Plaatwerk front

RE: Plaatwerk front

Hello,

Ik ben zo langzaam aan bezig wat informatie te verzamelen voor de aanstaande restauratie (kan nog wel enkele maanden duren voor die gestart wordt, maargoed).

Nu is mijn 77er Mini uitgerust met 13"wielen met 175-50-13 banden.

Ik ben er nog niet zeker van of ik op 13" blijf rijden, of terug ga naar 12", dat moet ik nog bekijken, maar voor het geval ik op 13" blijf rijden heb ik een vraagje.

Ik ben in het bezit van de Mini Parts catalogus van Rover (gedownload van de MiniMania homepage) en het valt mij op dat er geen verschil zit in de voorschermen van een Mini met of zonder SportsPack.
Een SportsPack Mini staat op 13"en 175-50-13 banden, maar die moet volgens mij hetzelfde probleem hebben als een willekeurige andere Mini die op 13" wielen gezet wordt, namelijk dat de voorwielen gaan aanlopen bij een bepaalde stuuruitslag.

Nu is dat bij mij opgelost door een randje uit het voorscherm te halen, maar je zult begrijpen dat als ik een restauratie ga verrichten, ik liefst niet meteen de zaag in mijn nieuwe voorschermen wil zetten.

Ik weet ook dat een SportsPack Mini een stuurhuis met een beperkte stuuruitslag heeft om niet tegen de binnenkant van de wielkast aan te lopen, maar daarmee ondervang je m.i. niet het aanlopen tegen de voorschermen.

Iemand enig idee of er misschien *toch* verschil bestaat tussen de voorschermen van een SportsPack en een gewone Mini ? In dat geval is mijn Parts Catalogus namelijk outdated.. ;-)

RE: Plaatwerk front

Volgens mij heeft een Sport Pack Mini inderdaad ook gemodificeerde voorschermen. (Sander?) Maar het zou me nul-komma-niks verbazen als ook in de fabriek in eerste instantie gewoon dezelfde schermen gemonteerd weren en voor de sport packs er vervolgens een stuk uitgehaald werd.

Maar neem toch lekker 12", hoef je niet te zagen (als het goed is). Rijdt beter, is meer Mini, kortom, alleen maar voordelen :)

RE: Plaatwerk front

Maar neem toch lekker 12", hoef je niet te zagen (als het goed is). Rijdt beter, is meer Mini, kortom, alleen maar voordelen




Mja, op zich vind ik 12"ook mooier staan op een Mini en inderdaad heeft het meer voor- dan nadelen. Desondanks vind ik mijn 13" (imitatie-) Minilights ook niet lelijk, zeker niet als ze straks gestraald en gespoten zijn, (misschien in Old English White ? ;) ) bovendien heb ik nu 4 splinternieuwe Yoko's A539 klaarliggen in 13" (Ok, die raak ik eventueel ook wel weer kwijt) en wordt de restauratie zoals ik die van plan ben al een ernstige aanslag op mijn banksaldo. 4 nieuwe (of goede gebruikte) 12" wielen met bijbehorende banden gaat ook weer de nodige eurootjes extra kosten. :(

Maargoed, er kan nog vanalles gebeuren, voorlopig eerst effe inventariseren wat er allemaal moet gebeuren, dan kijken of ik na de aanschaf van mijn huis nog wel geld heb voor een restauratie zoals ik die van plan ben ;) En dan kan het nog wel een heeeeele tijd duren voordat ie klaar is, dus er kan nog vanalles wijzigen aan mijn plannen :)

RE: Plaatwerk front

een sportpack heeft af fabriek netjes gemodificeerde voorschermen. De basis is altijd de nomale voorschermen. Bij de sportpack zou je het trouwens niet zeggen dat het gebeurt is, want dat is het enige dat echt netjes is afgewerkt.

Wat betreft het stuurhuis, dat is alleen nodig als je sportpack velgen gebruikt, of velgen die net zo ver uitsteken. Sportpack velgen hebben de breedte vooral naar binnen toe zitten, waardoor dat aangepaste stuurhuis nodig is.

Overigens is een mini met sportpack wielen een betere optie dan met de superbrede minilights enzo, want ze zijn lichter en omdat ze niet zo'n eind uitsteken heb je veel minder last van bumpsteer. Als je dan ook nog mooie verbredertjes hebt (de sportpack verbreders zijn eigenlijk te breed, er zijn verbreders die bijna de helft smaller zijn, maar die hetzelfde profiel hebben, die zijn mooier) dan ziet het er flashy uit.

Mijn persoonlijke mening: ga lekker naar 10" minilites, groep2 verbreders erop of zo'n mooi chromen randje, scheelt een hoop zaag en roestwerk, en het resultaat is errug mooi. Bijkomend is dat de wegligging ook nog eens beter is.

RE: Plaatwerk front

Mijn persoonlijke mening: ga lekker naar 10" minilites, groep2 verbreders erop of zo'n mooi chromen randje, scheelt een hoop zaag en roestwerk, en het resultaat is errug mooi. Bijkomend is dat de wegligging ook nog eens beter is.




