Plaats claxon en kleuren van de claxon bedrading?

RE: Plaats claxon en kleuren van de claxon bedrading?

Ik zoek me rot naar de claxon, en door het zoeken op het forum heb ik begrepen dat ie rechtsvoorin moet zitten. Daar zit bij mij niets en de claxon doet het dus ook niet.... Dus ik denk dat ik oorzaak en gevolg gevonden heb. Alleen nu heb ik een luchthoorn die ik wil installeren op de originele claxon schakelaar op de richting aanwijzer. Welke draden heb ik daarvoor nodig en moet ik nog extra bedrading aanleggen?

En dan nog een extra schakelprobleempje:

Ik ben het schakelschema van de relais kwijt |:(
Hoe nu aan te sluiten met deze relais en deze lucht compressor?

Relais:

-------------
|.....__......|
|.....87......|
|.|86...85|.|
|.......|.......|
|......30.....|
-------------

Compressor heeft alleen + en -

Helpt u mij alstublieft

Alvast bedankt

Ivo

RE: Plaats claxon en kleuren van de claxon bedrading?

het draadje van je toeter is paars met zwarte streep. die vind je rechts vorin als je in je mini zit en links voor in als je voor je mini staat en naar je motortje kijkt. Je hebt voor een luchthoorn geen relais nodig. Je kunt gewoon de paars/zwarte draad op de + van de toeter aansluiten en vanaf de - een aarde draad maken die je in contact met de auto maakt. Hij zou het dan moeten doen.
sterkte ermee

RE: Plaats claxon en kleuren van de claxon bedrading?

Nou dat heb ik gedaan en toen was er een heel erg harde toet :? en daarna een heel zacht gebrom/gezoem in de compressor, dus ik neem aan dat toch de relais er tussen moet.... Maar hoe?

RE: Plaats claxon en kleuren van de claxon bedrading?

Please kan iemand me helpen, ik snap er helemaal niets meer van... :? En ik heb begrepen dat velen van jullie een aangepaste toeter in de auto hebben.

Alvast bedankt in ider geval

Ivo

RE: Plaats claxon en kleuren van de claxon bedrading?

Ik zal vanavond eens proberen te kijken hoe ik de relaise heb aangesloten.
Mijn t-ford claxon zit zonder relais geschakeld, wel met zekering.

RE: Plaats claxon en kleuren van de claxon bedrading?

Aha een zekering zou het wel eens kunnen helpen.... Maar waar zet je die dan tussen? die paarszwarte draad?

RE: Plaats claxon en kleuren van de claxon bedrading?



en? een zekering is toch alleen maar bedoelt voor over belasting? of heb ik dat verkeerd :? .



-------------
|.....__......|
|.....87......|
|.|86...85|.|
|.......|.......|
|......30.....|
-------------
[/code]

Volgens mij komen op relais nooit de getallen 87, 86, 85 en 30 voor(ik weet niks van autorelais, mischien komen die getallen daar wel voor).

Als deze cijfers wel voor komen dan is 86-85 een verbreek contact en 86-87 een maak contact.

Ik zou zeggen pak een meter er bij en ga eens de uitgangen door meten.

RE: Plaats claxon en kleuren van de claxon bedrading?

85 en 86 is de spoel van het relais. hier komt aan 1 kant de - (min) en aan de andere kant de kabel die nu op de hoorn zit.
Op 30 krijg je dan een + (plus) vanuit de accu of startmotor.
Zet hier een zekering tussen van max 30 amp. (de meeste relias kunnen 30 amp. aan)
vanuit 87 gaat er dan een kabel naar de plus van de nieuwe hoorn.(luchtcompressor)
De - (min) van de nieuwe hoorn kun je gewoon aan massa leggen.

Zorg er wel voor dat de kabel aan 30 en 87 dik genoeg is. 6mm² is altijd genoeg.

RE: Plaats claxon en kleuren van de claxon bedrading?

Maar dat zou het wel eens kunnen zijn, want na één heel harde toet, doet ie niets meer. Alleen brommen dan en nadat ik m helemaal had gedemonteerd en nog een keer had aangesloten deed ie hetzelfde weer. TOET en dan niets anders dan zoemen/brommen, heel erg zachtjes dan. Net of tie vast loopt of iets dergelijks... :? Heeeeeel raar...

