Plateau honen / zuiger montage / inlopen

RE: Plateau honen / zuiger montage / inlopen

Hoi,

Mijn blok is geboord en gehoond, 'ge-plateau-hoond' om precies te zijn. Niet speciaal om gevraagd, maar wat ik er van meegekregen heb is dat het het inloopproces verkort omdat de scherpste randjes al van de hoonkrassen af zijn.

Nu is de vraag: moet je de zuigerwand en zuigerveren nog met een bepaalde olie insmeren om het inlopen goed te laten verlopen, of is standaard motorolie goed (niet synthetisch)? Ik wil het blok eerst op een bok laten draaien om te zien of alles goed gaat, dus hij wordt niet gelijk belast met het gewicht van de auto (wel op 2000-2500 tpm proefdraaien, niet stationair). Er zou dan meer kans zijn dat je toch 'bore glazing' krijgt dan met belasting.

In de SpeedPro Series boeken van Des Hammill gebruikt hij WD40 voor de zuiger en de boring. Dit zou beter zijn bij een plateau hoon. Aangezien ik er geen ervaring mee heb ben ik benieuwd naar jullie raad ende bevindingen.

Bij voorbaat dank!

Peter

RE: Plateau honen / zuiger montage / inlopen

Nou, het lijkt me allemaal nogal betrekkelijk.
'Glazing' krijg je wanneer de smeerlaag tussen zuiger en cilinderwand zijn vloeibaarheid verliest en zich definitief -onbeweeglijk- aan de wand hecht.
De vloeibare smering die vervolgens wordt uitgesmeerd op het zuigerhemd en de cilinderwand kan zich daaraan niet hechten, waardoor die olie 'wegloopt' en niet zijn werk doet.
Nou, je gaat proefdraaien op een bok. Dus, onbelast.
Het is dan zeer te betwijfelen of het motorblok ter plaatse van de zuiger en cilinderwand dan een temperatuur bereikt waarbij de smeerolie zich definitief vastzet. Dus, daar hoef je niet bang voor te zijn.
En dan, WD 40 toepasen. Nou ook dat is betrekkelijk.
Je kunt natuurlijk bij montage WD40 aanbrengen. Maar, wanneer de zuiger zes keer op en neer gegaan is, is al die WD 40 weggespoeld door de motorolie die inmiddels door de zuigerveren op de cilinderwand wordt uitgesmeerd.
Je gaat toch niet 5 l. WD 40 in het carter doen?
Dus, gewoon inoliën met motorolie als je de zuigers in de cilinders brengt. Verder niks.

RE: Plateau honen / zuiger montage / inlopen

Plateau-honen wordt volgens mij altijd even gedaan na het cross-honen en haalt alleen de topjes van het hoon-patroon af. Dit spaart de zuigerveren in het begin.

Bij het inlopen kan je het beste een niet al te goede olie gebruiken. Hoe beter de smeer- en reinigingseigenschappen van de olie, hoe langer je de olie er in moet laten zitten.

Verglazing van de wanden krijg je doordat de motorolie oxideert op de cilinders. Dit oxideren gebeurt bij hoge temperaturen.
Als de zuigerveren nog niet ingelopen zijn op de cilinderwand, dan kunnen de zuigerveren (en de zuiger)soms niet voldoende koelen en krijg je ook oxidatie.

Ook als de motorolie niet goed op temperatuur komt, worden de additieven niet goed geactiveerd en krijg je een slechtere smering / reiniging, en kans op verglazing.

Inlopen op een bok gaat niet lukken. Daar heb je belasting voor nodig.
In de auto bouwen, eerst op bedrijfstemperatuur rijden, en met wisselende belastingen en toerentallen rijden. Ook volgas !, maar toerentallen boven de 4000 rpm vermijden.

Succes !

RE: Plateau honen / zuiger montage / inlopen

Het blok wordt uiteraard niet vol WD40 gegoten, het gaat dan alleen om de zuigers+veren en de cilinderwand. Het idee was dat dan de boel sneller op elkaar inslijt, ook bij lage belasting. Als je het blok een tijdje liet staan moest je nog weer WD40 via de bougiegaten erin spuiten alvorens te starten.

Verder is het starten op de bok (voorste subframe) alleen bedoeld om te kijken of alles goed zit en afgesteld kan worden. Hij gaat vast eerst stinken/roken van de verf e.d., en daar kan je weinig van zien als hij ingebouwd zit. Ik schat dat ie maximaal een half uur zo blijft draaien om daarna ingebouwd en echt ingereden te worden (1000 km).

Ik hoef volgens jullie dus niet zo bang te zijn dat de boel met olie verglaast tijdens de afstelling, dus dat zal wel loslopen.

RE: Plateau honen / zuiger montage / inlopen

Het hele nut van de WD40 ontgaat me, want dit is met 10 verbrandings-slagen verdwenen.
Misschien dat er in de "poriën" van de cilinderwand blijft zitten, maar daar wil je gewoon motorolie in hebben.

Als je dan toch wil starten op de bok (maximaal een half uur ), dan zou ik toch wel wisselende toerentallen gebruiken.