Mja, 10" vind ik wel mooi onder een echt klassieke (of klassiek uitziende) Mini, maar is voor mij geen optie. Alle toestanden die ik dan moet gaan uithalen om mijn geventileerde schijven met 4-pots klauwen te monteren zie ik niet zo zitten. :(
12" is *misschien* nog een optie, maar je kunt hierboven mijn bezwaren lezen :)

Als ik je goed begrijp moeten er dus voor een SportsPack Mini andere schermen bestaan ? Hm, zal morgen eens bellen met van Vliet in Rotterdam hoe het nou in elkaar steekt. Ik mag aannemen dat als er idd SP-schermen bestaan, dat hier dan niet ook meteen de gaatjes inzitten om de verbreders op te monteren (anders kan ik die gaten weer dicht gaan lassen! ;) )

RE: Plaatwerk front

Overigens heb ik 6J x 13 Minator wielen, die alleen in de uiterste stuuruitslag soms heel lichtjes aanlopen tegen de binnenschermen, maar dat is niet noemenswaardig. Bovendien zal dat met de nieuwe binnenschermen waarschijnlijk ook minder zijn aangezien mijn huidige binnenschermen als gevolg van een aanrijding in het verleden niet helemaal meer zitten zoals ze horen te zitten. :(

RE: Plaatwerk front

Sander-T (Nadruk EB) schreef:

een sportpack heeft af fabriek netjes gemodificeerde voorschermen. De basis is altijd de nomale voorschermen. Bij de sportpack zou je het trouwens niet zeggen dat het gebeurt is, want dat is het enige dat echt netjes is afgewerkt.



Als [i:21t830tq]ik[/i:21t830tq] Sander goed begrijp zijn er dus juist [i:21t830tq]geen[/i:21t830tq] speciale voorschermen voor de Sports Pack en worden ze, zoals ik al dacht, in de fabriek gemodificeerd.

RE: Plaatwerk front

Ok, als we even veronderstellen dat er maar 1 type voorscherm is, zowel voor de gewone als voor de SP Mini's

Als Sander nou eens schade zou rijden (ik hoop het niet overigens, laat dat duidelijk zijn! ;) ) en hij brengt zijn Mini naar een schadebedrijf wat niet veel ervaring heeft met Mini's (en die zijn er ZAT in NL).

Het schadebedrijf besteld een voorscherm, sloopt de oude eraf, en monteert de nieuwe, inclusief de verbreder.
Zou een argeloze plaatwerker bij zo'n schadebedrijf dan niet een probleem hebben ? Tenslotte zal de boel flink aan gaan lopen, er even vanuit gaand dat de verbreder op het scherm past zonder eerst het bekende stuk eruit te slijpen, van zo dichtbij heb ik een SP Mini nog nooit bekeken. :)

Wat ik bedoel is, het lijkt mij eigenlijk sterk dat Rover voor een SP Mini standaard schermen levert waar een stuik uitgeslepen moet worden. Ik werk zelf dagelijk met auto-onderdelen en zelfs als (bijvoorbeeld) een fanhuis (zo'n plastic geval waar de koelfan in draait) bij een bepaald type 1 gaatje extra heeft omdat daar toevallig een leidinkje van de airco aan vast zit, heb ik 2 onderdeelnummers, 1 van een fanhuis MET gaatje, en 1 van een fanhuis ZONDER gaatje :) (Maar het kan ook zijn dat de Opel ingenieurs niet zo intelligent zijn en niet inzien dat een fanhuis MET gaatje ook best te gebruiken is op een auto zonder airco ;) ;) )

Wat ik bedoel is, er bestaan zo vreselijk veel autotypes en modellen dat een schademonteur nooit alle ins en outs van iedere auto kan weten. Zo'n monteur zou dan volgens mij gewoon het scherm erop zetten, spuiten, en vervolgens de auto aan de klant afleveren.

Of denk ik nu te ingewikkeld ? (heb ik vaker last van.. ;) )

RE: Plaatwerk front

Tja, klinkt allemaal heel logisch. Maar je vergeet de factor "Engelse slag" :) (Eigenlijk is het "Franse slag", maar goed). Rover is Opel niet, natuurlijk. Het blijven wel Engelsen. En ik kan me levendig voorstellen dat die lui gewoon 1 malletje hebben voor voorschermen. En ik kan me weer absoluut niet voorstellen dat ze de moeite nemen om die panelen die daaruit komen te modificeren voor gebruik op een sport pack :) Logisch gevolg is dus dat ik denk dat wie met een Mini naar een doorsnee schadebedrijf gaat inderdaad best eens pech zou kunnen hebben. Ze zouden er nog een briefje bij kunnen doen waarop staat dat het paneel gemodificeerd moet worden in geval van een SP. Dus als je geluk hebt tref je een plaatwerker die niet al het verpakkingsmateriaal bij het grofvuil gooit en ook nog kan lezen :)

Het is niet voor niks dat ik altijd roep dat ik liever naar een specialist ga dan naar een doorsnee bedrijf (ik roep het altijd in de context van S+S Tuning contra de "Rover dealer op de hoek", maar het principe is hetzelfde).

In de MiniSport catalogus (die ik toevallig weer heb liggen) staan trouwens ook geen aparte sport pack panelen. Wel staat daarbij dat de Heritage panelen die ze verkopen alleen "passen" op auto's tot 1986. Latere auto's hebben kennelijk een andere vorm koplampuistparing (rond vs. "egg shaped"). Bovendien hebben deze geen gaatje voor de side-repeater.

default

RE: Plaatwerk front

ik ben het laatst bij een spuiter geweesd voor offerte voor de mini weer mooite maken die zei dat ie met een zaag netjes op 3cm van de rand het nieuwe scherm doorzaagde en dan weer 2cm van het hele scherm afhalen en vervolgens de rand weer teruglaste ik heb het werk gezien maar ziet er NETJES uit en de 13" wielen draaie helemaal zonder scharen of aanlopoen

de mini silverstone is de enige die wel standaard andere schermen heeft mar die worden niet los geleverd
groeten
giel

RE: Plaatwerk front

Giel kan je me dat nog eens even uitleggen wat die schade hersteller heeft gedaan. snap er namelijk niet veel van. maar als het resultaat goed is dan wil ik daar wel meer over weten.

3cm hiervan af en dan weer 2 cm er van en dan weer op lassen ?????? snap er niks van

groetjes joeri