RE: Plaats claxon en kleuren van de claxon bedrading?

kijk eerst of je druk uit de compressor krijgt
Zo niet dan is je compressor stuk

Als dat wel het geval is moet je eens met de hoorn draaien, deze zit met schroefdraad in het membraanhuis.
Waarschijnlijk slaat het membraam wel aan maar heeft niet genoeg ruimte om te vribreren

RE: Plaats claxon en kleuren van de claxon bedrading?

He Minivan bedankt!! :D Het is gelukt! Hij toetert nu als de melkboer :D En ik ga de toeter natuurlijk nooit gebruiken als het noodzakelijk niet nodig is O:)

Weer wat geleerd vandaag, dank je!

Ivo

RE: Plaats claxon en kleuren van de claxon bedrading?

ik zal ff in dit topic aansluiten.
ik wou mijn claxon aansluiten, maar die doet het niet.
ik heb wel stroom, 12volt, als ik de claxon aan het stuur indruk, maar geen toeter.
als ik de toeter rechtstreeks op de accu aansluit doet die het wel.
ik heb al zitten denken dat mijn relais niet goed is, als die er uberhaupt tussen zit.
mijn vraag was dus, wat is de oplossing, en als er een relais tussen zit, wil ik graag weten waar die zit.
wie helpt.

ik heb ook al een massadraad getrokken naar de caroserie, voor het geval de massa van de claxon niet goed was, maar dat hielp ook niet.


richard

RE: Plaats claxon en kleuren van de claxon bedrading?

ik heb het gevonden.
wat denk je.
zekeringenkastje.
werkt weer als een tiet.

RE: Plaats claxon en kleuren van de claxon bedrading?

Ook ik wil een zwaardere claxon monteren, nu had ik een setje van 2 claxons gekocht, rood/zwarte

maar ik kwam er achter dat de claxon draad bij mijn '93er mini 2 dradig is en zo ook aan een stekkertje zit. :?

Bij de oudere mini's heb je de paarse (plus) vanuit het stuurthuis naar claxon en zwarte die naar het chassis gaat vanaf claxon.

Ik neem aan dat die 2 draden toch ook wel plus en min zal zijn wat ik nu heb :?

De claxons die ik wil monteren hebben maar 1 stekker, en de bevestiging zorgt voor de massa.

Ik weet niet hoe dit nu zit i.v.m. met de computer die ik niet wil ontregelen.
(Scheen ik al geluk mee te hebben gehad na het aansluiten /testen van de verstalers)

RE: Plaats claxon en kleuren van de claxon bedrading?

Ik ken de aansluiting alleen dat op de claxon een constante + staat en dan te - geschakeld wordt via de schakelaar (maar dit kan ik fout hebben!). Dit kun je makkelijk meten met een spanningszoeker, staat er stroom op het stekkertje bij de toeter dan is dat het geval. Dan moet je de nieuwe claxon isoleren van de auto en de - aan je nieuwe claxon aansluiten (op het chassis deel van de toeter). Als er uit de claxon maar één draad komt is dit idd de +. Over het ontregelen van de computer weet ik niet zoveel, maar als het een zware claxon is moet je wel een degelijke + hebben en ik weet niet of je - van de schakelaar het aan kan, anders even een relais er tussen zetten!

Even kort:
In de auto 2 draden: 1 constant +; 1 geschakeld -
Aan de claxon: 1 draad: = +
Zware claxon: even relais er tussen zetten (en hoef je niet meer je claxon te isoleren.

Als je wat meer info hebt, zijn er hier wel mensen die weten hoe aan te sluiten!

RE: Plaats claxon en kleuren van de claxon bedrading?

Hee Vlassie

Idd als er 1 draad loopt ( de paarse vanaf zekering kast) is dat de plus

Maar nu gaan er 2 draden naar de claxon vanaf zekeringkast kant en zitten bijelkaar in plastic huls/stekker en klik je zo in de claxon

Ik zat idd te denken om de bevestiging te isoleren of in iedergeval niet met een metalen strip aan de mini te monteren

RE: Plaats claxon en kleuren van de claxon bedrading?

Eentje gaat denk ik verder in de kabelboom naar de druk schakelaar.

RE: Plaats claxon en kleuren van de claxon bedrading?

er zijn gewoon 2 manieren om de claxon te schakelen:
2 draden op de claxon betekent dat de drukknop naar de massa schakelt
1 draad op de claxon betekent dat de drukknop voor de claxon zit en 2 draden heeft en de claxon naar de massa schakelt

accu -- claxon -- drukknop -> massa
accu -- drukknop -- claxon -> massa

hopelijk is het zo duidelijk
groetjes,
Theo van den Bogaard