pech onderweg automaat / olie?

default

RE: pech onderweg automaat / olie?

Hoi,
kwam heden terug van vergadering uit Haarlem...
tijdens terugrit (ook heel incidenteel daarvoor al) slipte de koppeling (zo hoorde zich dat aan)...
net in Amsterdam doet hij dat heel erg heftig en plots helemaal geen trekkracht meer, alsof hij in neutral staat....

in een parkeerhaven ingeparkeerd
achteruit gaat wel (vreemd genoeg)

natuurlijk nog niet zo op de hoogte met de week oude mini uit 82 en heb garages gebeld om af te slepen... 5.30 uur geen kans. Maar de garagist riep meteen bij het horen MINI AUTOMAAT aha Olie....

Tja dat heb ik niet gecontroleerd toen ik van de parkeerplaats wegliep.
Een vriendin heeft me naar huis gesleept (gelukkig maar daar heb ik al een parkeer vergunning) en net de laatste BOCHT voor thuis zie ik inderdaad dat het Lampie OLIE rood aangeeft.

Nu eindelijk de vraag:
Is het dan inderdaad zoals die garagist aangaf, alleen de olie die ontbreekt?

wie heeft hier ervaring mee of kennis van?

bedankt voor iedere hint in de juiste richting

Ton

RE: pech onderweg automaat / olie?

phoe automaatjes zijn volgens mij nou niet echt de beste die er waren, maar er zijn vast forumers die er meer verstand van hebben dan ik met automaat.

hoe was de temperatuur van je motorblok?

als je de motor op standje 1 hebt staan dan brand idd het rode lampje
het lullige is dat nou mischien je cylinderwanden, lagers, enz enz. een beste beschadiging hebben opgelopen.

oh shit kroeg tijd!!

kortom
(beste tip tot nu toen druk 5 liter in je blok en hopen op lopen!)

succ6 :D

RE: pech onderweg automaat / olie?

Het verhaal van de "slippende koppeling" kan ik niet helemaal thuis brengen. Ik weet niet of een automaatbak die zonder olie staat misschien dezelfde symptomen geeft. Ik denk het eigenlijk wel. Zoniet, dan kun je nog denken aan een olielek bij de koppeling.

Hou je het oliepeil regelmatig bij? Zeker bij Mini's is het belangrijk dat je dit goed in de gaten houdt, de meeste lusten wel een slokje.

In elk geval is de controle of er nog voldoende olie in zit simpel: even peilen. En dan inderdaad bijvullen. 5 liter lijkt me rijkelijk overdreven, zoveel gaat er officieel in, maar meestal haal je dat niet eens als je olie aan het verversen bent. 5 liter klaar hebben is goed, maar gooi het er niet allemaal ineens in.

RE: pech onderweg automaat / olie?

Er gaat al 4,83 liter olie SAE 10W-50 inclusief filter in de klassieke handgeschakelde motor.

De automaat hier tegenover heeft in totaal 7,38 liter nodig. SAE 10W-50

RE: pech onderweg automaat / olie?

Olie lijkt me heel onwaarschijnlijk. Ik twijfel niet aan een te laag peil, dat is best veel voorkomend.

Ik heb een automaat van een 'klant' staan, en gezien de vlekken voor mijn garage is die behoorlijk lek :)

Kun je nog wel handmatig de versnellingen kiezen?

Als hij achteruit wel werkt, zou ik eerder denken aan een fout in de bediening van de bak. Ga eens naar een Minicentre, en niet naar een gewone garage. Mini is allemaal nét anders, en een Mini-automaat al helemaal!


Nadeel is dat automaatbakken/blokken niet veel te vinden zijn en je dus al snel aan een kostbare revisie toe bent. Voordeel is dan wel dat het geheel nog jaren meegaat.

Wouter

RE: pech onderweg automaat / olie?

Net gevonden op marktplaats, een 1300 automaatblok, volgens mij ook gewoon in te bouwen:

link

Wouter

default

RE: pech onderweg automaat / olie?

Tja heb er vandaag wegens het werk niks aan kunnen doen.
Moet morgen dan maar...

een minicenter lijkt mij wel de plek om eens rond te vragen en hulp te krijgen, maar waar is er een hier in de buurt (amsterdam-watergraaf)?

Ik had toch wel degelijk van schoonbroer begrepen dat oliepeil controleren heeeel belangrijk is.
Maar eerlijk gezegd had ik na 5 ritjes niet verwacht hem leeg aan te treffen (volgens lampje indikatie).

Ik heb er eigenlijk NOG veel te weinig verstand van en moet zeker een crack tegen het lijf lopen die me daarbij helpt. Tja jullie zullen wel denken / vragen waarom begin je er dan aan?

Overigens staat in het handboek wel een en ander aangegeven over niet schakelen betreffende de vooruitkoppeling en een rembandafstelling...
die rembandafstelling kan die zo'n slippend geluid veroorzaken? en nu dus verderop een defecte omvormer (stator slipt)? ook wordt verwezen naar de selecteurkabel afstellen...?

Ik weet niet waar te beginnen. Een crack die daar naar kan kijken en me erbij helpt zou wellicht als newbee effectiever zijn.


ennuh bedankt alvast voor jullei reacties.

chiao
Morgen moet ik eens het een en ander uitzoeken bij daglicht.

RE: pech onderweg automaat / olie?

Hi,

ik denk ook niet dat al je olie uit je blok is verdwenen. Voor de zekerheid, peil even.

