Pech, maar wel bijzonder, of toch niet?

default

RE: Pech, maar wel bijzonder, of toch niet?

Het heeft dan een jaar geduurd, maar mijn eerste pech is een feit.
Vanmiddag reed ik relaxed naar huis na weer een zware werkdag. Dat doe ik wel vaker zonder problemen, maar opeens liep de temperatuur zeer snel op en kwam er veel witte rook, zeg maar stoom onder mijn linkerspatbord vandaan.
Op een parkeerplaats gezet en de boel maar even laten afkoelen terwijl ik probeerde te zien wat er gebeurd kon zijn. De hele linker motorruimte zat vol met koelvloeistof. Voelend aan de radiateur en dito dop bleken deze nls warm! Bijzonder.
Het leek in eerste instantie op een gebarsten slang, ook al zijn deze alle een jaar geleden vernieuwd, maar dat kan gebeuren.
Maar waarom waren de radiateur en dop dan niet warm?
Uiteindelijk met een werkhandschoen en afgewend de dop eraf gedraaid en de radiateur - je raad het al- was leeg. Gelukkig kon de plaatselijke garage mij voorzien van een liter of twee koelvloeistof en ben ik voorzichtig de laatste 3 km naar huis gereden. Vrij spectaculair gezicht met al die natte troep op je uitlaatspruitstuk en hete blok: veel rook en stoom.
Thuis drupte de auto nog wat groen-blauwe troep na vanuit alle hoeken en gaten maar niet meer uit het koelsysteem.
De Mini een tijdje stationair laten lopen, afwachten en klaar om bij te vullen, maar dat was niet meer nodig. Hij lekt niet meer, ook al is dat niet "under load".

Wat kan dit geweest zijn? Te hoge druk zodat de vloeistof via de dop (die vrij nieuw is, een paar maanden oud) eruit vloog en via de fan overal heen werd geslingerd? Ik controleer regelmatig alle vloeistofnivo's en koelvloeistof hoeft nls bijgevuld de afgelopen tijd.

Morgen maar weer naar de stad met wat extra koelvloeistof, de mobiele telefoon (verrekte handig!) de WWkaart en vol goed moed.
Wie het weet mag het zeggen. Ik heb geen idee.

Rolf

RE: Pech, maar wel bijzonder, of toch niet?

Ik denk dat je je thermostaat moet vervangen die zit onder dat bultje met die 3 draadeinden naast je kleppendeksel, waarschijnlijk is deze niet opengegaan en heb je waarschijnlijk al die tijd met een luchtbel in je koelsysteem rondgereden.

default

RE: Pech, maar wel bijzonder, of toch niet?

Hee Rolf, in Groningen? 'k heb geen witte rookwolken of koelvloeistof vlekken gezien.
waarschijnlijk is deze niet opengegaan en heb je waarschijnlijk al die tijd met een luchtbel in je koelsysteem rondgereden.



Lijkt me stug, een mini is geen volledig gesloten systeem, een luchtbel kan er gewoon uit (via de radiatortank, en de overlooppijp) Wat wel kan is dat de radiatordop te laat open is gegaan waardoor er onder forse druk is geloosd. Of er zat teveel koelvloeistof in (nivo net boven het bruggetje)

Het kan wel zo zijn dat je thermostaat niet opent maar: als je een 1000-tje hebt, heb je een by pass slangetje waardoor er gewoon circulatie is. Heb je een 1300 heb je dit (in principe) niet en moet je gaten in de thermostaat boren.

Als ik jou was zou ik hem vullen, even laten lopen en dan als de wiedeweerga naar een garage om het koelsysteem onder druk te laten zetten. Kijken waar er koelvloeistof uitkomt.

RE: Pech, maar wel bijzonder, of toch niet?

Of er zat teveel koelvloeistof in (nivo net boven het bruggetje)



Daar geloof ik niet in. Dan zou er een beetje uitkoken en that's it. Dit leidt niet tot een bijna leeg systeem (2 liter bijvullen!).

De luchtbel (en defecte thermostaat) lijkt me aannemlijker. De thermostaat zit op het hoogste punt, de waterpomp lager. Lucht drijft op water.

Maak de boel schoon, monteer een nieuwe thermostaat+pakking (paar euro) en houd je vloeistofpeil goed in de gaten.

Wouter

default

RE: Pech, maar wel bijzonder, of toch niet?

ik heb precies hetzelfde gehad. Bij mij was de pakking van het thermostaathuis tussen de thermostaat gekomen, wat uiteraard de werking van de thermostaat niet bevorderde. Ik heb toen gelijk mijn thermostaat vervangen door eentje die bij 82 graden geloof ik open gaat in plaats van bij 88.

Wees trouwens wel een beetje voorzichtig met de bouten en moeren van het thermostaathuis. Bij mij zitten de bouten op de cilinderkop en schuif je het thermostaathuis over heen en zet je vast met moeren. (Het kan ook zo zijn dat je de bouten in de cilinderkop draait)

In ieder geval, bij mij ging zowel met het eraf draaien van de moeren, als het erop draaien, het schroefdraad aardig naar de kl*te en dat is niet grappig. :(

Gr. Thomas

RE: Pech, maar wel bijzonder, of toch niet?

(Het kan ook zo zijn dat je de bouten in de cilinderkop draait)



Origineel zitten er in de cylinder kop tapeinden, en daar bovenop moeren. De moeren willen nog weleens vastroesten aan de tapeinden, waardoor je het geheel uit de kop draait.

het schroefdraad aardig naar de kl*te en dat is niet grappig.



Idem bij mij. Ik heb m10 schroefdraad getapt en m10 draadeinden erop. Thermostaathuis heb ik ook op moeten boren. Nadeel is dat je altijd een pakking moet aanpassen.

Wouter (ook 82 graden en toch hete kachel nu!)

default

RE: Pech, maar wel bijzonder, of toch niet?

Je moet het hebben kunnen zien Jos, naast de 2 pluimen van de suikerfabrieken in Hoogkerk enStad, was de 3e van mij, ha, ha!
Ik dank jullie voor alle suggesties. de thermostaat is goed, want recentelijk vervangen, en ik mag er van uit gaan dat die niet zomaar na een maandje of twee kaduuk gaat (of wel?). Er is circulatie ook door de radiateur, alle slangen worden keurig warm.
Ik heb de hele zaak bijgevuld en tot nu toe geen rare dingen meer. Wat mij aannemelijk lijkt is dat de vloeistof via de rand van dop en radiateur is gelekt, ws door te hoge druk en dit een tijdje heeft volgehouden (2 liter). kan die te hoge druk veroorzaakt zijn door een verstopping of blokkade? lijkt mogelijk, alleen zou het ventiel van de dop -die ook nog vrij nieuw is- dit inderdaad via het slangetje in de hals van de radiateur hebben moeten afvoeren.
Mijn vrouw, die ook veel in de Mini rijdt vindt het maar niks en laat mij deze week met de kleine rijden. Ik vind het best!

Rolf

default

RE: Pech, maar wel bijzonder, of toch niet?

Gevonden. het heeft even wat tijd genomen maar de oorzaak is er dan eindelijk. Een miniscuul gaatje in de retourslang van de kachel. Onder druk spoot hij tegen de motorkap en vulde zo de hele ruimte. Stationair was er niets te vinden.
Nieuwe slang in bestelling en voor de komende dagen: weinig rijden en afsluittape erop.
Dank voor alle suggesties en tips.

Rolf