Kruimelpad
Piepend/schuurend geluid in bocht naar links
RE: Piepend/schuurend geluid in bocht naar links
Ingediend door Willy1 op zo, 21-08-2016 23:02
Als je de auto opkrikt zie je het toch snel genoeg? Inderdaad misschien je kroonmoer los of je wielbouten los, misschien je lager kapot?
- Login of registreer om te reageren
RE: Piepend/schuurend geluid in bocht naar links
Ingediend door Ties van Asseldonk op vr, 26-08-2016 18:48
JosCM schreef:
Lijkt mij gewoon de wiellagers met teveel speling.
Dat zou best wel eens kunnen, dat was ook een aandachtspunt bij de APK. Ik had alleen nog even niet de link gelegd met de lagers en het geluid.
Willy1":a5gf3l57]Als je de auto opkrikt zie je het toch snel genoeg? Inderdaad misschien je kroonmoer los of je wielbouten los, misschien je lager kapot?[/quote:a5gf3l57]
Kroon moer is het zeker niet, die heb ik best wat strakker aangedraaid dan hij moet volgens de specs, en wielmoeren heb ik na dat het piepen begon onderweg nog een keer extra strak aangedraaid, en dat hielp ook niet...
Dus het zal dan inderdaat wel de wiellager zijn, maar wat nu?
Op verschillende forums lees ik dat je soms speling kan opvangen door de kroonmoer aan te draaien, maar dat hielp in mijn geval dus niet. Zijn er andere trucs om de speling weg te krijgen of te minimaliseren? Of zijn de lagers gewoon kapot en moet ik ze vervangen?
En als ze vervangen moeten worden, is dat lastig om zelf te doen? Ik ben redelijk handig en wil graag leren, maar ik ben nog niet veel dieper in de aandrijving geweest dan de remschijven vervangen, en als alles uit elkaar light, word het toch best lastig om alsnog naar een garage te gaan...
In ieder geval al bedankt voor jullie suggesties!
- Login of registreer om te reageren
Lagers zijn best goed zelf te vervangen. Let er alleen wel op, dat de mogelijkheid bestaat dat ook de homokineet vervangen moet worden.
Ik ben zelf geen fan van het idee dat je de lagers een aantal keer strakker aandraait. Als je ze strakker kunt zetten, betekend eigenlijk dat ze al zo ver versleten zijn dat er teveel speling op zit en dus vervangen moeten worden.
Lagers vervangen:
1) Wiel verwijderen en remklauw demonteren. Hang deze ergens op, zodat de slang ontspannen is.
2) Zorg dat de schokbreker op spanning staat en blijft staan.
3) Haal de kroonmoer eraf en de remschijf.
4) Haal de fuseekogels onder en boven los. Haal de stuurkogel los. Let op, dit gaat het makkelijkst als je een fuseesplitter hebt.
5) Verwijder het fuseehuis. Dit zou moeilijk kunnen gaan, als het lager aan de homokineet vast dit door roest. Controleer dan ook of er geen groeven in de homokineet zitten, door speling op het lager.
6) Je kunt nu het oude lager verwijderen en een nieuwe in het fuseehuis zetten. Zet hier het gehele lager in, niet alleen het binnendeel.
7) Monteer alles weer.
Succes.
- Login of registreer om te reageren
RE: Piepend/schuurend geluid in bocht naar links
Ingediend door Ties van Asseldonk op zo, 16-10-2016 16:11
(b)engeltje schreef:
Lagers zijn best goed zelf te vervangen.
1) Wiel verwijderen en remklauw demonteren. Hang deze ergens op, zodat de slang ontspannen is.
2) Zorg dat de schokbreker op spanning staat en blijft staan.
3) Haal de kroonmoer eraf en de remschijf.
4) Haal de fuseekogels onder en boven los. Haal de stuurkogel los. Let op, dit gaat het makkelijkst als je een fuseesplitter hebt.
5) Verwijder het fuseehuis. Dit zou moeilijk kunnen gaan, als het lager aan de homokineet vast dit door roest. Controleer dan ook of er geen groeven in de homokineet zitten, door speling op het lager.
6) Je kunt nu het oude lager verwijderen en een nieuwe in het fuseehuis zetten. Zet hier het gehele lager in, niet alleen het binnendeel.
7) Monteer alles weer.
Succes.
Druk gehad met nieuwe studie, dus niet zo veel tijd meer gehad om aan de mini te werken helaas...
