Ploffen uitlaat....

RE: Ploffen uitlaat....

Mijn nieuwe maniflow-uitlaat hangt eronder en ik ben er erg blij mee!


Gisteravond heb ik er voor het eerst wat snelwegkilometertjes mee gemaakt en het viel me op dat hij toch wel wat meer lawaai is gaan maken dan de eerste dagen (als ik dus nu weer rustig rij). Daarnaast viel het me op dat de uitlaat erg ploft als ik bijvoorbeeld bij een afrit van 120 km/u terug ga naar zo'n 50 km/u.

Heeft dit te maken met het zogenaamde 'inrijden' van een nieuwe uitlaat of hoort dit niet?

default

RE: Ploffen uitlaat....

Daar heb ik ook last van. Vooral als ik extreem terug schakel, dan begint ie te roggelen en te ploffen. Ik ben er wel aangewend, maar volgens mij heeft het toch iets te maken met de afstelling van het gasmengsel.

grtzz Martin

RE: Ploffen uitlaat....

Is dit een DTM-style uitlaat?

default

RE: Ploffen uitlaat....

naverbranding in de uitlaat
dus onverbrand gas dat door de hitte van de uitlaat ontploft

RE: Ploffen uitlaat....

Ploffen in de uitlaat heeft niet zo zeer te maken met het soort uitlaat alswel met het
ontstekingstijdstip.
Maar bij de ene uitlaat klinkt het lekkerder dan bij de andere :D

RE: Ploffen uitlaat....

Zo bedoelde ik het ook niet. Zag een plaatje van de uitlaat en wil zelf ook nog eens een andere. Weet niet hoe een DTM-style er onder de auto uitziet vandaar

RE: Ploffen uitlaat....

het ploffen van de uitlaat bij het terug schakelen, of bij gas lossen, dat er onverbrand mengsel in de hete uitlaat verbrand. En ook door de luchtgolving. En normale uitlaat tegen een 'raceuitlaat' heeft verschil in tegendruk.
Als ik met mijn origineel shappi rijd, dan hoor ik niets. Ook niet dat ploffen. Laat ik de adchterste pot weg, dan hoor ik het redelijk hard. en als ik een lege pot steek, dan hoor ik het supper hard! de manier hoe de lucht werveld in de uitlaatbuis of shappi maakt dit geluid! Uiteraard bij racewagens komt dit door voorontsteking en daardoor krijg je geregeld vlammen uit de uitlaat, maar dit zal bij jou niet het geval zijn... ;) 8)

RE: Ploffen uitlaat....

Nee gelukkig geen vlammen... (Zou op zich wel eens grappig zijn :)" title="Evil" /> )
Bij het ploffen moet je je ook niet al te spectaculaire dingen voorstellen hoor, niet zo hard als die cooper-sigaren op zandvoort... ;) Gewoon 'plofjes'!

Klopt het wel dat de roffel wat zwaarder wordt naarmate de uitlate een beetje ingereden is?!? Ik hoor daar verschillende verhalen over. Of zou dit niet zo drastisch moeten veranderen en zou er dus iets mis kunnen zijn?!?


Patrick schreef:
Is dit een DTM-style uitlaat?



Inderdaad. DTM-style midden onder. Merk: maniflow
Ik heb hem bij minisport.com gekocht en de lokale garage heeft hem er van de week onder gezet.

link
typenr: MAN LST006B/DTMI (onderaan pagina)

RE: Ploffen uitlaat....

HOi,

Is het mogelijk om vlammen uit je uitlaat te krijgen met je mini. Ik bedoel zonder na verbrander in te bouwen.

Mvg Cyril

RE: Ploffen uitlaat....

dat zou wel heel koel zijn (eigenlijk)

zijn er ook niet van die hotrods en american custom wagens die dat hebben?

RE: Ploffen uitlaat....

Ja tuurlijk kan je vlammen uit je uitlaat krijgen zonder een naverbrander te monteren.
Waarom komen er vlammen uit? :? Onverbrand mengsel dat in de hete uitlaat terecht komt en daar verbrand. Hoe je hier juist aan komt, kan ik niet met hand en tand uitleggen, wel dat je mengsel rijk genoeg moet staan, en meer klepoverlapping moet hebben... hoe langer de inlaatklep en de uitlaatklep samen openstaan, heb je meer kans dat vers mengsel rechtstreeks weer naar buiten gaat. En zo weer in de hete uitlaat komt en .... :)
Andere manieren of verbeterde uitleg? ... laat maar horen. k spreek niet van ervaring maar gezien op school zo es een keertje... 8)

RE: Ploffen uitlaat....

cyril schreef:
HOi,Is het mogelijk om vlammen uit je uitlaat te krijgen met je mini. Ik bedoel zonder na verbrander in te bouwen. Mvg Cyril



Jahoor...kan ook een een bougie in je uitlaat lassen...deze laten vonken en geheid krijg je vlammen. Natuurlijk wel weer wat werk...

