niet zo veel verstand...

wat betrefd nadiesellen: controleer al je onstekingsafstellingen, contactpuntafstand, onstekingstijdstip, en kijk of dt de motor niet te warm wordt.

verder kijk naar de links van Tincu :)\\_

RE: Paar probleempjes met mijn mini..

Twee verschillende antwoorden wat betreft de locatie van de clignoteur dus :) En beide zijn goed, alleen gelden ze voor verschillende jaargangen. Op het schutbord in de motorruimte (aan de rechterkant als je voor de auto staat) bij oudere modellen, achter/onder je dashboard bij nieuwere modellen (ik gok vanaf midden jaren '80).

RE: Paar probleempjes met mijn mini..

bij mij zitten ze op het schutbord in de motorruimte mini 84.

RE: Paar probleempjes met mijn mini..

Het jaartal is niet zo boeiend. Je kijkt gewoon eerst onder de motorkap, want daar zijn ze makkelijk te zien, als je er daar maar 1tje hebt (bij alle Mini's zit het gevarenlicht daar) weet je dat de clignoteur achter het dashboard moet zitten.

default

RE: Paar probleempjes met mijn mini..

Gelukkig, de meeste problemen zijn opgelost.

De vacuumslang was afgebroken, daardoor liep hij waarschijnlijk zo rot..

De koppeling hebben we weer ontlucht en koppelen doet hij dus ook weer.

Alleen die knipperlichten... die knipperen nog steeds zo irritant snel.., ik heb alle aarde punten gecontroleerd en die zijn goed..

Hoe kan ik het knipperlichtrelais (onder het dashboard) testen of het goed is??

RE: Paar probleempjes met mijn mini..

voor puntje 3 heb ik mischien wel een oplossing voor je. olie vullen bovenin de carburateur (kleine zwarte schroefdopje eruithalen, zit een zuigertje aan) en een paar keer flink hard pompen met dat zuigertje. kan zijn dat het mechanisme binnenin een beetje vastzit(gebeurt wel vaker) bij mij werkte het vorige week nog, succes

RE: Paar probleempjes met mijn mini..

Sneller knipperen van de richting aanwijzers kan ook worden veroorzaakt door een verkeerd watt-age van het bolletje. Effe checkke. Alarm verlichting is naar ik meen een andere relais.

Carburateur reinigen of een revisie setje. Daarna weer afstellen.

Erwin.

RE: Paar probleempjes met mijn mini..

Tackinardie schreef:
Alleen die knipperlichten... die knipperen nog steeds zo irritant snel.., ik heb alle aarde punten gecontroleerd en die zijn goed..

Hoe kan ik het knipperlichtrelais (onder het dashboard) testen of het goed is??



Het knipperlichtrelais achter het dashboard is van de normale richtingaanwijzers. Die van de alarmlichten zit op het schutbord gemonteerd op een plastic beugeltje (of hij hangt los.. beugeltje gebroken.. ;) ). Als je voor de auto staat aan de rechterkant tegen het schutbord.

Testen is naar mijn idee niet echt mogelijk, je zou hooguit (zoals al genoemd) de wattages van je lampjes kunnen controleren (voor+achterin 21W en indien aanwezig, de zijclignoteurs 5W).

Bij mijn 90er CheckMate had ik hetzelfde probleem met zowel de richtingaanwijzers als de alarmlichten. Na het vervangen van beide relais voor elektronische Hella relais, werkt alles weer perfect. (alleen het tikje van de richtingaanwijzers is irritant hard.. maar daar verzin ik nog wel wat op).

RE: Paar probleempjes met mijn mini..

Irritant hard :) 1 van de redenen voor mij om voor een elektronisch knipperlichtrelais te gaan was juist een duidelijkere klik. Zodat je het niet hoeft te zien als de hendel niet terugspringt, maar het ook kan horen. (Heb ik me altijd aan gestoord met het standaard relaistje). Ach, ieder zijn voorkeur.

default

RE: Paar probleempjes met mijn mini..

OKai, het relais is besteld, dus we zullen wel zien of dat het probeem is.

Nu staat hij eindelijk voor de deur, maandag gaat hij voor de keuring...

Nu heb ik alleen als ik gas geef een rare sis uit het dashboard.. bij de kachel ergens.. geen idee wat het is....

default

RE: Paar probleempjes met mijn mini..