Vandaag toch eindelijk tijd om weer wat te gaan klussen, en ben begonnen aan het vervangen van de voor wiel lagers. Links ben ik best ver gekomen, het fuseehuis is onder de auto uit, de buitenste lager is er helemaal uit, maar de binnenste lager krijg ik nog niet voor elkaar. Het draaiende deel van de lager kwam er zo uit, maar de ring die in het fuseehuis zit geperst krijg ik er niet uit. De zelfde kant op als slaan als de eerste lager gaat niet werken, want daar zit een soort ring die voor zover ik kan zien deel uitmaakt van het fuseehuis. De andere kant van het fuseehuis zie ik aleen ook nig niet echt gebeuren. Daar zit namelijk een olie keering die nogal vast om een soort metalen ring heen zit. (niet het veerje wat normaal in zo'n keering zit, er loopt echt een soort metalen rand)
Het rubbere deel van de olie keering heb ik met veel geweld uiteindelijk weg kunnen snijden, maar de metalen ring lijkt aan het fuseehuis vast te zitten.
Hoe zou ik dan die laatste lager ring er uit kunnen krijgen? Hij kan geen kant op voor zover ik kan zien...
- Login of registreer om te reageren
RE: Piepend/schuurend geluid in bocht naar links
Ingediend door Ties van Asseldonk op zo, 16-10-2016 21:40
(b)engeltje schreef:
Heb je een foto van het fuseehuis met het binnenste lager?
Foto van de kant waar de lager al uit is:
En foto van de andere kant:
Het is lastig te zien op de foto, maar het gaat om de rand op de 2de foto. Dit zou gewoon een rubbere olie seal moeten zijn net als aan de andere kant, toch...?
Mischien zeg ik nu iets heel doms hoor, maar ik zou echt niet weten hoe ik die buiten ring van de lager er uit zou kunnen krijgen...
Mocht dat nog handig zijn, hier kan je nog de hoge resolutie foto's bekijken:
http://www.tiesproductions.nl/files/IMG_1806.JPG
http://www.tiesproductions.nl/files/IMG_1808.JPG
- Login of registreer om te reageren
RE: Piepend/schuurend geluid in bocht naar links
Ingediend door Theo van den Bogaard op zo, 16-10-2016 21:43
http://www.infomininl.org/iui/manual/fsexplhubgt.htm
het ene lager tik je er naar buiten uit, het ander naar binnen.
eventuele spacer en keerring zouden dan mee moeten komen, als je ze niet eerst kunt verwijderen ?!
HTH,
Theo van den Bogaard
- Login of registreer om te reageren
Ik zou ermee beginnen om alles eens wat schoner te maken, zodat je ook goed weet wat het probleem is.
Zoals Theo zegt, het zou er met het lager gewoon mee uit moeten kunnen komen. Kan wel betekenen dat je iets meer kracht in je slagen moet stoppen. Je moet ook evenredig verdeeld slaan, op 3-4 verschillende plekken.
Mocht het dan nog niet lukken, dan met een slijpsteentje van de dremel de seal verzwakken, zodat hij iets mee speling kan krijgen en dan het lager eruit slaan.
- Login of registreer om te reageren
RE: Piepend/schuurend geluid in bocht naar links
Ingediend door Theo van den Bogaard op ma, 17-10-2016 11:44
gezien de foto, inderdaad goed schoonmaken en inspuiten met kruipolie (niet met WD40).
Anders inderdaad met dremel of ijzerzaag creatief verzwakken en uitbikken
succes,
Theo van den Bogaard
- Login of registreer om te reageren
In mijn herinnering is het zo: de foto van de binnenkant toont nu de seegerring die je er uit moet wippen, er zit dus ook een kleine opening in, daar kun je een schroevedraaiertje in zetten en de ring er uit wippen. De tweede rand waar jij nu tegen aan kijkt is de buitenschaal van het binnenste lager. Dit lagerschaal zou er nu "vrij" gemakkelijk uit moeten komen.
De binnenste olie-keerring heb je er overigens al uit.
Corrigeer me als ik het fout heb aub.
- Login of registreer om te reageren
Correctie Ruud : er zit geen seegerring in, maar een afstandsring die wel verend is met een inkeping dus. Deze zorgt voor afstand tussen de lagerschaal en de keerring.
Middenin de hub zitten speciaal uitsparingen gemaakt, waar je met een flinke doorslag de lagerschalen naar buiten kan meppen. Werkt altijd.
- Login of registreer om te reageren
Pas wel op met dat meppen op gehard staal. Er kunnen stukken afbreken en die zijn behoorlijk scherp. Leg er een doekje over voor alle zekerheid.
- Login of registreer om te reageren
Die ring van foto 2 is inderdaad geen lagerschaal, maar een metalen spacer. Als je het nieuwe setje lagers hebt, kun je precies zien welk deel het is.
Qua verwijderen van de oude onderdelen werkt het vaak beter om een boel kleine tikjes te geven ipv een paar harde tikken. Zoals (b)engeltje al meldde dan wel de tikjes verdelen over de hele lager.
Ik heb recentelijk ook de lagers vervangen:
viewtopic.php?f=46&t=45296&start=240#p671621
Wellicht dat de foto's iets verduidelijken.