Maar al met al. Het is niet goed om vlammen uit je uitlaat te produceren (door ''verkeerde afstelling'' motor). Elke keer krijgen je zuigers een klap op hun kop en zou eventueel kunnen lijden tot kromme krusas en/of drijfstang. Elke keer dat hij ontsteek met nog een mengels op het verkeerde momente komt het je blok niet te goede.

Ik zeg wel, het is behoorlijk vehet om te zien/hebben, die vlammen :D

thijmen
www.minisport.tk

RE: Ploffen uitlaat....

Nog eve terug komen op het ploffen met in combinatie met slecht mengsel. Die van mij is een Mpi en ploft ook en heb er een DTM Playmini er onder met ander uitlaat spruitstuk en geen tussen demper meer. :)" title="Evil" />

Hmm Lekker geluid :P

Dennis J.

RE: Ploffen uitlaat....

Iedereen met een andere dan standaard uitlaat kan ik het aanbevelen een keer door de Maastunnel in R'Dam de rijden. Vooral als het rustig is en je lekker kan doortrekken. Raampjes open en genieten maar.

RE: Ploffen uitlaat....

@ Ken23

Kan ook prima in de Piet Hein-tunnel in Amsterdam :9 .

Zo spreiden we de activiteiten en een beetje regionaal O:) .

RE: Ploffen uitlaat....

Of de Beatrixtunnel in Hilversum. Alleen een beetje kort, maar wel bij mij om de hoek :)

RE: Ploffen uitlaat....

tut tut tut, in België bestaan er ook hele mooie lange tunnels. De kenedytunnel bv. :D

RE: Ploffen uitlaat....

Ik moet zeggen dat als ik met iets van 3100 toeren door een tunnel ga dat het de tunnel mee gaat resoneren. :)" title="Evil" /> En laats terug reed Bartje achter mij aan, en hij zij dat zijn auto meer trilde. :P
Het blijft toch wel heel erg leuk hoor door tunnels heen rijden O:)

Dennis J.

RE: Ploffen uitlaat....

De 3100 toeren is bij mij ook een magisch getal...

Sinds de nieuwe uitlaat versta je elkaar dan niet meer en nietsvermoedende passagiers zitten driftig met hun vingers in hun oren te wroeten... :)" title="Evil" />

Soms wel leuk, maar meestal eigenlijk ook wel irritant... Een beetje te veel van het goede...

Is dit nog een beetje tegen te gaan?

RE: Ploffen uitlaat....

Nou ja geen idee heb zelf ook nog een K&N filter en als ik die er afhaal zal die wel weer wat minder herrie maken maar goed anders zou ik het niet weten.

Dennis J.

RE: Ploffen uitlaat....

Leuk he zo'n bruut geluidje in je autootje!! Nou ik had op een gegeven moment ook best veel geluid in het autootje waardoor ik een sterkere versterker heb aan geschaft.

Uiteindelijk heb ik een isolatiemat gehaald en daar mee het bank gedeelte bekleed en de bodem.(dit was ongeveer een centimeter dik) Nu heb je nog steeds een leuk geluidje binnen en buiten staan ze me nog steeds aan te kijken zo van " DIE IS GESTOORD" Leuk he mini rijden.......

greetz Roel 8)

RE: Ploffen uitlaat....

cyril schreef:
Is het mogelijk om vlammen uit je uitlaat te krijgen met je mini. Ik bedoel zonder na verbrander in te bouwen.



Ja hoor Cyril (remember me ?), hier zie j'er eentje aan het werk

Bart.

RE: Ploffen uitlaat....

Is dat echt zo slecht, die vlammen in je uitlaat maken door er een bougie in te steken aan een schakelaartje (dus dat je zelf kunt bepalen wanneer je vlammen hebt). Hier hebben ze dat in een auto ingebouwd...(scrol naar beneden voor het filmpje)

Ik vind het namelijk super gaaf, en ookal heb ik een vrij standaard 1000je, ik zou dat toch wel graag willen...... O:)

RE: Ploffen uitlaat....

Volgens mij is het niet echt aan te raden, want zo`n vlam kan ook de verkeerde kant op gaan ( naar je motor dus)
Je motor krijgt een flinke oplawaai en wat dacht je van je katalysator?( als je die hebt natuurlijk)
Als je dit soort geintjes inbouwt, moet je een soort Exup klep in je uitlaat bouwen, zodat je niet heel je zaakje opblaast.
Ik weet trouwens ook niet hoe onze vriend ome agent hier over denkt........(nee echt niet meneer de agent, ik wist niet dat u achter me stond :P )

RE: Ploffen uitlaat....

Volgens mij kan het ook geen kwaad!! maar dat op dat filmpje vin ik wel heel extreem. ik hou helemaal niet van al dat ''tunen'' enzo alleen dit is toch wel erg mooi!

zou je de bougie gewoon via de accu en een schakelaartje kunnen laten functioneren?


greetz Thijs..