Aanzuigen van luchtfilter.
Als je een open K&N filter hebt, hoor je dit nog beter.

grtzz Martin

default

RE: Paar probleempjes met mijn mini..

Hmzz, ik weet niet of het 't luchtfilter is...

Misschien een domme vraag, maar ik kan nergen ontluchtingsnippels vinden op de koelslangen van een mini.. hoeft het systeem niet ontlucht te worden??

Okai en wie kan me het verschil tussen de "Fast idle adjusting screw" en de "Throttle adjusting screw" vertellen??

RE: Paar probleempjes met mijn mini..

Hmm nog ff over de knipperlichten (want de rest van me mini werkt eindelijk goed!)
Ik heb het ook bij mijn richtingaanwijzers, ze knipperen ff goed, en dan steeds langzamer en dan weer niet, gevarenlichten werken wel ok. Ik krijg morgen van iemand een ander relais, ff kijken of het daarmee opgelost is, wattage van de lampjes kloppen wel. Bij mij zit trouwens ook 1 aan het shutterbord, en 1 onder mijn dash, mayfair 86 :P

RE: Paar probleempjes met mijn mini..

Zo, werkt weer, ff een relais voor onder mijn dash (die overigens nu met blauwe leds verlicht is ipv standaars lampjes:P) gehaald op de sloop, en vwala! ik kan weer knipperen :P

RE: Paar probleempjes met mijn mini..

BadBert schreef:
en VWala! ik kan weer knipperen :P



toch geen vw-relais gekocht hoop ik, zou erge vervuiling van je mini zijn :+)

RE: Paar probleempjes met mijn mini..

Nee joh, tuurlijk niet!!! :P Hier op de sloop staan een stuk of 4 mini's daar heb ik er eentje uit gehaald :D

default

RE: Paar probleempjes met mijn mini..

Denk je alles te hebben gehad, start ie gewoon niet meer vanmiddag.

De startmotor gaat heeeeeel moeizaam rond...net of hij geen kracht genoeg heeft om de boel om te draaien.

Het rare is dat de accu volgens mij gewoon goed is, lampjes branden vrolijk.. of zie ik iets over het hoofd?

RE: Paar probleempjes met mijn mini..

Kan zijn dat ie niet genoeg opgeladen is om de motor te starten, maar wel genoeg voor de lichtjes enz.

default

RE: Paar probleempjes met mijn mini..

Ik merkte dat sinds de afgelopen vriesperiode hij steeds slechter en moeilijker ging starten (de motor loopt prima, maar de startmotor had veel moeite)

Toch even de accu verwisselen?

RE: Paar probleempjes met mijn mini..

Hoeft volgens mij niet perse de accu te zijn!

default

RE: Paar probleempjes met mijn mini..

Nee, mijn vorige auto had ook wel eens een startmotor probleem, maar dan gaf ik met een hamer een tik tegen de startmotor en dan kon ik er weer even tegenaan.. weet niet of dat bij een mini ook werkt...

RE: Paar probleempjes met mijn mini..

Tackinardie schreef:
Nee, mijn vorige auto had ook wel eens een startmotor probleem, maar dan gaf ik met een hamer een tik tegen de startmotor en dan kon ik er weer even tegenaan.. weet niet of dat bij een mini ook werkt...



Dit werkt bij een mini ook...als de startmotor vastzit tenminste. Maar zoals jij zegt draait hij wel rond. Dit is duidelijk een probleem met de accu. Slimste is om er een nieuwe in te zetten, vooral door de kou nu. Maar je kunt natuurlijk ook ff met een hulp accu starten en dan ff met je mini rondrijden (paar uurtjes) dan kun je er wel weer een week tegenaan. Persoonlijk zou ik niet meteen een nieuwe accu kopen omdat het ook aan je dynamo kan liggen (of v-snaar), omdat deze bijvoorbeeld de accu niet genoeg oplaadt.

default

RE: Paar probleempjes met mijn mini..

Ok, ik heb nog wel een andere accu, ga morgen wel proberen, thanx

RE: Paar probleempjes met mijn mini..

Hey, ik had zoiets ook, mijn mini startte ook steeds moeizamer, eerst de accu vervangen (die was echt wel aan vervanging toe) toen ging het een tijdje goed, maar helaas na 1 week weer niet!
Dus dynamo doorgemeten, zag ik dat als de motor warm was, de vsnaar de dynamo helemaal niet mee nam! Dus een nieuwe vsnaar erop, en hoppa, alles werkt weer prima!