Nee, pingelen klinkt wat meer als een rammeltje in de motor. Krrrrr... Als het goed is, want ik geloof niet dat ik het al eens met eigen oren heb gehoord.
- Login of registreer om te reageren
Nee, pingelen klinkt wat meer als een rammeltje in de motor. Krrrrr... Als het goed is, want ik geloof niet dat ik het al eens met eigen oren heb gehoord.
Eelke schreef:
Nee, pingelen klinkt wat meer als een rammeltje in de motor. Krrrrr...
Het klinkt alsof er een knikker in je bak ronddwaalt. Je hebt het geluid weleens als je in een hoge versnelling wegtrekt.
Dat stotteren bij lage toeren komt waarschijnlijk doordat het mengsel niet helemaal goed is. Check verder ook contactpunten, luchtfilter, bougies, kabels etc.
Wouter
Je hebt er ook 'last' van als je je motor uitzet dmv je contact terug te draaien en je motor blijft nog even lopen. Hij slaat dan niet meteen af, maar blijft een of twee slagen nakloppen.
Pingelen is eigenlijk het principe waar een dieselmotor mee werkt. Je hebt geen ontsteking nodig omdat door de warmte van je blok en de hoge druk van het samenpersen van het benzine/lucht mengels, het mengsel tot zelfontbranding komt.
Wanneer je hoge compressie-benzinemotoren hebt kun je ook last krijgen van deze zelfontbranding, wat dan wordt aangeduid met pingelen. Je motor gaat te vroeg ontsteken (vandaar dat je ontsteking vervroegen wel eens wil werken tegen pingelen) en loopt dus niet constant maar gaat kloppen en zelfs tegenslaan. Hierbij wil het de draairichting van de krukas omdraaien, zoals je dat waarschijnlijk ook wel kent bij de wat zwaardere crossmotoren die je met een kickstarter wil starten (altijd leuk voor de enkel! )
Hoho, dat klopt toch niet helemaal. Het heeft zeker met elkaar te maken, maar het is niet hetzelfde.
Waar je het over hebt, nadieselen, betekent dat de motor via zelfontbranding nog wat naloopt. Kan bijvoorbeeld gebeuren als de motor te heet is geworden.
Pingelen wordt veroorzaakt als, opnieuw door zelfontbranding, de ontbranding voor het eigenlijke ontstekingsmoment plaatsvind. Dit gaat dan ook nog weer gepaard met een ongecontroleerde verbranding (detonatie), in plaats van een gecontroleerde in het geval van ontsteking vanuit de bougie.
Maar dit had allemaal fijn on-topic geweest in dat andere onderwerp, maar heeft niks met Dennis z'n probleem te maken, want dat is geen pingelen.
Uh, nee. Pingelen is geen zelfontbranding. Als dat gebeurt zijn er ergere dingen aan de hand. Pingelen is een gevolg van te vroege onsteking vergeleken met de comprimering. Hierdoor komt het vlamfront te vroeg bij de zuiger. Die is dan nog op weg naar boven, niet alweer terug naar beneden. Daar houden motoren niet van.
Als het inderdaad zelfontbranding zou zijn, dan was het niet te verhelpen met het verlaten van de ontsteking, en dat is wel de remedie voor pingelen.
Het terugslaan van hoge-prestatiemotoren (meestal alleen bij 1-cilinders) heeft te maken met het feit dat die motoren meestal geen mechanische of vacuumvervroeging hebben en dus mechanisch al veel vervroegen (genoeg voor goede onsteking op hoge toerentallen). Dan start je dus met (te) veel vervroeging, lager rpm dan je stationair rpm (dat vaak hoog ligt bij opgevoerde motoren) en dan wil hij wel eens terugslaan.
Hugo
Eelke schreef:
Waar je het over hebt, nadieselen, betekent dat de motor via zelfontbranding nog wat naloopt. Kan bijvoorbeeld gebeuren als de motor te heet is geworden.