RE: Ploffen uitlaat....

het is niet zo simpel als je denkt...

een bougie vonkt niet ddor 12 volt er doorheen te sturen...

een bobine e.d. heb je dan toch nodig, maar als je zoiets maakt, houd er rekening mee dat je mini direct in beslag genomen wordt door oom agent...

tis maar wat je leuk vind :?

default

RE: Ploffen uitlaat....

kan je gewoon je ontstekingstijdstip niet wat vroeger zetten?

RE: Ploffen uitlaat....

Je sluit die bougie in je uitlaat dan idd aan op je bobine, en dan met een schakelaar zorg je dat hij wel of niet vonkt.

Ik heb trouwens geen cat Faz.
Mij lijkt trouwens dat als je motor draait de luchtstroom UIT je uitlaat staat, en ik denk (maar dat denk ik maar) dat daardoor de vlam niet verkeerd kan slaan.

Dat het niet legaal is dat had ik wel door, maar ik heb ook al een geluidsmodulator (met een heleboel sirenes erin, thnx Faz :P) en die is ook illegaal....

Nog maar eens ff goed informeren dan... want als het echt slecht is voor me motortje, dan heb ik daar geen zin in.

RE: Ploffen uitlaat....

Je ontsteking vervroegen zou een mogelijkheid zijn maar dan gaat je blokkie alleen maar beroerder lopen. Das helemaal niet de bedoeling lijkt mij.

Bij je bobine kun je ook niet zomaar wat stroom aftappen. Hoe wil je dit doen?? Je bobine is voor 4bougies gemaakt lijkt mij en niet voor 5.

Het idee is zeker leuk. Ik vind het ook gaaf als hij wat knettert maar goed voor je blok is het niet...hij krijgt wel een oplawaai.

gegroet

thijme
www.minisport.tk

RE: Ploffen uitlaat....

hey!

mijn uitlaat ploft ook... en ik heb laatst ook gezien dat ie vlammen gaf.

ik heb er wel een logische redenering voor...

4 cilinder... 3 uitlaatbuizen... de middelste 2 poorten zitten op een uitlaatbuis. cilinder 3 heeft uitlaatslag als cil 2 de inlaat heeft en dus de kleppen open... de hete uitlaatgassen zuigen de verse inlaatgassen mee naar buiten... waardoor een betere vullingsgraad van de cilinder behaald word( ja op school geleerd)... maar dus ook onverbrande benzine mee komt.

maar nu klopt dit volgens mij ook weer niet helemaal aangezien de ontstekingsvolgorde 1342 is...

het heeft er waarschijnlijk dus wel mee te maken dat de uitlaat maar uit 3 buizen bestaat.

RE: Ploffen uitlaat....

Fred B schreef:
de middelste 2 poorten zitten op een uitlaatbuis. cilinder 3 heeft uitlaatslag als cil 2 de inlaat heeft en dus de kleppen open... de hete uitlaatgassen zuigen de verse inlaatgassen mee naar buiten...

Maar enkel de inlaatklep staat toch open bij de inlaatslag, dus gaat er enkel lucht (en benzine) langs de inlaatklep naar binnen, maar toch niks door de uitlaatklep naar buiten, want die is dicht. Of enkel een heel klein beetje bedoel je, door de klepoverlap? Dat zou theoretisch wel kunnen natuurlijk, hoewel je ook zou kunnen denken, dat er dan juist ovedruk in de uitlaat is (door uitlaatgas cil. 3) en daardoor juist uitlaatgas in cil. 2 kan komen! Wie het weet mag het zeggen, maar ik denk, dat geen van beide het geval zal zijn. Zal wat wezen zeg, een 4 cilnder, waarvan één cilinder een hoger rendement heeft, dan de andere drie. Zo'n motor gaat het productiestadium niet halen, lijkt me. :?

RE: Ploffen uitlaat....

ghehe ja das natuurlijk waar... ik zal het er eens over hebben met mijn motoren leraar.

gr Fred

RE: Ploffen uitlaat....

inlaat en uitlaattrajecten zijn van elkaar gescheiden .. alleen heb je altijd een beetje klepoverlap.
vlammen in de uitlaat krijg je alleen bij afvoer van onverbrand mengsel, dat dan ontbrandt in de uitlaat door hoge temperatuur aldaar.
(voor zover ik weet 8) )

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: Ploffen uitlaat....

dan klopt mijn theorie dus nog redelijk.... door de klepoverlap...
dusssss net een andere nokkenas zou het nog meer moeten zijn :)" title="Evil" /> :)" title="Evil" />

gr Fred

RE: Ploffen uitlaat....

dan klopt mijn theorie dus nog redelijk.... door de klepoverlap



niet echt .. het kleine beetje mengsel wat je door de klepoverlap onverbrand in je uitlaat krijgt gaat nooit voor vlammen zorgen (bij normale afstelling en normaal rijgedrag)

in bepaalde situaties (overrun) heb je meer kans op een flinke hoeveelheid onverbrand mengsel en dan moet je ook nog een flink hete uitlaat hebben ...

(ben wel benieuwd naar de mening van je motorenleraar)

groetjes,
Theo van den Bogaard