Jammergenoeg heb ik van automaatbakken helemaal geen kaas gegeten, en kan je dus ook niet wijzer maken.
Ik heb wel een handboek van de automatische transmissie liggen. Stuur me via een pm even je adres, dan kopieer ik het wel en stuur het je op.

Voor adressen van minicentres en mini-garages, check link.

Wouter

RE: pech onderweg automaat / olie?

Hmmm wij hebben ook een slechte ervaring met automaat!

We hadden een mini automaat bij gekocht. Maar hij liep niet lekker dus wilde we hem gaan afstellen... Dat lukte dus niet, het was er niet beter op geworden. Toen we de kop eraf trokken zagen we het al... Het veertje dat de zuigerpen op zijn plaats moet houden was eruit gelopen... Hele cilinderwand aan gort.
Wat doe je dan... Ombouwen naar schakel is natuurlijk het makkelijkst, maar ook mini automaat wordt zeldzaam. Dus hadden we besloten om er een ander blok op te zetten. Maar past een schakelblok op een automaat? Met die vraag gingen we langs verschillende bedrijven... Niemand kon het ons vertellen. Wie gaat er een nieuw blok ontwikkelen voor een automaat? Bij mij op het werk wist de baas het ook niet zeker. Die heeft veel ervaring met engelse auto's. Logisch als je in een garage voor engelse auto's werkt...
Dus vol goede moet eraan begonnen. Toen we de blokken langs elkaar zetten zagen we het al... Niet hetzelfde dus :x Maar wat doe je dan...
Ff naar het werk gebeld... Hij wou het wel zien, omdat hij het niet kon geloven... Dus de blokken op de aanhanger een rijden. Toen hij ging kijken zag hij het ook! Ja en nou??? Wij hadden geen anderblok staan... Gelukkig stonden er nog verschillende blokken met defecte automaten op het werk! Neem dat blok dat achter in de hoek staat maar mee, de bak is niet goed maar het blok wel. Dus weer naar huis en bouwen. We hadden alles geschildert, hij zag er piekfijn uit. Dus het blok ingebouwd en rijden.

Na een anderhalve week staat mijn broertje te w88 voor het stoplicht, het wordt groen en rijdt aan. Na een paar meter valt hij uit de versnelling en is er met geen mogenlijkheid meer in te krijgen. Dus hij werd helemaal gek!!! Het automaatje had het begeven.
Ja en wat nu? Uiteindelijk hebben we hem omgebouwd naar schakel, dit is opzich wel jammer. Maar je moet wat. Hij in nederland wil (en kan) niemand miniautomaten reviseren. Maar in engeland kun je dat wel laten doen. Maar dat is wel een beetje duur!!!

Miniautomaten zitten net als de schakelbakken in het carter van het blok. Dit is volgens mij het probleem dus. Elke automaat moet apparte olie op, maar bij mini zit er dus gewoon moterolie op. Hier zijn de meeste 'automaten' niet op gebouwd, ze hebben dit wel willen bereiken.

Ik heb de kapotte automaat gesloopt om te kijken hoe het werkt. Het is een mooi complex geheel. Jammer dat ze bijna allemaal kapot gaan...
We willen de vrij gevallen automaat wel een keer laten reviseren, maar binnenkort nog niet.

Wij hebben nog een automaat gehad voor de sloop. Die had dus hetzelfde probleem. Je kon alleen achteruit rijden. Maar we hebben hem weer verkocht. Het probleem zat denk ik in de hydraulische besturing van de automaat.

RE: pech onderweg automaat / olie?

Check ook link.

Ik weet niet of zij ok automaatbakken reviseren, maar je zou het even kunnen vragen. Je kan je bak opsturen en krijgt dan een gereviseerde retour. Kost een paar centen, maar dan hebbie ook wat!

Zoals hierboven beschreven staat, kan je ook ombouwen naar hand-schakelbak. Op link worden regelmatig goede 1000 blokjes aangeboden, voor niet al teveel geld.

Voor deze ombouw kun je het huidige subframe behouden. Je hebt verder ook geen problemen met RDW ofzo, je moet alleen aangeven dat hij omgebouwd is, dan krijg je een nieuw kentekenbewijs.

Maar wie weet is het een oplosbaar probleem, check even een minicentre :) Ik geloof dat Ben van Leeuwen niet zo heel erg ver is van Amsterdam. Tip: ga daar doordeweeks langs, dan hebben ze iets meer tijd voor je.

Wouter

RE: pech onderweg automaat / olie?

Je moet subframe wel verwisselen!!! Dit is anders dan bij schakel, de hoek is anders als bij schakel... De rubbers hebben dan meer te lijden.
Je moet de koppeling bij bouwen en ook de versnellingspook+mechanisme moet je vervangen

RE: pech onderweg automaat / olie?

Je moet subframe wel verwisselen!!! Dit is anders dan bij schakel, de hoek is anders als bij schakel... De rubbers hebben dan meer te lijden.



met vulstukken is het originele subframe te gebruiken, maar beter is gewoon origineel. Ook voorsubframes zijn volop verkrijgbaar.

Groetjes Wouter

default

RE: pech onderweg automaat / olie?

Oke thanks,
dat is al een heleboel info..

hopelijk is het niet zo dramatisch als Minipower stelt..."ze gaan allemaal stuk"...

dat zou toch wel erg kras zijn...

ik ga er morgen mee aan de slag..:)

cheerio

RE: pech onderweg automaat / olie?

Niet allemaal, maar wel veel. Iedereen vind dat ze te zwak zijn...
Maar bewaar je onderdelen automaat wordt zeldzaam!!!