Precies en dat nadieselen wat jij bedoelt komt door opgebouwde kool in je cilinderkop of op je zuiger. Dit gloeit bij een te hete motor en zorgt dan voor de ontsteking van het benzine/lucht-mengels (en voor smeltende zuigers). Echter ook zonder dit kool kan door alleen de warmte en de lage klopvastheid ook zelfontstekling plaatsvinden. Mijn bougies zijn mooi van kleur, ze verbruikt nauwelijks tot geen olie en toch als ik een stukje heb gevlamd, ik mijn contact uit zet en mijn gas halverwege houdt, komt er toch nog wel eens een naklopje of twee uit. Dit heb ik alleen met '95-ger peut en niet met peut van het betere jaar '98.
Ingediend door Henry op wo, 09-07-2003 12:18
Pingelen heeft eigenlijk niets te maken met zelfontbranding. Pingelen is een niet homogene verbranding van het mengsel. De verbranding geschiedt zeer plaatselijk boven de zuiger. Daardoor gaat de zuiger kantelen. Dit is zeer schadelijk voor de motor (ovale cillinders). Pingelen kan wel een gevolg zijn van zelfontbranding, maar ook van het slecht mengen van lucht en brandstof in de carburateur en spruitstuk, het slecht "spoelen". Bij nadieselen (zelfontbranding) kan pingelen dus ook optreden.
Samen komen we er wel uit. Pingelen is dus idd. een fenomeen dat door ongeveer dezelfde omstandigheden [i:12aqpew4]veroorzaakt[/i:12aqpew4] kan worden als nadieselen. Maar dat betekent niet dat het hetzelfde is. En zoals Henry aangeeft, ook door een te vroeg ontstekingstijdstip.
[size=75:fzg5g12k][Posts verplaatst naar ander topic - Eelke][/size:fzg5g12k]
Ik zocht even op pingelen en kwam hier uit. Pingelen komt door een te vroege ontsteking van het mengsel, maar wat is de schade die je kunt oplopen hiervan? Ik neem aan dat de kop van je zuiger lekker op zn kop krijgt en dat de zuiger meer zal gaan kantelen na een tijd zo rond te rijden? Of?
Grotere belasting van je drijfstang/krukaslagers, van je zuigerpen, meer slijtage in de cilinder aan de werkzijde... Ga zo maar door.
De meest voorkomende schade bij te lang rijden met pingelen is een gat in een zuiger door de ongecontroleerde verbranding...
Wie kan mij helpen.
Sinds geruime tijd heb ik last van nadieselen wanneer het stationair toerental te hoog is afgesteld. Nu ben ik met de mini op vakantie geweest en in de bergen is de motor gaan pingelen bij het bergop rijden (vooral als de motor erg warm wordt).
Ter voorkoming heb ik in Oostenrijk 100 Octaan getankt (hier Octaan 98) Geen pingelen meer
Tevens bleek de vacuumslang van de vervroeging lek te zijn. Nu denk ik dat door de slechte onsteking er veel koolstof vorming is ontstaan op de cilinderkop (bougies zijn erg zwart wel droog). Gevolg is dus gloeien van de koolstof in de kop.
Is dit een logische gedachte of zijn er meer opties. Indien koolstof de boosdoener is wat zijn de acties die ik moet ondernemen?
RE: Pingelen?
Ingediend door Dennis_P op wo, 09-07-2003 11:18
Pingelen hoe klinkt dat en waaraan merk je dat je motor pingelt. Ik heb namelijk nu een 1300 er in liggen en in het lagere toeren gebied stottert ie een beetje (is dit misschien pingelen). Dit heb ik tot ik bij de 2500 toeren zit en daarna trekt ie goed door. Wanneer ik vervolgens in zijn 4 kom begint ie weer erger te stotteren en loopt ie niet soepel.
Wie weet waar dit aan kan liggen en wat het eventueel kan zijn.
Gr
Dennis