- Login of registreer om te reageren
RE: Piepend/schuurend geluid in bocht naar links
Ingediend door Ties van Asseldonk op vr, 18-11-2016 23:38
Dank voor alle reacties!
Vandaag eindelijk weer tijd gehad om verder te werken, en alles zit weer in elkaar!
Foto 2 was inderdaad deel van de olie kering, maar het lukte echt niet om deze er uit te wippen. Na een hoop meppen met een hamer en uiteindelijk zelfs een brander er bij gepakt te hebben kreeg ik uiteindelijk de lager samen met de olie kering los en uit het fusee, daarna zonder problemen de nieuwe lagers er in gekregen.
Ik heb nog wel even geworsteld met het open krijgen van de bovenste fusee kogel (daar zat speling op, en had hem nu toch van de auto af dus wou dat meteen ook even fixen) en zo als altijd zat die ook veel vaster dan hij zou moeten zitten... Maar ook dat is uiteindelijk gelukt.
Het enige wat me nog wel opviel is dat als ik de fusee over de aandrijf as schoof en dan de remschijf op het fusee zetten en er aan draaiden, dat het lager zelf niet draait. De as draait gewoon rond in het middelste deel van de lager, inplaats van dat het binnenste deel van de lager mee draait met de as.
Is het normaal dat het lager niet mee draait met de as als alles nog los zit? (ik heb het dus alleen gezien toen alles nog open los over de aandrijf as geschoven was en ik de remschijf er zo op en af kon schuiven, ik kon de lagers natuurlijk niet meer zien zitten na dat ik alles vast had gezet) of heb ik toch ergens iets verkeerd gedaan...?
- Login of registreer om te reageren
De lagers zitten idd. met een ruime passing over de aandrijfas, dus dat klopt wel dat de binnenringen niet direkt meedraaien.
Als je de kroonmoer vastgetrokken hebt worden de twee binnenringen van de lagers klemgetrokken tegen de afstandsring in het midden. Dan zit er geen beweging meer in.
Vandaar ook dat de breedte / dikte van deze afstandsring zo belangrijk is.
- Login of registreer om te reageren
RE: Piepend/schuurend geluid in bocht naar links
Ingediend door Ties van Asseldonk op ma, 26-12-2016 18:03
Het heeft even geduurd, maar het is vandaag gelukt!
De linker lagers zagen er in eerste instantie nog erg goed uit, maar toen ik rechts bezig was zag ik dat er nogal wat speling op de aandrijf as zat. (Ik kon de as zeg maar een centimeter of 2 omhoog en omlaag wiebelen toen ik de remschijf had los gehaald)
De lager was nog prima, maar een vorige eigenaar heeft de lagers zo te zien al eerder vervangen en metalen ring gebruikt om de buitenste lager delen er in te slaan, maar is bij de binneste lager vergeten de ring er weer uit te halen, dus nu zat er een ring die voor ongeveer 5mm extra ruimte tussen de bineste lager en de binnenste olie keering zorgde, waar door de lager lekker los op en neer kon bewegen.
Ik heb er nog niet mee gereden (ga deze week hopelijk weer verzekeren en ontschorsen) maar ik hoop/denk dat dit ook de oorzaak van het gelid was.
Bedankt in ieder geval voor alle tips iedereen!
- Login of registreer om te reageren
RE: Piepend/schuurend geluid in bocht naar links
Ingediend door Ties van Asseldonk op zo, 21-08-2016 20:32
Het begon een tijd geleden met een trilling in de voorwielen, en na wat rond gelezen te hebben op verschillende forums las ik ergens dat dit vaak kwam door dat de spacers op de remschijven die niet goed schoon waren. En inderdaad, ik had die niet echt schoongemaakt toen ik mijn remschijven had vervangen.
Dus weer uit elkaar gehaald, en met een staalborstel en schuurpapier alle roest weggehaald en ze even snel met hammerite gespoten. Tijdens de eerste korte testrit leek alles oke, geen trillingen meer!
Maar toen ik later naar mijn werk reed, hoorde ik op de tweede rotonde ineens een ritmische piep terwijl ik naar links stuurden. Later veranderde het in een soort tikend geluid, en op de terugweg was het weer meer een piep of een knars. Het geluid wisselde een beetje tussen het gepiep van remschijven in de regen, en geluid van een oude schokdemper waar je met de hand aan trekt.
Na ongeveer 5km rijden kwam ook het gewiebel/getril in de voorwielen waar ik eerset last van had terug, maar minder heftig dan eerst.
Tijdens het rijden zag mijn vader ook dat het linker voorwiel een beetje wiebelden, alsof het toch weer een heel klein beetje scheef onder de auto zat.
Iemand een idee wat de oorzaak kan zijn?
Of ben ik paranoide aan het doen en is er niks aan de hand?